Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Därför att andra har bättre smak och omdömme och användas som vägledning för egna beslut, kanske?
bensnake skrev:Jag är alltför trygg i min sexualitet (eller var det inre referens?8O) för att låta mig provoceras av ett dylikt påstående...
bensnake skrev:Flint skrev:bensnake skrev:Flint skrev:Det verkar som om han menade mig,
Det förstod jag. Mina *host* åsyftade det han anklagade dig för...
Det förstod jag i min tur men vad står din hostattack för i klartext?
Look who's talking, typ.
denim44demon skrev:Är fundamentalism något du ogillar och i så fall varför har du valt att utformat frågeställningen så att man bara kan välja att vara fundametal transparenssträvare eller inte? Jag tyckte mig känna en frän doft... Kanske lite grälsjuk
Max_Headroom skrev:Jag vill skjuta in här att INO (eller andra högtalare med god återgivning, det finns ju flera!) är ett mycket bra val för den som eftersträvar att påverka återgivningen.
Det blir då mycket enklare att höra och avgöra dom manipulationer man gör med ljudet, utan att behöva bekymra sig om högtalarna.
Specillt bra har mitt byte till piP varit för mixnng av min muzak. Förut var jag ofta tvungen att göra 4-5 mixningar innan det satt. Nu sitter ofta 1a väldigt bra, även om en 2a kan behövas för den lägsta allra basen.
bensnake skrev:denim44demon skrev:Är fundamentalism något du ogillar och i så fall varför har du valt att utformat frågeställningen så att man bara kan välja att vara fundametal transparenssträvare eller inte? Jag tyckte mig känna en frän doft... Kanske lite grälsjuk
Fundamentalism är sällan eller aldrig av godo, om du undrar vad jag anser generellt. I frågeställningen och svarsalternativen avsågs emellertid ingen negativ klang i epitetet som sådant. Det användes endast för att skilja den definition jag avsåg från andra möjliga synsätt med transparens som förtecken. Dessa alternativa synsätt inryms, som jag redan förtydligat ett par gånger, i de båda senare svarsalternativen.
Grälsjuk? Inte det minsta.
denim44demon skrev:Jag upplever som dig att fundamentalism så som du beskrev den sällan eller aldrig är av godo och kände därför att jag hade svårt att svara. Om jag överdriver lite för att tydliggöra det hela känns det som att svara på:
Har du en transparenssträvan som inte är av godo och äger/tänker äga Inohögtalare, eller har du valt en annan väg.
Svårt val...
EDIT: Men det beror såklart på hur man tolkar orden!
bensnake skrev:denim44demon skrev:Jag upplever som dig att fundamentalism så som du beskrev den sällan eller aldrig är av godo och kände därför att jag hade svårt att svara. Om jag överdriver lite för att tydliggöra det hela känns det som att svara på:
Har du en transparenssträvan som inte är av godo och äger/tänker äga Inohögtalare, eller har du valt en annan väg.
Svårt val...
Det var, som sagt, aldrig min avsikt. Dessutom brukar de som anser sig "trampade på tårna" av påstått provocerande svarsalternativ, alltid påtala detta med eftertryck. Nu har i stället de som valt dessa alternativ, och de är i nuläget 22 stycken till antalet, röstat utan vare sig kommentarer eller motivering, vilket får mig att förmoda att svarsalternativens utformning ingalunda ansågs provokativa av de som röstat på dem.
Komorok skrev:bensnake skrev:denim44demon skrev:Jag upplever som dig att fundamentalism så som du beskrev den sällan eller aldrig är av godo och kände därför att jag hade svårt att svara. Om jag överdriver lite för att tydliggöra det hela känns det som att svara på:
Svårt val...
Det var, som sagt, aldrig min avsikt. Dessutom brukar de som anser sig "trampade på tårna" av påstått provocerande svarsalternativ, alltid påtala detta med eftertryck. Nu har i stället de som valt dessa alternativ, och de är i nuläget 22 stycken till antalet, röstat utan vare sig kommentarer eller motivering, vilket får mig att förmoda att svarsalternativens utformning ingalunda ansågs provokativa av de som röstat på dem.
Du förmodar nog fel. Dina formulerade svarsalternativ är vinklade och i mitt tycke otrevliga. Du visar tydligt att du bara vill ha en viss typ av svar och att du föraktar de som söker en transparent kedja.
Komorok skrev:Du förmodar nog fel. Dina formulerade svarsalternativ är vinklade och i mitt tycke otrevliga. Du visar tydligt att du bara vill ha en viss typ av svar och att du föraktar de som söker en transparent kedja.
Strmbrg skrev:Den här tråden är väl mest intressant ur ett rollspels-perspektiv.
Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Vad är det mytiska i sammanhanget?
bensnake skrev:Komorok skrev:Du förmodar nog fel. Dina formulerade svarsalternativ är vinklade och i mitt tycke otrevliga. Du visar tydligt att du bara vill ha en viss typ av svar och att du föraktar de som söker en transparent kedja.
Intressant att du gör dig till talesman för de som röstat. Har du snackat med dem om detta? Har du svårt att förhålla dig objektiv till frågeställningar generellt?
Att likställa åsikten "märkligt fokus" med att förakta dem som har sådant, är mig fullständigt främmande. Det hoppas jag gäller för dig också.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Han har kanske inte lyckats snappa upp under alla dessa åren att det bara är transmissionslänkar som transparensvisionen gäller, inte avkodare (vilket innefatta högtalarna).
...
Flint skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?
Flint skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Begreppet finns, således kan det inte vara en myt.
Önsketänkande gäller bara om man tror sig ha uppnått det utan att så är fallet.
Nej, du missar pudelns kärna. Det är en (högst troligen ouppnåelig) vision och riktningsvisare. Det spelar ingen roll att man inte lyckats, det är att "misslyckas mindre" som är det viktiga.
Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.
Harryup skrev:Jag tycker följande;
Målet transparens för att uppnå hög naturtrogenhet mot uppförandet är ett rimligt mål. Men begreppet är av svart-vitt karaktär.
Endera har man transparent återgivning hemma eller också inte. Nästan transparent är inte transparent. För min del får man ha vilka mål man vill.
Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Herregud vakna ni som tror att ni någon gång har hört en transparent återgivning.
Finns inget bevisat någonsin att en stereo i valfritt rum har haft transparent återgivning av valfritt material. Mycket nära är absolut inte transparent.
Alla har bara hört färgad återgivning.
Om ni nu vill dra paralleller att ni hört ljud och tolkat dessa som verkliga beror det ju inte på att anläggningen är totalt ofärgad, snarare att anläggningen har ringa färgningar och att ni blivit lurade av er själva.
Alla tvingas lyssna på anläggningar med färgningar som i bästa fall under vissa omständigheter på visst programmaterial kan upplevas som ofärgad återgivning. Total transparens är inte uppnådd ännu tyvärr.
Mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.
Fast vem är det som hela tiden drar fram den svart-vita skalan? Det är inte de med transparens som vision, utan den andra gruppen. Hur får man dem att inte gå igång och tro att det är en binär funktion som beskrivs?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster