Ett liv utan CD-spelare, är det ett fullvärdigt liv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-13 10:36

PerStromgren skrev:Jovisst, men jag är egentligen irriterad på de usla ingenjörerna som försämrar CD-spelningen för mig!

Nattis, har du inget (G)UI som irriterar pga långsamhet? Om inte, avundas jag dig och ditt apparatinnehav!

Tror nog inte det är där skon klämmer, snarare att spelarna måste ut innan tekniken fått mogna nog. Vad det gäller BluRay så verkar någon som beslutade om standarden inte förstått vad valet at java skulle få för konsekvens för uppstartstid etc. Det går att göra bättre, men anta inte att ingenjörerna FÅR göra det.

Det händer väl att nätverket tar en dipp, men annars är det väl snarare så att det ibland blir för snabbt, så det sällan blir lyssning på mer än ett-två spår av samma artist i rad.

Sen har jag inte brått... Brått lönar sig inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-13 13:50

PerStromgren skrev:
adzer skrev:Jag har ingen "CD-spelare" i den mån ni menar. Allt körs via en HTPC.

Kompisar med en cd i handen får problem hos dig, märkte jag...

Ja visst. Att spela CD via en HTPC är ju inte alls lika smidigt som en "riktigt" CD-spelare, men de gånger som folk har haft med sig CD hem till mig de senaste 10åren kan jag räkna på en hand så jag överlever.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-13 14:49

adzer skrev:
PerStromgren skrev:
adzer skrev:Jag har ingen "CD-spelare" i den mån ni menar. Allt körs via en HTPC.

Kompisar med en cd i handen får problem hos dig, märkte jag...

Ja visst. Att spela CD via en HTPC är ju inte alls lika smidigt som en "riktigt" CD-spelare, men de gånger som folk har haft med sig CD hem till mig de senaste 10åren kan jag räkna på en hand så jag överlever.

Jag tycker det är smidigare, min musikserver är på 24/7 och går att nå från alla enheter(inkl telefoner)/rum och skulle någon komma med en CD så sitter det en läsare i servern och den rippar en CD till FLAC på 30 sekunder inkl autotaggning, och musikbiblioteket uppdateras automatiskt så man kan söka på den nya skivan omedelbart från alla enheter. Klart smidigare än en fysisk plastbit.

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Ett liv utan CD-spelare, är det ett fullvärdigt liv?

Inläggav PekkaJohansson » 2013-02-13 15:38

hifikg skrev:Ett liv utan CD-spelare, är det ett fullvärdigt liv?

Nej.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-13 15:59

Håller med...

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-02-13 16:01

Ja vad skall man säga, går det att ersätta känsla med teknik, absolut till 90% i alla fall. Men efter att ha läst en del av dina inlägg så tror jag att du ibland spisar musik som jag med känsla och slutna ögon lagom tillbakalutad så tror jag inte att du helt skall överge cd-spelaren någonsin.

Jag ser det ungefär så här, jag har TeraByte med hög och lågupplöst material på streamade serverlösningar och har så haft i alla år som tekniken tillåtit detta, skönt att kunna styra över hela sitt musik och filminnehav med en enkel knapptryckning på telefonen, dator eller ipad. Men detta ersätter inte känslan av att anpassa rummets stämning till lyssning och sedan lägga på en LP eller en CD i släden för att sätta mig ner och verkligen lyssna på musik. Det handlar helt enkelt om en ritual som mentalt tar mig till rätt nivå för att vara i rätt sinnestämning för att njuta.

Självklart finns det inga som helst praktiska argument för en spelare när man kan lagra samma information i Flac och spela upp det över valfri nätverkslösning. Men så länge som det inte känns praktisk att digitalisera en skivsamling och vinylsvarven får stå kvar och skänka glädje oavsett om den producerar det renaste ljudet så får även en CD spelare plats i alla fall i min rigg, men det är ju en helt subjektiv bedömning.

Det som definitivt inte går att ersätta med fiffiga streaminglösningar är känslan av att i ett rum med levande ljus vänta på att rören hettats upp lagom, stryka dammet av vinylen och sänka ner pickupen för att sedan sätta sig till rätta och njuta. Men som sagt, det är inte en teknikfråga där njuter jag av alla tillgängliga uppfinningar som förenklar tillvaron förrutom att det blir väldiga volymer med data om man skall förvara både högupplöst film och musik på disk.

Lycka till med ditt val

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-02-13 16:15

Har självklart en riktig CD-spelare med dito extern DAC. TILL DAC.en kopplar jag ofta en laptop via USB om jag i förekommande fall vill lyssna på online-m usik som spotify eller kika på en DVD. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-02-13 16:51

Nej säger jag, trots det har jag inte spelat en cd på nästan ett år.

Lyssnar mest via mediaserver/NAS och vinylsvarv.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-13 16:51

Har inte haft någon ren CD hemma på många år nu. Alla skivor läggs in i sb-servern och sedan direkt in i bokhyllan. Ibland följer de med ut till bilen ett tag. DVD-spelare finns som man kan spela CD-skivor med men det händer allt mer sällan.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-13 17:05

Mina boxar med Beethovens och Tjajkovskijs samlade verk gillar jag att bläddra i, rent fysiskt. Och att stoppa i dessa, en efter en, i datorn är inget jag längtar efter. Jag ser liksom inte vitsen med det. Beatleslådan är ju överkomlig, men inte ens då ser jag någon vits.

Jag har en 24 år gammal Marantz CD80 som fortfarande fungerar förträffligt, så jag ser ingen anledning att skrota den. Extern DAC? Äsch...

Svaret på trådfrågan är nej.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-02-13 17:52

Min HK 990 används nästan uteslutande som DAC (det jobbet gör den bra)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-13 20:30

Nätverkspelare från Linn kanske?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 21:30

Sålänge jag har kvar några CD-skivor vill jag nog också ha en CD-spelare även om dom går att lyssna på via datorn.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-02-13 22:43

Man kan väl ha en cd/dvd-läsare i en HTPC?

Själv har jag kvar en CD-spelare, det händer ju att nätverket går ner eller att servern inte är igång. Nu senast var det omöjligt att få kontakt med servern, då visade det sig att routern helt plötsligt tilldelat den en ny adress. Nå, nu är det problemet fixat, nu väntar jag bara på nästa...

DVD- läsaren i min HTPC surrar så förskräckligt. Jag spelar mest via squeezeboxen som dock tappar förbindelsen titt som tätt.

Det är dock en speciell känsla att ta fram en CD, lägga den på plats i den massiva välbyggda spelaren och under spelningen läsa konvolutet - lite som att spela vinyl, men på en annan nivå.

Min 17- åriga dotter fattar över huvud taget inte alls varför man ska köpa en fysisk skiva. :? Om 10-30 år kanske några av oss sitter med hopplöst omoderna CD- spelare, ungefär som de gubbar man ser på skivbörsar och auktioner, letande stenkakor och vevgrammofoner........

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-13 23:25

Jag ska dra igång en gammal 78-varvs spelare för att kunna njuta till fullo av Delta Rhythm Boys när de sjunger Flottarkärlek. Den skivan gick inte in i CD-spelaren.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-13 23:32

hifikg skrev:Jag ska dra igång en gammal 78-varvs spelare för att kunna njuta till fullo av Delta Rhythm Boys när de sjunger Flottarkärlek. Den skivan gick inte in i CD-spelaren.

värsta trollet på faktiskt :lol: :lol: :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-13 23:42

roggaro skrev:
hifikg skrev:Jag ska dra igång en gammal 78-varvs spelare för att kunna njuta till fullo av Delta Rhythm Boys när de sjunger Flottarkärlek. Den skivan gick inte in i CD-spelaren.

värsta trollet på faktiskt :lol: :lol: :lol:

He, he, här e skivan...

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-13 23:59

ja vefvlars.. om man vrider huvet ur led så ser man ju :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2013-02-19 23:18

Det är ju inte svårt att skaffa en ny och bra CD-spelare ifall du skulle ångra dig. Värre kan det vara om du säljer av din CD-samling om du har mycket rariteter. Själv har jag spelat FLAC i 2 år nu men blev alldeles nyligen sugen på att börja lyssna på CD igen. Jag skaffade en Rega Saturn för ett bra pris. Men 600 CD är borta ;-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-19 23:23

Även om jag skaffar en BD så behåller jag min DVD för CD.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2013-02-19 23:29

tvett > BD?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-19 23:46

headonist skrev:Det är ju inte svårt att skaffa en ny och bra CD-spelare ifall du skulle ångra dig. Värre kan det vara om du säljer av din CD-samling om du har mycket rariteter. Själv har jag spelat FLAC i 2 år nu men blev alldeles nyligen sugen på att börja lyssna på CD igen. Jag skaffade en Rega Saturn för ett bra pris. Men 600 CD är borta ;-)

Om man kränger sina originalskivor så ska man väl radera kopiorna också ;-)

Nä, jag tänker behålla mina CD och jag ska laga upp minst en av spelarna. Men det är ingen överhängande panik känner jag. Sedan jag fick en dator som enbart spelar musik i lyssningsrummet så är behovet av CD-spelare minimalt.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-19 23:49

När min musikdator startar lika snabbt som en CD-spelare, då ryker CD-spelaren.
Virrpanna

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-19 23:50

hifikg skrev:Nä, jag tänker behålla mina CD och jag ska laga upp minst en av spelarna.

Jag funderar fortfarande... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-19 23:53

headonist skrev:tvett > BD?

Blueray Disc. Skippade att skriva -spelare då det inte blev lika roligt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-20 01:45

JohanM skrev:När min musikdator startar lika snabbt som en CD-spelare, då ryker CD-spelaren.

Jag stänger aldrig av min, så det är inget problem, dessutom kan jag byta "skivor" snabbare än jag kan med min CD-spelare och blanda friare och spela mer högupplöst än CD. Fördelarna överväger helt klart, även om jag ibland kan tycka att det är trevligt att ladda en CD precis som jag ibland hemfaller åt att spela vinyl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi