Ämnet CD/Streaming/Lossless mm. Iaktagelse.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-02-14 11:16

hifikg skrev:
paa skrev:Vid demon av TAD's största system så menade Andrew Jones, chefskonstruktören, att musikfiler sparade på solid state minnen låter bättre än samma på hårddisk eller på optiskt avläst skiva.
Vad ska man tro?

Det vill jag se honom skilja på, blint. Aldrig att han fixar det.

...men varför säger han så om han inte redan konstaterat det?
han kanske säljer SSD's :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-14 11:30

shifts skrev:Är inte det här detaljnittpickandet helt ointressant innan man vet hur bytet mellan formatet kommunicerades? Inte för er som skriver om det förstås, men jag tycker det är helt fel fokus till att börja med.

Fast är det ljudmässiga skillnader så varför skulle de vara ointressanta?
Skillnader som mellan olika högtalare är ju bara intressanta när du skall välja högtalare. Förstås är skillnader mellan rum-högtalare och programvaror olika men varför välja ett sämre alternativ om man inte behöver göra det.
För att undvika sameness är väl alla förbättringar positiva, men orkar man inte bry sig så är det ju ens egen ensak.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 11:33

Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Vid demon av TAD's största system så menade Andrew Jones, chefskonstruktören, att musikfiler sparade på solid state minnen låter bättre än samma på hårddisk eller på optiskt avläst skiva.
Vad ska man tro?

Han kanske vill tro det. Eller så råkar hans vanliga HD vara ovanligt högljudd, så det mekaniska ljudet från den irriterar honom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-02-14 12:27

hifikg skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Vad ska man tro?

Han kanske vill tro det. Eller så råkar hans vanliga HD vara ovanligt högljudd, så det mekaniska ljudet från den irriterar honom.

Ja så kan det ju vara, men är inte det lite att 'idiotförklara' honom?

Tror väl han har hygglig koll på tekniken....
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 12:51

Harryup skrev:
shifts skrev:Är inte det här detaljnittpickandet helt ointressant innan man vet hur bytet mellan formatet kommunicerades? Inte för er som skriver om det förstås, men jag tycker det är helt fel fokus till att börja med.

Skillnader som mellan olika högtalare är ju bara intressanta när du skall välja högtalare. Förstås är skillnader mellan rum-högtalare och programvaror olika men varför välja ett sämre alternativ om man inte behöver göra det.
För att undvika sameness är väl alla förbättringar positiva, men orkar man inte bry sig så är det ju ens egen ensak.

mvh/Harryup

Hur vet vi att de är hörbara? Upplevda möjligen. Om de rimligen är hörbara kan man gå vidare. Just nu låter jag det vara öppet då det känns lite för otroligt att det skulle gått till som det berättats. Tycker egentligen inte man kan förutsätta varken eller, men en början är att rensa bort tvivlet om att det inte skulle vara hörbart.
Senast redigerad av shifts 2013-02-14 17:17, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-14 16:08

Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Vad ska man tro?

Han har konstruerat några av hifivärldens allra bästa högtalare, och han har t.ex inga woodogrejor i delningsfiltren alls, så jag vet inte.
Men gå och snacka med honom till helgen, han skulle väl dema på Sheraton då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-14 16:46

paa skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Vad ska man tro?

Han har konstruerat några av hifivärldens allra bästa högtalare, och han har t.ex inga woodogrejor i delningsfiltren alls, så jag vet inte.

Han kan vara ett ess på högtalarteknik men på samma gång en idiot på ettor och nollor, eller säljare av SSD-bestyckade servrar(jo, det finns en sådan high-end marknad med streaming-servrar i USA och diverse Voodoo-märken redan)

Givetvis spelar det ingen som helst roll hur ettorna och nollorna lagras så länge det inte förekommer förlust av data, det är vid omvandlingen till en analog signal som alla olinjäriteter och artifakter uppstår.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 17:42

paa skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:
Vad ska man tro?

Jag skulle bli imponerad om han visade sådana trick då. Fast å andra sidan kan jag också, under rätt omständigheter, avgöra om en kabel är tre mm kortare, har en annan färg eller om det är en AIFF- eller en FLAC-fil. Man har väl lärt sig en del av Truxa i sin ungdom...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-14 17:44

Att nått inte spelar roll för att det verkar logiskt har jag väldigt svårt att acceptera.
Jag och fem andra lyssnade på filer spelandes ifrån en NAS med en Squeezeboxserverprogram på nasen direkt till ett par olika Touch med olika firmware. Allt var frid och fröjd och vi hörde skillnader på olika firmwares ( ja, vid öppen lyssning) sen skulle jag skoja till det på slutet och sa att nu ska vi testa serverprogram och istället för att Nasen gick som server också så var den bara lagringsplats. Lät en MacMini gå som server och allt annat oförändrat. Totalt haksläpp blev det. MacMinin lät väsentlig bättre som server jämfört med Nasen tyckte alla unisont.
Vad bevisar det?
Inte så mycket men det som stod oss klart efter våra övningar är/var att man kan tycka att man hör jämförelsevis stora skillnader enbart då det gäller den digitala förmedlingen av filer över nätverk utan att man upplever att man har ett problem i ena läget.
Vi körde mest öppet men ibland visst inte folk vad dom lyssnade på så aningen halvblint var det ibland. Men svaren var unisona ändå.
Efter dessa tester och andra som följde så kommer aldrig jag hävda att det är bara ettor och noller så det går inte att höra skillnader.
Tyvärr, finns det tecken på att det går ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 17:46

Ja, att Mac låter bäst det är väl ingen som tvivlar på. (Duckar snabbt och springer in i skydd!)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-14 17:52

hifikg skrev:Ja, att PC låter illa är väl ingen som tvivlar på. (Duckar snabbt och springer in i skydd!)

Nja, nu råkar jag vara dataansvarig på en firma där jag underhåller runt 50PC 10 olika servrar ifrorm av 2003, 2010 och OSX server. Kör själv Mac eftersom den går att ha som PC också om det behövs.

Och jag testade senast på en MacMini med OSX jämfört med WIN8 och jag tror nästan att JRiver på PC låter bättre än iTunes med Amarra i OSX på en MacMini.
Kommer testa mer när jag orkar längre fram.
Gillar både Mac och PC och tycker båda har sina förtjänster och att debatten där man skriver att den andra är leksaker är inte så vederhäftigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 18:12

Harryup skrev:

Just det, kom på att jag glömde säga: Jo, om det är ljudmässiga skillnader så är det abolut inte ointressanta, tvärtom!

Nu vill jag har mer av meanmachine i tråden. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 18:14

Harryup skrev:
hifikg skrev:Ja, att PC låter illa är väl ingen som tvivlar på. (Duckar snabbt och springer in i skydd!)

Nja, nu råkar jag vara dataansvarig på en firma där jag underhåller runt 50PC 10 olika servrar ifrorm av 2003, 2010 och OSX server. Kör själv Mac eftersom den går att ha som PC också om det behövs.

Och jag testade senast på en MacMini med OSX jämfört med WIN8 och jag tror nästan att JRiver på PC låter bättre än iTunes med Amarra i OSX på en MacMini.
Kommer testa mer när jag orkar längre fram.
Gillar både Mac och PC och tycker båda har sina förtjänster och att debatten där man skriver att den andra är leksaker är inte så vederhäftigt.

mvh/Harryup

Men inte har ni valt dem pga ljudet ;-)
Närå, jag orkar inte ge mig in i en sån här tråd till. Jag tror inte någon hör någon skillnad bara dataströmmen är tillräckligt jämn för att inte hacka.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 23:04

hifikg skrev:Jag tror inte någon hör någon skillnad bara dataströmmen är tillräckligt jämn för att inte hacka.

Buffras inte dataströmmen? Trådlöst är ju rätt buggit och streamat via Internet kan vara det också. Från en CD-spelare
är det inga problem av det slaget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 23:08

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Jag tror inte någon hör någon skillnad bara dataströmmen är tillräckligt jämn för att inte hacka.

Buffras inte dataströmmen? Trådlöst är ju rätt buggit och streamat via Internet kan vara det också. Från en CD-spelare
är det inga problem av det slaget.

Jo, men jag har varit med om "hack" när jag pysslat med bildredigering i PS samtidigt som jag spelat musik, då har inte datorns processor eller minne eller vad det kan vara räckt till i alla lägen. Numera kör jag olika datorer för musik, film och jobb.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2013-02-15 09:56

Jag är själv pro CD och det på empirisk grund utan seriösa tester. Detta är helelr inte en seriös test vilket jag kan tydligt se i vissa poster att man tolkat mig fel. :)

Jag meddelar en trend jag stött på. En trend som nu är väldigt tydligt gjort på en blind grund.

Det är detta som jag önskar att vi talar om. Det är som sagt många felkällor i detta där DAC är en. I CDn som tjänan stitter en. Streamingen använder den inbyggda DAC jag har i en en Onkyo tx-nr 1007 så även troligt har faktiskt strömmingen haft bättre dac.

CDn i fallen har varit Rotel rcd-06 ett par gånger och felst gånger Pioneer bdp-51fd bluray.
Den senare känns knappast äga nått företräde före Onkyons inbyggda

Jag säljer även andra saker än CD sanny så det är knappast nån säljtråd även om du misskrediterar mer än gärna. Faktum är om nått är intressant att sälja idag är det DAC som är väldigt mycket hårdvaluta.
:)

Paa.
När jag lägger in mina skivor på Itunes så fågar datorn mig om jag vill ha dem komprimerade eller i losslessformat. Det senare förefaller bättre så jag har valt detta. Mer än så sträcker sig inte min kompetens för tillfället. :)

Kopplingen är den att jag strömmar via apple-tv eller airportexpress via en Onkyo txnr1007 och preout till en annan förstärkare. Vanligast var Revox m51 Sen Leedh Nazca högtalare.
CDn har i fallet varit som sagt Pioneer bluray analog kopplat.

Det är ändå kul för mig att se reaktionen och nu är jag nyfiken på om det tekniskt finns stöd för iaktagelsen eller om det är andra faktorer.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-15 11:00

meanmachine skrev:Kopplingen är den att jag strömmar via apple-tv eller airportexpress via en Onkyo txnr1007 och preout till en annan förstärkare. (klipp)
CDn har i fallet varit som sagt Pioneer bluray analog kopplat.

Om du drar en optisk från Pioneeren till onkyon oxå så kan du ju utesluta D/A-omvandlaren eftersom den blir samma.

Men du har ju fortfarande alla andra möjliga digitala störkällor att ta i beaktning. I källan, överföringen (wifi) och utenheten (appleburk)

Koncentrerad juice skall oxå vara lossless, men färskpressat har ändå en annan smak...
...tycker Erik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 12:10

meanmachine: Det är en intressant trend tycker jag, trots mina skeptiska inlägg. Oavsett anledning är det intressant. Bara för sakens skull: Finns det någon anledning att tro att de fattade att de inte lyssnade på "det bästa alternativet" när de först hörde Spotify/Apple Lossless?

Kan man misstänka att de hade förväntningar på att något bättre skulle komma senare, är det inte så konstigt om det rapporteras om förbättringar.

Det var bara detta jag ville veta förut, vilket kanske inte var så tydligt. Förstod så klart att det var något spontant, snarare än dubbelblint.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-02-15 18:17

Vad ska man tro?
Vad menar förresten MM med lossless, det vill vi veta.

Jag, som livnärt mig 15 år eller så på att hjälpa företag att konstruera produkter med mer eller mindre extrema realtidskrav och med ett inte oansenligt antal lagringsmedia i botten menar att det är lite som "prinsessan på ärten" att hävda det. I alla fall rent generellt.

Det är allt för många lager av hårdvara och mjukvara mellan där bitarna ligger på mediet tills dess att man ordnat dem i rätt ordning och lyckats klocka iväg dem till D/An utan allt för mycket jitter.

Det är möjligt att det går att hävda att det är så för en viss uppsättning komponenter, men absolut inte generellt!

Min alldeles personliga åsikt i frågan, baserad på min erfarenhet realtidssystem, är att i den absoluta majoriteten människor inte har den blekaste om hur oerhört diskontinuerligt data faktiskt förflyttar sig från ett lagringsmedium fram till själva utklockningen av detsamma till analogomvandlare, och att detta gör att det dras felaktiga slutsatser om vad som egentligen påverkar ljudupplevelsen.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-15 18:31

Instämmer. Det är tyvärr för sällan datorhårdvara designats med bussar som gåratt ställa krav på leveransen. BeBox hade en extra mediabuss av den anledningen vet jag. Tror att någon apple haft någotfungerande system också, men är osäker.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-02-15 21:58

På 90-talet fanns det skämtprogram till datorn som sysslade med "bit recycling" för att göra datorn snabbare.
Jag väntar på dagen då någon hokus-pokus ormoljemupp säljer en sådan app till alla hugade puckon. Då kommer jag att lägga på en gammal repig P, öppna en kall och småfnissa i soffan...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-15 22:48

Nja, här dras det ju lite felaktiga slutsatser i det sista posterna, trots ingenjörer inblandade. Det är faktiskt irrelevant hur osynkat datan förflyttar sig genom diverse bussar, luften, kopparnätet eller vadsomhelst eftersom alla moderna ljudavspelningsprogram BUFFRAR datan innan den skickas till DAC:en. Den kommer alltså slutligen i en helt jämn ström från RAM, en mycket mer nogrann datakälla än någon SSD-disk i hela världen, vad datan gjort innan är helt ointressant så länge ingen data som sagt fattas.

Realtime i all ära, men det är inte så man spelar upp ljud.

Det som påverkar jitter och nogrannhet hos DAC:en mest är nogrannheten hos den klocka som synkar DAC-chippet, där finns det vinster att göra. Finns det en separat systemklocka så påverkar den givetvis också i den mån hur väl den synkar med DAC-klockan. Efter DAC-stadiet är det bara vanlig analogförstärkning med dom gamla vanliga analogproblemen, som för mycket kondingar i signalvägen, brum och brus etc.

Och naturligtvis påverkar kvaliteten hos själva DAC:en. och DAC:ens inbyggda filtrering påverkar efterföljande analoga steg en del beroende på hur effektiv den är.

Däremot kan ju olika uppspelningsenheter ha diverse mjukvarutricks för sig med signalen innan den skickas till DAC:en dvs att det INTE är bitperfect, därför är det viktigt att ha ett OS och drivrutiner där man kan försäkra sig om ATT det är bitperfect. En del av de enheter som diskuteras här kanske inte skickar en bitperfect ström?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2013-02-16 11:13

shifts skrev:meanmachine: Det är en intressant trend tycker jag, trots mina skeptiska inlägg. Oavsett anledning är det intressant. Bara för sakens skull: Finns det någon anledning att tro att de fattade att de inte lyssnade på "det bästa alternativet" när de först hörde Spotify/Apple Lossless?

Kan man misstänka att de hade förväntningar på att något bättre skulle komma senare, är det inte så konstigt om det rapporteras om förbättringar.

Det var bara detta jag ville veta förut, vilket kanske inte var så tydligt. Förstod så klart att det var något spontant, snarare än dubbelblint.

Det är en intressant trend absolut. DEn är inte riggad eller designad heller utan har blivit. Som sagt finns felkällor då detta inte gjorts som test.

Det finns och anledning att tro att folk som varit kanin i detta inte har nån vinning i intresse heller vilket än mer gör det intressant. Det är alltså rätt prestigelöst vilket gör att resultatet låter sig ramla på naturligt.

Ett till kom igår morgon då en högtalardemo utfördes medels CD och streaming via tfn och denne tycket att CD lät sämre i förstone. Jag blev lite orolig och funderade på vad nu?

Men Chris jones Roadhouse & automobiles är ju min paradskiva :)

Efter ett slag ändrade han sig eftersom tfn var ljusare tyckte han. Detta var dock öppet och än mer placebomässig. Jag använde Onkyorecivern som förstärkare i detta fall. Själv hörde jag inte nån skillnad men stod mest på sidan och stressade eftersom en till kund på på G in. :)

Det hade ändå varit kul med några tekniska inlägg i frågan .

Finns det fog i detta eller är det 100% lika bra med streaming idag ? Vågar nån sticka ut hakan och säga att CDn är av tronen?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-16 11:19

Min åsikt är att man inte bör glömma att lyssna på grejorna om man tycker att det är det som är det viktiga. Man kan säkert bena ner det till att det är omöjligt att hitta teoretiska orsaker till varför skillader skulle finnas. Om allt fungerade perfekt förstås.
Men jag har blivit överraskad mer än en gång då våra små tester gjort att alla har hört skillnader då vi inte trott att det kunde finnas.
En så "enkel" sak som firmwares har påverkat ljudet.
Så är det hörbara skillnader man letar efter bör man göra lyssningstester också tycker jag. Att teoretisera om att de inte kan finnas kan leda tiil fel slutsatser för det går inte att leta efter nyckeln där det är upplyst.
Och skillnader ändras över tiden då programvaruversioner är inblandade, det blir inte alltid bättre utan ibland introduceras nya fel i en version som sedan försvinner i nästa igen, kanske. Därför så kan man ju också testa vad man tycker är identiska förutsättningar men trots allt inte är det.
Jag tycker man skall lyssna mera och inte misströsta för mycket i förväg.
När det gäller datoruppspelning så kan man mycke väl stääla fel diagnos men det gör inte att felet inte finns för det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-02-16 16:24

xeizo skrev:Nja, här dras det ju lite felaktiga slutsatser i det sista posterna, trots ingenjörer inblandade. Det är faktiskt irrelevant hur osynkat datan förflyttar sig genom diverse bussar, luften, kopparnätet eller vadsomhelst eftersom alla moderna ljudavspelningsprogram BUFFRAR datan innan den skickas till DAC:en.

Jo, men nu tror jag att du dragit felaktiga slutsatser om vad som egentligen sagts. Du säger ju du precis det som jag precis sa -alltså att det är lite av prinsessan på ärten att hävda att lagringsmediet spelar roll då transporten från sagda medium sker högst tidsdiskontinuerligt. Det enda som spelar roll i slutändan är utklockningen och dess jitter.

xeizo skrev:Realtime i all ära, men det är inte så man spelar upp ljud.

Det som påverkar jitter och nogrannhet hos DAC:en mest är nogrannheten hos den klocka som synkar DAC-chippet, där finns det vinster att göra. Finns det en separat systemklocka så påverkar den givetvis också i den mån hur väl den synkar med DAC-klockan. Efter DAC-stadiet är det bara vanlig analogförstärkning med dom gamla vanliga analogproblemen, som för mycket kondingar i signalvägen, brum och brus etc.

Mja, jag vill nog hävda att ljuduppspelning från diskreta data är i högsta grad ett realtidsproblem (det säger du ju själv i nästa mening :)).

Det är mycket riktigt som du säger att det viktigaste för digitalkonverteringens "överföringskorrekthet" till analogdomänen (förutom korrekt data, såklart) är tidpunkten som omvandlingen och latchningen av det nya analogvärdet sker i tiden.

Ett realtidsproblem är hur denna klocka egentligen skapas. En typisk DAC med SPDIF-ingång så återskapas den mha av en PLL ifrån SPDIF-dataströmmen. Man kan göra en PLL som undertrycker jitter väldigt bra, men då tar den lång tid på sig att låsa på klockan eftersom den behöver ha en lång tidskonstsnt. För en användare är det inte acceptabelt att vänta typ 10 sekunder på att få ljud när man byter spår så därför får man använda en kompromiss och acceptera att jitter slår igenom på klockan.

De första USB-ljudkorten använde isokrona endpoints för att överföra data och var likaså tvungna att derivera klockan ur den isokrona dataströmmen, vilket skapade stora problem med jitter då de PLLer som användes i början inte alls kunde hantera den mycket mer exrrema tidsdiskontinuiteten i paketströmmen som USB isokronöverföringen gav uppjov till. Förutom tvåstegs PLLer så tog man även fram andra, bättre USB-specar där USB-ljudkortet står för masterklockan och beställer sedan data uppströms utifrån det.

När man sedan gick över till HDMI så gjorde man samma misstag igen -dvs ett antal recievers uppvisade abnorma mängder symmetriska sidband (jitter) i analogutgången när ljud och testsignaöer spelades upp via HDMI...

Kontentan är att det är väldigt, väldigt svårt att göra generella uttalanden om huruvida en viss teknologi ger några ljudmässiga för-eller nackdelar generellt, om inte realtidsproblemet vid utklockningen i D/An är helt under kontroll. Om det är helt under kontroll så spelar det som är uppströms ingen roll, men det existerar idag en väldig massa system där detta är ganska långt ifrån kontrollerat och exakt...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-02-16 17:03

Intressant iakttagelse och inte jätteförvånande. Jag var hemma hos en polare med en aning (hrmf) bättre rigg än min och vi lyssnade på musik lite sådär allmänt. Det var dels CD-rippar (FLAC) och dels högupplöst material (också FLAC) inhandlat direkt över nätet. Det kändes som att de högupplösta inspelningarna var lite mer tajta och därför svängde lite bättre. Lite bättre gung eller feeling, så att säga. Vi spelade även några plattor på dels CD kvalitet och dels högupplöst, och jämförde lite fram och tillbaka. Ljudkaraktärsmässigt tyckte jag att högupplöst lät lite snällare, men ändå mer nyanserat och alla CD spår hade en touch av strävhet som nästan alla högupplösta inspelningar saknade. Skillnaderna var inte lika tydlig på alla spår, men övervägande så gick de höra när man väl kommit på vad man kan lyssna efter. Även riktigt bra CD inspelningar har denna antydan till strävhet och som oftast saknades helt på de högupplösta inspelningarna. De högupplösta inspelningarna var mestadels 24 bit/96 kHz sampling, men även några 24/48, 24/88, 24/176 och 24/192.

Vi körde även lite Spotify (premium), men det kändes inget vidare även jämfört med CD versionen av låtarna. Vissa låtar var ok, men allt från Spotify kändes ganska styltigt spelat (ungefär som att musikerna spelade ganska oinspirerat) jämfört med CD och i synnerhet jämfört med det högupplösta.

Vi jämförde inte med CD avspelad med någon traditionell CD spelare. Någon sådan har han inte haft på åratal utan allt avspelades på en Linn Klimax DS, som i mitt tycke sopar banan med allt jag hört i CD-spelarväg (Linns egen CD12 inkluderad).

Att musik via dator kan bli ganska misshandlat och låta dåligt/tråkigt är det visst fler som tycker. Bland annat fick vi en genomgång av hur man bör göra vid en demo på Ågrens hifi i göteborg.

Intressant läsning för den som inte har intresse eller ekonomi för en riktig nätverksspelare.

Ljudtemas guide till bättre ljud från dator

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-17 19:38

Jag frågade Andrew Jones på mässan i går var han stod i frågan för närvarande.
Han sa att om man använder uppspelningsmjuvara som Amarra eller Pure Music i botten så fungerar cachning till RAM så bra så det blivit en icke-fråga vilken typ av minne det ligger på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-02-17 19:57

Använder man DACen i Apple TV så omsamplar den väl oavsätt källa, Airport kommer jag inte ihåg hur det var med...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-18 00:30

:roll:

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-02-18 16:59

paa skrev:Jag frågade Andrew Jones på mässan i går var han stod i frågan för närvarande.
Han sa att om man använder uppspelningsmjuvara som Amarra eller Pure Music i botten så fungerar cachning till RAM så bra så det blivit en icke-fråga vilken typ av minne det ligger på.

8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi