Trevägshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mixon

Trevägshögtalare

Inläggav Mixon » 2005-09-11 16:07

Jag beställde för ca 1 år sedan element till ett högtalarprojekt. Först nu börjar detta projekt att se sitt slut. Här kommer några bilder.

Bild
Provlåda till den ursprungliga idén. Avfasningen bör nog vara djupare för att få någon effekt. Avståndet mellan bas- och mellanregisterelement valdes att göras mindre i den slutgiltiga lådan.

Bild
Stag.

Bild
Lådorna börjar ta form.

Bild
Tillverkning av baffeln. Vid baselementet syns en bit galon.

Bild
Alla element verkar att passa.

Bild
Galonen limmas fast med kontaktlim. Här är det viktigt att få ut limmet jämtjockt. Grovtandad limspridare funkar dåligt, slutresultatet blir något randigt. Pensel användes för att få ut limmet på lådan. Ett tapetserarverktyg i plast för att få ut limmet på galonen funkade bra.

Bild
I väntan på att kontaktlimmet ska torka.

Bild
Då var galonen på plats.

Bild
Förhandstitt med träsidor. Några hjul från classe och en bit mdf för att spara ryggen lite :)

Bild
Träsidorna fastlimmade. Jag har använt flexibelt golvlim för att få lite vibrationsdämpande egenskaper. När skivorna drog åt sig limmet så vred dem sig. Så det är många tvingar eller en limpress som gäller för att få bra med tryck medan limmet torkar. Går säkert att använda skruv också men det är väl en risk att det kan spricka. Någon som har några erfarenheter av detta?

Sidorna klarar knacktestet gott å väl :) Bara att hålla tummarna att limmet håller sig någorlunda mjukt ett tag till. Sidorna ska behandlas med vaxolja.

Bild
Filtret som det ser ut just nu.

Bild
Frekvensgång med nuvarande filter. Mellanregistrets spole är för tillfället 0.75mH. 0.68mH spolar inväntas. Finns det några tumregler i filterkonstruktion för trevägare för att anpassa basåtergivningen till rumsförstärkningen?

Bild
Frekvensgång med polvänt mellanregister. Området runt 1-5kHz stämmer inte riktigt då mellanregistrets spole ska vara något mindre.

Bild
0,10,20 och 40 grader.

Bild
Impedans.

Bild
Vattenfallsdiagram.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-09-11 16:30

Grymt snyggt bygge! :D

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-11 17:16

Måste hålla med, mycket snyggt :D

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-09-11 17:33

GRYMT!!!!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-11 18:37

verkligen trevligt bygge!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-09-11 20:03

Väldigt snyggt, och 3-vägare är ju en trevlig princip som ger möjlighet att optimera frekvensgången i basregistret mer än en 2-vägare.

Du får nog experimentera lite, finns nog inga riktigt bra tumregler men här finns lite kul att läsa http://www.sonicdesign.se/optimum.html. Scrolla ned till "E. Reservations".

Det är nog bra att låta basen ta hand om området där bas/mellan-elementet har sin första utsläcking pga golvreflexen, men inte dela högre än det område där basen har extra stöd av golvet.

Du verkar kunna få till en jämn och fin spridning om du bara rätar ut frekvensgången lite on-axis. :P

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-11 20:18

Mycket fint bygge. Angående basdelningen så det är möjligt att dela mitt i golvreflexen (runt 400 Hz?) på ett sånt sätt att det blir utsläckning i riktning mot golvet, detta är en mycket intressant lösning som jag själv skulle vilja använda i mitt eget system om det bara gick.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-11 20:53

Basen är ca 50cm över golvet och mellanregistret 85cm. Första utsläckningen för basen borde väl hamna vid ca 600Hz och mellanregistret runt 400Hz (beroende på avstånd till lyssningsposition.) Tanken från början var just att kunna lägga delningen mellan golvreflexerna för respektive element. Jag upplevde dock med provlådan att det stora elementavståndet inte var helt lyckat. Med nuvarande avstånd så är det väl av ganska liten betydelse att lägga delningen mellan dessa golvreflexer om man inte använder sig av mycket branta filter.

Med nuvarande delning borde större delen av basens arbetsområde få hjälp av golvreflexen. Ska prova att justera mellanregister- och diskantnivån lite.

luminous när du säger "räta ut", vill du se en högre diskantnivå?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-11 21:38

Jag tänkte mig ngn sån här lösning skulle vara rolig att prova (med ett tredje ordningens BW filter)
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-09-13 19:17

luminous när du säger "räta ut", vill du se en högre diskantnivå?

Njä den ser väl bra ut, nu ser ju mätningen ut att innehålla en hel del reflexer men du har ju en rätt stor dipp vid 2,5 - 5KHz som borde gå att fixa till i delningsfiltret!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-13 21:32

Imponerande!
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-09-14 14:07

trevligt att se att du kommit längre med bygget :) blev ju riktigt snyggt det där. låter bättre än när jag provlyssnade antar jag 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-20 11:12

Skrutten: Hade varit intressant att testa. Blir nog kanske inte helt enkelt att åstadkomma en 270 graders fasförskjutning rent elektriskt som funkar i övrigt.

luminous: Vilka reflexer tänker du på? Angående 2.5-5kHz så gjordes den medvetet. Har fått dem rätta spolarna på 0.68mH till mellanregistret nu så dipppen är nog inte lika stor längre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-20 11:20

Mixon skrev:Skrutten: Hade varit intressant att testa. Blir nog kanske inte helt enkelt att åstadkomma en 270 graders fasförskjutning rent elektriskt som funkar i övrigt.

Ett tredje ordningens butterworthfilter har 270 grader mellan grenarna (vid alla frekvenser, faktiskt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-20 11:33

Håller nu på att modifera delningsfiltret. Första intrycket när högtalaren togs in i rummet var att basen blev lite för stark. Jag har lättat lite på dämpningen till mellanregister och diskant. Eftersom delningen i mellanregistret är ganska låg och flack verkar detta funka rätt bra.

Diskantfiltret är jag inte riktigt nöjd med. Har testa två annorlunda lösningar.

1. Kondensatorlös design med endast motstånd och spole. Detta låter riktigt trevligt och går lätt att matcha mot mellanregistret. Nackdelen är att utan kondesator till diskanten så blir belastningen runt 2.5Ohm i basområdet. Har testat med två parallellkopplade 10W-motstånd och dem blir ordentligt heta! Sen är jag lite fundersam om så flacka filter är lämpliga till trevägshögtalare.
Bild

2. Symetriska filter till LP-mellan och HP-diskant av andra ordningen och användning av ett allpassfilter till diskanten. De här låter också bra, behovet av en dipp vid delningsfrekvensen verkar vara mindre. Har inte hunnit utvärdera denna lösning riktigt ännu men fler komponenter i signalvägen blir det.
Bild

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-20 12:10

Svante skrev:
Mixon skrev:Skrutten: Hade varit intressant att testa. Blir nog kanske inte helt enkelt att åstadkomma en 270 graders fasförskjutning rent elektriskt som funkar i övrigt.

Ett tredje ordningens butterworthfilter har 270 grader mellan grenarna (vid alla frekvenser, faktiskt).

Ja de är lite intressant! Men vad händer oktaven uppåt och nedåt från 400Hz, får man lika önskvärda resultat även där?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-09-20 17:29

luminous: Vilka reflexer tänker du på? Angående 2.5-5kHz så gjordes den medvetet. Har fått dem rätta spolarna på 0.68mH till mellanregistret nu så dipppen är nog inte lika stor längre.

Ok, om du verkligen vill ha en dipp där så är det ju inget att klaga på. :wink:

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-22 09:42

Dipp passar nog bäst till chips. :)

Har själv varit skeptisk till dessa dippar men med vissa högtalare verkar det funka bra.

Har provat med flacka filter och upplever inte att behovet av dipp är lika stor för att skapa ett harmoniskt ljud. Om jag svamlar eller om det finns nån förklaring till detta vet jag inte...

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-09-22 09:48

Svante: Kanske det går att få ett bra intryck av att elementen samspelar utan att vara så fixerad till att "huvudloben" ska vara riktad i lyssningsposition och ge en så stor utsläckning som möjligt vid polvändning?!

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-14 19:45

Har i dag gjort lite nya mätningar. Mätningarna är gjorda på 2m. 0, 30 och 60 grader. Avståndet, högtalare - mätmikrofon, kan variera någon cm mellan de olika riktningarna.

Bild
Peerless CSX 10"

Bild
Vifa P13WH

Bild
Vifa DX25

Nu fortsätter filtersimuleringar... :)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-17 00:19

Nytt filter har konstruerats. Efter att ha utvärderat det första filtret (2005-09-06) har delningen mellan diskant och mellanregister gjorts om. Delningen har blivit lägre och flackare för att få ordning på spridningen. Så här ser mätningarna ut på filter 2.

Bild
Frekvensgång 2m och 0 grader. Röd kurva med polvänt mellanregister.

Bild
2m 30 grader.

Bild
2m 30 grader utjämnat med 1/3-oktav.

Bild
Vattenfall 2m 0 grader.

Bild
Närfältsmätning av bas och port utan delningsfilter.

Bild
THD vid 2m, 0 grader och med ca 2.8V.

Bild
Impedans

Här näst ska filtret monteras och förhoppningsvis kan de här projektet (äntligen) se sitt slut. :)

Tack till PelleW och Kraniet som hjälpt till med det ena och det andra.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-17 22:07

Bild
Delningsfilter

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-10-18 13:41

jag är lite sugen på att veta hur du gjort infasningarna uppe vid diskant och mid/basen.. Fogsvans eller elhyvel?

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-18 16:07

dadygee skrev:jag är lite sugen på att veta hur du gjort infasningarna uppe vid diskant och mid/basen.. Fogsvans eller elhyvel?

Jag markerade först ut fasningarna på lådan. Sedan grovkapades det med en fogsvans på frihand. Sedan använde jag en bandslipmaskin. Det sista justerades med en lång mdf-bräda med sandpapper på.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 16:20

dadygee skrev:jag är lite sugen på att veta hur du gjort infasningarna uppe vid diskant och mid/basen.. Fogsvans eller elhyvel?

Hur ser en elhyvel ut? Är det ett handverktyg?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-10-18 17:24

lilltroll skrev:

Hur ser en elhyvel ut? Är det ett handverktyg?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90515

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-10-18 21:01

Mixon skrev:

Jag markerade först ut fasningarna på lådan. Sedan grovkapades det med en fogsvans på frihand. Sedan använde jag en bandslipmaskin. Det sista justerades med en lång mdf-bräda med sandpapper på.

Danke! Då vet jag hur jag ska gå tillväga .. när jag gör en miniatyr klon på dina 3 vägare :-)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-18 22:52

dadygee skrev:
Mixon skrev:

Danke! Då vet jag hur jag ska gå tillväga .. när jag gör en miniatyr klon på dina 3 vägare :-)

Om man använder något mothåll av stål som fastsättes på lådan kan man nog på en gång få ett bra resultat med hjälp av en fogsvans.

Vad har du för trevägsprojekt på gång? Nyfiken... :)

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-10-19 12:56

Mixon skrev:
dadygee skrev:
Mixon skrev:

Om man använder något mothåll av stål som fastsättes på lådan kan man nog på en gång få ett bra resultat med hjälp av en fogsvans.

Vad har du för trevägsprojekt på gång? Nyfiken... :)

jag håller på med ett 3vägs eller 2,5 vägs (beroende på vad som låter bäst )projekt med med seas g17re/p och seas h405 samt dayton DC160S-8 i botten. Och jag har fastnat för den avfasade designen. Jag såg i ett annat forum där någon gjorde en liknande kapning och hade fäst 2st temporära geringsbrädor på sidan av lådan. Då är det bara att hålla sig mot dem och så är man home safe.. Skulle man kapa för mycket så hörnet blir ett hål så tar man bara den pyramiden man kapat bort och fäster invändigt i lådan och fasar av den lilla peak som sticker ut.. Då får man inte några tunnar väggar där man fasat.. och man får en oliksidig kavitet.

Har inte riktigt kommit fram till vilken typ av finish jag ska ha på lådan men det kommer nog att bli någon form av trälaminering.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-19 13:09

jag håller på med ett 3vägs eller 2,5 vägs (beroende på vad som låter bäst )projekt med med seas g17re/p och seas h405 samt dayton DC160S-8 i botten. Och jag har fastnat för den avfasade designen. Jag såg i ett annat forum där någon gjorde en liknande kapning och hade fäst 2st temporära geringsbrädor på sidan av lådan. Då är det bara att hålla sig mot dem och så är man home safe.. Skulle man kapa för mycket så hörnet blir ett hål så tar man bara den pyramiden man kapat bort och fäster invändigt i lådan och fasar av den lilla peak som sticker ut.. Då får man inte några tunnar väggar där man fasat.. och man får en oliksidig kavitet.

Har inte riktigt kommit fram till vilken typ av finish jag ska ha på lådan men det kommer nog att bli någon form av trälaminering.

Låter som ett intressant projekt!

Med galon så är man lite begränsad till hur djupa fasningar man kan ha. Men med faner så borde det väl inte vara några problem att göra rejäla avfasningar.

Nästa

Återgå till DIY-forum