Hur testar ni kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Hur testar ni kablar?

Inläggav matså » 2005-09-20 11:19

Hm nu är jag ute på farligt vatten. Men jag som är dum måste få veta.

Ni som testar kablar och märker ingen skillnad mellan den berömda dyra lampsladden och den likaledes berömda billiga Vallhallakabeln.

Nu (virveltrumma) kommer frågan. Testar ni med en gång mellan kablar eller låter ni kablarna bli intrimmade i ett par veckor?

Bara nyfiken i en strut :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 11:22

Jag brukar trimma in dem, dvs dra plomben och jacka kolven först :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-20 11:33

Rydberg skrev:Jag brukar trimma in dem, dvs dra plomben och jacka kolven först :D

Jag var nog otydlig, jag menade trimma med att spela musik.

Men herregud 8O Jag fick en vision att Rydbergs skulle vara först och det var du. Hm konstigt. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 11:41

mats skrev:Men herregud 8O Jag fick en vision att Rydbergs skulle vara först och det var du. Hm konstigt. :D
Tycker jag inte var så konstigt, jag menar gudar brukar ju ha krafter som vi vanliga människor inte har! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-20 12:02

Hmm, tja, jag testar genom att plugga in dem och låter dem sitta så en längre tid. Efter denna "längre tid" så byter jag tillbaka till det jag är bekant med, och försöker fundera på skillnaderna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-20 12:24

Vee-Eight skrev:Hmm, tja, jag testar genom att plugga in dem och låter dem sitta så en längre tid. Efter denna "längre tid" så byter jag tillbaka till det jag är bekant med, och försöker fundera på skillnaderna.

För fasen, du är inte dum du!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 12:26

Hmm, tja, jag testar genom att plugga in dem och låter dem sitta så en längre tid. Efter denna "längre tid" så byter jag tillbaka till det jag är bekant med, och försöker njuta av musiken.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-20 12:29

Hetsporren, det gör man ju under tiden. :wink: Vad jag ville få fram var att inte fundera så mkt på att man har en ny kabel, utan bara låta den sitta och glömmas bort en tid. När man byter tillbaka så blir det en ganska klar bild över vad som det är skillnad på.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 12:36

Vee-Eight skrev:Hetsporren, det gör man ju under tiden. :wink: Vad jag ville få fram var att inte fundera så mkt på att man har en ny kabel, utan bara låta den sitta och glömmas bort en tid. När man byter tillbaka så blir det en ganska klar bild över vad som det är skillnad på.

Jo, jag fattar! Så gör jag oxå, om jag ids... :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-20 12:37

Vee-Eight skrev:Hetsporren, det gör man ju under tiden. :wink: Vad jag ville få fram var att inte fundera så mkt på att man har en ny kabel, utan bara låta den sitta och glömmas bort en tid. När man byter tillbaka så blir det en ganska klar bild över vad som det är skillnad på.

Men om man går i köpetankar, får man ha en kabel så länge för att testa om det gör någon skillnad och skillnad till det bättre?

Var nu noga med att det skall spela musik, kabeln skall inte bara sitta där o se dum ut.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 12:40

mats skrev:

Men om man går i köpetankar, får man ha en kabel så länge för att testa om det gör någon skillnad och skillnad till det bättre?
Var nu noga med att det skall spela musik, kabeln skall inte bara sitta där o se dum ut.

Köpetankar?

Nä du, först köper man kabeln (billigt begagnad) sedan gör man enligt ovan.
Tycker man inte det var nåt lyft så säljer man skräpet igen.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2005-09-20 14:12

Testar inte kablar i stereon. Använder dem som tändkablar i bilen. 8)

ex: En st. dyrkabel av känt märke resulterar i höjning från 119 till 119,02hp på en Saab99ems (mätt med shakti-sten på gaspedalen).

Viktigt är förstås att strumpan är oljebeständig...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 14:49

Hej mats.

Problemet med just att testa EN kabel i EN insättning såsom EN kombo. Det ger ETT resultat...

Byter man ut en enda nätslad till en annan konstruktion så blir resultatet anorlunda... :)

Detta sker ÄVEN med sitt utprovade kabelsortiment... Så därför kan jag tyvärr inte delta i din tråd fast jag gärna skulle vilja.

Sedan orkar jag inte med tunga debatter just nu. Vilar ju lite efter min resa. Samt funderar HUR jag ska gå vidare med min tråd för den skall bli rolig samt informativ..Men ändå innehålla "lite" av mina tankar samt åsikter utan att "färga" ev andra till förutfattade meningar..Eller åsikter....

Men kablar ÄR väldigt roligt ämne. Inte enbart trist att "bråka om". utan ett ämne för massa åsikter o tankar...av KUL karaktär...

Ska försöka följa din tråd här lite framöver... det lustiga är att här på faktiskt.se kan kabeltrådar ofta ha en klart BÄTTRE form. Även om samma medlemmar finns här som på andra fora... 8O

väldigt trevligt att se... Men synd så är fallet..Borde gå överallt ju..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-20 14:56

För att svara Mats: Inte

För att replikera (?) Mayro: Jag tror en del av svaret finns i Hetsporrens svar och det faktum att faktiskt inte har "köpÅsälj".
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-20 14:57

Ojdå :oops:

Såg att jag svarade på topicrubriken, å inte på mats specifika fråga. :oops:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 14:58

tror du mats går i köptankar? eller fattar jag fel :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-20 15:05

Hmm, tja, då får ju "längre tid" bli till "kortare tid". Sen är det ju bra om butiken kan låna ut kabeln ett tag. Men att hitta helylle-kombon från första början är dömt att misslyckas. Lite byteshysteri och uppgraditis får man kosta på sig.
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 15:26

Lite byteshysteri och uppgraditis får man kosta på sig.

Exakt, på så vis har man garanterat kul i flera år! :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-20 16:54

Mayro: om du adresserar mig så fattar du fel :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 17:01

Jag hänger upp bilar i dom
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-20 17:11

Testar inte alls. Kollar upp att de är riktigt dimensionerade för uppgiften och att de inte har några dåliga egenskaper elektriskt eller mekaniskt.

Utgår från att etablerad kunskap inom fysik, ellära och signalbehandling är tillräcklig för att specificera en komponent som BARA transporterar en signal i området 0 - > 20 kHz. Blindtester bekräftar att det är så, vilket är en djäkla tur! Annars hade det nämligen varit omöjligt att konstruera CD-spelare, förstärkare och annat som måste baseras på ovanstående kunskapsmängd. Det är också tur med tanke på de kilometervis av enkla kablar, kontakter, kretskortsledare, talspolar, osv. som befinner sig på båda sidor om återgivningsanläggningens signal- och högtalarkablar...

För att vända på frågan: Hur får man enligt kabelförespråkare och - tillverkare ABSOLUT INTE testa kablar?

1. Man får inte applicera NÅGON form av vetenskaplig teknisk kunskap som berör signalöverföring inom audioområdet (0 - > 20 kHz).

2. Man får inte applicera NÅGON form av mätning! Vare sig i signalvägen eller i den akustiska utsignalen.

3. Man får inte använda sig av den vetenskapligt erkända metoden för undvikande av subjektivitetsfel och placeboeffekt- blindtest.

Det enda man FÅR göra är att lyssna och tycka under omständigheter som maximerar den vetenskapliga otillräckligheten! (Man får också draghållfasthetstesta de mekaniska egenskaperna.....)

M.a.o. vi talar om en liten teknisk pryl, en elektrisk signalledare, som förbinder andra tekniska prylar, men vi får inte applicera den tekniska kunskapsmängd och metodik som ligger till grund för all ljudåtergivning för att analysera just denna tekniska pryl...

En minst sagt märklig form av tekniktillvänd vetenskapsnihilism...

Paradoxalt!

Mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-20 17:21

Sist jag bytte högtalarkablar var jag tvungen att "tvinna" 10mm2 massiva starkströmsledningar, 10 meter. Dessförinnan var jag tvungen att skala kabeljäveln.

Efter det tröttnade jag på kabelbyte ! :twisted:

Men kabeln är rätt motståndskraftig mot mikrofoni kan jag garantera. En nackdel är att den tenderar att välta högtalarna eller lyfta iväg förstärkaren om man är oförsiktig...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 17:38

lasselite skrev:Mayro: om du adresserar mig så fattar du fel :)

tackar.. då vet jag :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-20 17:41

Köpa nej mina vänner. Gud har Sword till mina frontar och center. Till mina bakre har jag supras 2.0 och till signal har jag Supras rca kablar, så herr Mats (mer känd som Gud) behöver inte köpa 8)

Var bara nyfiken hur ni, mina barn gör. :D Gå i frid

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 17:41

DTH skrev:Testar inte alls. Kollar upp att de är riktigt dimensionerade för uppgiften och att de inte har några dåliga egenskaper elektriskt eller mekaniskt.

Utgår från att etablerad kunskap inom fysik, ellära och signalbehandling är tillräcklig för att specificera en komponent som BARA transporterar en signal i området 0 - > 20 kHz. Blindtester bekräftar att det är så, vilket är en djäkla tur! Annars hade det nämligen varit omöjligt att konstruera CD-spelare, förstärkare och annat som måste baseras på ovanstående kunskapsmängd. Det är också tur med tanke på de kilometervis av enkla kablar, kontakter, kretskortsledare, talspolar, osv. som befinner sig på båda sidor om återgivningsanläggningens signal- och högtalarkablar...

För att vända på frågan: Hur får man enligt kabelförespråkare och - tillverkare ABSOLUT INTE testa kablar?

1. Man får inte applicera NÅGON form av vetenskaplig teknisk kunskap som berör signalöverföring inom audioområdet (0 - > 20 kHz).

2. Man får inte applicera NÅGON form av mätning! Vare sig i signalvägen eller i den akustiska utsignalen.

3. Man får inte använda sig av den vetenskapligt erkända metoden för undvikande av subjektivitetsfel och placeboeffekt- blindtest.

Det enda man FÅR göra är att lyssna och tycka under omständigheter som maximerar den vetenskapliga otillräckligheten! (Man får också draghållfasthetstesta de mekaniska egenskaperna.....)

M.a.o. vi talar om en liten teknisk pryl, en elektrisk signalledare, som förbinder andra tekniska prylar, men vi får inte applicera den tekniska kunskapsmängd och metodik som ligger till grund för all ljudåtergivning för att analysera just denna tekniska pryl...

En minst sagt märklig form av tekniktillvänd vetenskapsnihilism...

Paradoxalt!

Mvh

Ser DU ser på denna fråga med två alternativ. det är pest eller kolera.. Eller som man oftare säger . "svart eller vitt" :lol:

Rätt begränsat synsätt kanske.. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 17:53

DHT

Jag skippar att besvara det förlöjligandet du utför mot folk som gillar kablar samt kabeltillverkare.. Det visar enbart hur ödmjuk och fin person du verkligen är

En ren skatt av intiligens och finstämmd ödmjukhet parat med egenkärlek över alla gränser..

Men som sagt. Jag skippar att säga vad jag anser egentligen. Nöjer mig med att enbart ta dom bra bitarna av min åsikt om ditt inlägg här ovan..

MVH
Tobbe.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-20 17:58

Mayro - du missade alltså DHTs subtila humor och underfundiga uppmaning till branschen om skärpning?

Själv saknar jag bogserlina i min nya bil... nån som har några meter Transparent över? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 18:00

Samma här, tycker också DTHs inlägg var roligt. Även om man anar ett visst mått av frustration från en tidigare tråd - fullt berättigat tycker jag.

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 18:03

jonasp skrev:Samma här, tycker också DTHs inlägg var roligt. Även om man anar ett visst mått av frustration från en tidigare tråd - fullt berättigat tycker jag.

/J

Du har en åsikt. Jag delger inte min här.. En del är inte ens värda att komenteras helt enkelt. DHL´s humor är en sådan sak. Ej värd ens texsvar.. Bedrövligt...

Självgodheten personifierad i sin tristaste tappning.. Kränka o förlöjliga folk baserat på sin självbild såsom överläset intiligent..

Det är rent skit helt enkelt.. Ej sådant som för ett fora framåt med kul trevlig debatt.. Jag har noll skäl att va trevlig mot en dylig snubbe ens...

humorlöst floskel ..

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-20 18:04

Mayro skrev:Ser DU ser på denna fråga med två alternativ. det är pest eller kolera.. Eller som man oftare säger . "svart eller vitt" :lol:

Hej Mayro!

Förstår inte, vilka är de två alternativen, och vad är pest eller kolera?

Mayro skrev:Rätt begränsat sätt kanske.. 8)

Man kan ju fråga sig vilket som är mer begränsande, att tillmäta vetenskaplig kunskap och metod värde i samband med teknik eller att ha en mera "öppen" syn att det bara existerar uppfattningar och upplevelser.

För mig vore en kunskapsnihilistisk approach alltför begränsande i flera hänseenden, bl.a. TID. Jag har t.ex. inte provat om min bil går fortare med fyrkantiga hjul utan använder kunskap och erfarenhet för att konstatera att detta inte lär vara prestandahöjande (iofs lär den ju ligga som ett strykjärn...).

Problemet är att den kunskap som behövs för att förkasta iden med fyrkantiga hjul är mera generell och spridd än den som krävs för att analysera kablars egenskaper. Dessutom är analogin dålig map kablar och var snarare menad som exempel på att det finns områden där vi alla har kunskapen och därför inte har nägra problem att akceptera den och sällan möter "prova själv"-uppmananden från vissa...

Desto mer komplicerat ett område blir, desto mer specialkunskap krävs naturligtvis. Om man saknar denna specialkunskap blir det tyvärr inte bara svårare att förstå (har inget med intelligens att göra så klart) utan även svårare att bedöma vem som har denna specialkunskap och därmed är pålitlig och vem som fritt fabulerar.

Detta är ett av "kabelproblemen", den fysik och ellära som behövs är iofs väldigt grundläggande, men vad hjälper det att kunskapen är enkel och grundläggande om man saknar den...?

Mvh

Nästa

Återgå till Generellt om hifi