Och den som tror att fjädringen i konupphängningen kan appoximras som
diskret fjäder har mycket att lära. Det är en i allra högsta grad distribuerad
parameter och vågrörelserna i både spider och half roll-sourrounder är rätt
så långsamma och påverkar långt upp i mellanregisterområdet.
Jag har även träffat på mera extrema effekter, som t ex element som har
dimensionerats således att man drabbas av ett fenomen i surrounden som
kallas creasing. Det skapar ett inte alldeles lustigt distorsionsfenomen. Och
jag har stött på element på vilka detta fenomen helt upphör efter några
hundra timmars bruk. Jag har dock aldrig användt element dimensionerade
på sådana sätt, men ville bara nämna det som ännu ett exempel.
- - -
Du grafpro har ju fått rätt så många exempel på saker som påverkas av in-
körningen, men du har så vitt jag har sett inte bemött någon av dem kon-
kret, utan bara yttrat misstroende. I det läger så hoppas jag du förstår att
de som kommit med exempel lite är till för att ge dig servive, utan du måste
testa sakerna själv om du inte tror på andra. Att försöka övertyga dig känns
rätt så meningslöst och även helt intressant. Du får ju tro vad du vill.
Kom igen om du har något mera konstruktivt att säga än att de berättar om
din tro, det vill säga misstro.
jansch skrev:Intressanta inlägg...
Något som alltid fascinerats av är VEM som har "bevisbördan" när det gäller förmodade myter.
Samma som alltid - både den som vill övertyga någon annan och den som vill
veta själv.
I det senare fallet skall man nog inte se det som en bevisbörda dock, utan
mera som en möjighet - till förkovring.
Det enda man kan säga alldeles säkert är att den som misstror vad någon
annan påstår, inte kan avkräva personen man misstror några bevis. Det är
ju höjden av enfald att fråga den man redan sagt sig misstro.
Den som misstror och vill göra det offentligt är beviset skyldig själv. Annars
är misstroendet bara tomma anklagelser. Tyvärr har flera sysslat med sådan i
den här tråden.

jansch skrev:En religiös som säger att gud finns eller en ateist som säger motsatsen....t.ex.
Ingen har någon börda att bevisa sin tro. En trosfråga är just det, och tos-
frågor behöver inte bevisas. Man vet ju vad man tror. Så det behövs inga
bevis.
Både den som säger att de tror att gud finns och den som säger att de inte
tror att god finns berättar om sin religiösa tro.
jansch skrev:Det är ju så att ju mer etablerad en myt är desto större bevisbörda faller på tvivlaren.
Ju? Vaddå ju? Vaffö då?
Den inställningen är rimlig bara om man anser att tron på auktoriteter eller på
majoriteter är ett argument, men historien berättar en sak tydligare än något
annat - vad folk tror säger väldigt lite om hur det är, och tron ändrar sig med
tiden och modet dessutom.
Så jag hävdar att det inte finns något skäl att bry sig om vad människor tror
av andra skäl än sociologiska. Det är mycket bättre att titta på vilka argument
som finns.
jansch skrev:Hur var det nu? Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda. Det finns t.o.m gamla kartor som bevisar det.
Njae, så är det förvisso, men "lärda", var de det?
Ja, kanske om man med lärd menar att ha snappat upp påståenden och tror
på den utan skäl. Men man kan ju lära sig annat än påståenden, till och med
basera lärande på att lära ut förstånd.
Att förstå är bättre än att kunna brukar jag säga, men det är förstås inte
helt sant, för visst finns det ämnen där det handlar mera om att kunna än
att förstå. Juridik, geografi och historia t ex. Även läkarvetenskap till viss
del faktiskt.
Så självklart skall man inte undervärdera förmågan att lära sig saker utantill.
- - -
För övrigt är det nog en myt att det varit kyrkans absoluta övertygelse att
jorden varit platt till den dag då rundheten avslöjades.
Det finns tvärtom gott om indicier i t ex bibeln att man var väl medveten om
att jorden varit rimligare att approximera till en rund kropp.
Men självklart har det funnits några som trott att den är platt.
Och?
Igen: Varför bry sig om vad någon tror?

Jovisst kan man ta någons tro som ett skäl att undersöka vad f'nått i fakta-
väg som ligger bakom den, men kan man verkligen ha den till något mera än
så?
Och om samma inlägg av jansch skrev...
n3mmr skrev:Är det där verkligen myter?
Den religiöse hävdar att gud finns medan ateister hävdar att det inte finns nåt skäl att tro att det finns nån gud. Det första kan vara en myt eftersom det för majoriteten i världen tydligen är en självklar sanning. Ateistens tvivel är inte specifikt nog för att kvala in.
Intressant...
Det ligger kanske något i det du skriver. Det är inte en myt eftersom det är
så luddigt att säga allmänt nej. Och hade det handlat om att säga nej till en
eller flera delar av en specifik tro, så skulle invändningen rent av kunna kallas
en sanning.
Men ser man på ateism mera allmänt (ett förnekande av alla tänkbara gudar
som skäl till existensen) så är det nog mest bara tro det också, och den är
inte bevisat ackurat och därmed känns det rimligast att sortera in det som
en religiös föreställning, tycker i varje fall jag. Alltså en ide om det som ligger
bortom det vi kan undersöka, som är baserat på en trosföreställning.
Jag tycker det är friskt att det finns sådana ideer, men är tveksam till värdet
med att tro på någon av dem. Vad är nackdelen med att hålla sådana frågor
öppna? Vad skall man ha tron till?
Jo, jag vet, i vissa religioner så är tron en del av spelet således att det enligt
religionen själv är farligt att inte ha tron. Men när det gäller ateismen? Vad är
då poängen med att upphöja iden till en sanning, på trosgrunder?
n3mmr skrev:Plattjordsmyten om att det fanns folk som trodde jorden var platt är bara en myt.
Njae, att det funnits de som trott det tror jag nog är svårt att utesluta, men
att det varit en förhärskande föreställning (i synnerhet om vi talar om för all
tid före upplysningen) kan nog vara en myt, som du skriver.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).