Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 14:42

jonasp skrev:
Mayro skrev:Jaha.. Därmed har du raskt förflyttat Nagref. Iö. samt en stor bunt av inläggslämnare till att göra "reklam" här på faktiskt....

Nej det har jag inte, så skall det inte uppfattas.

/J.

Det är ju så det blir oavsett vad du tycker om man följer vad du säger. DVS att om en tillverkare går i debatt eller talar om sin produkt i ett samanhang så är det reklam..

Iö gör detta regelbundet min vän. Nagref gör det SÄLLAN. Men ändå "näms" hans tillverkning nån gång . Inte i termer av sälja eller så. Men såsom att han faktiskt gör kablar osv.. Den upplysningen ÄR enligt ditt sätt att se saken reklam..

Iö samt Nagref. Förlåt att jag just tog era namn nu. detta var o är endast såsom exempel av två ytterligheter ifråga om att "tala" om saker som man själv är inblendad i.. Så inget skit om er på något sätt alls menas... OBS.. INGEN alls...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-20 14:44

Jorma skrev:2 nya sidor har lagts till på Jorma Design,s hemsidor.
Philosophy och Technology går att läsa om för den som är intresserad.
Dom är skrivna på ett lättfattligt sätt så att även dom som inte är tekniker kan förstå det.

Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.
Ni får tjabbla för er själva.
Ha det så trevligt.

Mvh, Jorma

Jag tror "DICK OLCHER " är felstavat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 15:01

paa skrev:
Jorma skrev:2 nya sidor har lagts till på Jorma Design,s hemsidor.
Philosophy och Technology går att läsa om för den som är intresserad.
Dom är skrivna på ett lättfattligt sätt så att även dom som inte är tekniker kan förstå det.

Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.
Ni får tjabbla för er själva.
Ha det så trevligt.

Mvh, Jorma

Jag tror "DICK OLCHER " är felstavat.

Jag tackar för den upplysningen.
Det är ändrat nu.
Du är den första som har påpekt dett under dom 2 år som detta har legat ute på mina hemsidor.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 15:04

Jorma skrev:Jag skrev tidigare i tråden att den information som jag lägger ut på mina hemsidor är den som mina stora kunder vill ha.

Jorma> Får väl fråga igen: Hur kan det va så att din kunder är intresserade av att man kan lyfta bilar med dina kablar men inte av vilken induktans, kapacitans och resistans de har? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-20 15:11

Det är väl bra att få den information som man som kund är intresserad av.

Subjektivt lyssnande utan frågan varför, kräver inte att man har den information du efterfrågar.

Skulle man däremot behöva bogsera en bil, är det ju bra att veta att kablarna håller för det.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 15:12

Rydberg skrev:
Jorma skrev:Jag skrev tidigare i tråden att den information som jag lägger ut på mina hemsidor är den som mina stora kunder vill ha.
Otroligt korkade kunder du måste ha som vill veta att din kablar kan lyfta en bil men som inte bryr sig om vilken induktans, kapacitans och resistans dina kablar har.

Det där med att lyfta en bil måste läsas i sitt samanhang som du troligen ändå inte förstår Rydberg :?: Eller du kanske gör det men letar efter anfallsvinklar som vanligt.

Dom allra flesta av mina kunder som jag har haft direktkontakt med (jag har ingen direktkontakt med slutkunderna i Japan eller anndra länder) har lånat hem kablar ocjh provat dom hemma istället för att fråga efter data som inte säger något om hur det låter i sista slutänden.
Jag tycker nog själv att det är det smartaste sättet.
Det fungerar likadant tydligen i Japan också enligt min distributör.
Det är ett fåtal kunder som bara köper rakt av utan att ha testat först genom öppet köp eller lånat hem dom om dom är kända kunder. Det brukar fungera likadant i Svenska butiker och också om någon handalr direkt från mig. Det är naturligtvis inte returrätt på kablar av speciella längder som tex. 2 par signalkablar i längderna 65 och 75 cm som en kund ville ha.
Han fick först låna hem 2 par 1meterslängder innan han bestämde sig.

Hur gör du Rydberg. Läser på innan du köper eller testar i praktiken. Fick du data på Nagrefs signalkablar innan du testade dom eller efter och var det data och inte provlyssning som avgjorde dit köp?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-20 15:19

Jorma skrev:
"Hur gör du Rydberg. Läser på innan du köper eller testar i praktiken. Fick du data på Nagrefs signalkablar innan du testade dom eller efter och var det data och inte provlyssning som avgjorde dit köp?"

Om jag minns det rätt så företrädde Rydberg liknande ståndpunkt som du. Debattens vågor var höga varvid Naqref erbjöd sig att tillverka en ballad kabel och låta R pröva.
Resten är historia som det brukar heta.
D.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 15:21

Jorma skrev:Dom allra flesta av mina kunder som jag har haft direktkontakt med (jag har ingen direktkontakt med slutkunderna i Japan eller anndra länder) har lånat hem kablar ocjh provat dom hemma istället för att fråga efter data som inte säger något om hur det låter i sista slutänden.
Så du menare på fullt allvar att de tekniska prestanda inte säger ett smack om hur kabel presterar 8O

Jorma skrev:Fick du data på Nagrefs signalkablar innan du testade dom eller efter och var det data och inte provlyssning som avgjorde dit köp?
Ja av en händelse så skickade Naqref kablar till mig och Gromit för utvärdering. Naqref skriver även ut karakteristisk impedans för sina kabar.

Mina högtalare är konstruerade för att passa ihop med kablar som har en resistans på 0,1 ohm och en induktans på 2 uH. Om jag ska köpa en kabel måste jag alltså veta att den ligger ungefär där på dessa båda parametrar så att jag inte får tonkurveförändringar. Skulle jag varit intresserad av dina kablar hade jag frågat efter dessa tekniska parametrar såklart, förvånar det dig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-20 15:25

Jorma,

Det där var inte vidare genomtänkt. Alla som gjort en noggrannare analys av hur kablar påverkar signalen vet att just dessa tre grundparametrar (R, L och C, där L och C definierar den karakteristiska impedansens realdel) är det som är avgörande för resultatet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 15:39

Rydberg skrev:
Jorma skrev:Dom allra flesta av mina kunder som jag har haft direktkontakt med (jag har ingen direktkontakt med slutkunderna i Japan eller anndra länder) har lånat hem kablar ocjh provat dom hemma istället för att fråga efter data som inte säger något om hur det låter i sista slutänden.
Så du menare på fullt allvar att de tekniska prestanda inte säger ett smack om hur kabel presterar 8O

Jorma skrev:Fick du data på Nagrefs signalkablar innan du testade dom eller efter och var det data och inte provlyssning som avgjorde dit köp?
Ja av en händelse så skickade Naqref kablar till mig och Gromit för utvärdering. Naqref skriver även ut karakteristisk impedans för sina kabar.

Mina högtalare är konstruerade för att passa ihop med kablar som har en resistans på 0,1 ohm och en induktans på 2 uH. Om jag ska köpa en kabel måste jag alltså veta att den ligger ungefär där på dessa båda parametrar så att jag inte får tonkurveförändringar. Skulle jag varit intresserad av dina kablar hade jag frågat efter dessa tekniska parametrar såklart, förvånar det dig?

För att klara av att få upp resistansen till den nivån på 0,1 Ohm så skulle du behöva köpa mina högtalarkablar No.1 15 meters längd - No.2 i 12 meters längd eller No.3 i 10 meters längd, men då blir det problem med induktansen som jag kan klara i en viss specifik längd.
Det går att fixa genom att tillföra en resistor i dom kortare kablarna, men dom på 15, 12 respektive 10 meter kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Om du vill ha lägsta möjliga kapacitans på signalkablarna kan jag utesluta skärmen, då får vi bättre mätdata på kapacitans, men jag kan lova att det blir en sämre kabel på alla andra parametrar inklusive ljudet. Visst går det att bolla ned värdena på kapacitans, induktans och resistans, men då går det ut över något annat. Det är därför som jag har valtatt inte skriva om just dessa värden eller impedansen som blir ett resultat av detta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 15:41

Mayro skrev:Det är ju så det blir oavsett vad du tycker om man följer vad du säger. DVS att om en tillverkare går i debatt eller talar om sin produkt i ett samanhang så är det reklam..

Iö gör detta regelbundet min vän. Nagref gör det SÄLLAN. Men ändå "näms" hans tillverkning nån gång . Inte i termer av sälja eller så. Men såsom att han faktiskt gör kablar osv.. Den upplysningen ÄR enligt ditt sätt att se saken reklam..

Iö samt Nagref. Förlåt att jag just tog era namn nu. detta var o är endast såsom exempel av två ytterligheter ifråga om att "tala" om saker som man själv är inblendad i.. Så inget skit om er på något sätt alls menas... OBS.. INGEN alls...

Tja, om en tillverkare länkar till sina sidor där det till exempel står att kabeln är bra bland annat för att renhetsgraden i kopparn är mycket hög kallar jag det för marknadsföring.

Det har t ex IÖ aldrig gjort, eftersom han inte ens har någon hemsida, i skrivande stund iallafall.

Jag kan dock hålla med om att vissa inlägg IÖ gör kan tolkas som marknadsföring. Jag tycker dock att det finns en mycket viktig skillnad, nämligen att IÖ mycket ingående förklarar hur han har gjort, och motiverar varför. (Detta skiljer förresten honom från en hel aktörer i branschen, he he!)

Det gör inte Jorma - han förklarar istället att R, L, och C, det behöver ni inte bry er om, för mina kablar är så himla bra ändå.

Jag tror du ser skillnaden! :wink:

Jag skulle också i allra högsta grad påstå att den absoluta merparten av alla inlägg på detta forum INTE är reklam eller marknadsföring - och detta gäller specifikt även IÖ och Naqref. Det är min uppfattning.

Nog om OT om detta, tycker jag. Hoppas du förstår vad jag menar.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 15:46

Rydberg skrev:

Du har en taskig attityd Rydberg och klipper gärna något som ska läsas ihop med det jag skrivit tidigare.
Jag har inte sagt att kapacitans, induktans, resistans eller impedanse inye skulle påverka ljudet.
Men jag skrev att dom gör det inte om dom ligger på en tillräckligt låg nivå. Det var bara en liten bit längre upp i tråden som fdetta går att läsa i ett av mina inlägg.
Läser du din skolitteratur på samma vis så går det åt skogen med studierna. Eller har du bara kort minne. Eller du kanske rent av inte vill ha med allt. Du fårt nog ta och ändra stil om du skall komma någon vart med det du vill veta.
Eller du kanske inte vill annat än att nedvärdera i vanlig ordning.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 16:11

Jorma skrev:Jag har inte sagt att kapacitans, induktans, resistans eller impedanse inye skulle påverka ljudet.
Men jag skrev att dom gör det inte om dom ligger på en tillräckligt låg nivå.
Detta säger du i ena sekunden och i andra:

Jorma skrev:Jag kan ju ge en liten ledtråd och då handlar det om ledarens uppbyggnad för att minimera skineffekten - (jodå, den finns inom det hörbara registret och det är rätt stor skillnad mellan 20 Hz och 20 kHz)

Min direkta fråga blir då hur kan du säga att det duger med hyffsat låga värden på induktans etc för att inte ljudet ska påverkas hörbart och i andra andetaget säga att skinneffekten ger hörbara effekter (som i förhållande till induktansen är försumbar vid audiofrekvenser). Du ger ett lite kluvet intryck Jorma :roll:

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-20 16:34

Jorma skrev: på sin hemsida
Jorma Design was founded in 2002 on a simple principle—to retrieve what is on the recording without adding or subtracting anything from the original signal. The “secret” of Jorma Design products is that every cable is a carefully chosen combination of design and structure, and that it uses the best materials in the world. Every Jorma Design cable has to satisfy strict criteria before leaving our factory, and every cable is individually tested to ensure that it meets those standards.

Every Jorma Design cable has to sound musical. Simple as that may seem, it is one of the hardest things to achieve in cable design. “Musical” means that the owner of our cables is able to listen and enjoy hour after hour of music in total enjoyment. With Jorma Design cables in your system, your concentration is only on the music. You do not need to worry about the pros and cons of the cables because they sound completely natural. They make it possible for your audio system to immerse you in a sound field that you have never experienced before.

I don't understand? They should not affect the signal, but still they have to sound?! Jorma, how do they sound if they don't affect the signal?

Antog att det är OK att citera från Jorma's hemsida eftersom han refererar till den i tråden.

Logiken i ovanstående citat är oklar för mig.

Likaså är syftet med den tekniska beskrivningen oklar såtillvida att denna inte gör någon ansats att förklara varför kablarna låter musikaliskt respektive varför de inte låter alls eftersom de perfekt återger originalet utan att tillföra eller subtrahera någonting från ursprungssignalen. I den mån den tekniska beskrivningen överhuvudtaget har något tekniskt innehåll är detta av beskrivande uppbyggnadskaraktär. Den enda tekniska egenskap/prestanda som anges är FAKTISKT förmågan att lyfta en bil...

Synd bara att även denna uppgift är lite väl allmängiltig. Vilken typ av bil handlar det om? Kablen infäst i EN punkt, eller handlar det om en fördelad last? Gäller det de facto kabeln eller kabeln MED kontakter? Har du testat själv eller rör det sig om ett antagande?

Är det så att just den mekaniska draghållfastheten är den väsentligaste parametern för en musikaliskt låtande kabel som varken lägger till eller drar ifrån?

Kanske var det det som du åsyftade med avseende på Johan:s bristande kompetens? Att hans kompetens ligger inom elektronik och akustik och inte inom mekanik?

I så fall kanske jag och Johan kan slå oss ihop och testa dina kablar? Jag har nämligen en del kunskaper inom mekanik och materiallära...

Mvh

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-20 17:01

jorma skrev:Dom allra flesta av mina kunder som jag har haft direktkontakt med (jag har ingen direktkontakt med slutkunderna i Japan eller anndra länder) har lånat hem kablar ocjh provat dom hemma istället för att fråga efter data som inte säger något om hur det låter i sista slutänden.

Vilket alla vet att billyftarkapaciteten gör...

Kunde, som vanligt :oops: inte låta bli. Men seriöst; är det kontaktmonteringen som avses? Då är det ju iaf lite intressant.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 18:00

hoppas du Jorma går på detta enkla trick.. Att skriva på engelska osv... O sedan sitta o lägga ut på olika fora osv...helst via urklipp så det verkligen blir ironiskt...

För efter läst DHT´s inlägg på annan tråd ser man en klart ödmjuk fin kille som troligen skrattade ihjäl sig om han kunde hänga dig Jorma..

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 18:27

[url]
Rydberg skrev:
Jorma skrev:Jag har inte sagt att kapacitans, induktans, resistans eller impedanse inye skulle påverka ljudet.
Men jag skrev att dom gör det inte om dom ligger på en tillräckligt låg nivå.
Detta säger du i ena sekunden och i andra:

Jorma skrev:Jag kan ju ge en liten ledtråd och då handlar det om ledarens uppbyggnad för att minimera skineffekten - (jodå, den finns inom det hörbara registret och det är rätt stor skillnad mellan 20 Hz och 20 kHz)

Min direkta fråga blir då hur kan du säga att det duger med hyffsat låga värden på induktans etc för att inte ljudet ska påverkas hörbart och i andra andetaget säga att skinneffekten ger hörbara effekter (som i förhållande till induktansen är försumbar vid audiofrekvenser). Du ger ett lite kluvet intryck Jorma :roll:

Då har du inte läst på om skineffekt och vad den betyder inom det hörbara området. Här är en intressant länk som tar upp detta. Där står bla. att inträngningsdjupet i en kopparledare är vid 50Hz = 9,4 mm och vid 10 KHz = 0,67 mm

http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect1.pdf

Det som inte står här är hela frekvensområdet och då får vi ungefär följande siffror vid 20 kHz = 0,47 mm
Ned till 20 Hz eller lägre har det ingen betydelse att den ökar brant, så vi nöjer oss med att konstatera att skineffekten är från 50 Hz till 20 Khz gör 9,4 mm ned till ca 0,47 mm.

Det är alltså inga små skillnader vi talar om.

Jag vill då också hävda att som med annat i ljudvärlden så påverkar bandbredden utöver det hörbara området i kabeln det som hörs i det hörbara, så om vi då ska ta och öka bandbredden till 100 Khz utan resistanspåverkan så är vi nere på någonstans runt området 0.1 mm i skineffekt. Jag har alltså ingen tjocklek som överstiger detta i mina ledare och alla frekvenser från 0 Hz upp till 100 kHz har samma resistans. Ledaren har samtidigt en area av 1 mm2/st och det går alltså åt flera till högtalarkablarna.

Resistansen är direkt avhängig av ledarens diameter då dom högre frekvenserna bara tar sig fram i ytskiktet.

Det finns andra effekter av skineffekten, men det verkar som att resistans är det som är lättbegripligast.

Det är inte bara jag som producent som talar om skineffektens betydelse. John Dunlavy och Tommy Jenving är bara några av dom som har lagt ut det på nätet. Det finns många andra som jag har talat med som är inne på samma och som inte har brytt sig om att skriva om det. Vissa av dom är högt tekniskt utbildade så det fattas inget på den punkten.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-09-20 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-20 18:38

Jorma skrev:
Då har du inte läst på om skineffekt och vad den betyder inom det hörbara området. Här är en intressant länk som tar upp detta. Där står bla. att inträngningsdjupet i en kopparledare är vid 50Hz = 9,4 mm och vid 10 KHz = 0,67 mm

[/url]http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect1.pdf[/url]

Det som inte står här är hela frekvensområdet och då får vi ungefär följande siffror vid 20 kHz = 0,47 mm
Ned till 20 Hz eller lägre har det ingen betydelse att den ökar brant, så vi nöjer oss med att konstatera att skineffekten är från 50 Hz till 20 Khz gör 9,4 mm ned till ca 0,47 mm.

Det är alltså inga små skillnader vi talar om.

Hur många dB skillnad mellan lägsta och högsta frekvens blir det då per meter med tex en 2,5 kvadrats massiv ledare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 18:59

jo just det ja DTH. Du skojar enbart o menar enbart med humor på tråden på "andra sidan" ser jag..

I så fall kanske jag och Johan kan slå oss ihop och testa dina kablar? Jag har nämligen en del kunskaper inom mekanik och materiallära...

Men klart du även här briljerar med din kunskap.. inget ovanligt tydligen på någon tråd du gör inlägg på..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-20 19:44

Det är väl inget nytt mayro, att det finns folk som gillar att "briljera" med sin kunskap och tala om hur duktiga de är hela tiden. Och det är ju extra kul när man kan tala om för någon annan hur korkad den är i nervärderande ord.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 19:52

Man ser ju tydligt vad vissa vill och om dom är nedvärderande på andras bekostnad så slår det tillbaka på dom själva.
I dom kretsar som jag umgås i har vi trevligt och kul utan att nedvärdera andra. Om vi nu skulle skämta till så är det aldrig utan glimten i ögat. Jag har inga sådana nedvärderande typer i min umgängeskrets och kommer aldrig att få det heller.
Dom skakar man av sig och umgås med trevligt folk istället.

Ett sätt att skaka av sig dom på ett forum är att ignorera dom.
Rydberg ligger farligt nära avskaknikngsgränsen.
Att bli ignorerad är nog det värsta man kan råka ut för.

"Den osynlige mannen" he, he

Det var ju en filur i denna tråden för ca. 10 sidor sedan som sa i ren klartext något om att han "ska göra livet till ett helvete för Jorma."
han ignorera jag totalt och vart det helvetet tog vägen vet jag inte :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-20 20:00

Jorma skrev:Det var ju en filur i denna tråden för ca. 10 sidor sedan som sa i ren klartext något om att han "ska göra livet till ett helvete för Jorma."

Garv, ja jag ser det - du till och med måste kommentera det !!!

Ja du Jorma, ryggdunkarklubben tillhör du, I'll give you that - men din hemsida lämnar oerhört mycket att önska. Men för all del, lycka till, vem vet, jag kanske skaffar en använd Jorma kabel och sätter kniven i den och lägger upp bilder på nätet så att alla ser vad det är - skulle ju inte vara första gången direkt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-20 20:01

Jorma, om dina kablar tillhör kategorin
- hörs ej
- låter bra
- låter dåligt
- är för dyra
är just nu ointressant. Tycker det är synd att vissa sitter med förutfattade meningar utan att ens ha lyssnat. Så är det tyvärr ofta här, men det är smällar man får ta om man sticker in näsan på Faktiskt.se :-)

Från moderatorernas sida är det föredömligt högt i tak, jag skulle bara önska att det gällde även de andra som skriver här på forumet. Tyvärr är jag själv inget föredöme i den frågan, men jag jobbar på det :oops:

Men varför inte ge grabbarna lite "fläsk" i form av mätdata så håller dom tyst sedan ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-20 20:09

Jorma skrev:Jag vill då också hävda att som med annat i ljudvärlden så påverkar bandbredden utöver det hörbara området i kabeln det som hörs i det hörbara, så om vi då ska ta och öka bandbredden till 100 Khz utan resistanspåverkan så är vi nere på någonstans runt området 0.1 mm i skineffekt. Jag har alltså ingen tjocklek som överstiger detta i mina ledare och alla frekvenser från 0 Hz upp till 100 kHz har samma resistans. Ledaren har samtidigt en area av 1 mm2/st och det går alltså åt flera till högtalarkablarna.

Är varje kardel i dina ledare individuellt isolerade?

Om de är det så är det litztråd, en teknik som varit känd i minst 80 år för att bekämpa den ökade resistansen i ledare med frekvensen. Tekniken är fullt applicerbar på audiokablar och absolut inget fel i detta. Dock kan man fråga sig om skineffekten verkligen ger hörbara effekter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-20 20:15

Jax skrev:Dock kan man fråga sig om skineffekten verkligen ger hörbara effekter.

Det är mycket som man kan undra om det ger hörbara effekter. Vi sitter och jämför kablar, kontakter, antistatsprayer etc samtidigt som en mp3:a med bara 20% av innehållet kvar låter helt OK. Eller DAB-radio som skickas ut med 25% upplösning av en CD som inte heller den egentligen är tillräckligt "bra".

Frågan är lixom, VAD är det som spelar roll?

/ B

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 21:02

Jax skrev:
Jorma skrev:Jag vill då också hävda att som med annat i ljudvärlden så påverkar bandbredden utöver det hörbara området i kabeln det som hörs i det hörbara, så om vi då ska ta och öka bandbredden till 100 Khz utan resistanspåverkan så är vi nere på någonstans runt området 0.1 mm i skineffekt. Jag har alltså ingen tjocklek som överstiger detta i mina ledare och alla frekvenser från 0 Hz upp till 100 kHz har samma resistans. Ledaren har samtidigt en area av 1 mm2/st och det går alltså åt flera till högtalarkablarna.

Om de är det så är det litztråd, en teknik som varit känd i minst 80 år för att bekämpa den ökade resistansen i ledare med frekvensen. Tekniken är fullt applicerbar på audiokablar och absolut inget fel i detta. Dock kan man fråga sig om skineffekten verkligen ger hörbara effekter.

Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.
Den har sina nackdelar med mycket isolering i förhållande till ledararean. Och inte dom fördelar som en rörkonstruktion ger förutom fördelarna med obefintlig skineffekt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 22:47

Jorma skrev:Man ser ju tydligt vad vissa vill och om dom är nedvärderande på andras bekostnad så slår det tillbaka på dom själva.
I dom kretsar som jag umgås i har vi trevligt och kul utan att nedvärdera andra. Om vi nu skulle skämta till så är det aldrig utan glimten i ögat. Jag har inga sådana nedvärderande typer i min umgängeskrets och kommer aldrig att få det heller.
Dom skakar man av sig och umgås med trevligt folk istället.

Ett sätt att skaka av sig dom på ett forum är att ignorera dom.
Rydberg ligger farligt nära avskaknikngsgränsen.
Att bli ignorerad är nog det värsta man kan råka ut för.

"Den osynlige mannen" he, he

Det var ju en filur i denna tråden för ca. 10 sidor sedan som sa i ren klartext något om att han "ska göra livet till ett helvete för Jorma."

Å nej, bli "avskakad" av Jorma, det hade varit en katastrof, nu ska jag va snäll för det får ju såklart inte hända :o

Jag ska börja ställa snälla frågor istället! Kan dina kablar hålla en lastbil? :P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 22:59

Jorma skrev:Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.
Den har sina nackdelar med mycket isolering i förhållande till ledararean. Och inte dom fördelar som en rörkonstruktion ger förutom fördelarna med obefintlig skineffekt.
Ursäkta men jag tro du har fel. Eftersom kardelerna inte är isolerade så blir detta rör av fina kardeler precis som en homogen ledare med samma diameter för höga frekvenser. Mao du får samma dämpning av höga frekvenser. Skillnaden är att du får en jämnare dämpning eftersom lägre frekvenser inte kan gå innåt i ledaren som hade varit fallet med en homogen enkardelig ledare. Man uppnår då en jämnare dämpning men dämpningen i toppen är precis lika stor hos din kabel som hos en solid kabel med samma diameter för höga frekvenser.

Så jag tycker det mao är helt fel att skriva att dina kablar har "obefintlig skineffekt".
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-20 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-20 23:01

Jorma skrev:
Jax skrev:

Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.

Den individuella isoleringen behöver bara vara någon mikrometer tjock i en litz.

Rörkonstruktion fungerar i och för sig för att jämna ut effekterna av strömförträngningen. Men även i en sådan skulle jag nog använt individuellt isolerade trådar.

Skineffektens påverkan är ju ändå rätt enkel att mäta.
- Militant slacker

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 23:34

Rydberg skrev:
Jorma skrev:Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.

Ursäkta men jag tro du har fel. Eftersom kardelerna inte är isolerade så blir detta rör av fina kardeler precis som en homogen ledare med samma diameter för höga frekvenser. Mao du får samma dämpning av höga frekvenser. Skillnaden är att du får en jämnare dämpning eftersom lägre frekvenser inte kan gå innåt i ledaren som hade varit fallet med en homogen enkardelig ledare. Man uppnår då en jämnare dämpning men dämpningen i toppen är precis lika stor hos din kabel som hos en solid kabel med samma diameter för höga frekvenser.

Så jag tycker det mao är helt fel att skriva att dina kablar har "obefintlig skineffekt".

Tror? Så du vet inte? Kom igen när du har förstått och vet.

Upp till 100 Khz finns ingen skineffekt med denna konstruktion eftersom skineffekten vid denna frekvens ligger på 0,1 mm inträngningsdjup och det finns inget större djup av kopparledare än 0.1 mm i kabeln. Resistansen är alltså lika stor vid alla frekvenser mellan 0 till 100 Khz.
Denna konstruktion ger fler fördelar och en av dom är en högre effekttålighet innan den börjar att värmas av strömmen. Detta pga. den kylning som den keramiska fibern ger och den större omkretsen som ger en ökad yta i förhållande till arean.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi