Skumkanter till luxorbasar...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 22:34

Dessutom ska ju de flesta vitlim ha ett limtryck på 2kg/cm2. Jag tror jag provar med Casco superset, det är ju vitt det med! :D

Hade jag haft så många omkantade Luxorelement som du Zapanasta, hade jag nog tagit ett av de färdiga istället för att kanta om. Jag börjar tröttna på omkantning av element till de där 8071....

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-15 22:37

GrosvenorAudio skrev:Efter att ha sett den bilden av ditt köksbord zapanasta så kan jag inte undgå att fråga om du är singel ? :lol: :lol:

eller du kanske bara har en ovanligt förstående fru :)

Särbo,ock kommer så att förbli :) :)
Senast redigerad av zapanasta 2013-02-15 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-15 22:41

Andersh74 skrev:Dessutom ska ju de flesta vitlim ha ett limtryck på 2kg/cm2. Jag tror jag provar med Casco superset, det är ju vitt det med! :D

Hade jag haft så många omkantade Luxorelement som du Zapanasta, hade jag nog tagit ett av de färdiga istället för att kanta om. Jag börjar tröttna på omkantning av element till de där 8071....

/A

Kör med det du,funkar säkert bra :)

Har bara ett par omkantade löst,men gammal kantning med kanter som inte stämmer riktigt...

Ska kanta om dom på bordet med likadana som jag kantade om basarna till 8071/5061... :)

Sen i alla fall på den breddgraden jag bor på den här årstiden, går det utmärkt att kasta skrotade högtalarlådor ock diverse annan elektronik bakom en snödriva :) Men våren kommer ju även hit nångång,så då brukar det bli ett stort lass till tippen :) :)

Bild

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 23:57

Nu hoppas jag att det kommer bli som godnatt och dag men nya skumkanter. Ett element är färdigt och det ska jämföras med det gamla innan även det kantas om. Är det ingen skillnad så blir det väl till att ta itu med filtret och vänta på bättre stärkare.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-16 07:39

Utifrån mina mätningar med tolvan ock radiochack kan jag konstatera att dessa kanter ger ca 2 db mer i lågbasen (dvs under 50hz) än fyndakanterna..

Ja vi får se om du hör nån skillnad,jag hoppas du gör det så du kan känna att du blir lite nöjd :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-16 14:52

cascos vattenbaserad kontaktlim funkar utmärkt till att limma kanter. limmas vått i vått

edit. men ang skumkanterna varför inte beställa riktiga kanter? finns ju att beställa från holland
http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/en/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-16 15:58

Kraniet skrev:cascos vattenbaserad kontaktlim funkar utmärkt till att limma kanter. limmas vått i vått

edit. men ang skumkanterna varför inte beställa riktiga kanter? finns ju att beställa från holland

Riktiga :?

Tror nog dessa är så närma orginal man kan komma,har ju tom jämfört om du går tillbaka i tråden lite :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-16 18:56

Var tror du att de där kanterna kommer i från? :wink:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-16 22:46

AlNiCo skrev:Var tror du att de där kanterna kommer i från? :wink:

inte härifrån va? 8O
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-16 22:53

Ett par till basar klara,men nu är kanterna slut :)

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-16 22:56

GrosvenorAudio skrev:
AlNiCo skrev:Var tror du att de där kanterna kommer i från? :wink:

inte härifrån va? 8O

Jag menar att den där nederländska butiken så klart säljer samma kanter man hittar på Ebay. Allt kommer från Kina. ;)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-16 23:24

Ok, Alnico :)

--> Zapanasta. Ser fint ut! Membranen på de där 324 ser lika mörka o blanka ut som på det par jag har med textilkant. De måste ju va behandlade med något när de är så svarta... har du gjort det eller va de så från början?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-16 23:44

GrosvenorAudio skrev:Ok, Alnico :)

--> Zapanasta. Ser fint ut! Membranen på de där 324 ser lika mörka o blanka ut som på det par jag har med textilkant. De måste ju va behandlade med något när de är så svarta... har du gjort det eller va de så från början?

De flesta luxorbasar jag stött på är behandlade med nån form av coating,har även ett par obehandlade :)

Ps,ska beställa ett gäng kanter till,lika bra innan dom tar slut :)

Skicka hit dina basar med textilkant så fiksar jag till dom åt dig...

(Ja om inte frakten blir kostsam dvs)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-16 23:50

zapanasta skrev:
Kraniet skrev:cascos vattenbaserad kontaktlim funkar utmärkt till att limma kanter. limmas vått i vått

Tror nog dessa är så närma orginal man kan komma,har ju tom jämfört om du går tillbaka i tråden lite :)

ah jag hänger inte med. trodde vi pratade om fynda kanter. ursäkta :oops:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-16 23:55

Kraniet skrev:
zapanasta skrev:

ah jag hänger inte med. trodde vi pratade om fynda kanter. ursäkta :oops:

Inget att be om ursäkt för,har ju svamlats en hel del om fyndakanter här ock jag är väl en bov i dramat också :)

Användarvisningsbild
twangbang

Re: Skumkanter till luxorbasar...

Inläggav twangbang » 2013-02-17 12:31

zapanasta skrev:Har beställt 6 st såna här kanter (Alnicos bild)

Tar 3-5 veckor innan dom dyker upp,sen kommer det att bli omfattande lyssningstester här för att ta reda på om det är nån ljudmässig skillnad mellan dessa som har perfekt passform ock fyndas som egentligen är lite för stora :)

Oavsett så kommer jag att byta till dessa på alla mina luxorbasar (ser ju mkt bättre ut måste jag säga)

Är också i behov av nya kanter, köpte precis ett par 8071 i fint skick sånär på kanter då.

Hade ett par för ett par år sen, och jag vill inte kanta om med fyndabasar igen.

Var det på ebay du köpte, har du möjligtvis något namn eller länk så man kan beställa hem likadana? Verkade ju funka kanon.

Mvh Mats

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-17 17:28

twangbang skrev:

Tar 3-5 veckor innan dom dyker upp,sen kommer det att bli omfattande lyssningstester här för att ta reda på om det är nån ljudmässig skillnad mellan dessa som har perfekt passform ock fyndas som egentligen är lite för stora :)

Oavsett så kommer jag att byta till dessa på alla mina luxorbasar (ser ju mkt bättre ut måste jag säga)

Är också i behov av nya kanter, köpte precis ett par 8071 i fint skick sånär på kanter då.

Hade ett par för ett par år sen, och jag vill inte kanta om med fyndabasar igen.

Var det på ebay du köpte, har du möjligtvis något namn eller länk så man kan beställa hem likadana? Verkade ju funka kanon.

Mvh Mats

Trevligt. Nu vill vi ju se bilder på dina 8071 Mats :) som om man ju inte visste hur ett par ser ut... nej men jag kan aldrig få nog av att kolla bilder på 8071 :lol:

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-02-17 18:00

En kulturskatt till värd att räddas ;):

http://www.blocket.se/goteborg/Hogtalar ... ?ca=20&w=3

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-02-17 19:17

GrosvenorAudio skrev:
twangbang skrev:

Mvh Mats

Trevligt. Nu vill vi ju se bilder på dina 8071 Mats :) som om man ju inte visste hur ett par ser ut... nej men jag kan aldrig få nog av att kolla bilder på 8071 :lol:

Ska bli, men det kanske dröjer ett tag. Just nu står dom i garaget i väntan på att få komma in och pysslas med.

Såg att annonsen låg kvar så där kan ni se dom (än så länge). Men ingen ide att ringa på dom eftersom jag har dom hos mej nu. ;)

http://www.skovdetorget.se/annons/29200 ... luxor_8071

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-17 19:30

twangbang skrev:Är också i behov av nya kanter, köpte precis ett par 8071 i fint skick sånär på kanter då.

Mvh Mats

http://www.ebay.com/itm/2-pcs-10-in-bra ... 1004475225

Jag har länkat till de här flera gånger genom åren, men först nu tar det sig... :wink:

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-02-17 19:38

AlNiCo skrev:
twangbang skrev:Är också i behov av nya kanter, köpte precis ett par 8071 i fint skick sånär på kanter då.

Mvh Mats

Jag har länkat till de här flera gånger genom åren, men först nu tar det sig... :wink:

STORT TACK!! :D :D :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-17 19:42

Testar basarna i 8071 lådorna jag kantade om i går kväll,funkar perfekt :)

Men vilka är snyggast,dom med stora dammkåpor eller dessa? (Ja nu fick jag ett angenämt dilemma :) )

Bild

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-02-17 19:45

zapanasta skrev:Testar basarna i 8071 lådorna jag kantade om i går kväll,funkar perfekt :)

Men vilka är snyggast,dom med stora dammkåpor eller dessa? (Ja nu fick jag ett angenämt dilemma :) )

Jag föredrar de med mindre dammkåpor, men det är ju högst personligt :)

Alltså de som visas på bilden.
Senast redigerad av twangbang 2013-02-17 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-02-17 19:53

AlNiCo skrev:

Mvh Mats

Nu är det beställt och klart, bara att vänta tills dom kommer.
Har nog gott om tid på mej att rengöra från gamla kanter och dyligt..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-17 20:48

twangbang skrev:
zapanasta skrev:Testar basarna i 8071 lådorna jag kantade om i går kväll,funkar perfekt :)

Jag föredrar de med mindre dammkåpor, men det är ju högst personligt :)

Alltså de som visas på bilden.

Ja det lutar åt att dom får sitta kvar ....

Det andra bas paret gömmer jag undan för framtida behov,man vet aldrig va som dyker upp :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-18 07:12

Såg att annonsen låg kvar så där kan ni se dom (än så länge). Men ingen ide att ringa på dom eftersom jag har dom hos mej nu. ;)

gillar den där beskrivningen i annonsen :) "Fast en av dom är basen inte riktigt 100 på. Men bra ljud ändå"

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-02-18 22:57

GrosvenorAudio skrev:

gillar den där beskrivningen i annonsen :) "Fast en av dom är basen inte riktigt 100 på. Men bra ljud ändå"

Det lite lustiga var att det var nog basen på den andra högtalaren som inte var riktigt hundra.. För den hade ingen kant kvar alls.
:o
Men priset var helt i min plånbok så jag är supernöjd.
Och inom helt ok avstånd att hämta också :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-18 23:55

Bara att gratulera!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2013-03-04 23:50

Sådär, kanterna kom rätt snabbt. En vecka ungefär. Sen samlade jag mod ungefär en vecka och i söndags var det dags. Slänger upp en före och en efter bild. Som i matlagningsprogram ungefär...

Bild
Bild

Gött mos, och tack för en bra tråd och tips om kanter.
Nu ska det bara monteras och spelas in ordentligt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-03-05 07:15

man häpnar varje gång man ser resultatet med dessa skumkanter. Otroligt proffsigt ser det ut!

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi