vågguide

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-09 11:06

Snyggt Jocke!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-04-09 12:59

Tack! Det tar sig! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 13:15

...sa brandkaptenen på semester.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-16 14:39

Jocke skrev:Överlag känns det här väldigt bra. Jag har lagt de här åt sidan mer än en gång. Det finns lite oregelbundenheter... funderar på om mojängerna vid anslutningen kan orsaka dem...

Bild

Varför ser det så oregelbundet ut Jocke?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 15:02

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:Överlag känns det här väldigt bra. Jag har lagt de här åt sidan mer än en gång. Det finns lite oregelbundenheter... funderar på om mojängerna vid anslutningen kan orsaka dem...

Bild

Varför ser det så oregelbundet ut Jocke?

Den släta ytan finns på frontplattan till 9700. Den ansluter förvisso skapligt mot wg:n men inte i riktigt samma vinkel och det blir en liten förskjutning. Som jag skrev till dig kunde man tänka sig att göra en ny frontplatta i typ plexi som ansluter perfekt. Celef trodde sig kunna härleda den till någon liten fnurra på kurvan men man kan väl inte vara helt säker på hur det skulle bli?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-16 15:19

Funderar på om man skall ge sig på det här faktiskt:

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 15:28

Jocke skrev:Mätte igen för att få funktionen bekräftad. 3,3uF+8,2ΩΩ parallellt i serie med elementet.

Bild

Uppifrån och ned: 0°, 15°, 30°, 45° & 60°

Öppningen är 38mm

Halv våglängd ger 4526Hz
Tycker jag kan spåra den vi 15° (gröna kurvan)

Om man tänker sig sidovåg från centrum blir en halv våg: 9052Hz
Anar att skarven här kan ligga bakom den lilla dippen i mätningen vid 45° & 60°

Det är ju inga allvarligare oregelbundenheter men visst - om man har en bra grej på gång kanske man ska fundera över att "adressera problemet" - det gör ju inget om det blir bättre... 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 15:42

MagnusÖstberg skrev:Funderar på om man skall ge sig på det här faktiskt:

Tror säkert att den där fungerar utmärkt och att man inte har ont av "fnurrorna" i toppoktaven men det känns ju bättre i själen om man kan slippa den! :D Hittar inget öppningsmått på Troels wg... men upplever den som större så den går nog ner bättre och det kan ju både förklara "fnurran" och förenkla delningen. :)

Jag vill inte ha diskanthorn och uppskattar att Visaton är endast 21mm djup - för mig gör den vad den ska och inget mer. Troels är 28+10. Tycker ändå att det varit klurigt att balansera nivån då diskanten blir mer transientvillig och när tex cymbalslag är lagom försvinner lite av den lyster jag vill ha i tex kvinnoröster på ett sätt som inte sker med en vanlig dome. Befarar att det här blir ännu svårare ju mer man närmar sig horn...

Hade du tänkt köra med 9700 eller kikar du på någon av de andra?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-16 16:07

Det är 9700 som gäller!

21 (eller helst 25) mm djup passar utmärkt i min applikation. Vill inte heller ha mycket djupare, det är ju trots allt en 6,5"-are de skall jobba mot.

Jag tänkte mer på den tekniska lösningen, men en ny platta på diskanten är ju ett alternativ det också om det låter sig göras.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 16:35

Ja, man kan ju anpassa både yttre och inre diametern så att den ansluter perfekt till vilken wg man än väljer! :) Har inte haft i sär mina 9700 men det ser ut som att frontplattan vilar direkt på polstycket med en packning mellan så det kan säkert låta sig göras! :)

Frågan är kanske om det är värt besväret? Funderar på att testa effekten av ulltråd eller filt i vecket... undrar om jag har något sånt att testa med...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-16 16:50

Kan man inte limma dit en driver liknande den här?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 17:02

Den säljs tydligen bara som oem men det kan väl inte vara så svårt att ta bort frontplattan...

Bild

Anar att kantupphängningen är större än 38mm som tex Monacor och Visaton har i öppningen. Troels har 43 om jag minns rätt... men då försämras väl kopplingen till guiden...?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-16 18:41

MagnusÖstberg skrev:Det är 9700 som gäller!

21 (eller helst 25) mm djup passar utmärkt i min applikation. Vill inte heller ha mycket djupare, det är ju trots allt en 6,5"-are de skall jobba mot.

Jag tänkte mer på den tekniska lösningen, men en ny platta på diskanten är ju ett alternativ det också om det låter sig göras.

Anpassningen till halsen är nog rätt viktig. Gjorde ett litet test med en liten ring/krage (4-5mm) av disktrasa (ja, va f*n - det var vad jag hittade...) :D
On axis är det ingen skillnad med eller utan. Det här är 2-20kHz ung 45° på ung ½meter. Övre är utan - undre med.

Bild

Materialvalet är nog inte optimalt... :lol: Om det är absorbtion eller diffusion vet i sjutton men kurvan blir jämnare. För länge sedan såg jag en lösning med en spalt med dämpmaterial för att ta hand om sidovågen... Vet inte om det är optimalt att bara göra halsen slät eller om det finns fler knep man ska väga in i kalkylen och hur noga man egentligen behöver vara - det är ju ytterst små skillnader egentligen!^^

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-16 20:03

Ja, jag tror det är viktigt, iallafall känns det bättre med perfekt anslutning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 14:57

MagnusÖstberg skrev:Funderar på om man skall ge sig på det här faktiskt:

Har inte funderat på wg:s så mycket på ett tag... bra du ser till att jag håller mig uppdaterad! ;-)

När jag kikar på hur olika diskanter uppför sig i Troels WG lägger jag märke till att samtliga domar har en "suck out" vid 12-13kHz. Ringradiatorn klarar sig så mycket bättre i det avseendet. Nu blev ju guiden djupare med den här mellanbiten för att anpassa den till de mindre domarna. När han ursprungligen designade den för Audax 1½" fanns inte de problemen.

Bild

Här: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Samma utsläckning uppstår när han monterar 7100 i Monacors WG:

Bild

Här: http://www.troelsgravesen.dk/7100-waveguide.htm

Man kan lägga märke till att halsen är rätt lång:

Bild

...i jämförelse med Visatons WG:

Bild

Som jag nämnde tidigare kan man fundera över och värdera betydelsen av beteendet i toppoktaven. Jag tycker mig se ett samband mellan hur domar kopplar till waveguiden i toppoktaven. Ökningen av känslighet befarar jag drar med sig kompression och halslängden blir avgörande för båda dessa beteenden. Så i min värld bör en wg vara så grund som möjligt för att i största möjliga mån förbättra spridningen och inte vare sig lägga till eller dra ifrån något mer.

Klurar vidare på om man inte bör ha en krage av dämpmaterial till ung samma djup som domen når in i halsen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-17 16:31

Jonka_ skrev:Tycker det verkar väldigt intressant add modda med en sådan,

Finns det någon anledning för mig i mitt kommande golvhögtalarbygge att komplettera med en sådan tror ni? sett utifrån specarna

disk: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3743

mellan: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3718

De där driversarna är några av de bästa man kan köpa för pengar! Lycka till med bygget och glöm inte blogga om resultatet. Jag kommer aldrig vilja skiljas från mina toppar:

Bild

Hela tråden har du här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-17 17:57

tittar man på JBLs spheroid oblate wags som de har på sina monitorer så är de ju rätt så grunda. Även Revels och Paradigms WGs är väldigt grunda och ovala.

Men hårda domes och ringradiatorer verkar klara sig bättre i WGs och horn. Är det vågutbredning och förmågan att stå emot den ökade belastningen som hornverkar ger som gör att de fungerar bättre i WG?

Hur tar man reda på hur vågen breder ut sig för att anpassa hornet/WGn?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 18:20

Kraniet skrev:tittar man på JBLs spheroid oblate wags som de har på sina monitorer så är de ju rätt så grunda. Även Revels och Paradigms WGs är väldigt grunda och ovala.

Men hårda domes och ringradiatorer verkar klara sig bättre i WGs och horn. Är det vågutbredning och förmågan att stå emot den ökade belastningen som hornverkar ger som gör att de fungerar bättre i WG?

Hur tar man reda på hur vågen breder ut sig för att anpassa hornet/WGn?

Antar att en oval guide ger bättre spridning och högre nivå horisontellt och att den relativt lägre nivån vertikalt ger mindre interferenser vid delning (förutsatt att det är en liggande oval och att elementen monterats längs en vertikal linje som väl är det vanliga...?)

Jag tror att vi ska göra skillnad på hårda och formstabila domar... Det är ju inte nödvändigt att en textildome uppför sig som en mjuk. I Troels mätningar uppför sig SS 6640 (med beryllium-dome vars egenskaper jag iofs inte känner ) likadant som textildomarna - iaf i toppoktaven. Så jag tror att det har att göra med reflektion i halsen.

Ibland ser man kompressionsdrivers med inverterad dome... de kan ju vara sådana av en anledning... :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 18:47

Ja, han har en jävla hals i början. Jag tror han prioriterat löptid i sitt projekt och valt en WG som fanns tillgänglig istället för en optimal ;)

Det här är intressant läsning:
http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_25.htm

Här nedan är en WG som är optimerad för form. En kombination mellan en WG och en hylla i konstruktionen, pi60:
Bild
Bild

Den mindre WGn ger dessutom möjlighet att placera elementen närmare varandra i vertikalled.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 19:39

MagnusÖstberg skrev:Ja, han har en jävla hals i början. Jag tror han prioriterat löptid i sitt projekt och valt en WG som fanns tillgänglig istället för en optimal ;)

Det här är intressant läsning:
http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_25.htm

Här nedan är en WG som är optimerad för form. En kombination mellan en WG och en hylla i konstruktionen, pi60:
Bild

Den mindre WGn ger dessutom möjlighet att placera elementen närmare varandra i vertikalled.

Det där elementet ser inte alls dumt ut... munk har det också! :) Det ser inte lika ut det som sitter i högtalarna på bilderna... trodde det satt någon variant av D28 eller något sådant i pi60... hänger med dåligt i utvecklingen tydligen... ;-)

I den designen som refererades till i länken är säkert löptiden avgörande. På sidan om olika ScanSpeak-diskanter i janzen-wg:n handlar det nog mest om merförsäljning.. helt opartisk är han inte och vet väl vem som ställer smör och bröd på bordet därhemma? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 19:45

Samma, bara olika hålbilder.

Edit: Alltså samma element på bilderna. Ino har aldrig använt D28, däremot i forntid en variant av D21 med frontplattan som har en lätt hornladdning.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-17 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 20:33

De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-17 20:38

Jocke skrev:De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha? :wink:

Cajsa Warg:ism :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 20:41

adzer skrev:
Jocke skrev:De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha? :wink:

På den här nivån är det väl lite stolligt att ta vad man har...?^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-17 20:43

Jocke skrev:
adzer skrev:

Även då det man har råkar vara 9700?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 20:44

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:
adzer skrev:

Även då det man har råkar vara 9700?

Om det är en sådan här som Magnus vill ha så är det ju det! 8)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-17 21:03

Skulle 9700 kunna monteras i sådan waveguide måhända? Om man kan tjata till sig ett par utan element bakom dvs...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 21:55

Nattlorden skrev:Skulle 9700 kunna monteras i sådan waveguide måhända? Om man kan tjata till sig ett par utan element bakom dvs...

Måhända skulle det kanske gå för sig - ser ju ut som Vifa/Scans speak "Butterfly assembly" som de brukar kallas som reservdel... men det är nog enklare att få den frontplattan att passa på DX25/6600/7100 typ...

Försöker ju provocera Östberg att berätta mer om hur han tänker sig sitt bygge... fast det går inget vidare, om man säger! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 22:02

Det går alldeles utmärkt med befintliga WGs!

Precis som [s]Adazer[/s] adzer skriver, så skall det inte köpas in element. Ett matchat par 9700 är redan inköpt för projektet ;)

Det är däremot fullt möjligt att jag utvecklar en egen WG för elementet som passar mina specifika behov och CNC-fräser den.

Inos WG är bra, men den runda varianten av din fyrkantiga är bra den med. Jag känner mig inte alarmerad av några kurvor hittills. OA responsen är ju otroligt bra iallafall. Och det är den som är viktig.

Frågan är snarare om jag behöver en WG som begränsar den i vertikalled, men upprätthåller den i horisontalled likt den som sitter i
Procellas serie:
Bild
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-17 22:11, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-17 22:09

Fan Magnus jag tror inte du har lyckats stava mitt nick korrekt någon gång :p

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum