Hypex lanserar Ncore - En hyggligt anständig Klass D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-15 14:06

Ronte skrev:Jo, men det är lite av min poäng... Utan filter finns väl inte ingångssignalen (sinusen) utan bara en PWM signal. Men uppenbart kan vi lyssna på sinussignalen i högtalaren även utan filter, så "distortionen" vi mäter är ju inte det vi lyssnar på sedan. Mätningen ska väl vara en hjälp till att förstå om det vi stoppar in också är det högtalaren återger?

Jag har dock själv även uppfattningen om att mätning på klass d saknar någon perfekt metod, men jag har som sagt svårt att se att man skulle mäta dessa på samma sätt som en klass A eller AB förstärkare. Det ger ju ingen uppfattning om vilken signal som högtalaren sedan återger, vilket jag antar är mätningens syfte?

Vet inte om jag är begriplig :)

Jodå, du är begriplig. Mitt motiv är att vi lyssnar på resultatet på samma sätt oavsett förstärkarens konstruktion och därför ska de också mätas på samma sätt. Ingen ska ges några fördelar.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-15 14:18

Men.... innebär inte det då att alla klass d skulle visa just oändlig distorsion? Grundtonen som man har som referens till distorsionen skulle ju saknas, och det som man mäter är ju bara PWN signalen som inte är en signal man stoppat in?

har jag missuppfattat något eller ska jag tolka dig (Flint) som att du egentligen underkänner klass d som förstärkare helt? (har inga synpunkter på det i så fall så ta det inte negativt eller personligt :) )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 14:20

Om förstärkaren SJÄLV fixar bortfiltreringen av alla switchrester, så uppstår inte det läget.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-15 14:23

Ronte skrev:Men.... innebär inte det då att alla klass d skulle visa just oändlig distorsion? Grundtonen som man har som referens till distorsionen skulle ju saknas, och det som man mäter är ju bara PWN signalen som inte är en signal man stoppat in?

har jag missuppfattat något eller ska jag tolka dig (Flint) som att du egentligen underkänner klass d som förstärkare helt? (har inga synpunkter på det i så fall så ta det inte negativt eller personligt :) )

Jag accepterar efter mitt försök med Hypex UCD180 klass-d för lägre frekvenser men då för säkerhets skull även med ett traditionellt passivt LP-filter inkopplat, men inte från mellanreg. och uppåt. Detta grundat på praktiska tester.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-15 14:35

Nattlorden skrev:Om förstärkaren SJÄLV fixar bortfiltreringen av alla switchrester, så uppstår inte det läget.

Det är sant. Men målet kan väl inte vara att ta bort switchfrekvensen bara för att kunna mäta de likadant som andra förstärkare, utan att musiksignalen som spelas ska vara så god som möjligt?

Jag har själv exprimenterat med utgångsfiltret i klass d (inte UcD, men andra) och uppfattat det så att filtret inte kan förbättra signalen (låter bra utan filter), utan istället bara låta bli att påverka negativt.

Därför tycker ju jag att det bör finnas ett sätt att mäta klass d (så man får fram någon användbar data utifrån vad som sedan återges i högtalaren) även för konstruktioner utan filter (eller med rester kvar).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 14:40

Nackdelen med att låta högfrekvent signal med större amplitud medfölja signalen ut är att även denna bidrager till att värma talspolen i diskanten med risk för sämre effekttålighet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-15 14:54

Absolut är det så (en av orsaker till att jag inte körde det steget utan filter, EMI den andra), men det i sig betyder ju inte att det inte får finnas rester kvar, bara de är tillräckligt små så elementen inte skadas. Problemet uppstår väl inte direkt heller om t.ex. bara baselement är inkopplade med aktiv delning innan. I det fallet ska ju all effekt som lämnas ändå bli till ljud i elementet. Även en sådan konstruktion hade ju varit bra om man kunde ha en mätmetod för, kan jag tycka...

Nu kanske vi (eller snarare jag) lämnat trådens kärna om nCore.... men kopplingen är ju hur man ska ställa sig till de mätningar om denna som utförts, och kanske filosofier om hur man ska mäta för att få en "rättvis" mätning kring vad denna kan prestera i form av t.ex. distorsion.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-15 15:48

Alla regarerar kanske inte på det här. Mitt första intryck var att steget lät skitbra. Det höll i några minuter. Sen inföll sig en känsla av ett underligt tryck i öronen vilket växte med tiden och blev allt starkare tills det helt förstörde musikupplevelsen. Därmed inte sagt att alla reagerar på samma sätt. Problemet minskade med LP-filtrering men blev aldrig trots en massa försök med olika filter godkänt. Synd för jag gillar det praktiska med steget i övrigt. Litet, lättanvänt, lättskött, effektivt, ekonomiskt vettigt jämfört med stora klass-A-steg osv. Det enda negativa var dock det viktigaste av allt - ljudkvaliteten som god leverantör av musik.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-15 17:18

En intressant fransk firma (Eon Art) blandar Hypex och rör i sina förstärkarkonstruktioner. Resultatet sägs vara lysande.

http://www.eon-art.com/Eindex.php

http://www.6moons.com/industryfeatures/eon/1.html
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-15 18:37

Ett par iakttagelser...
I en klass D förstärkare genereras den analoga signalen i utgångsfiltret.
När man kör utan "filter" så är det högtalaren själv som agerar utgångsfilter.

Om man läser det konstruktören själv skriver om Ncore så får iaf jag känslan att han har rätt bra koll på det här med frekvenser och förstärkare.

Hur högt klarar en högtalare av att återge? Mina bredbandare börjar rulla av vid 15kHz har jag för mig. Det är en bra bit mellan 15kHz och 400kHz.
Lägg till faktumet att vi sällan kan höra en ton över 15kHz i vuxen ålder.

Jag ställer mig tveksam till allt negativt som sägs om HF innehåll hos olika stärkare. Jag påstår inte att allt är blaj men jag behöver nog själv uppleva de negativa effekterna innan jag köper argumentationen. För mycket ingenjör i mig för att låta subjektiva uppfattningar trumfa mätdata utan en ordentlig provlyssning först.

Det enda som hindrar mig från att köpa ett par är prislappen som ligger snäppet för högt i dagsläget. Jag tycker de verkar riktigt intressanta. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-15 20:52

På detta forum har det ju ofta hävdats att överdriven bandbreddsbebgränsning* inte passerar helt obemärkt, åtminstone inte om man betraktar förstärkaren som en transmissionslänk som man vill ha så oförstörande som möjligt. I princip att den ska klara en F/E-lyssning. Om målet är ett annat kan det fungera bra ändå. Har själv bara hört två klass D steg, Peter Steindl's nakna ICE-moduler och ett par välklädda dito från Jeff Rowland. Har inte gjort mågon jämförande lyssning med annan teknik vid de två tillfällena.
*Såväl uppåt som nedåt i frekvens.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-20 18:21

http://www.soundandvisionmag.com/photog ... 12?image=9

Någon som vet om det är den för oss tillgängliga NC400 som använts i dessa steg?

6000 dollar styck är priset i varje fall..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-02-20 19:38

Troligtvis är det OEM-modulerna.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-20 21:43

Det är underbart hur nått kan bli hifi så fort man stoppar i ett rör som glöder någonstans. Sugen på att hyra ett rum på mässan och spela mp3 på klass d-steg med dsp. Allt gömt bakom ett draperi och sen synligt ha en hög med glödande rör som sticker ut ur en aluminiumkoloss...
:twisted:

I övrigt hoppas jag dessa kommer snart till svenska marknaden...
...tycker Erik

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-21 00:45

så här fin ser "Aune" ut innifrån :D

Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-21 09:58

roggaro skrev:så här fin ser "Aune" ut innifrån :D

Vad är "Aune" för något? Ser inte ut att vara något baserat på dom nya nCore?

Sondek

Inläggav Sondek » 2012-10-24 14:57

Någon som hunnit med att experimentera med ncore?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 15:01

robsarve skrev:Det är underbart hur nått kan bli hifi så fort man stoppar i ett rör som glöder någonstans.

Nej, men för vissa verkar det vara en fungerande marknads(av)föring.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-24 23:48

Jag tycker det är skillnad på att ha bra bandbredd i en förstärkare och en förstärkare som defacto själv inkorporerar en kraftig högfrekvent komponent.
Nyfiken på vad det är som du upplever Flint? Man kan ju inte "höra" frekvenser så högt upp men nyfiken på om man faktiskt kan "uppleva" dem? Jag vet inte vad switchfrekvensen ligger på men hur lågt kan det vikas ner artefakter i frekvensskalan?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-02-19 09:18

Någon här som byggt något med dessa ncore moduler?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-19 10:07

http://www.component.se/forum/index.php ... =15515&hl=

"Min förväntan inför testet var att det skulle låta ganska mycket sämre än mitt Burmester 956 mk2-slutsteg, som inte är kattskit om man säger så (bland annat är det tidningen Hifi & Musik:s referensslutsteg). Men jag tänkte att det kanske låter ok, och för en bråkdel av priset. Samt att jag behöver 3 kanaler för att driva center med också.

Jag tappade hakan.

Det lät bättre.

Det lät mycket bättre.

Lika bra, eller något bättre diskant. Något kallare mellanregister, men inte sämre. Utklassning av baskontrollen. Överlag sett klarare ljud. Mer dynamiskt. Extra allt."
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-19 16:54

För det priset köper jag hellre ett xpa-2 som ger mer effekt och är AB.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-19 18:06

Nasjo skrev:För det priset köper jag hellre ett xpa-2 som ger mer effekt och är AB.

Var pch en blir klok på sitt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-02-20 20:31

NiklasF skrev:http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15515&hl=

"Min förväntan inför testet var att det skulle låta ganska mycket sämre än mitt Burmester 956 mk2-slutsteg, som inte är kattskit om man säger så (bland annat är det tidningen Hifi & Musik:s referensslutsteg). Men jag tänkte att det kanske låter ok, och för en bråkdel av priset. Samt att jag behöver 3 kanaler för att driva center med också.

Jag tappade hakan.

Det lät bättre.

Det lät mycket bättre.

Lika bra, eller något bättre diskant. Något kallare mellanregister, men inte sämre. Utklassning av baskontrollen. Överlag sett klarare ljud. Mer dynamiskt. Extra allt."

Kommentaren "Något kallare mellanregister" får mig att tveka lite när man tänker på jämförelsen mot Burmester steget, som i sig knappast låter färgat när man tänker tillbaka på Burmester demos som man har hört.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-04-24 23:36

FBK skrev:Kommentaren "Något kallare mellanregister" får mig att tveka lite när man tänker på jämförelsen mot Burmester steget, som i sig knappast låter färgat när man tänker tillbaka på Burmester demos som man har hört.

Du har antagligen hört slutsteget Burmester 911 mk3, som i princip alltid används på mässor. Burmester 956 mk2 är varmare till karaktären än 911 mk3.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-25 07:37

rajapruk skrev:
FBK skrev:Kommentaren "Något kallare mellanregister" får mig att tveka lite när man tänker på jämförelsen mot Burmester steget, som i sig knappast låter färgat när man tänker tillbaka på Burmester demos som man har hört.

Du har antagligen hört slutsteget Burmester 911 mk3, som i princip alltid används på mässor. Burmester 956 mk2 är varmare till karaktären än 911 mk3.

Jag tänker också skaffa mig ett par Ncore 400 i monokonfiguration. Jag är väldigt nyfiken efter att ha läst om dem på andra forum. Kan de inte konkurrera ut Plinius sa 102 till topparna så bör de lätt konkurrera ut Behringer A500 till px-2.
Förtjust i konceptet överlag med små moduler som är energieffektiva.
Klår de Pliniusen blir det ett par till för px-2.
Fixar de Pliniusen är det imponerande mot bakgrund av all det prövande av olika steg som jag gjort i min setup, det var många etablerade steg som inte nådde hela vägen.
Rapport kommer. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 11:41

Om dessa små klass-D steg tävlar i samma liga med de stora gossarna så är det imponerande redan där.
Pris/prestanda och mått verkar smått imponerande.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-04-26 12:09

Borde inte de gamla modulerna rasa i pris snart?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-26 14:31

De små modulerna är väl tillräckligt billiga för att nätdelen och frakten ska bli de tunga posterna?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-04-26 14:51

I helgen ska nog slutmontering och provspelning av ett par Ncore400 block ske.
--------------------------------------------------

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi