Acoustic Illusion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Placering

Inläggav Naqref » 2013-02-19 11:31

eljulio skrev:Kan ni berätta mer om hur de bör placeras? Bredd mellan diskanterna, lämpligt lyssningsavstånd med mera.

Förutom att de hängs på väggen då alltså...

Mvh :wink:

Bredden är lämpligen den vanliga som gör att man får en lyssningsvinkel på +/-23 grader. Då sett från lyssningspos till var diskanten finns.

Hur långtifrån man bör lyssna beror ju på omständigheter som rumsstorlek och efterklangstid men tumregelmässigt kan man nog säga att mellan 1.5 meter och uppåt.

Höjden är lite olika men om man har underkant i närheten av 680mm från golvet så blir det rimligt bra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-19 11:38

hifikg skrev:
Naqref skrev:
_Fredrik_ skrev:Ja, AI:s rum var för jävla maxat!

En roliga sak var att Ludwig (mässansvarig) dök upp på söndagsförmiddagen med Alexandra (?) från Brinkmann bara för att visa upp hur coolt vårt rum var. 8)

Men vänta nu... jag var ju där... vad missade jag? Vad var det som var så maxat? Visserligen var det bland de sista rum jag besökte, men så jäkla trött kan jag väl ändå inte ha varit. Rummet jag besökte var bland de mindre på mässan, granne med det tysta OD11-rummet. Jag minns ett bord till vänster med diverse elektronik, nåt från HA tror jag och en Sonos. Anders satt vid bildskärmen och på väggen 2-3 meter framför sista stolsraden, var det två-tre rader stolar? fanns AI-högtalarna med plåtrännor under och på ett hemsnickrat stativ stod Lillstig. På kortväggarna hängde nåt med hål i och mellan högtalarna en affisch. Det är min minnesbild. Jag tog inte ens en bild därinne.

Jag hade tänkt hälsa på Anders, men när Filip tog över så försvann han ut och Filip kopplade jag inte till någon på Faktiskt.

Hej hifikg,

När det gäller maxat rum så får _Fredrik_ svara på det. Jag tycker din bild av rummet verkar någorlunda rätt och riktig. Min fråga till dig är: Vad kunde vi gjort för att du skulle fått en ännu mer positiv upplevelse?

Mvh

Filip (AI)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-19 11:42

djimp skrev:Tack för en trevlig och i mitt fall lång lyssningsstund på lördagen. Snyggt inrett och skönt häng. AI Ovation F8 var en angenäm upplevelse, både till utseende och framförallt ljud o designen blev godkänd av bruttan oxå :D
Ett xtra + i kanten för att ni körde Lill Stig på min och en äldre herres önskan trots att demotimmen inte var slagen än.
Jag blev imonerad över hur bra den lilla rackaren spelar, röster o gitarr var riktigt sköna att lyssna på och jag fick tillbaks en wow-känsla som när jag o polarna upptäckte HIFI i mitten på 80-talet och hängde titt som tätt hos Nils-Gunnar på Jämtljud i Östersund. Stort tack!
Mvh JP :D

Hej djimp,

Tack för ditt besök och dina vänliga ord. Jag har för mig att jag kommer ihåg vem du var, eftersom du var en av dom jag räknade ut att tillhöra faktiskt.se och frågade efter ditt nick. Roligt att du tog dig tid att lyssna på våra högtalare, om jag inte minns fel var det även då jag lyckades ratta in fel Chris Jonas samt att vi lyssnade på Kari Bremnes fyrlåt.

Hoppas att vi får tillfälle att ses igen!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-19 11:49

jonasp skrev:
bakerman22 skrev:
jonasp skrev:Vafan vi skulle skakat tass ju! :)

Du var inte med på kvällen hos Johan och MÖ eller...?
Jag var ju där, men jag var lite *ähum* full... :D :P

Jag bangade på kvällen, jag var nyinkommen i landet från USA och rasade nästan ihop av trötthet...

Jo, du såg lite schleten ut på söndagen vid sisådär 13.30. :D
Vi lyssnade på Lana Del Rey och det var helt klart njutbart.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-19 13:26

I ärlighetens namn är några Lana-låtar riktigt illa inspelade så jag satt och blev lite nervös. Men det gick ju bra. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-19 13:40

jonasp skrev:I ärlighetens namn är några Lana-låtar riktigt illa inspelade så jag satt och blev lite nervös. Men det gick ju bra. :)

Det blir nog bättre om ni inte kört Spotify som källa:
https://www.hdtracks.com/index.php?file ... il&id=9973

:roll:

litet flamebait
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-19 13:44

RMA skrev:Tyvärr hann jag inte lyssna på lillstig,ska ni vara med på Sweetspot i Jönköping? Vad är det för pris & tillgång på lillstig?

Eftersom LillStig inte är ett AI-projekt vill jag inte kontaminera denna tråd mer än nödvändigt om det. Se gärna LillStig-tråden i Carlssondelen istället.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-19 14:13

shifts skrev:Det blir nog bättre om ni inte kört Spotify som källa:
https://www.hdtracks.com/index.php?file ... il&id=9973

Hmmm.

shifts skrev:_________________
Det HÄR (Spotify) lyssnar jag mycket på just nu.

Hihi. :)

Skämt åsido. Vi tyckte att Spotify + Sonos kunde vara ett rimligt sätt att visa ett användningsområde hos högtalaren. Den växer dock gärna och väl med lite häftigare förstärkeri och källa.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-19 15:10

Jag tyckte det var en fin ambition! Skulle inte komma mig för att klaga på Spotify som källa heller. Sätter man sig ner vid ett demo och direkt tycker det låter dåligt, tror jag inte el spotto är problemet. Det hände en gång när jag var i rummet faktiskt: "Var det inte HIGHendmässa det hette, inte Komprimeringsmässa."

Lana del Rey är som du sa rätt hemskt emellanåt, därför tycker jag det är skitkul att den finns att tillgå som högupplöst nedladdning också. Det hjälps säkert med högre upplösning. :roll:
2021 maj på Spotify

djimp

Inläggav djimp » 2013-02-19 21:00

Hej djimp,

Tack för ditt besök och dina vänliga ord. Jag har för mig att jag kommer ihåg vem du var, eftersom du var en av dom jag räknade ut att tillhöra faktiskt.se och frågade efter ditt nick. Roligt att du tog dig tid att lyssna på våra högtalare, om jag inte minns fel var det även då jag lyckades ratta in fel Chris Jonas samt att vi lyssnade på Kari Bremnes fyrlåt.

Hoppas att vi får tillfälle att ses igen!

Mvh

Filip

:P Japp det var jag! Det blir säkert flertillfällen att ses.
Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2013-02-19 22:59

Ert rum var ett av få som jag besökte flera ggr. Avslappnat ljud ur båda anl där ai skulle pryda de flesta hemmen. Har ni provat med någon ext dac till den set-up ni hade på mässan?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-20 01:40

Fjonkalicious skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:
_Fredrik_ skrev:Ja, AI:s rum var för jävla maxat!

En roliga sak var att Ludwig (mässansvarig) dök upp på söndagsförmiddagen med Alexandra (?) från Brinkmann bara för att visa upp hur coolt vårt rum var. 8)

Men vänta nu... jag var ju där... vad missade jag? Vad var det som var så maxat? Visserligen var det bland de sista rum jag besökte, men så jäkla trött kan jag väl ändå inte ha varit. Rummet jag besökte var bland de mindre på mässan, granne med det tysta OD11-rummet. Jag minns ett bord till vänster med diverse elektronik, nåt från HA tror jag och en Sonos. Anders satt vid bildskärmen och på väggen 2-3 meter framför sista stolsraden, var det två-tre rader stolar? fanns AI-högtalarna med plåtrännor under och på ett hemsnickrat stativ stod Lillstig. På kortväggarna hängde nåt med hål i och mellan högtalarna en affisch. Det är min minnesbild. Jag tog inte ens en bild därinne.

Jag hade tänkt hälsa på Anders, men när Filip tog över så försvann han ut och Filip kopplade jag inte till någon på Faktiskt.

Hej hifikg,

När det gäller maxat rum så får _Fredrik_ svara på det. Jag tycker din bild av rummet verkar någorlunda rätt och riktig. Min fråga till dig är: Vad kunde vi gjort för att du skulle fått en ännu mer positiv upplevelse?

Mvh

Filip (AI)

Det var alltså inget större fel på rummet, bara det att jag inte uppfattade det som särskilt "maxat" eller jätteolikt andra rum på mässan. Låt vara att många har sin elektronik mellan högtalarna, ofta marknadsför de både högtalare och elektronik och vill visa det. Det enda som, kanske, var lite negativt var att ni valde att använda spotify och inget mer högupplöst. Nu vet jag inte om det hade påverkat ljudet positivt, men helt omöjligt är det väl inte? Återkommer på Sweetspot!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-20 02:11

DanNorman skrev:"Verksamhetsbeskrivning
Bolaget kommer att utveckla, marknadsföra och tillverka högtalare samt därtill förenlig verksamhet." :)

Jag saknar ett ord för sista delen ska bli förenlig med den första, förslagsvis:

Bolaget kommer att utveckla, marknadsföra och tillverka högtalare samt bedriva därtill förenlig verksamhet.

Kanske inte helt perfekt, men bättre än utan, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 02:13

Det är väl inget fel på att tillverka förenlig verksamhet?
Låter riktigt sympatiskt egentligen. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-20 02:20

Visst låter det sympatiskt att "tillverka förenlig verksamhet",
men hur 17 gör man?
De måste vara grymt innovativa. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-20 09:50

Men snälla, släpp verksamhetsbeskrivningen. Den är till för att göra bolagsverket nöjda, och det syftet fyller den. Alla förstår vad som avses.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-02-20 09:57

Är du ny här eller? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-20 10:49

PappaBas skrev:Är du ny här eller? :)

:mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio

Lifestyleprodukt?

Inläggav eljulio » 2013-02-21 08:59

Vad är det i första hand? Lifestyleprodukt eller annat?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-21 09:18

Ursäkta OT, men jag har Lana på Singstar å där låter det riktigt bra!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Lifestyleprodukt?

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-21 09:20

eljulio skrev:Vad är det i första hand? Lifestyleprodukt eller annat?
Måste det vara antingen eller?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-21 09:59

Tanken/visionen med produkten är att det ska vara en hifihögtalare som går relativt djupt i basen som går att använda i normala vardagsrum. Med andra ord mer hifi än lifestyle. Skulle den vara enbart lifestyle hade vi nog gjort den betydligt mindre.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-21 09:59

Alexi skrev:Ursäkta OT, men jag har Lana på Singstar å där låter det riktigt bra!

Ok! Jag tyckte nog publiken såg nöjd ut när det spelades Lana.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-02-21 10:39

jonasp skrev:

Tanken/visionen med produkten är att det ska vara en hifihögtalare som går relativt djupt i basen som går att använda i normala vardagsrum. Med andra ord mer hifi än lifestyle. Skulle den vara enbart lifestyle hade vi nog gjort den betydligt mindre.

Ok, låter som en bra prioritering i mina öron.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-21 10:57

jonasp skrev:
Alexi skrev:Ursäkta OT, men jag har Lana på Singstar å där låter det riktigt bra!

Ok! Jag tyckte nog publiken såg nöjd ut när det spelades Lana.
Ni får dema med Singstar nästa gång ;)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-13 11:02

Om nästa högtalare kallas F5, så kan man trycka på det och se om hemsidan uppdateras.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-06-13 11:44

Du har kanske mer rätt än du tror paa. :D

Vi ligger lite efter i planeringen. Datorkrascher hos underleverantörer, semestrar och resor som var osynkade etc etc. Det får vi ta som nytt företag men vi blir väl bättre på det också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-13 11:47

Naqref skrev:Du har kanske mer rätt än du tror paa. :D

Vi ligger lite efter i planeringen. Datorkrascher hos underleverantörer, semestrar och resor som var osynkade etc etc. Det får vi ta som nytt företag men vi blir väl bättre på det också.

Nästa steg är att ju närmare målet man kommer desto mer processer är involverade och då ökar svårighetsgraden på kontroll över processerna. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-06-13 11:55

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Du har kanske mer rätt än du tror paa. :D

Nästa steg är att ju närmare målet man kommer desto mer processer är involverade och då ökar svårighetsgraden på kontroll över processerna. :)

Mvh
Peter

Så är det och det blir ännu värre när det blir fler och fler inblandade. Så vi har tagit vissa steg tillbaka i processen och sysslat med att utbilda oss så vi kan ta kontroll av vissa delar. Så som 3d-caddningen som numera körs helt in house. Så de närmaste veckorna ska snickeriet få sin 5-axliga fräs att få producera en del prototyper till oss. Och förhoppningsvis även förstaserien av Ovation f8. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-13 11:59

Vad har ni valt som CAD-mjukvara?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi