RogerGustavsson skrev:Jo, men det finns som regel inställning även för avspelningsnivån. Den kalibreras med ett därför avsett band.
Jovisst, helt rätt. Men det gör man bara en gång. Det är inget som varierar beroende på använd band-kvalitet.
/ B
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jo, men det finns som regel inställning även för avspelningsnivån. Den kalibreras med ett därför avsett band.
matså skrev:Goldfinger skrev:JanBanan skrev:Tandberg gjorde väl en del högpresterande kassettdäck?
Vi hade en liggande Tandberg modell i vårt klassrum på skoltiden, tror det var med förstärkare och högtalare i samma låda, hade varit kul att undersöka den närmare idag. Kan inte finnas många såna kvar...
aaa sicka minnen som blommade upp nueller kanske
Alexi skrev:En annan fördel med den är att Harman koncernen finns kvar så reservdelar borde inte vara några problem.
Bill50x skrev:Undvik [s]480/482[/s] och framför allt 580/582, den senare ful och klumpig (bla a bredare än normalt).
/ B

Bill50x skrev:Min dröm var Dragon, inte så mycket för utseendets skull utan för dess möjligheter att på ett bra sätt spela av alla kassetter, även de med azimuth-fel.
LypsylateX skrev:Om det inte prompt måste vara ett Naka så finns det andra fina däck också. Själv har jag ett Pioneer CT-S670D som jag är mycket nöjd med, det är inte vackrast i världen med lockar välljud ur band som inga andra spelare som jag ägt klarat av.
Sett dom för 300:- begagnat.
Finns säkert många andra värda att titta på också... och att äga fram till den där dagen det dyker upp en nyrenoverad Dragon för rimligt pris.
Edit: Uj, det fanns visst en på Tradera nu, min håller jag dock fast vid. Det här måste vara ett av de sista däcken som konstruerades som inte var ren budgetklass.
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Min dröm var Dragon, inte så mycket för utseendets skull utan för dess möjligheter att på ett bra sätt spela av alla kassetter, även de med azimuth-fel.
Fast det var den nog inte ensam om, även några andra Nakamichi-däck hade väl en sådan avspelningsfunktion? Tyvärr, degraderas banden över tid och de band jag digitaliserat är inte på topp efter upp mot 35 års lagring.
RogerGustavsson skrev:Nakamichi 700ZXE (1981-82), 700ZXL (1980-82) och 1000ZXL (1979-84), hade auto azimut vid avspelning. Ett halvdussin andra hade manuell azimut. De tidiga 700 och 1000 och några till hade en kalibreringsfumktion där inspelningshuvudet ställdes in efter avspelningshuvudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster