inställning av delat system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

inställning av delat system

Inläggav Claes7 » 2005-09-18 18:03

Nu har man fixat ett par basmoduler till piP:arna. Delning sker via ett sentec ec-9. Det finns helt klart mer att ta av i basväg numera, men klockrent är det inte. Det låter lite tunt jämf. med förut.

Så... det är väl bara att börja mecka med delningsfiltret utgår jag ifrån och här behöver jag hjälp. Har skruvat isär filtret och det finns några grejer som är märkta hp-höger, hp-vänster, lp-höger, lp-vänster. Det ser ut som det finns några skruvar på dessa och det är väl där som inställningarna sker? Har ingen anning om hur jag ska börja, vill inte bara börja skruva helt på måfå. Så jag tänkte om ni hade några tips om hur jag ska börja?

OBS! som ni med all säkerhet redan märkt så är jag ingen tekniker, så det vore fint om ni kunde hålla det hela på en passande nivå.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-18 22:05

Nu har jag fått lite hjälp, å det börjar låta bättre.
Men jag har en lätt fråga kvar... kan man skruva i filtret medans man spelar musik, eller riskerar man att kortsluta nåt då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-18 22:12

Claes7 skrev:Nu har jag fått lite hjälp, å det börjar låta bättre.
Men jag har en lätt fråga kvar... kan man skruva i filtret medans man spelar musik, eller riskerar man att kortsluta nåt då?

Använd en skruvmejsel med klinga av plast (Elfa har mejslar för justering av trim-pot´ar") så är det inga problem.

/ B

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-18 22:33

Tackar för den infon :)

Hade ju vart surt om man lyckats paja nåt när man precis fått fart på grejerna.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-19 01:01

ok...nu kan jag handha själva filtret och mer pill väntar imorgon.
Om någon sitter på nåt tips om hur man bör göra för att optimera det hela så hojta till.

Tyvär har jag ingen mätutrustning, men jag har laddat hem ett sinussvep från LTS-hemsida, det bör väl vara en god start? Planen är att lyssna extra mycket från, ca 60 Hz till 100 Hz, för delningen sker vid 80 Hz. Sedan ställa in så det inte blir nån nivåändring i det intervallet, låter det rimligt?

Har ni några andra tips, vilka som helst, så säg till. :)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-19 22:24

nu ser det väl ut som jag sitter här och pratar med mig själv snart men...jag försöker häva ur mig ytterligare en fråga.

Det verkar som piP, trots basmodulsstöd, mår bra av att fortsätta stå placerad nära bakväggen. Har ni (ni med piP + moduler) samma erfarenhet? Behövs stödet för frekvenser över 80Hz också må tro?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 22:40

Lyssna du gärna högre än 100 Hz, påverkan sker mycket högre än så vid delning runt 80 Hz.

Den enda gång jag har lyssnat på PiP så stod dom nästan mitt i rummet. Vore jag dig skulle jag testa med lite andra placeringar än mot bakre vägg. Inte så mycket för basstödet, det kan du fixa med delningsfrekvenser och nivåer på bashögtalaren, utan för att få en bra ljudbild med en väldefinierad mittpunkt. Vinkla gärna högtalarna in mot lyssningsplatsen. Men just i detta avseende kan du gott maila PiP-mästaren själv, Ingvar Öhman, som borde veta bäst hur hans högtalare ska placeras.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-20 10:14

Jag tycker att du skall gå till denna sida:
http://binkster.net/extras.shtml
Antingen laddar du ner hela test CD'n eller så laddar du bara ner tack 8 och 9 (och möjligen 10). Dessa är warbles och är gjorda just för att få till delning mellan basmoduler och toppar.
Tyvärr finns de bara i 80Hz, 100Hz och 120Hz.

De ger säkert inte hela sanningen, men borde kunna bespara dig en hel del tid då du provar olika inställningar och placeringar av högtalare.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-20 21:08

Jag kör identisk koppling som du, kan du inte förklara filtret litet? Jag har inte pillat något i det ännu... Och piP ligger nerpackade dessutom, sovandes liksom..

Men vore grymt om du hade lust att ge mig lite tips och trix i början. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-20 22:07

silvervarg: tack för tipset :D det där ska jag ladda hem, hoppas bara "bruksanvisningen" är förstålig också. Har du använt dig av den cdn för samma andämål?

Slarti: Vill du att jag förklarar filtret... :oops: Jag vet verkligen inte mycket, men det jag vet kan jag ju säga, det blir ju inte många rader att skriva :lol:

Högpass-delen skall tydligen skruvas upp till max, bruset blir lägst så. Sedan är det bara att justera lågpassdelen så det integrerar väl med resten. Ofta skall väl lågpassdelen ställas in lägre pga. att moduler ofta har högre känslighet än toppar. Mer än så vet jag tyvärr inte. Skall testa med ett sinussvep snart tänkte jag, det känns som om basnivån lätt blir godtycklig om man använder musik för inställning. Är det basfattig musik så är det risk för att man drar upp basnivån och vice versa...hoppas det var till nån hjälp :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-21 00:35

det där ska jag ladda hem, hoppas bara "bruksanvisningen" är förstålig också. Har du använt dig av den cdn för samma andämål?

Jag har använt CD:n, dock inte för detta ändamål ännu, men jag har för avsikt att använda den för just delning basmoduler/toppar vid ca 80 Hz. Jag skall "bara" hinna med massa DIY projekt på vägen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 08:59

Claes7: BATCD som silvervarg rekommenderar är en mycket bra testskiva, tycker jag. Bassvepet runt 80 Hz går från 40-160Hz om jag inte minns fel, det är relativt enkelt att höra var det är fel.

Det finns sinussvep med på skivan också, men minns jag inte fel så finns det ett sinussvep på LTS hemsida som är 120 sekunder långt och varje sekund motsvarar en Hz, d.v.s. du kan läsa av din display för att se vilken frekvens du spelar.

En parametrisk eq tycker jag att du kan köpa på öppet köp från Musikbörsen också, och testa!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-21 18:40

dawen skrev:Claes7: BATCD som silvervarg rekommenderar är en mycket bra testskiva, tycker jag. Bassvepet runt 80 Hz går från 40-160Hz om jag inte minns fel, det är relativt enkelt att höra var det är fel.

Det finns sinussvep med på skivan också, men minns jag inte fel så finns det ett sinussvep på LTS hemsida som är 120 sekunder långt och varje sekund motsvarar en Hz, d.v.s. du kan läsa av din display för att se vilken frekvens du spelar.

En parametrisk eq tycker jag att du kan köpa på öppet köp från Musikbörsen också, och testa!

Jo den där cd skall definitivt användas, läste lite i bruksanvisningen och den var lättförstålig.

Du skriver att det är lätt att höra vart det är fel...jo det kanske det blir, men den stora frågan är ju vad man då skall göra åt det eventuella felet. Om man nu lyckas säga att det låter inte så bra vid 50 Hz...jaha, vad ska jag göra då? Flytta ut basmodulerna från väggen? flytta dom närmare väggen? justera i delningsfiltret? Med lite otur så kanske rätt medicin i själva verket är att man bör flytta topparna närmare väggen samtidigt som basmodulerna flyttas längre åt sidorna tillsammans med att jag vrider ner lågpassdelen lite :? Men det får väl bli trial and error tills det blir tillräckligt bra.

Tack för input hur som helst :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 18:55

Steg ett tycker jag är att nollställa inställningarna i delningsfiltret och med hjälp av möblering försöka få till en så bra klangbalans som möjligt. Nivån kan du givetvis försöka ställa in så att justering av möblering blir enklare.

Steg två jag skulle göra är akustikåtgärder eller parametrisk eq.

Det beror ju dels på hur länge du kommer bo i rummet och när du tror att nästa högtalarbyte kommer ske. Om du ändå har planer på att byta till ex. pi60, då är det kanske dumt att optimera rummet efter piP, vad vet jag. Med tanke på att allting från Ino Audio påminner väldigt mycket om varann karaktärsmässigt kanske det inte är någon fara, IÖ vet mycket bättre än mig i den frågan!

Börja med steg ett och se hur pass bra resultat du kan få, och sedan återkommer du! :)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-21 19:04

Steg ett tycker jag är att nollställa inställningarna i delningsfiltret och med hjälp av möblering försöka få till en så bra klangbalans som möjligt. Nivån kan du givetvis försöka ställa in så att justering av möblering blir enklare.

Så du tycker jag skall dra upp både hp och lp delarna till max? Nu är jag absolut inte kunnig inom detta område men basmoduler har väl ofta en högre känslighet än toppar? Därför borde det vara rimligt att som grundinställning ha låpassdelen lägre inställt än hp?
Tänker jag fel?

Annars håller jag med dig, att ta ett problem i taget är nog den enda rimliga vägen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 19:10

Visst är känsligheten ofta högre hos basar. Men, är det så att känsligheten är hög så märker du ju det efter några sekunders lyssning :)

Det är inte så noga egentligen tror jag. Bara du justerar det som inte stämmer, d.v.s. Tycker du att det är svårt att höra hur balansen är mellan topp och bas kanske det enklaste är att ta över en bekant med mätutrustning, eller muta någon på forumet mot kaffe och kaka :wink:

Återgå till Generellt om hifi