Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-19 11:08

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-19 11:11

Äntligen :D !
Hoppas de blir en dundrande succè.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-19 11:12

Kul.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-19 11:14

petersteindl skrev:Jag har observerat att forumens stora grabbskribenter har mer än 10 000 inlägg på detta forum. Det behöver ni inte stå ut med ifrån mig. Jag har varken tid eller lust.

Hähä.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-01-19 11:21

Trots att det är flera år sedan minns jag lyssningen med "äggen" hemma hos Peter i Saltsjö-Boo. Tillsammans med MBL- högtalarna som jag avlyssnade hemma hos "Plind" i Göteborg var det bland de mest minnesvärda lyssningsupplevelser med en stark känsla av att "vara på plats".

Lycka till med introduktionen, Peter! :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-19 11:57

Kul! Dom där äggen är ju extremt välruvade nu :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-24 09:34

Peter!

Blir det möjligt att ordna ett "faktisktpris" på Äggen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-24 09:46

Färska ägg kostar 1428 kr/kg :)

Priser är en del av styrelsens arbete att besluta om och Bremens Marknads/försäljningschef och det är inte jag. Då Bremen 3D12 finns på Bremens varulager så sker alla slutgiltiga beslut. Det är då Bremen har fått samtliga fakturor för produktionen d v s inklusive alla frakter. Det är om 2½ månad ungefär.

Då får vi se och då återkommer jag. Kommer du till Stockholm till High End mässan den 16/17 februari? Bremen ställer ut i rum Stockholm :) på World Trade Center.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-24 09:53

petersteindl skrev:Färska ägg kostar 1428 kr/kg :)

Priser är en del av styrelsens arbete att besluta om och Bremens Marknads/försäljningschef och det är inte jag. Då Bremen 3D12 finns på Bremens varulager så sker alla slutgiltiga beslut. Det är då Bremen har fått samtliga fakturor för produktionen d v s inklusive alla frakter. Det är om 2½ månad ungefär.

Då får vi se och då återkommer jag. Kommer du till Stockholm till High End mässan den 16/17 februari? Bremen ställer ut i rum Stockholm :) på World Trade Center.

Mvh
Peter

Jag har ju hört Äggen hemma hos dig, de bästa högtalare jag har fått höra en så länge... :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-24 10:11

Jag är väldigt sugen på att lyssna till dina högtalare Peter, med och utan center.
Om det går (om du har) så även med och utan moduler vore trevligt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-01-24 21:11

KarlXII skrev:Äggen är i rullning:

http://www.ljudochbild.se/nyheter/bremen-med-3d

Nån surmule skrev på ljudochbild.se:

Tror det när jag kan lyssna på dom i butik. Mycket snack och lite verkstad hittills.

Skapligt irriterande att höra folk med nollkoll uttala sig om "verkstad".

Finns en hel del verkstad i dom där högtalarna och företaget i övrigt.

/Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-24 21:45

Härligt! Håller också tummarna för en succé, på alla plan! Gillade det jag hörde på Sheraton förra året. Det var det rum som lät mest som hemma. Och då vet jag att Peter inte alls var nöjd, så jag ser med spänning fram mot årets äggmässa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-24 22:16

när de väl är ute hos publik/köpare har jag en inbillst föraning att modifieringarna träder ikraft.. men så är det med all materia :lol:
mycke lycka med äggsläppet önskar jag
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-01-25 00:10

Nänu tycker jag att dessa skapelser frånåmednu ska heta väg(g)bulor istället :D
Låter roligare så!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-25 02:27

Piotr skrev:
KarlXII skrev:Äggen är i rullning:

http://www.ljudochbild.se/nyheter/bremen-med-3d

Nån surmule skrev på ljudochbild.se:

Tror det när jag kan lyssna på dom i butik. Mycket snack och lite verkstad hittills.

Skapligt irriterande att höra folk med nollkoll uttala sig om "verkstad".

Finns en hel del verkstad i dom där högtalarna och företaget i övrigt.

/Peter
+1

Nu finns det ju bra kompetens på alla plan. Skitkul, och härligt att Peter får lite avlastning!

Lite extra kul också att det egentligen bara är orthoakustiska högtalare som drar mig till mässan 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-25 19:26

Den här killen skall värpa snart efter en lång och tidsödande graviditet :D

Bild

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-25 20:59

MagnusÖstberg skrev:Den här killen skall värpa snart efter en lång och tidsödande graviditet :D

Bild

Bild

Snyggaste högtalarna jag har sätt. Skulle gärna ha ett par i vitt matt utförande (äggskalsfärg) 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-25 22:11

Aha, på så sett . . typ 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-27 15:36

Jag tittade nyss på följande nyhetsprogram på TV4 play :D 8)

Kolla in, det är helt fantastiskt :D

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/m%C3%B6t-den-eftertraktade-mikrofonbyggaren-2255861

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-01-27 16:53

8O 8) :lol:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-27 17:59

Kul!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-19 19:09

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Varför var den alls med? Finns det en "äggcenter"?

Harryup har redan svarat. Jag skall dock förtydliga. Då jag bokade rummet var det tänkt att spela med helt ny digital elektronik som bl a extraherar centerkanal enligt mitt koncept. Det finns även delningsfilter och utgångar för basmoduler i elektronik och mjukvara samt en hel del annat också. Det är en synnerligen potent apparat med flera dsp. Den har 4 professionella analoga mikrofoningångar med 32-bitars ADC från Sabre. Den har 8 kanaler med Sabre DACar på utgångarna. Det mesta var färdiglött på 4-lagerskretskortet under torsdagen, men det visade sig att något inte stämde och behövde åtgärdas.

Mvh
Peter

Jag saxar detta från hifikg's medlemspresentation då jag tycker detta kräver lite extra uppmärksamhet! Den där elektroniken du pratar om låter väldigt spännande! Är det något som är skräddarsytt för dina högtalare eller något som man kan köpa separat och använda med andra högtalare? Berätta mer helt enkelt! :D

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-02-20 13:21

Ja,detta verkar spännande! Kan denna apparat ersätta en hemmabio reciver?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-20 23:53

RMA skrev:Ja,detta verkar spännande! Kan denna apparat ersätta en hemmabio reciver?

I princip, ja. Allt i hemmabiorecivern utom dess slutsteg. Bremenslutsteg finns dock i pipelinen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-21 00:29

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Varför var den alls med? Finns det en "äggcenter"?

Harryup har redan svarat. Jag skall dock förtydliga. Då jag bokade rummet var det tänkt att spela med helt ny digital elektronik som bl a extraherar centerkanal enligt mitt koncept. Det finns även delningsfilter och utgångar för basmoduler i elektronik och mjukvara samt en hel del annat också. Det är en synnerligen potent apparat med flera dsp. Den har 4 professionella analoga mikrofoningångar med 32-bitars ADC från Sabre. Den har 8 kanaler med Sabre DACar på utgångarna. Det mesta var färdiglött på 4-lagerskretskortet under torsdagen, men det visade sig att något inte stämde och behövde åtgärdas.

Mvh
Peter

Jag saxar detta från hifikg's medlemspresentation då jag tycker detta kräver lite extra uppmärksamhet! Den där elektroniken du pratar om låter väldigt spännande! Är det något som är skräddarsytt för dina högtalare eller något som man kan köpa separat och använda med andra högtalare? Berätta mer helt enkelt! :D

Man kan köpa den separat och även använda den tillsammans med andra högtalare, även om den är skräddarsydd för Bremenhögtalarna för att ge Bremen3D-ljud.

Tanken är att det kommer att ingå allt som ingår i t.ex. Oppo 105. Den skall kunna streaming från nätet via mobil eller pekplatta. Man kan alltså styra allt via iPad eller iPhone eller med pekplattor baserade på Android eller Windows.

Nätverksanslutning går bra. Det kommer ingå en hel del användbara funktioner. Man kan köra flera basmoduler med valfri delningsfrekvens. man kan tidsfördröja hela systemet för läppsynk. Man kan tidsfördröja varje kanal för sig. Man kan alltså ha en center bas vid centerhögtalaren samt en centerbas vid lyssnaren och tidsfördröja denna. Det finns mycket man kan ställa in och allt sker i lättöverskådliga menysystem. Man kan lätt LT-kompensera basmoduler och även toppar. Man kan frekvenskompensera för hörnplacering av basmoduler. Man kan även använda room correction utan att ändra nivån på frontarna 8) Det betyder att man kan ställa in rak frekvensgång på lyssnarposition i rummet utan att ändra något på höger eller vänster fronthögtalare d v s direktljudet förblir intakt och ändras inte trots att frekvensgången i lyssnarposition kan göras förhållandevis rak d v s nivån i lyssnarposition kan förändras 20 dB utan att nivån överhuvudtaget påverkas i frontarna. Jag jobbar med helt andra parametrar än gängse room correction.

Det finns mycket man kan leka med för att få en lyssnarposition med rak frekvensgång där felen som uppstår i normala rum helt enkelt elimineras eller minskas. Däri ingår även eliminering av första reflexens destruktiva egenskaper på frifältsljudet. Jag använder beteckningen frifältsljud istället för direktljud eftersom direktljudet måste definieras i bostadsrum och till detta återkommer jag.

Jo, jag har haft det uppkopplat och mätt och lyssnat :) Då frekvensgången blir rak i lyssnarposition i lyssningsrum så händer det en massa trevliga saker med ljudet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-21 08:09

Oj Peter, det här låter som en helt fantastisk produkt! Misstänker att prislappen blir det enda avskräckande...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-02-21 08:54

Jösses. Nu börjar vi snacka!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-21 09:36

Aerob skrev:Oj Peter, det här låter som en helt fantastisk produkt! Misstänker att prislappen blir det enda avskräckande...

Rekommenderat c:a pris inklusive moms vill jag ha någonstans mellan 20tkr-30tkr. Det är i alla fall ambitionen.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-21 10:17

Det låter sannerligen helt fantastiskt. Gör den vad som utlovas kan man betrakta åtminstone ett exemplar som sålt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-21 10:28

Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi