RCA-plug, varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

RCA-plug, varför?

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 14:13

Varför ser RCA-pluggarna ut som dom gör? Varför tar stiftet för jorden? Varför används kontakten även till video numera, det finns väl betydligt lämpligare kontakter för sådant?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-16 14:28

RCA har väl alltid varit sunkiga men det finns ju usla och mindre dåliga, de mindre dåliga har ju som t.ex neutrik en jord som går i före och släpper efter mittpluggen.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-20 23:38

Styrkan med RCA är att det är en billig kontakttyp att tillverka och montera som ser bra ut för oinsatta (=säljer bra) samt kan ta hyfsat tjock kabel och ganska smal kabel utan att se löjlig konstigt ut.
Sammantaget så är det ganska viktiga egenskaper för att en kontakttyp skall slå bra i en konsumentprodukt där de flesta konsumenterna vet ganska lite.
Jag kan tänka mig många andra kontakter som är mindre bra.

Innan RCA så fanns främst DIN-kontakter som inte heller är så lysande.

För digital signal så finns även koax kontakter med bajonettfattning, men de är inte så vanliga. RCA kontakt och optisk kontakt har visat sig fungera tillräckligt bra för att inte skapa mycket problem.
Jag gissar att det är enkelt för tillverkarna att använda samma typ av kontakt för digitalöverföring som för analog.

Att jord oftast bryter först på RCA spelar bara roll om man har känsliga apparater och kopplar om med apparater och signaler på. Jag har inte sett det som ett stort problem.
Har någon här på forumet lyckats förstöra någon apparat genom att koppla om en RCA med apparaten påslagen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-20 23:51

De bästa RCA, handhavandemässigt i mitt tucke, har alltid varit plastöverdragna RCA med "seg" plast, som ger alldeles lagom fast anslutning. Inte för lös och inte för trög. Som det RCA-kablage som sitter på min Linn-skivspelare.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-21 10:39

Hade en gammal 14" TV ifrån Goldstar en gång i tiden som faktiskt hade riktig BNC kontakt för komposit video in 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-21 14:29

silvervarg skrev:Innan RCA så fanns främst DIN-kontakter som inte heller är så lysande.

Nja, riktigt säker är jag inte men jag tror att RCA-pluggarna är äldre än DIN-kontakterna. RCA-kontakterna började användas tidigt 40-tal. DIN-kontakter finns i en massa olika utföranden/standarder fast de flesta tänker väl på de vanliga billiga sorterna som förekommer inom hemelektronik. DIN-kontakterna har varit en européisk företeelse medan RCA har varit en nordamerikansk. Radio Corporation of America = RCA. Personligen tycker jag om att det är en gemensam kabel för en stereokanal, inte dubbla som det blir med RCA/phono.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 20:07

RogerGustavsson: DIN är väl tyskt från början? Står det inte för Deutsche Industrienorme?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-21 20:15

dawen skrev:RogerGustavsson: DIN är väl tyskt från början? Står det inte för Deutsche Industrienorme?

Jo, det står för Deutsches Institut für Normung. Och kontakterna finns på alla möjliga apparater från Europa, även i Östeuropa var de standard.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-22 09:12

RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag om att det är en gemensam kabel för en stereokanal, inte dubbla som det blir med RCA/phono.

Att inte tala om fyrdubbla, i fallet bandspelaranslutningen! Det var mycket praktiskt att kunna ansluta bandspelaren med en sladd. Ett bekymmer var dock nivåerna, DIN hade lägre nivåer än RCA, typiskt, jag tror det var standardiserat så.

Men DIN-kontakter var ett elände att löda, dessutom fick det alltid göras två gånger eftersom man (jag) alltid glömde hylsan...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-22 11:45

Jo, DIN hade andra nivåer än många andra. Det har väl i och för sig ändrats en del, framförallt sedan CD-spelarna tog över. Exemplevis så har inte mitt Nakamichi-däck olika signalnivåer på DIN och RCA. DIN-anslutningarna på Quad 44 var anpassningsbara till olika förhållanden. Sedan har vi förstås Naim som fortfarande använder DIN. Man får nog skilja på DIN-kontakter och DIN-nivåer. Just att kabelmängden är mindre än med RCA-kablage, tycker jag är mycket attraktivt. Byter man sedan ut de billigaste DIN-kontakterna till några andra högvärdigare mångpoliga kontakter är väl en del vunnet.

Användarvisningsbild
Toth

Inläggav Toth » 2005-09-23 03:08

:idea: In på www.elfa.se och skaffa mångpoliga anslutningar, köp mångpoligt kablage på kjell&co, löda adaptorer eller byt anslutningarna på stereoprylarna. Vips, så kan man klara sig med max en kabel för varje prylpar :wink:
snälla, slå inte på mig

Återgå till Teknikforum