Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-21 18:48

petersteindl skrev:
Aerob skrev:Oj Peter, det här låter som en helt fantastisk produkt! Misstänker att prislappen blir det enda avskräckande...

Rekommenderat c:a pris inklusive moms vill jag ha någonstans mellan 20tkr-30tkr. Det är i alla fall ambitionen.

mvh
Peter

Det är trots allt inte så blodigt för den funktionaliteten. Finns det något preliminärt datum för när den ska finnas i handeln, sådär mellan tummen och pekfingret?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-21 19:51

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
Aerob skrev:Oj Peter, det här låter som en helt fantastisk produkt! Misstänker att prislappen blir det enda avskräckande...

Rekommenderat c:a pris inklusive moms vill jag ha någonstans mellan 20tkr-30tkr. Det är i alla fall ambitionen.

mvh
Peter

Det är trots allt inte så blodigt för den funktionaliteten. Finns det något preliminärt datum för när den ska finnas i handeln, sådär mellan tummen och pekfingret?

2014
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-21 20:13

petersteindl skrev:

mvh
Peter

Låter jäkligt prisvärt!
Det är ju vad ett kinatillverkat försteg kostar, tumbs up!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-22 14:40

kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?

Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.

På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.

Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.

Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.

Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.

Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.

Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.

Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.

Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.

Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.

Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.

De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-25 12:51

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Tusan va skoj att få se dessa Vegor igen. Har inte lyckats googla fram dem, fast jag försökt. :)
Minns att när jag köpte dem fick jag med ett tillhörande filter, som kopplades mellan för och slutsteg. Har du Peter någon kläm på hur det filtret fungerade egentligen?
Har för mig att det var eq och högpasfilter.

Aha, en Boom box :lol: :) Jag minns inte beteckningen men jag har för mig att den hette DB-10. Den hade ett rumblefilter längst ner i frekvens och en höjning av basen ovanför. Det fanns nog en switch på den för att ställa in hur mycket höjning man ville ha. Det fanns också en boom box som halverade frekvenserna i basen och den kördes vid jordbävningsdemo. Jag tror inte det var samma boom box som konsumentburken. :) Det var en liten svartlackerad plåtlåda.

MvH
Peter

Hittade i mina gömmor med papper från forntiden, denna orginalbroschyr från
LEAB och Cerwin-Vega DB-10: :D
(Rek.pris enligt LEABs prislista 780825: 580:- SEK)
Bild
Senast redigerad av murgatroyd 2013-02-26 03:27, redigerad totalt 1 gång.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 13:10

:D Ja, där är den gamla lådan. Det är 35 år sedan. Det fanns fler olika broschyrer under årens lopp. 580 kr var ok pris på den tiden. Jag undrar om den inte prishöjdes. Om den fanns idag skulle den kosta ung 149 spänn och stå Made in China på och säljas på Kjell&Co eller dylikt :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-02-25 14:09

petersteindl skrev:..snip...

De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.

Mvh
Peter

ojoj, finns det sånna människor??....tydligen :D

Detta låter JÄTTESPÄNNANDE! rock on' Peter..
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-25 15:26

petersteindl skrev::D Ja, där är den gamla lådan. Det är 35 år sedan. Det fanns fler olika broschyrer under årens lopp. 580 kr var ok pris på den tiden. Jag undrar om den inte prishöjdes. Om den fanns idag skulle den kosta ung 149 spänn och stå Made in China på och säljas på Kjell&Co eller dylikt :)

Mvh
Peter

:)
Lite OT här, hittade en annan säkert bortglömd produkt från CV:
Bild
Hittar dock inget pris för denna.
Senast redigerad av murgatroyd 2013-02-26 03:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 15:48

Den där hade jag glömt. Nackdelen med denna var att man inte kunde justera nivåer mellan lo och hi.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-02 15:28

För 4 minuter sedan ramlade jag på Beatles Unplugged 8O 8O Gåshudsvarning. Hade aldrig hört talas om denna skiva.

Det är kul att inte ha hört allt :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 15:43

petersteindl skrev:För 4 minuter sedan ramlade jag på Beatles Unplugged 8O 8O Gåshudsvarning. Hade aldrig hört talas om denna skiva.

Mvh
Peter

Japp. Beatles gör sig bäst ohört.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-04 01:25

Ser man på... en DB 10 från LEAB som heter Turbocharger. Om detta diskuterades det livligt för 23 sidor sedan... (ja, jag har varit sjuk och läst HELA tråden)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-04 01:59

hifikg skrev:Ser man på... en DB 10 från LEAB som heter Turbocharger. Om detta diskuterades det livligt för 23 sidor sedan... (ja, jag har varit sjuk och läst HELA tråden)

Ja, man måste nog vara ganska sjuk för att läsa hela tråden 8) :lol: :D

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-04 02:55

Jag är själv en gammal hifiräv, och känner mycket väl igen dig (som du såg ut på 70-80 talet!) :) (Tidigare inlägg i den här tråden om Ljudbutiken osv)

Kom att tänka på 'Lasse' tror jag han hette som höll
i NKs 'high-end' satsning på den tiden. (Plan 3 eller 4 tror jag?)
Vad hände med honom tro?

Det var ju både Infinity och CW och en hel del andra roliga prylar i den övre prisklassen under ett par år. G.A.S... mycket från LEAB gissar jag....
Jag köpte bla mina Infinity RS-IIIa av honom 1985.
(Men det var väl Septon?)

Minns du nåt av detta så skriv gärna några rader... :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-04 03:11

murgatroyd skrev:Jag är själv en gammal hifiräv, och känner mycket väl igen dig (som du såg ut på 70-80 talet!) :) (Tidigare inlägg i den här tråden om Ljudbutiken osv)

Kom att tänka på 'Lasse' tror jag han hette som höll
i NKs 'high-end' satsning på den tiden. (Plan 3 eller 4 tror jag?)
Vad hände med honom tro?

Det var ju både Infinity och CW och en hel del andra roliga prylar i den övre prisklassen under ett par år. G.A.S... mycket från LEAB gissar jag....
Jag köpte bla mina Infinity RS-IIIa av honom 1985.
(Men det var väl Septon?)

Minns du nåt av detta så skriv gärna några rader... :-)

Lasse på NK heter Lars Thörn. Lars är idag suppleant i Bremens styrelse. Jag var hemma hos Lars i eftermiddags med äggen med X23 8) :) Äntligen är Bremenbasen som jag alltid önskat att den skulle vara.

NKs Radio&TV avdelning låg först på plan 3 och flyttade därefter till plan 4. NK hade McIntosh och Pink Triangle och Snell + mycket annat smått och gott.

Leif Häggmark med Audio Nord hade Infinityagenturen tills Harmankoncernen 1983 köpte Infinity. Då tror jag Infinityagenturen gick över till Septon.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-04 15:31

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Ser man på... en DB 10 från LEAB som heter Turbocharger. Om detta diskuterades det livligt för 23 sidor sedan... (ja, jag har varit sjuk och läst HELA tråden)

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Jo tack, lite bättre är det, så det går åt rätt håll. Blir lite speciellt att läsa en tråd som växt fram under sex år och flera gånger var jag på vippen att svara på inlägg, men besinnade mig. Fast jag kan ändå ta chansen att fråga om några av de lösa trådarna kommer att knytas ihop? Historien om Stig t ex. Det gjorde mig en smula vemodig att läsa om hur han gick från gourmetmat till doggybags, din syn på Linn vore kul att få genomlyst liksom en hel del andra inlägg som innehöll "jag återkommer till det", fast det kanske är överspelat nu? Käcka bildreportage från dina resor. Vad har du levt på under den långa utvecklingsperioden? Har du ett vanligt dayjob mitt upp i alltihopa? Börjar orderböckerna att fyllas på allvar nu när produktionen kommit igång?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-04 16:18

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Jo tack, lite bättre är det, så det går åt rätt håll. Blir lite speciellt att läsa en tråd som växt fram under sex år och flera gånger var jag på vippen att svara på inlägg, men besinnade mig. Fast jag kan ändå ta chansen att fråga om några av de lösa trådarna kommer att knytas ihop? Historien om Stig t ex. Det gjorde mig en smula vemodig att läsa om hur han gick från gourmetmat till doggybags, din syn på Linn vore kul att få genomlyst liksom en hel del andra inlägg som innehöll "jag återkommer till det", fast det kanske är överspelat nu? Käcka bildreportage från dina resor. Vad har du levt på under den långa utvecklingsperioden? Har du ett vanligt dayjob mitt upp i alltihopa? Börjar orderböckerna att fyllas på allvar nu när produktionen kommit igång?

Ingenting är överspelat om jag minns rätt. Var sak har sin tid. Jag har inget vanligt dayjob. Företaget har gjort vissa konsultuppdrag bl.a. ett hembiosystem med inbyggda högtalare i aluminiumprofiler en fast uppspänd bioduk. Annars är bolaget lånefinansierat och med finansiärer i bakgrunden.

Orderblocket har tidigare vd på Bang&Olufsen hand om. Jag jobbar på design och produktion just nu och har överlåtit Marknad och försäljning till andra.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-04 16:51

petersteindl skrev:För 4 minuter sedan ramlade jag på Beatles Unplugged 8O 8O Gåshudsvarning. Hade aldrig hört talas om denna skiva.

Mvh
Peter

Men du har hört "Love", va? Inledningen på den har en otroligt härlig version version av "Because", där det hörs hur väl de sjunger, de små liven!

http://www.youtube.com/watch?v=kQbMvmU1Elg (Varning för dålig ljudkvalitet, pga för stark komprimering!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-04 16:55

petersteindl skrev:
Lasse på NK heter Lars Thörn. Lars är idag suppleant i Bremens styrelse. Jag var hemma hos Lars i eftermiddags med äggen med X23 8) :) Äntligen är Bremenbasen som jag alltid önskat att den skulle vara.

NKs Radio&TV avdelning låg först på plan 3 och flyttade därefter till plan 4. NK hade McIntosh och Pink Triangle och Snell + mycket annat smått och gott.

Leif Häggmark med Audio Nord hade Infinityagenturen tills Harmankoncernen 1983 köpte Infinity. Då tror jag Infinityagenturen gick över till Septon.

Mvh
Peter

Tack för det, det var tider det - som det brukar heta.... 8-)
Hifi-svängen i Stockholm är som förr verkar det som, alla känner alla... - fortfarande. :roll: 8)

Minns du Åke & Arne och samt lite senare Urban på Ljudmakarn på Norrlandsgatan i den 'mycket lilla butiken' !? :lol:
(Urban är väl fortfarande igång på Ljudmakarn?). 8)
Vad hände med dem tro?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-04 19:33

murgatroyd skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Tack för det, det var tider det - som det brukar heta.... 8-)
Hifi-svängen i Stockholm är som förr verkar det som, alla känner alla... - fortfarande. :roll: 8)

Minns du Åke & Arne och samt lite senare Urban på Ljudmakarn på Norrlandsgatan i den 'mycket lilla butiken' !? :lol:
(Urban är väl fortfarande igång på Ljudmakarn?). 8)
Vad hände med dem tro?

Japp, det är väl Åke Winnerhagen du menar och Arne kallades för Flum-Arne på den tiden :) Efter Åke Winnerhagen var väl Marion Kowalsky ägare till Ljudmakarn. Jag tror Marion flyttat till Spanien. Den person på Ljudmakarn jag gillade mest var Mats Nelke. Det var en intelligent person och en brilliant säljare. Jag vet inte vad som hänt dem. Jag träffade dock Mats många år senare på stan.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-04 19:38

PerStromgren skrev:

Mvh
Peter

Men du har hört "Love", va? Inledningen på den har en otroligt härlig version version av "Because", där det hörs hur väl de sjunger, de små liven!

http://www.youtube.com/watch?v=kQbMvmU1Elg (Varning för dålig ljudkvalitet, pga för stark komprimering!)

Jag lyssnade faktiskt på den igår och det var en DVD-Audio. Det var hemma hos Lars Thörn och på en Oppo 105 med äggen. Inte så dumt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-04 20:40

petersteindl skrev:
Japp, det är väl Åke Winnerhagen du menar och Arne kallades för Flum-Arne på den tiden :) Efter Åke Winnerhagen var väl Marion Kowalsky ägare till Ljudmakarn. Jag tror Marion flyttat till Spanien. Den person på Ljudmakarn jag gillade mest var Mats Nelke. Det var en intelligent person och en brilliant säljare. Jag vet inte vad som hänt dem. Jag träffade dock Mats många år senare på stan.

Mvh
Peter

Så var det, minns Marian också! Tack!
Mats ser jag att jag köpt grejor av på gamla Ljudmakarkvitton, men kan inte komma på vem det är/var... Just det, Arne var rätt udda... Minst sagt! Alltid rutig skjorta vill jag minnas... :D

När vi ändå är inne på 'orginal':'Gubben' som hade Ljudbörsen, han som med tysk brytning skällde ut alla som inte tyckte som han! :roll: 8) Kallade alla för 'Ljydb*gar'!
(Köpte mitt HK Citation X-1 där som fortfarande används dagligen)
Vad hette han...? Han måste vara borta nu gissar jag...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 04:08

murgatroyd skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Så var det, minns Marian också! Tack!
Mats ser jag att jag köpt grejor av på gamla Ljudmakarkvitton, men kan inte komma på vem det är/var... Just det, Arne var rätt udda... Minst sagt! Alltid rutig skjorta vill jag minnas... :D

När vi ändå är inne på 'orginal':'Gubben' som hade Ljudbörsen, han som med tysk brytning skällde ut alla som inte tyckte som han! :roll: 8) Kallade alla för 'Ljydb*gar'!
(Köpte mitt HK Citation X-1 där som fortfarande används dagligen)
Vad hette han...? Han måste vara borta nu gissar jag...

Vi har dels Berndt Gosch som bildade Betoma och dels Curt Herbert Kaminsky som sedan startade Veteran hifi. En annan person som hade butik var Sven Olovsson, tror jag han hette. Han hade också flera stora agenturer. De kände varandra, alla tre.

Förresten, Arne på Ljudmakarn heter Mårtensson och han bodde då på Lilla Essingen. Jag minns inte om han stavade efternamnet med å eller o.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 08:36

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Ingenting är överspelat om jag minns rätt. Var sak har sin tid. Jag har inget vanligt dayjob. Företaget har gjort vissa konsultuppdrag bl.a. ett hembiosystem med inbyggda högtalare i aluminiumprofiler en fast uppspänd bioduk. Annars är bolaget lånefinansierat och med finansiärer i bakgrunden.

Orderblocket har tidigare vd på Bang&Olufsen hand om. Jag jobbar på design och produktion just nu och har överlåtit Marknad och försäljning till andra.

Mvh
Peter

Men äggen är väl klara för försäljning nu till våren??

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-03-05 10:42

Vad har du för rekomendationer om placering & övrig möblering med äggen? Ska det vara dämpning? diffusering? & hur bör detta appliceras
i förhållande till högtalarna? Ska dom helst placeras på sidoväggarna o.s.v. Vore intressant att höra dina tankar runt detta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 11:13

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Japp, leverans sker under våren. Precis därför har Bremen tagit in bästa personal för sälj, marknad och marknadsföring. Min uppgift ligger på supply chain (som är ett smärre helvete) och QC och R&D. Jag är sammanhållande och övergripande på mina områden. Då jag har organiserat hela supply chain på bästa sätt och ser att allt fungerar bra, så överlämnar jag med varm hand :) supply chain till andra och då jag gett gk på QC så får andra ta vid. Återstår R&D och nya kommande spännande Bremenprodukter.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 11:38

Du har säkert örnkoll på hur många enheter som är beställda, fast jag förstår om det inte är några siffror ni vill gå ut med. Hoppas det långa slitet lönar sig nu. Noterar att det hela vägen fram till nyss talats om 3D12 och nu står det 3D8 på broschyren jag fick på mässan. Blev äggen mindre inför lanseringen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 11:45

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Japp, leverans sker under våren. Precis därför har Bremen tagit in bästa personal för sälj, marknad och marknadsföring. Min uppgift ligger på supply chain (som är ett smärre helvete) och QC och R&D. Jag är sammanhållande och övergripande på mina områden. Då jag har organiserat hela supply chain på bästa sätt och ser att allt fungerar bra, så överlämnar jag med varm hand :) supply chain till andra och då jag gett gk på QC så får andra ta vid. Återstår R&D och nya kommande spännande Bremenprodukter.

Mvh
Peter

Härligt! Klart med utpris till kund och specialare till oss på faktiskt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-05 11:51

hifikg skrev:Du har säkert örnkoll på hur många enheter som är beställda, fast jag förstår om det inte är några siffror ni vill gå ut med. Hoppas det långa slitet lönar sig nu. Noterar att det hela vägen fram till nyss talats om 3D12 och nu står det 3D8 på broschyren jag fick på mässan. Blev äggen mindre inför lanseringen?

Jag gissar att 12 betyder en bas och två diskanter men att 8 betyder 8 liter. Rätta mig om jag har fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 11:51

RMA skrev:Vad har du för rekomendationer om placering & övrig möblering med äggen? Ska det vara dämpning? diffusering? & hur bör detta appliceras
i förhållande till högtalarna? Ska dom helst placeras på sidoväggarna o.s.v. Vore intressant att höra dina tankar runt detta.

Det är jättebra frågor. Jag vill helst inte införa speciella dämpningsanordningar i de lyssningsrum som äggen skall användas i. Normal möblering duger gott och är önskvärt. Diffusering kan åstadkommas med bokhyllor och andra möbler om så önskas.

Du frågar om dom helst placeras på sidoväggarna. Syftar du på dämpning och/eller diffusering, eller syftar du på högtalarna? Om du syftar på dämpning och/eller diffusering så är ofta det mest problematiskt när man sitter nära intill en vägg t.ex. en bakomvarande vägg. Då får man starka väggreflexer från denna vägg och normalt har man i så fall öronen c:a 40-50 cm från bakre vägg. I sådana fall kan möjligtvis en bakomvarande diffusor hjälpa.

Syftar du på högtalarna så föredrar jag själv en lyssningssituation där jag sätter högtalarna på varsin sidovägg mitt emot varandra. Så spelade jag med Sonabhögtalarna OA6 och OA116 och OA 2212, och även med Carlsson OA52 samt även med Snell E och Snell J och naturligtvis med Beveridge. Mina horn hade jag i hörn, så det var ett mellanting :) Fast hornen var så stora att det kanske inte längre var att anses som regelrätta hörn.

I samband med att Bremenhögtalarna levereras så kommer även all teknisk förklaring till hur jag ser på saken angående återgivning av tal och musik i små rum d v s i rum av storleksordningen 30 kubikmeter till 200 kubikmeter.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi