kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?
Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.
På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.
Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.
Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.
Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.
Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.
Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.
Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.
Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.
Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.
Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.
De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.