Spotify - jag har ändrat uppfattning! (sid 10)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spotten premium - sämre än CD?

Äh, JAG hör fan ingen skillnad!
23
35%
Äh, man KAN inte höra nån skillnad!
4
6%
Tveklöst sämre.
20
31%
Har'nte tenkt på de'...
3
5%
Strmbrg är ett jävla kvasiguldöra!
7
11%
Helt ointressant ämne
8
12%

Antal röster : 65

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-22 00:41

Strmbrg skrev:Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.

Jämför du CDn i spelaren kontra Spotify på datorn in i samma DAC? Är det samma skillnad om du på datorn jämför FLAC rippad från CD kontra FLAC inspelad från Spotify Premium? Var också noga att du nivåmatchar. Det är viktigt att vi inte jämför äpplen med päron här... :)

xeizo skrev:Låter som att det mest troligt är olika mastrar ... om du inte har datorn inställd galet, framförallt är det viktigt att du har rätt samplingsfrekvens under ljudinställningar på datorn. 44.1kHz skall det vara och ingenting annat så att du inte riskerar omsamplingsartifakter beroende på hur ditt OS är konfigurerat.

Njaee... just det här stycket har vi ju vänt ut & in på under dan, och det finns inga uppenbara skillnader mellan en FLAC rippad från CD:n och en FLAC inspelad från Spotify Premium. Samma frekvensgång, samma crestfaktor mm. (Flint tycker det låter lika också och då duger det för mig :lol: ). Finns inget som tyder på att det skulle vara olika mastrar.

Och det där med 44.1 kHz i samplingsfrekvens. Vad jobbar Ogg Vorbis med? Är det inte 48kHz? Då är det väl dumt att konvertera om detta till 44.1 i datorn? När jag spelade in Spotify Premium så använde jag 44.1 kHz i samplingsfrekvens men då har ju ljudet också gått via ljudkortet också.

Vill bara säga att det finns många fallgropar när man jämför en CD-skiva med streamed musik via Spotify, och om man upplever Spotify som sämre lljudkvalitet, så är det intressant att veta om det handlar om artefakter i Spotify och Ogg Vorbis eller nåt annat i kedjan.

Svante skrev:Nja, det där är inte alls som väntat. Normalisering betyder (i min värld iaf) att man justerar volymen så att alla låtar låter lika starkt. Inte att man kopplar in en kompressor som Spotify gör.

Någon borde prata allvar med Spotify så de implementerar R.128 i stället.

Jo men hur ska de annars göra "Spela upp all musik lika starkt"? Dom kan ju inte gärna sänka medelnivån på all musik till den låten som har störst crestfaktorn i biblioteket? Det var nog förväntat att dom skulle göra en liten sänkning av nivån på en låt med en crest på 10dB och samtidigt som dom plockar ner cresten på en låt med 22dB i crest så att dom "möts lite på halva vägen". :wink:

R.128 ja, det kanske är den dom har sneglat på men missuppfattat lite. Vad var det för crest på stycket efter "Spela upp all musik lika starkt"? Jo 22,7dB! 8O Standarden säger väl att medelnivån ska vara minst -23dBFS, men dom kanske har tolkat det som att dom ska normalisera allt till -23dBFS? Och nu hade stycket en crest på 25,2dB från början så då vart det en komprimering :) . Jobbar dom kanske t.o.m. mot olika medelnivåer för olika typer av musik? Borde ju vara vettigare att Lady Gaga låter lika starkt som Sean Banan, än att Lady Gaga upplevs lika starkt som Sibelius.

Och till Spotifys försvar skulle jag nog vilja säga att personer som tycker det är viktigt att alla låtar låter "lika starkt" inte stör sig på lite komprimering heller. Det hade inte jag gjort om jag spelade upp en spellista till partajet och ville slippa springa och ändra volymkontrollen vid varje ny låt... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-02-22 00:48

Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.
Vad är då CD, angivet på samma sätt?

Spotify är snålkodat snarlikt MP3 så det går inte riktigt att jämföra dataflöden från resp. format.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-22 07:46

Strmbrg skrev:Ja, jag känner ju igen framförandet. Utöver bilden då alltså.

Nu skrev jag fel. Jag menade samma inspelning men att den därefter har hanterats olika.

Tycker mig ha märkt att tex. på duetter där båda artisterna har med den på sin CD och att dom där kan låta lite olka.
Men att det på spotify är exakt samma utgåva för båda.
Kanske för att spara plats?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-22 07:51

Conan: Du angriper det här på ett sätt jag gillar. Massor med plusettor på ditt dina inlägg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-22 07:54

Morello skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.
Vad är då CD, angivet på samma sätt?

Spotify är snålkodat snarlikt MP3 så det går inte riktigt att jämföra dataflöden från resp. format.

Hm, misstänkte det.

Nu har jag lyssnat på lite av varje.

Jag tycker att ljudet - lite målande och allmänt uttryckt - blir:
Lite tjockt dvs o-luftigt
Lite grovt och o-artikulerat i basen
Lite mono-aktigt

Lite smådött helt enkelt.

Visst jätte-jättekul att kunna lyssna på så himskans mycket musik.
:)

Men jag är rädd för att jag inte kommer att lyssna på så himskans mycket musik via Spotten...

...Risken är att jag snarare kommer att sitta och lyssna på ljudet...

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 08:23

Kontentan är alltså att Strmbrg tycker även Spotify Premium låter sämre än CD:n men inte ni andra?

Själv har jag bara tillgång till gratisversionen av Spotify och det blir en markant skillnad när man av avbockar "Set the same volume level for all tracks". Den där funktionen är ju på default. När man väl avbockat den får man förstås en chock när reklamen kommer in... Inte minst efter Jeu de cartes.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-02-22 08:40

RogerGustavsson skrev:Kontentan är alltså att Strmbrg tycker även Spotify Premium låter sämre än CD:n men inte ni andra?

Själv har jag bara tillgång till gratisversionen av Spotify och det blir en markant skillnad när man av avbockar "Set the same volume level for all tracks". Den där funktionen är ju på default. När man väl avbockat den får man förstås en chock när reklamen kommer in... Inte minst efter Jeu de cartes.

Hmm... den där funktionen hittar jag inte i Spotify appen för iPad och iPhone...

Finns den där också (alltså bara jag som inte lyckats hitta den)?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-22 08:50

Alltså, det finns faktiskt dåliga rippar på Spotify, kan det vara att Strmbrg snöat in på en och samma ripp? Testa lite olika vetja, tyvärr är som sagt alla inte lika bra men de som är bra låter mycket likt, till förväxling likt, en ren CD eller en FLAC.

Det kan ju vara också att hans CD-spelare har en mycket bättre digitautgång än hans dator, mindre jitter, mindre störningar osv kör han med SPDIF eller USB? SPDIF skall vara att föredra, USB kan jittra en hel del vilket har betydelse eftersom Benchmark DAC-1 inte buffrar ...

edit. anledningen att jag frågade om 44.1kHz vs 48kHz förut är att en hel del DSP:er som sitter på ljudkort i datorer har problem med just den omvandlingen, likaså Windows om det går genom Windows-mixern. Om strmbrg kör Windows XP SKA det låta sämre eftersom där går det garanterat genom Windows-mixern och det samplas GARANTERAT om eftersom Windows XP har 48kHz som default och Spotifys Ogg har 44.1kHz. Windows 7 eller senare är att föredra för Spotify, och Windows 8 skall vara ännu bättre.
Senast redigerad av xeizo 2013-02-22 08:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 08:50

Vet inte, jag kör bara Spotify i PC.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-22 09:12

Mando Diao på Spotify resp CD har jag upplevt skilja sig åt, inte testat det seriöst, tusan vet om jag orkar, men det vore kul om någon annan reflekterat över Mandos versioner.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-22 09:14

xeizo skrev:Alltså, det finns faktiskt dåliga rippar på Spotify, kan det vara att Strmbrg snöat in på en och samma ripp? Testa lite olika vetja, tyvärr är som sagt alla inte lika bra men de som är bra låter mycket likt, till förväxling likt, en ren CD eller en FLAC.

Det kan ju vara också att hans CD-spelare har en mycket bättre digitautgång än hans dator, mindre jitter, mindre störningar osv kör han med SPDIF eller USB? SPDIF skall vara att föredra, USB kan jittra en hel del vilket har betydelse eftersom Benchmark DAC-1 inte buffrar ...

edit. anledningen att jag frågade om 44.1kHz vs 48kHz förut är att en hel del DSP:er som sitter på ljudkort i datorer har problem med just den omvandlingen, likaså Windows om det går genom Windows-mixern. Om strmbrg kör Windows XP SKA det låta sämre eftersom där går det garanterat genom Windows-mixern och det samplas GARANTERAT om eftersom Windows XP har 48kHz som default och Spotifys Ogg har 44.1kHz. Windows 7 eller senare är att föredra för Spotify, och Windows 8 skall vara ännu bättre.

Bra upplysning. När man kör via Squeezebox passerar man väl allt vad ljudkort i Windows kan ställa till med, eller?
Likadant med Airplay som jag kör till separat da, gissar jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-22 09:39

Jag kan köra spotify på både pc (wsapi och extent ljudkort) och Squeezebox touch. Jämförelser är lika på båda, men använde touchen för att minimera risken för att hårdvaran skulle påverka. Tyvärr är det lite bängligt att byta mellan de två, så en riktig abx är svårt att få till.

Men jag håller helt med Strömberg, är övertygad att jag med bekant musik skulle ta vilken som var vilken i alla fall.

Spotify är grymt på många sätt, och ni som inte märker skillnad är ju bara att gratulera, ni får full upplevelse för lite pengar och mycket smidigt.
...tycker Erik

1947

Inläggav 1947 » 2013-02-22 10:07

Jag lyssnar på mycket musik genom Spotify Premium.
Vissa skivor låter inte alls bra med hörbar dist och då upplever jag att alla låtar på den skivan låter lika illa.
Andra skivor kan jag absolut inte skilja från CD eller CD rippat till hårddisk.
Det verkar vara olika kvalité även om man har Premium. Allt är inte med högsta upplösningen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-22 10:26

1947 skrev:Det verkar vara olika kvalité även om man har Premium. Allt är inte med högsta upplösningen.

Har en svag aning om att jag läst om att vissa komprimeringar dom gjorde i ett tidigt skede inte blev helt lyckade. Men att dessa efterhand skulle ersättas.
Dock måste det ju vara ett hästjobb att hinna ifatt samtidigt som ny musik hela tiden tillkommer.
Om jag förstått det rätt så får spotify okomprimerat format från skivbolagen som dom själva omvandlar till ogg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-22 10:36

2-ch skrev:
1947 skrev:Det verkar vara olika kvalité även om man har Premium. Allt är inte med högsta upplösningen.

Har en svag aning om att jag läst om att vissa komprimeringar dom gjorde i ett tidigt skede inte blev helt lyckade. Men att dessa efterhand skulle ersättas.
Dock måste det ju vara ett hästjobb att hinna ifatt samtidigt som ny musik hela tiden tillkommer.
Om jag förstått det rätt så får spotify okomprimerat format från skivbolagen som dom själva omvandlar till ogg.

Ibland får dom bara mp3 som dom omvandlar till Ogg, just dom ripparna är det inte så konstigt att de inte är något vidare ...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 10:37

Även jag har hört detta fenomen med att vissa låtar låter skata, men jag har i min enfald trott att det från början varit en usel produktion. T.ex. tror jag mig ha hört det på albumet "Den flygande Holländaren", skata alltså. Men det kanske är åtgärdat nu, vad vet jag...

Har en annan fundering. Jag har ju högst sannolikt ett problem med överföringen från Spotify via datorn till -70-talsreceivern. Men på min övervåning kör jag Spotify genom tv-tjänsten och där har jag kopplat upp ännu en -70-talsreceiver via scart och rca från digitalboxen. Vad tror ni om en sådan lösning? Och vilken ljudkvalité kan jag förvänta mig via en sådan spotifytjänst?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-22 10:50

xeizo skrev:Ibland får dom bara mp3 som dom omvandlar till Ogg, just dom ripparna är det inte så konstigt att de inte är något vidare ...

Oj.
Ja det om något borde ge tydligt hörbara artefakter.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-22 11:00

Andersh74 skrev:på min övervåning kör jag Spotify genom tv-tjänsten och där har jag kopplat upp ännu en -70-talsreceiver via scart och rca från digitalboxen. Vad tror ni om en sådan lösning? Och vilken ljudkvalité kan jag förvänta mig via en sådan spotifytjänst?

Mvh, Anders

Jag tror att det låter. Kvalite skall vi nog inte ta in i den ekvationen...

Men recievern låter troligen trivsamt.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-22 11:01

Andersh74 skrev:Även jag har hört detta fenomen med att vissa låtar låter skata...

Inte skata. Uggla! :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 11:04

Hoppades att vi kunde enas om att just ugglor hör väldigt bra. Skator däremot låter illa.

/Anders (hör illa, ser illa, luktar illa)
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-22 11:10

shifts skrev:Conan: Du angriper det här på ett sätt jag gillar. Massor med plusettor på ditt dina inlägg.

+1
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-22 12:18

Nu har jag skaffat gratisversionen av Spotify och märker ingen skillnad vare sig mätmässigt eller ljudmässigt på Strmbrgs testfil och Conans betalversion av densamma. Enda skillnaden är med "Set the same volume level on all tracks" markerad vilket ger en viss komprimering. Utan den verkar filerna vara identiska. Det verkar ju vettigt om man nu står ut med den förbannade reklamen i gratisvarianten.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-22 12:26

Tror inte låg bitrate ändrar crest eller frekvensgång, så är inte jätteförvånad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-22 12:30

shifts skrev:Tror inte låg bitrate ändrar crest eller frekvensgång, så är inte jätteförvånad.

Jo, låg bitrate sätter ett övre tak i frekvensgången.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 12:32

Flint skrev:Nu har jag skaffat gratisversionen av Spotify och märker ingen skillnad vare sig mätmässigt eller ljudmässigt på Strmbrgs testfil och Conans betalversion av densamma. Enda skillnaden är med "Set the same volume level on all tracks" markerad vilket ger en viss komprimering. Utan den verkar filerna vara identiska. Det verkar ju vettigt om man nu står ut med den förbannade reklamen i gratisvarianten.

Trevligt. Låter rimligt på de numera allra flesta låtar. I början hade man vissa kvalitetsproblem; även med premiumavtal fick man gratiskvaliteten på vissa låtar.
Detta uppmärksammades på forum runtom och Spotify fick snabbt som satan rippa upp materialet i högre kvalitet.
Kanske finns det några fulrippar kvar därute med lägre kvalitet även i premium men det lär inte vara många.

Det är viktigt att man kan lita på det där. Om man som jag mest lyssnar på nytt, tidigare ohört material, vet man ju inte om den tveksamma ljudkvaliteten kommer sig av en klåfingrig ljudtekniker som gjort klumpiga fotavtryck redan på skivan...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 12:34

Flint skrev:
shifts skrev:Tror inte låg bitrate ändrar crest eller frekvensgång, så är inte jätteförvånad.

Så är det ju på mp3, men är det så på Ogg Vorbis också?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-22 12:35

KarlXII skrev:
Flint skrev:

Det är jag övertygad om men ska för säkerhets skull kolla.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 12:43

Flint skrev:
KarlXII skrev:
Flint skrev:

Det är jag övertygad om men ska för säkerhets skull kolla.

:)

Har letat men inte hittat den infon.
Det tror jag också, man får ju ner datamängden en hel del genom att kapa bort "sånt som inte hörs iallafall".
Ogg Vorbis använder en komprimering som sätts mellan 1 och 10. Undrar om Spotify skickar med den flaggan i någon header till klienten...om jag orkar ska jag sätta upp en mätning på det. Om den behövs för avkodning/upppackning av paketen lär den ju vara med någonstans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-22 12:47

Spotify Premium -> Sonos -> Benchmark DAC1 låter alldeles utmärkt i stereon

Även utan lösdac låter det alldeles tillräckligt bra för min del från Sonos:en i bion, men man kanska skall prova digitalt till 2807:an också?

Möjligt att ett rejält test mot platta skulle avslöja något litet, men det vägt mot vinsten i åtkomst, så vinner Spotify... och via Sonosen kan man ju få tag på sina egna flacade plattor lika enkelt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-22 12:50

Flint skrev:

Ok, något ska ju rensas bort, men du fann ingen skillnad där för 160 och 320 kbps OGG jämfört med FLAC?
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi