Vad stör du dig (mest) på i "ditt ljud"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-23 02:42

bensnake skrev:De musiker som tänker så är ganska lätträknade, tro mig... Har du snackat med någon (musiker, alltså) som uttryckt dessa ambitioner?

Alla musiker jag känner (mig själv inkluderad) är mest intresserade av hur just DERAS instrument ligger i mixen. "För lågt" brukar vara känslan som poppar upp. De är ena egotrippade jävlar, de där musikerna, Adzer. Glöm aldrig det... :wink:

"... återge hela fonogrammets innehåll med låg dist..." Var får du alla fina formuleringar ifrån? :wink:

Alla musiker vill väl att deras musik skall återges korrekt? Sen att många musiker inte bryr sig så mycket om ljudet jämfört med spelglädjen är en annan sak.

Klart man vill att just ens eget instrument skall höras, men om man inte bryr sig om helheten så är man ingen bra kompositör/låtskrivare imo.
Och för protokollet så är jag själv musiker.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-23 02:46

bensnake skrev:
adzer skrev:
xeizo skrev:Det verkar som att många här är alldeles för insnöade på gigantiska bassystem, jag tror inte att de flesta musiker tänkt sig att det var så deras alster skule avlyssnas - det kanske är lite _musik_-intresse som behöver uppgraderas, snarare än ännu fler baslådor, hos de som börjar känna sig lyssningströtta :D ;-)

Att återge hela fonogrammets innehåll med låg dist menar du?

De musiker som tänker så är ganska lätträknade, tro mig... Har du snackat med någon (musiker, alltså) som uttryckt dessa ambitioner?

Alla musiker jag känner (mig själv inkluderad) är mest intresserade av hur just DERAS instrument ligger i mixen. "För lågt" brukar vara känslan som poppar upp. De är ena egotrippade jävlar, de där musikerna, Adzer. Glöm aldrig det... :wink:

"... återge hela fonogrammets innehåll med låg dist..." Var får du alla fina formuleringar ifrån? :wink:

:D

Vad gäller bas så är det väl ändå så att de kapabla systemen handlar om att kunna spela jättehögt och ännu högre utan dist, bottnande och klipp osv?

För de flesta hifi-system klarar väl låg dist i basen, djup frekvensgång och tydlighet osv - så länge volymkraven är "normala"?

D.v.s. måste all musik spelas som nån slags hifi-disco på maxad volym för mesta möjliga känsla - men som xeizo är inne på, är det så all musik är tänkt att avlyssnas?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-23 02:55

adzer skrev:
bensnake skrev:De musiker som tänker så är ganska lätträknade, tro mig... Har du snackat med någon (musiker, alltså) som uttryckt dessa ambitioner?

Alla musiker vill väl att deras musik skall återges korrekt? Sen att många musiker inte bryr sig så mycket om ljudet jämfört med spelglädjen är en annan sak.

Klart man vill att just ens eget instrument skall höras, men om man inte bryr sig om helheten så är man ingen bra kompositör/låtskrivare imo.
Och för protokollet så är jag själv musiker.

Att bry sig om helheten är icke nödvändigtvis ekvivalent med att ha en uttryckt ambition om att "fonogrammets hela innehåll ska återges med låg dist". Jag undrade om du träffat någon musiker som uttryckt just detta.

Ledsen om jag misstog dig för icke-musiker. Det var bara en känsla jag fått mot bakgrund av hur dina inlägg/formuleringar brukar ta sig uttryck. Sorry, som sagt. :oops:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-23 03:06

bensnake skrev:Att bry sig om helheten är icke nödvändigtvis ekvivalent med att ha en uttryckt ambition om att "fonogrammets hela innehåll ska återges med låg dist". Jag undrade om du träffat någon musiker som uttryckt just detta.

Ledsen om jag misstog dig för icke-musiker. Det var bara en känsla jag fått mot bakgrund av hur dina inlägg/formuleringar brukar ta sig uttryck. Sorry, som sagt. :oops:

Ah nu förstår jag vad du menar. Nej jag har aldrig hört någon uttrycka sig specifikt i de orden. De flesta musikerna förstår nog inte ens skillnaden mellan gitarrförstärkarens dist och HiFi förstärkarens dist ;)

Men vill man återge musiken på fonogrammet som den är så är ju låg dist ett krav då dist per definition är en förvrängning av orginalsignalen.
Jag tror alla människor(iaf de som kan höra) kommer reflektera negativt över dist vid återgivning. Det är bara tröskelvärdet som skiljer mellan individerna.

Ingen fara. Jag tror inte jag varken skriver eller beter mig som din stereotypiska "musiker" så är inte lätt att veta.
Men när det gäller min egen musik så är jag även där en total ljudnörd :D

Jag personligen tycker att man skall återge fonogrammet så ofärgat som möjligt. Både för min egna upplevelses skull, men även principiellt. Att färga återgivningen av en musikers verk är lika illa som att hälla ketchup på en kocks maträtt ;)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-23 03:26

adzer skrev:Ingen fara. Jag tror inte jag varken skriver eller beter mig som din stereotypiska "musiker" så är inte lätt att veta.

Nä, du skriver och beter dig mer som en stereotyp... ja, jag vet inte vad... Transparensivrare, kanske? :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-23 04:00

bensnake skrev:
bakerman22 skrev:Underdimensionerat bassystem.
Det bottnar ibland.

En golvläggare som jobbade hemma hos mig sa en gång: "Det finns två sorters människor och du är inte en av dom!"

Jag skulle vilja travestera honom här... :wink:

Du får väl hänga på nästa träff i sommar ?
Det är ju folk som åker från Uppsala, och vi vet ju att du är en skön lirare som skulle funka alldeles utmärkt i vårt idiotgäng. :D
Sen kanske du inte tycker att ljudet är idealiskt. Kanske något mycket bas för dej. :wink:
Men dricka bira och snacka skit tror jag att du grejar. :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-23 10:05

Jag stör mig på att mitt system rasslar när det lågfrekventa har för hög nivå, vilket inträffar för tidigt på volymkontrollen. Det är både galllret på basarna och dammskyddet på ESL63:orna som låter. Och klippnivån på slutsteget som är för låg, om Alexi har rätt. Dammskydden kan jag åtgärda; det handlar om någon timmes jobb med värmepistolen och litet mod. gallret på basarna vet jag inte riktigt hur jag ska fixa.

Men oftast är det helt OK, eftersom jag inte spelar så högt... Ibland tar jag till mina hörlurar, också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-23 10:16

PerStromgren skrev:Jag stör mig på att mitt system rasslar
...
gallret på basarna vet jag inte riktigt hur jag ska fixa.
...

Är det inte bara att fimpa gallret? Man kan väl ersätta det med tyg? Eller sätta fast det?
8O

Hur är gallret fäst?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 10:20

PerStromgren skrev:Jag stör mig på att mitt system rasslar när det lågfrekventa har för hög nivå, vilket inträffar för tidigt på volymkontrollen. Det är både galllret på basarna och dammskyddet på ESL63:orna som låter. Och klippnivån på slutsteget som är för låg, om Alexi har rätt. Dammskydden kan jag åtgärda; det handlar om någon timmes jobb med värmepistolen och litet mod. gallret på basarna vet jag inte riktigt hur jag ska fixa.

Men oftast är det helt OK, eftersom jag inte spelar så högt... Ibland tar jag till mina hörlurar, också.

Jag skulle testa med någon form av HP-filter runt säg 30-50Hz i stärkeriet. Alltså att dämpa det störande basområdet. Resten är så bra i den där högtalaren så det räcker med det.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-23 12:43

Tycker numer att små dynamikskillnader och andra vackra nyanser åter finns i återgivningen hemma, efter det att min receiver blivit inställd korrekt (alla dumma filter och kompressorer avstängda). Mycket av det jag trodde var rumsproblem försvann också i den vevan.

Nu är jag rätt nöjd överlag, men irriteras då och då av en resonans vid 50 Hz. Och mitt slutsteg brummar emellanåt, skiten kommer och går. Det är faktiskt rätt så irriterande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-23 12:50

Jag är rätt nöjd, synd att klaga. :)

Allt kan såklart bli bättre men jag har ingen enskild parameter som jag sitter och stör mig på idag.

Shifts: hade du provat vända nätkabeln?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-23 14:17

Martin: Nej det har jag inte, men det ska jag göra nästa gång jag hör brummet. Tycker det är udda att det inte är konstant, men det är garanterat tvärtom fullt normalt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-24 11:42

bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:Underdimensionerat bassystem.
Det bottnar ibland.

En golvläggare som jobbade hemma hos mig sa en gång: "Det finns två sorters människor och du är inte en av dom!"

Jag skulle vilja travestera honom här... :wink:

Du får väl hänga på nästa träff i sommar ?
Det är ju folk som åker från Uppsala, och vi vet ju att du är en skön lirare som skulle funka alldeles utmärkt i vårt idiotgäng. :D
Sen kanske du inte tycker att ljudet är idealiskt. Kanske något mycket bas för dej. :wink:
Men dricka bira och snacka skit tror jag att du grejar. :wink:

Låter som en synnerligen trevlig idé! Vilka är det som ingår i idiotgänget? :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi