zartok skrev: den nya tiden är på LYD i Umeå kl 14.00 Lördagen den 23:e Februari 2013.
Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:När det gäller blindtester är frågan om lyssnarna sätter betyg på ljudet eller sätter man betyg på medlyssnarens kroppsspråk.?
zartok skrev:Om ett par timmar smäller det! Jag ska själv dit innan kl 14. Vad säger ni, sista chansen, blir det någon skillnad?
zartok skrev:Vi lyssnade var och en på 16 slingor. Resultaten blev:
7/16
8/16
8/16
... 10/16
Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
Tack för all hjälp och diskutera gärna vidare
zartok skrev:Vi lyssnade var och en på 16 slingor. Resultaten blev:
7/16
8/16
8/16
... 10/16
Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
hifikg skrev:Då borde alla vara övertygade nurå, oskadade, tillräckligt långa, kablar påverkar inte ljudet. Fast av någon anledning tror jag inte att alla är det ändå *s*
tvett skrev:hifikg skrev:Då borde alla vara övertygade nurå, oskadade, tillräckligt långa, kablar påverkar inte ljudet. Fast av någon anledning tror jag inte att alla är det ändå *s*
Den enda troende som kan övertygas är den som fått agera blindlyssnare tyvärr. Och då enbart om den fått ha full kontroll över utrustningsval etc.
Väntar på vilka olika anledningar till att förkasta detta resultat som kommer komma.
zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
Resultatet får medhåll från... all vetenskapligt bedriven forskning och bör således ej vara förvånande. Men även jag som skeptiker ville fan tro att jag kunde höra en skillnad. Det kunde jag inte. Nope. Nada. Började gissa på dist efter 6 lyssningar, och mitt resultat gick från 2 av 6 till 6 av 10. Ren slump det också, säkerligen.
Det man drar nytta av här är att göra såna här test. Varför? Trevligt sällskap med samma intresse. Resultaten är det minst viktiga i sammanhanget
sprudel skrev:zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
Resultatet får medhåll från... all vetenskapligt bedriven forskning och bör således ej vara förvånande. Men även jag som skeptiker ville fan tro att jag kunde höra en skillnad. Det kunde jag inte. Nope. Nada. Började gissa på dist efter 6 lyssningar, och mitt resultat gick från 2 av 6 till 6 av 10. Ren slump det också, säkerligen.
Det man drar nytta av här är att göra såna här test. Varför? Trevligt sällskap med samma intresse. Resultaten är det minst viktiga i sammanhanget
En accepterad och väl dokumenterad avhandling som följer kriterierna för vetenskaplig forskning vore på sin plats att du refererade till.
zartok skrev:Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
bensnake skrev:Zartok: Gjorde inte du ett likadant test för ett tag sedan som redovisades på minhembio.com? Var inne där för ett tag sedan och har för mig att jag läste i någon tråd som liknade denna.
zartok skrev:...däremot så skulle nog ingen av oss med självrespekt koppla in den i våra anläggningar. efter ett kort överslag så låg min anläggning i nypris på kanske 150.000 kr. fet chans att jag petar in 0.75-kabel i den TROTS att det inte låter annorlunda. jag kör mina silverstar. 2.1 CM fet kabel. det är fan som en liten huggorm. och den kommer jag fortsätta köra med, även fast det gick åt pipan i blindtestet =D
Almen skrev:sprudel skrev:zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
En accepterad och väl dokumenterad avhandling som följer kriterierna för vetenskaplig forskning vore på sin plats att du refererade till.
Testresultatet är i samklang med väl beprövad vetenskap (ellära, elektronik, akustik), något annat vore ju en sensation.
Tänk om någon kunde arrangera ett liknande test (robust testutrustning, kablar av liknande typ, blint) som genererade detektion. En gång räcker! Inte?
zartok skrev:Jag kan ev göra en rapport av det här, men det blir i så fall på skoltid![]()
Jag tror inte att jag framställer vårt resultat som absolut vetenskap, däremot så framställer jag andra forskningsresultat som vetenskap och dessa går hand i hand med vårt test![]()
Jag kan kolla rådatan om alla var rena skeptiker. Det finns tabell på det med. Vi hade med en individ som ägt nordost-högtalarkablar, så det kan hända att den individen var kabeltroende. Jag har inte ens sett på den datan faktiskt... kollade bara resultaten igår och sen stannade vi kvar och pratade om massa roliga saker och upplevelser i hobbyn
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster