Moderator: Redaktörer
Flint skrev:adzer skrev:Min anläggning har inget med sakfrågan att göra så det är inte intressant att diskutera.
Varför är det inte intressant att diskutera det viktigaste - hur anläggningen låter i rummet?
Flint skrev:Även om vi inte alltid delar samma uppfattningar så tycker jag ändå att det finns något reko i ditt sätt. Det ska du ha kredit för.
30Hzbone skrev:Det här med att musiken färgas, vad menar vi var och en?
Skriver/frågar vår forumvän herr Strmbrg.
Skall försöka ge min tolkning av frågan och utelämnar därför apparaters och lådors påverkan vid uppspelningen av en ljudfil.
Den stora färgningen av musiken sker när vi med interpretation och klang skapar musik
från ett partitur och respektive musikants/stämmas notblad.
Det ljudskapande ”instrument” som färgar musiken mest tycker jag är rösten.
Visst kan det vara skillnad på ljudet från två klarinettister men tänk vilken skillnad på ljud/klang
det är mellan Birgit Nilsson och Nina Stemme, mellan Ozzy och Tom Jones. mellan Neneh Cherry och Monica Zetterlund etc.
Finns nog bättre exempel att ta fram.
Från den moderna musiken kan man ju visa på hur olika coverband/artister på sitt sätt förändrar/tolkar originalet.
En samtida mycket känd trombonist sa vid en intervju att när LSO (London Symphony Orchestra)
spelade en Mahlersymfoni så lät det som man spelade ngt från Star Wars
och när Wiener Philharmoniker Orchestra spelade ett stycke av den engelske kompositören Edward Elgar
så spelade man som om det vore en komposition av tyskfödde Johannes Brahms.
Det är just det här med musikens ”färgning” som gör att jag med stor nyfikenhet köper
och oftast med stort behag lyssnar till olika inspelningar av Symphonie fantastique av Hector Berlioz,
Mahlers första symfoni, Brahms dubbelkonsert, som några exempel.
Utan färgning av musiken, så blir fliken, mekaniken.
30Hzbone i fritt fall diggandes: http://open.spotify.com/album/2ycuBJM7w1is7k3pe7eR7D
bensnake skrev:IngOehman skrev:Om man vet hur det lät original eller inte, det vill säga om man kan bedöma
om återgivningen är ofärgad eller inte, har inget med begreppet att göra.
Färgad betyder samma sak oavsett om du/ni kan avgöra vad som är färgat
eller ej. Lär er att hålla isär begreppen.
- - -
Och lika viktigt - att Flint berättar att han säger ofärgad när man menar att
det inte finns några färgningar han stör sig på (men kanske andra som inte
stör honom men som är fullthörbara) är väl bra - men samtidigt så kan man
väl få diskutera de potentiella konsekvenserna med ett sådant språkbruk i ett
större sammanhang, t ex om människor vill diskutera musikåtergivning och
behöver ord för att beskriva färgning?
Synpunkterna är ju ingen kritik mot den som säger så, bara en konsekvens
av att ordbruk kan vara meningsfullt att diskutera om man sen vill kunna gå
vidare och diskutera just musikåtergivning.
Om jag berättade att jag när jag skriver mat bara talar om kåldolmar, och får
synpunkter på det olämpliga att inte inkludera annan mat i begreppet mat, så
är det ju inget jag blir upprörd över.
Snarare skulle jag nog lyssna på synpunkterna och tänka om.
Vh, iö
För mig är färgning när det inte låter "som på riktigt".
bensnake skrev:Det är därför som jag så ofta upplever så kallade ofärgande (transparenta) anläggningar som just färgande.
bensnake skrev:Paradox? Inte alls.
bensnake skrev:Sedan skiter jag högaktningsfullt i om jag gör avkall på ordet färgnings fundamentala betydelse. Subjektivt eller objektivt spelar i sammanhanget ingen som helst roll. Topic är dessutom utomordentligt tydligt när det gäller att tillåta subjektiva tolkningar av begreppet. Alla som är förmögna att tänka självständigt och samtidigt har förnuftet någorlunda i behåll, förstår vad som menas av kontexten.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:adzer skrev:Min anläggning har inget med sakfrågan att göra så det är inte intressant att diskutera.
Varför är det inte intressant att diskutera det viktigaste - hur anläggningen låter i rummet?
Helt seriöst, det är väl inte en fråga som intresserar dig egentligen?
Strmbrg skrev:Och, det är ju inget fel i sig med att vara en Jävla tekniknörd.
Flint skrev:Jo, av den anledning att jag saknar konsekvens i argumentationen från antifärg-sidan. De/ni tänker inte hela vägen ut utan bara fläckvis. Det gör hela diskussionen patetisk och, jag tvekar att skriva det, skrattretande.
adzer skrev:Flint skrev:Jo, av den anledning att jag saknar konsekvens i argumentationen från antifärg-sidan. De/ni tänker inte hela vägen ut utan bara fläckvis. Det gör hela diskussionen patetisk och, jag tvekar att skriva det, skrattretande.
Hur kom du till den slutsatsen?
I mina ögon är den "transparenta-vägen" den mest genomtänkta och genomförbara.
Flint skrev:Ett exempel. Jag har läst det många gånger från basdiggarna med ofärgatfärg att jag skulle vilja ha (säg) 8 femtontummare till. Ingen fråga om då att det är för att uppfylla ett definierbart transparentsyfte utan enbart ett subjektivt tyckande typ "för att få mer drag och imponatorkänsla".
adzer skrev:Där får jag nog säga att du isf tolkat det fel(i de flesta fall iaf).
Att skaffa fler basar leder till lägre dist(dvs mindre färgning) vilket är helt i linje med transparentfilosofin..
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:adzer skrev:Min anläggning har inget med sakfrågan att göra så det är inte intressant att diskutera.
Helt seriöst, det är väl inte en fråga som intresserar dig egentligen?
Jo, av den anledning att jag saknar konsekvens i argumentationen från antifärg-sidan. De/ni tänker inte hela vägen ut utan bara fläckvis. Det gör hela diskussionen patetisk och, jag tvekar att skriva det, skrattretande.
Låter som ett jävligt bra förslag. Kör på det.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Vem buntade du ihop mig med den här gången förövrigt, bara så jag vet vem jag skall hejja på?
Vet inte var du står i det här fallet men om du vill kan jag bunta ihop dig med dig själv om du vill.
Flint skrev:adzer skrev:Där får jag nog säga att du isf tolkat det fel(i de flesta fall iaf).
Att skaffa fler basar leder till lägre dist(dvs mindre färgning) vilket är helt i linje med transparentfilosofin..
Det har aldrig framgått att det är motivet och att de på något sätt borde kollas av i efterhand.
adzer skrev:Flint skrev:adzer skrev:Där får jag nog säga att du isf tolkat det fel(i de flesta fall iaf).
Det har aldrig framgått att det är motivet och att de på något sätt borde kollas av i efterhand.
Ja du. Folks motiv för att göra saker och ting behöver inte alltid vara varken lättförståerliga eller i linje med dina egna.
Om folk vill ha massa basar endast för "imponatorfaktor" så stör det inte mig, men det låter verkligen inte som någon "transparentsträvare" i min mening av ordet.
Och "kollas av i efterhand". Gör du inte det var gång du lyssnar efter förändringen? Om du hör att disten blivit lägre så har du ju uppnått ditt mål. Jag är inte säker på att jag förstår vad det är du vill att folk skall göra.
Nu tror jag nog jag sagt vad jag har att säga i ämnet. Hade bra
adzer skrev:Flint skrev:adzer skrev:Där får jag nog säga att du isf tolkat det fel(i de flesta fall iaf).
Ja du. Folks motiv för att göra saker och ting behöver inte alltid vara varken lättförståeliga eller i linje med dina egna.
Om folk vill ha massa basar endast för "imponatorfaktor" så stör det inte mig, men det låter verkligen inte som någon "transparentsträvare" i min mening av ordet.
Och "kollas av i efterhand". Gör du inte det var gång du lyssnar efter förändringen? Om du hör att disten blivit lägre så har du ju uppnått ditt mål. Jag är inte säker på att jag förstår vad det är du vill att folk skall göra.
Nu tror jag nog jag sagt vad jag har att säga i ämnet. Hade bra
phloam skrev:IngOehman skrev:Håller med dig.
Andra gången på relstivt kort tid.
Vad är det som pågår???????
sportbilsentusiasten skrev:Det finns ett skäl till att jag inte debatterar "färgning", "transparent" eller spikes.
Alltid samma tjafs.
Ingenting nytt.
Varför upprepa diskussionen i all eveighet?
En del har inte samma uppfattning, eller har till o med fel tycker du - men vad gör väl det?
Och dessutom ett litet tips...De kommer inte att ändra uppfattning denna gång heller...
(jag öppnar en ny tråd som hoppas kunna bli mer konstruktiv)
MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Och, det är ju inget fel i sig med att vara en Jävla tekniknörd.
Har du fixat klart hemma nu?
sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det finns ett skäl till att jag inte debatterar "färgning", "transparent" eller spikes.
Alltid samma tjafs.
Ingenting nytt.
Varför upprepa diskussionen i all eveighet?
En del har inte samma uppfattning, eller har till o med fel tycker du - men vad gör väl det?
Och dessutom ett litet tips...De kommer inte att ändra uppfattning denna gång heller...
(jag öppnar en ny tråd som hoppas kunna bli mer konstruktiv)
Haha! Gött sportis, men förhoppningen att få deltagarna att lyssna och ta till sig argument i akt och mening att ifrågasätta sina etablerade uppfattningar, den förhoppningen kan du ge upp, vilket du gör.
Bara försvar och attack, jag har rätt, du har fel! Kompletterat med en massa tjuvnyp, dolda som synliga.
Vore spännande att se hur diskussionen gick om man tog en paus och verkligen smakade på meningsmotståndarens argumentation innan man satt igång frustrationen över tangentbordet.
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:(jag öppnar en ny tråd som hoppas kunna bli mer konstruktiv)
Den här tråden är bra. Den har tydligt visat att många inte kan skilja på färgad musik och färgad signal.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster