Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 23:44

Jorma skrev:
Rydberg skrev:
Jorma skrev:Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.
Den har sina nackdelar med mycket isolering i förhållande till ledararean. Och inte dom fördelar som en rörkonstruktion ger förutom fördelarna med obefintlig skineffekt.

Ursäkta men jag tro du har fel. Eftersom kardelerna inte är isolerade så blir detta rör av fina kardeler precis som en homogen ledare med samma diameter för höga frekvenser. Mao du får samma dämpning av höga frekvenser. Skillnaden är att du får en jämnare dämpning eftersom lägre frekvenser inte kan gå innåt i ledaren som hade varit fallet med en homogen enkardelig ledare. Man uppnår då en jämnare dämpning men dämpningen i toppen är precis lika stor hos din kabel som hos en solid kabel med samma diameter för höga frekvenser.

Så jag tycker det mao är helt fel att skriva att dina kablar har "obefintlig skineffekt".

Tror? Så du vet inte? Kom igen när du har förstått och vet.

Upp till 100 Khz finns ingen skineffekt med denna konstruktion eftersom skineffekten vid denna frekvens ligger på 0,1 mm inträngningsdjup och det finns inget större djup av kopparledare än 0.1 mm i kabeln. Resistansen är alltså lika stor vid alla frekvenser mellan 0 till 100 Khz.
Denna konstruktion ger fler fördelar och en av dom är en högre effekttålighet innan den börjar att värmas av strömmen. Detta pga. den kylning som den keramiska fibern ger och den större omkretsen som ger en ökad yta i förhållande till arean.
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? :? Det är väl snarare så att det finns en påtvingad skinneffekt precis som jag skriver! Du verkar inte själv begripa med tanke på ditt senaste svar.
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-20 23:53

OK: dags för lite smisk: Ola, Jorma och alla andra
Hur uppför sig Calabi-Yau-rum i Litz- resp icke Litzkabel? Vilken inverkan har det för ljudet?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 23:58

Jax skrev:
Jorma skrev:
Jax skrev:
Jorma skrev:Jag vill då också hävda att som med annat i ljudvärlden så påverkar bandbredden utöver det hörbara området i kabeln det som hörs i det hörbara, så om vi då ska ta och öka bandbredden till 100 Khz utan resistanspåverkan så är vi nere på någonstans runt området 0.1 mm i skineffekt. Jag har alltså ingen tjocklek som överstiger detta i mina ledare och alla frekvenser från 0 Hz upp till 100 kHz har samma resistans. Ledaren har samtidigt en area av 1 mm2/st och det går alltså åt flera till högtalarkablarna.

Är varje kardel i dina ledare individuellt isolerade?

Om de är det så är det litztråd, en teknik som varit känd i minst 80 år för att bekämpa den ökade resistansen i ledare med frekvensen. Tekniken är fullt applicerbar på audiokablar och absolut inget fel i detta. Dock kan man fråga sig om skineffekten verkligen ger hörbara effekter.

Om du hade läst det som står på mina hemsidor så hade du kanske sett att det inte är en litzkonstruktion.
Den har sina nackdelar med mycket isolering i förhållande till ledararean. Och inte dom fördelar som en rörkonstruktion ger förutom fördelarna med obefintlig skineffekt.

Den individuella isoleringen behöver bara vara någon mikrometer tjock i en litz.

Rörkonstruktion fungerar i och för sig för att jämna ut effekterna av strömförträngningen. Men även i en sådan skulle jag nog använt individuellt isolerade trådar.

Skineffektens påverkan är ju ändå rätt enkel att mäta.

Det är möjligt att det kan bli en ännu bättre ledare med separat isolerade ledare, men det kostar en hel del mer att ta fram en sådan och jag anser att den här konstruktionen redan är mycket bra och har inte funderat så mycket vidare på detta.
Men om den inte skulle bli hörbart bättre så är det en massa pengar i sjön och det har jag inte haft råd med ännu.

Jag har däremot tagit fram en ny ledare med andra egenskaper som ska börja testas i oktober. Den är bla. framtagen till dom nya diamantelementen i Mårtens nya 2mille högtalare. Och kanske till nya kablar också om det fungerar som det är tänkt.

Prisklass mycket dyr blir det och det blir en del ingredienser som tex. en speciallegering med blandning av guld, silver och koppar som en del av kabeln. Resten blir min hemlighet 8)

Mina nuvarande toppkablar anses i asien vara "midpriced" och det är den marknaden som är intressant för en sådan produkt.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-21 00:00

dimitri skrev:OK: dags för lite smisk: Ola, Jorma och alla andra
Hur uppför sig Calabi-Yau-rum i Litz- resp icke Litzkabel? Vilken inverkan har det för ljudet?

Vet inte. Litz eller icke Litzkabel kan vara utförd i så många olika varianter att det inte går att svara på. Inte jag iallafall.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-21 00:03

Jorma skrev:För att klara av att få upp resistansen till den nivån på 0,1 Ohm så skulle du behöva köpa mina högtalarkablar No.1 15 meters längd - No.2 i 12 meters längd eller No.3 i 10 meters längd

Jorma skrev:Denna konstruktion ger fler fördelar och en av dom är en högre effekttålighet innan den börjar att värmas av strömmen. Detta pga. den kylning som den keramiska fibern ger och den större omkretsen som ger en ökad yta i förhållande till arean.

Det verkligen poppar ur rappakalja från dig, nu är helt plötsligt värmeutvecklingen i en kabel ett problem 8O

Antar att du spelar max på dina Vitus monoblock, då ger de 100 (eller är det 150w) kontinuerligt. Om vi gör det lite lätt för oss och bar räknar på resistansen och att vi tar Jorma nr1 och en normallängd på 2,5 så får vi ett motstånd om (2,5/15)*0,1=0.017 ohm. Givet en last på 8 ohm och 100w har vi 28,2v ut. Detta spänningsdelat på kabel resp högtalarna ger att 0.06V ligger över själva kabel. U^2/R är effekten, mao 0,2w utvecklas i kabeln vid en kontinuerlig effekt på 100w och med högtalare på 8 ohm. 0,2w är inte mycket effekt att kyla bort så jag ser detta inte som ett problem.

Däremot ser det ju flashigt ut i reklamen :roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-21 00:10

Jorma skrev:
dimitri skrev:OK: dags för lite smisk: Ola, Jorma och alla andra

Vet inte. Litz eller icke Litzkabel kan vara utförd i så många olika varianter att det inte går att svara på. Inte jag iallafall.
Kom igen när du har lärt dig något :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-21 00:12

Ola, (Rydberg) smisket var var avsedd lika mycket mot dig
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-21 00:14

dimitri skrev:Ola, (Rydberg) smisket var var avsedd lika mycket mot dig
Jag vet men nu är jag ju ingen kabeltillverkare ellerhur :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-21 00:50

Ja du Jorma, ryggdunkarklubben tillhör du

Jag trodde att det var Ino gänget som brukar kallas så :lol:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 01:13

fbk skrev:
Ja du Jorma, ryggdunkarklubben tillhör du

Jag trodde att det var Ino gänget som brukar kallas så :lol:

Nope, om du tänker vara på den del av internet bör du lära dig att vi som förut var svansen (jag var en del verkade det som) ville byta namn till något mer ädelt, som det vi förespråkade! Alltså, antog jag namnet ADEPT som det står där nedanför. Men eftersom ingen pratat med mig om att få använda det, eller velat använda det, så ligger det lite på is. Så om du exempelvis tänker ta upp den delen av faktiskt som tycker som jag, vilket onekligen bara vara jag, så får du använda det magiska ordet ADEPT. Annars kommer hela faktiskt gå ner i träsket på att alla använder "sina egna namn" på alla när man ska svara på förtal -tänker du raljera ner någon eller kalla någon en fis eller kanske säga att någon är snäll så bör det ju bli till rätt person, right?

Om det uppkommit fler skolor av det förbrukade ordet "svans" kan inte jag svara på, jag har inte sett någon annan gruppering kommit ut hur som haver. Om du märker någon annan, kan du väl skicka ett PM till mig så jag håller koll på de andras ställningstaganden så jag har någon att raljera med.

Det du verkar missat i debatten att 'ryggdunkarklubben' alltid varit samma glada skara av människor, men de hänger inte så mkt här. Kolla på det andra forumet. Du kanske bör fråga någon som vet något först där också, kan hända att de har delat upp sig precis som 'svansen' här på faktiskt har gjort.

Nu tänker jag inte fortsätta disskutera detta, jag är ju inte omnämnd.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-21 01:46

Jorma skrev:[url]
Rydberg skrev:
Jorma skrev:Jag har inte sagt att kapacitans, induktans, resistans eller impedanse inye skulle påverka ljudet.
Men jag skrev att dom gör det inte om dom ligger på en tillräckligt låg nivå.
Detta säger du i ena sekunden och i andra:

Jorma skrev:Jag kan ju ge en liten ledtråd och då handlar det om ledarens uppbyggnad för att minimera skineffekten - (jodå, den finns inom det hörbara registret och det är rätt stor skillnad mellan 20 Hz och 20 kHz)

Min direkta fråga blir då hur kan du säga att det duger med hyffsat låga värden på induktans etc för att inte ljudet ska påverkas hörbart och i andra andetaget säga att skinneffekten ger hörbara effekter (som i förhållande till induktansen är försumbar vid audiofrekvenser). Du ger ett lite kluvet intryck Jorma :roll:

Då har du inte läst på om skineffekt och vad den betyder inom det hörbara området. Här är en intressant länk som tar upp detta. Där står bla. att inträngningsdjupet i en kopparledare är vid 50Hz = 9,4 mm och vid 10 KHz = 0,67 mm

http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect1.pdf

Det som inte står här är hela frekvensområdet och då får vi ungefär följande siffror vid 20 kHz = 0,47 mm
Ned till 20 Hz eller lägre har det ingen betydelse att den ökar brant, så vi nöjer oss med att konstatera att skineffekten är från 50 Hz till 20 Khz gör 9,4 mm ned till ca 0,47 mm.

Det är alltså inga små skillnader vi talar om.

Jag vill då också hävda att som med annat i ljudvärlden så påverkar bandbredden utöver det hörbara området i kabeln det som hörs i det hörbara, så om vi då ska ta och öka bandbredden till 100 Khz utan resistanspåverkan så är vi nere på någonstans runt området 0.1 mm i skineffekt. Jag har alltså ingen tjocklek som överstiger detta i mina ledare och alla frekvenser från 0 Hz upp till 100 kHz har samma resistans. Ledaren har samtidigt en area av 1 mm2/st och det går alltså åt flera till högtalarkablarna.

Resistansen är direkt avhängig av ledarens diameter då dom högre frekvenserna bara tar sig fram i ytskiktet.

Penetrationsdjupet vid 100 kHz är ingalunda 0.1 mm, utan cirka 0.2 mm. Med ditt resonemang bör alltså ledaren vara maximalt vara 0.4 mm i diameter, vilket gör en area om 0.125 mm2 - ganska långt från de 1 mm2 du nämde. :wink:

Vidare måste man inse att strömtätheten inte abrupt avtar när man passerat det så kallade pentrationsdjupet, utan strömtätheten avtar kontinuerligt. Med ovanstående som utgångspunkt faller ditt resonemang tyvärr platt. 8) Således, hur man än bär sig åt, kommer resistansen på grund av skinneffekten att tillta kontinuerligt med tilltagande frekvens - man kan näppeligen göra gällande att den inte excisterar.

Ponera att vi har en kabel där penetrationsdjupet är 0.5 mm vid 20 kHz samt att kabelns fysiska radie är 0.9 mm, vilket gör 2.5 mm2. Förhållande mellan DC-resistans och dito vid 20 kHz blir:

0.9/1 + 0.26=1.16

DC-resistansen är 0.034 ohm för 2.5 meter kabel. Vid 20 kHz är resistansen 0.034*1.16=0.039 ohm.

Nivåfallet vid 20 kHz blir 0.02 dB. Tycker du att detta är relevant och bör föranleda trick för att reducera skinneffekte från en "worst case"-kabel, dvs en enkardelig kabel. Tex EKK. 8)

Jag menar med emfas att diskussionen om skinneffekt från audiokabelbranchen är inget annat än ren nonsens.

edit: stavfel. 8)
Senast redigerad av Morello 2005-09-21 01:57, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-21 01:51

Slartibartfast skrev:Nope, om du tänker vara på den del av internet bör du lära dig att vi som förut var svansen (jag var en del verkade det som) ville byta namn till något mer ädelt, som det vi förespråkade! Alltså, antog jag namnet ADEPT som det står där nedanför. Men eftersom ingen pratat med mig om att få använda det, eller velat använda det, så ligger det lite på is. Så om du exempelvis tänker ta upp den delen av faktiskt som tycker som jag, vilket onekligen bara vara jag, så får du använda det magiska ordet ADEPT. Annars kommer hela faktiskt gå ner i träsket på att alla använder "sina egna namn" på alla när man ska svara på förtal -tänker du raljera ner någon eller kalla någon en fis eller kanske säga att någon är snäll så bör det ju bli till rätt person, right?

Missade detta tidigare. ADEPT! Vilket bra namn. Vore bra att ha ett namn på den "andra" sidan också (om nu en "annan" sida är möjlig mht definitionen). Hur vore det med INEPT?

Mvh

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-21 01:56

Morello skrev:Jag menar med enfas att diskussionen om skinneffekt från audiokabelbranchen är inget annat än ren nonsens.

Nu är du väl ändå ute och cyklar helt? :D

Osakligt att föra över diskussionen till strömkablar och enfas!

Mvh

Användarvisningsbild
Gerhard46

Inläggav Gerhard46 » 2005-09-21 03:06

Lustigt att "lekmän" kan ge proffs något att bita i. :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-21 03:21

Du får nog ta och editera lite mer än dina stavfel Morello.
Ta en titt på sifrrorna och läs igenom vad jag skrev om bla. 1 mm2 ledaren.
Det är inte detsamma som du påstår.

DC-resistansen är 0.034 ohm för 2.5 meter kabel

Den här siffran skall vara 0,018 ohm för 2,5 meter och det var ju 2,5 mm2 som du talade om och jag antar att det inte var någon annan metall än koppar?

Hur många fler räknefel och fel antaganden finns det i texten som du skrev Morello :?:
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-09-21 04:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-21 03:29

Vill lite försiktigt hålla med Morello.

Att debattera skineffektens betydelse må vara hänt, men att samtidigt ignorera induktansen (som är mångdubbelt inflytelserikare på hörbarheten av kablar när man undersöker det vetenkapligt) är inte riktigt rimligt, tycker jag. Hörbara effekter av den sistnämnda är faktiskt hyggligt lätt att detektera i F/E-lyssning i svår last med många kablar (därmed inte sagt att den är det i Jormas kablar, jag har ingen aning eftersom jag inte undersökt kabeln, och induktansen inte redovisas av tillverkaren).

Mera anmärkningsvärt tycker jag dock det följande är:
Jorma skrev:Ned till 20 Hz eller lägre har det ingen betydelse att den ökar brant, så vi nöjer oss med att konstatera att skineffekten är från 50 Hz till 20 Khz gör 9,4 mm ned till ca 0,47 mm.

Det är alltså inga små skillnader vi talar om.

Är texten avsett att antyda för läsarna att 9,4 mm eller 0,47 mm skulle spela någon roll för högtalarkablar/ange hörbarhet av skineffekten? (Jag påstår inte, bara frågar.) 8O

Hur som helst kan jag avliva två myter.

1. Att skineffekten skulle vara signifikant i audiokablar är inte korrekt. Alltså att den skulle vara (hörbart) dominerande över andra i högtalarkablar förekommande fel/egenskaper, som kan relateras till LCR-komplexet.

2. Att skineffekten skulle vara ett större problem i tjocka kablar än i tunna är också en myt! :o :? 8O

Det sista förvånar säkert många, även de tekniskt mycket insatta, men saken är den, att det hela beror på hur man ser på problemet. Från fel eller rätt perspektiv... Det är lätt att skaffa sig irrelevanta pespektiv när data inte presenteras på beteendeproportionella sätt.

Först ett litet påpekande
I en högtalarkabel tjockare än 1,5 mm gäller lite förenklat det följande:

1. Resistansen vid låga frekvenser är proportionell mot 1/kabelns area (arean i sin tur är proportionell mot omkretsen i kvadrat).

2. Resistansen vid mycket höga frekvenser är proportionell mot 1/omkretsen.

Av detta följer:

1. En tjock kabel har lägre resistans än en tunn, BÅDE vid låga och vid höga frekvenser.

2. Det som lastar kabeln utgör något som vid en given frekvens kan betraktas som en konstant (bara för att man byter kabel till en tjockare ändrar sig inte högtalatimpedansen automatiskt, utan den kan förväntas vara samma som nyss). Därför är det är orimligt att intressera sig för kabelns "intrinsiska knä" som spekulationgrund till hörbarhet.

Vad betyder nu detta?

Jo, tittar man på en given kabel och ser att kabeln vid 20 kHz har dubbelt så hög resistans som vid låga frekvenser kan man kalla denna frekvens som "ggr2-knäet".

En tjockare kabel, säg en med dubbla diametern, kommer att ha 1/4 av resistansen vid låga frekvenser, men vid höga blir den 1/2 av den tunnare. Detta får till konsekvens att ggr2-knäet sjunker i frekvens.

Så långt inga konstigheter. Alla vet ju att tjocka kablar är mer drabbade av skineffekten... eller?

Tänker man inte igenom detta ordentligt (även drivna teknokrater misstar sig lätt) är det lätt att stirra sig blind på detta "intrinsiska knä", och dra slutsatsen att den tjockare kablen uppvisar skineffektproblem vid lägre frekvens än den tunnare, men det är en helt felaktig slutsats!

I verkligheten är nämligen inte kabelns "extra skin-resistans" det minsta intressant att relatera till resten av kabelns resistans, utan det är resten av kretsens totala serieimpedans som är av intresse att relatera till, för att man skall inse effekterna för den spänningdelare som bildas.

Serieresistansen till den "extra skin-resistansen" är:
Kabelns DC-resistans + kabelns induktans + högtalarens impedans!

Och nu kommer vi till slutsatsen!
Som jag var inne på tidigare är högtalarens impedans ingenting som ändrar sig beroende på kabel, och dessutom är det lätt att inse, att högtalarens impedans är FULLSTÄNDIGT DOMINERANDE över alla andra i kretsen förefintliga serieimpedanser!

Den enda rimliga är därför att bedöma hörbarheten av skineffekter genom att helt bortse ifrån den fysikaliskt irrelevanta förhållandet mellan skin-resistans och kabelresistans (den intrinsiska knäet) utan istället relatera skin-resistansen vid en given frekvens till förhållandet mellan skin-resistansen och lastresistansen (det pragmatiska knäet).

Gör man det blir man varse, att till skillnad från det intrinsiska skin-knäet, så ligger det pragmatiska skin-knäet våldsamt mycket högre i frekvens - och dessutom förskjuts det mer och mer uppåt i frekvens ju tjockare kabeln är! :P Tvärtom mot hifi-myten alltså. :o

Dé ni! :wink:

Det hade ni inte tänkt på*. :roll:

Vh, iö

- - - - -

*Utom minnesgoda LTS-medlemmar förstås, som kommer ihåg den skapligt djuplodande artikeln i kabelämnet i MoLt för en massa år sedan, där jag bland annat gick igenom dessa saker.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-21 08:56

kan hända att de har delat upp sig precis som 'svansen' här på faktiskt har gjort.
Är svansen tudelad?

19 sidor. Inte illa! 8)

Kör hårt grabbar, heja heja!
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-21 09:07

Gillar förresten IRC också, särskilt när Rydberg säger att han skulle kunna mörda Jorma, frågar Jax om allt möjligt och sedan gör inlägg där kunskapen framstår som hans egen. Sånt är spännande! :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-21 09:35

Bernt skrev:Gillar förresten IRC också, särskilt när Rydberg säger att han skulle kunna mörda Jorma, frågar Jax om allt möjligt och sedan gör inlägg där kunskapen framstår som hans egen. Sånt är spännande! :wink:

8O Roligt kanske, eller kanske inte
Snarare skrämmande tråkigt :cry:

Vad händer igentligen

kattklösarbråk
NN

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-21 09:43

NN: Jag tycker det är beklämmande egentligen. Man är dock tvungen att gräva i skit ibland för att förstå mera av vad som händer. :(

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-21 09:59

Om det verkligen är så, tycker jag vederbörande skall komma med en förklaring. Att säga att man skulle kunna mörda någon, hör inte hemma här, det är antagligen också olagligt.

Jag vill INTE ta del i ett forum där man beter sig så, här får moderatorerna ingripa tack !

Rydberg, hur ligger det till igentligen? Jag vill gärna tro att det inte är sant, jag utgår ifrån att detta är ett missförstånd, och att du i själva verket menat någonting helt annat.
NN

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-21 10:29

Jag vill i min roll som moderator hoppas att Rydberg snarare uttryckte sin frustration (kanske i brist på klämmiga argument), än att verkligen ha mord i sinnet. Men hur som hellst så borde en förklaring vara på sin plats, och inte minst en ursäkt. Även om IRC-kanalen är totalt öppet spår så får man i allra högsta grad stå för vad man säger och gör.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-21 10:33

Jorma skrev:

Den här siffran skall vara 0,018 ohm för 2,5 meter och det var ju 2,5 mm2 som du talade om och jag antar att det inte var någon annan metall än koppar?

Kontrollräknade och morello har rätt om vi avser en normal högtalarkabel som har en ledararea på 2.5mm2 och som är 2.5m lång samt är gjord av koppar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-21 10:35

edit: onödigt.
Senast redigerad av gromit 2005-09-21 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-21 10:41

Jorma skrev:Du får nog ta och editera lite mer än dina stavfel Morello.
Ta en titt på sifrrorna och läs igenom vad jag skrev om bla. 1 mm2 ledaren.
Det är inte detsamma som du påstår.

Hur många fler räknefel och fel antaganden finns det i texten som du skrev Morello :?:

Räkna igen Jorma. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-21 10:41

Bernt skrev:Gillar förresten IRC också, särskilt när Rydberg säger att han skulle kunna mörda Jorma, frågar Jax om allt möjligt och sedan gör inlägg där kunskapen framstår som hans egen. Sånt är spännande! :wink:
Eh? Skämtar du? Jag frågade Jax om mitt eget tankesätt men fick inget direkt svar, satte mig ner och tänkte liet till samt skrev ett eget. Så skapa dig inga illusioner.......

Ja, jag var smått irriterad på Jorma igår
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-21 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-21 10:42

Jorma, sladden går både till och från högtalaren... eller hur?

:wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-21 10:59

gromit skrev:
Jorma skrev:Hur många fler räknefel och fel antaganden finns det i texten som du skrev Morello :?:

Hur många räknefel finns det då på din hemsida och under framtagandet av dina kablar? :lol: :lol:

/Gr.

Spelar ju ingen roll hur mycket jorma, morello eller någon annan räknat fel på skineffekten i en audiokabel eftersom den i sammanhanget påverkar slutresultatet ungefär lika mycket som ett par extra dammkorn i luften mellan dig och högtalaren skulle göra 8) .

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-21 11:03

Jag har sett detta också och en del annat skit som har förekommit där och väljer att inte vara medlem här längre, adjö.
Jag har dom avsnitten från IRC sparade i form av skärmdumpar och det är inte bara Rydberg som ligger risigt till.
Hans kunskaper som han får genom tjatt på IRC ger jag inte mycket för.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-21 11:04

8) Men det kan ju vara bra att kunna styrka sin stånfpunkt också. :wink: (rörande dammet i luften)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi