Säkring, ampere-fråga

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-05 09:52

Kollat med högtalare nu. Det är endast på vänster kanal som fenomenet uppstår. (Hörde inte det med lurarna igår då jag inte tryckt in kontakten ordentligt...). Det är på hela tiden, påverkas inte av volymen, balansen och diskant, men däremot påverkas det av baskontrollen. Som jag skrev igår försvinner det en kort del av en sekund då jag vrider basen över ett "snäpp". Då försvinner musiken också, vilket jag inte skrev igår. Hör nu också att även signalen är distad i vänster kanal. Däremot är den ren och fin i höger.

Tacksam för råd.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-05 09:59

Baserat på att det bara ligger på ena kanalen gör mig misstänksam mot några kondingar som är elaka.

Att det försvinner en kort stund när du vrider basvredet är inget jag tror spelar roll, då även musiken försvinner. Det betyder bata att baspotten klipper signalen en kort stund.

Däremot, att det låter distat och har sig antyder ju att det är något knas på den kanalen. Tyvärr har inte denna modell pre out, så man kan "vända" på signalen för för och slutsteg, och därmed sluta sig till för- eller slutsteget.

Ett enkelt test; har du kollat att det inte är insignalen som är skum? dvs byt plats på signalen in mellan höger och vänster.

//Rampitsch

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-05 10:27

Nej, det är inte insignalen det är fel på; bytte L och R och provade i AUX, TAPE1 och TAPE2. Samma fel. Det där att baspotten klipper signalen också verkar väl ändå lite konstigt; det ska den väl inte göra i vanliga fall? Är det fel på potten helt enkelt?

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-08 17:21

Gjorde en visuell inspektion av innandömet på SX-525:an idag. Allt såg helt och fint ut men såg att det var lite läck på ett av de mindre korten. En viss missfärgning runt en komponent också. Se markerat på fotot.
(Bifogar även en ritning över kortet AWR-007 från service manualen. Ser att kortet kallas "Power Supply Unit".)

Lade märke till att missljudet i vänster kanal (liksom signalen) försvann då jag försiktigt petade på kortet. (Som jag skrev tidigare funkar höger kanal perfekt och påverkas inte då jag pillar på kortet).
Känns som felet är inringat men vad tror ni om möjligheten att fixa till? Ser ju ut som minst två av kondingarna läcker, och jag antar att sådana går att byta ut? Sen det som ser ut som missfärgning (värme?) runt ett motstånd (större rödfärgat, inte med färgränder som ofta motstånd har) - bör väl också gå att byta? Vad kan värmeutvecklingen ha berott på?

http://postimage.org/image/bhzu5h7vd/
Bild

http://postimage.org/image/6thrvhtz5/
Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-08 17:36

Trevligt värre, nu är vi ett stort att närmare.

Det som ser ut som att kodningarna läcker är med största sannolikhet lim, så att de kondingarna inte ska röra på sig i transport mm, för att de är lite halvstora.

Runt motståndet är det missfärgat för att det blivit varmt. Jag skulle rekommendera att byta till ett motstånd med samma värde, fast som är riktigt effekttåligt, så blir det inte lika stor värmeutveckling.

Vilket kort petade du på?
Kom brummandet tillbaka när du släppte?
Känns som en jordning som inte är som det ska.
Läge att se över lödningar som kan vara kallödningar samt jordpunkter.

Om det försvinner och är borta en stund kan det vara en dålig kondensator.

MVH
Rampitsch

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-08 18:05

rampitsch skrev:Trevligt värre, nu är vi ett stort att närmare.

Det som ser ut som att kodningarna läcker är med största sannolikhet lim, så att de kondingarna inte ska röra på sig i transport mm, för att de är lite halvstora.

Runt motståndet är det missfärgat för att det blivit varmt. Jag skulle rekommendera att byta till ett motstånd med samma värde, fast som är riktigt effekttåligt, så blir det inte lika stor värmeutveckling.

Vilket kort petade du på?
Kom brummandet tillbaka när du släppte?
Känns som en jordning som inte är som det ska.
Läge att se över lödningar som kan vara kallödningar samt jordpunkter.

Om det försvinner och är borta en stund kan det vara en dålig kondensator.

MVH
Rampitsch

Det var när jag petade på kortet på bilden alltså. När jag liksom tryckte till det försvann missljudet. Ibland kom det tillbaka av sig själv efter en liten stund, men jag kunde också få tillbaka det genom att peta lite till på kortet.
PS: petade på det som läckt och det var inte klibbigt utan typ som torrt lim.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-08 18:36

Jag skulle ta och köpa nya kondingar till alla elektrolyter som sitter på det kortet.
Sedan nya dem och även löda om alla lödningar, och se om det gjorde någon skillnad.

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-08 19:10

Det skumma var nu när jag lyfte av kortet för att kika på undersidan och sen satte tillbaka det; då kan jag inte längre "peta bort" brummet...

Jag är inte så insatt så jag kan fixa detta själv tyvärr.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-23 23:02

Går "läcket" att torka upp med t.ex. hushållspapper? Annars kanske det är lim som ska hålla kondingarna på plats.

Jag tycker det verkar som en dålig lödning nån stans, men det kan förstås vara glapp i nån komponent.

Men "schemat" är väl inte riktigt samma kort?

Missfärgningen kring det röda effektmotståndet är nog normalt.

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-24 17:56

MiaM skrev:Går "läcket" att torka upp med t.ex. hushållspapper? Annars kanske det är lim som ska hålla kondingarna på plats.

Jag tycker det verkar som en dålig lödning nån stans, men det kan förstås vara glapp i nån komponent.

Men "schemat" är väl inte riktigt samma kort?

Missfärgningen kring det röda effektmotståndet är nog normalt.

Nej, det är inte kletigt utan torrt. Sannolikt lim.
Jag tror det är schemat för det kortet, möjligen nån liten avvikelse; kortet heter AWR007 B, och schemat AWR007.

Ja, vad gör man i ett sånt här läge? Knappt lönt att lämna in för felsökning känns det som. Blir väl rätt dyrt?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-24 20:42

Prova att knacka lite här och var, lagom försiktigt, t.ex. med handtagänden av en skruvmejsel, och se om du kan få felet att komma/gå. Du kan också prova att försiktigt "ruska" på kablarna. Det måste ju vara nån slags glapp...

monostereo

Inläggav monostereo » 2013-02-25 11:19

MiaM skrev:Prova att knacka lite här och var, lagom försiktigt, t.ex. med handtagänden av en skruvmejsel, och se om du kan få felet att komma/gå. Du kan också prova att försiktigt "ruska" på kablarna. Det måste ju vara nån slags glapp...

Jag hade ju tur några gånger (se ovan), när jag tryckte på det kortet så försvann det tillfälligt men sen kunde jag inte få det att hända igen...
Jag får knacka vidare.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi