Utrustning som sjunger upp sig?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Utrustning som sjunger upp sig?

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 17:39

Hejsan, hejsan
Jag vet att det råder delade meningar om huruvida högtalarelement spelar upp sig efter en tid. Jag själv tycker att det verkar som att de gör det även efter att den subjektivt psykologiska effekten av tillvänjning är borträknad.

Men hur är det med förstärkare? Jag fick hem min Luxman R-1030 idag och jämförde bara som allra hastigast med Marantzen 1530, kopplade över insignalen och högtalarkablarna och lyssnade på samma låt på de tu. Jag tyckte Marantzen var klart bättre. Renare ljud och kraftigare bas. Luxmannen tyckte jag lät tunn och grötig. Och så var det ju inte meningen att det skulle bli... :? Sen gömde jag Luxmannen under min hemliga säng i väntan på att en bekant ska komma på besök så jag kan säga att jag fått den av honom av familjetekniska skäl.

Men frågan är, kan Luxmannen av någon anledning spotta upp sig efter några timmars spelning, även när de psykologiska effekterna är kompenserade för? För övrigt tyckte jag mest att Luxmannen var stor och svart.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-22 18:15

Hemlig säng och familjetekniska skäl... låter kul *s*
Jag tror inte det händer mycket med Luxen ens om den får stå en stund, men osvuret är väl bäst. Du får snart chansen att prova. Då vet du. Jag trivdes bra med min 1030 för många år sedan. Undrar vart den tog vägen efter att min far gav upp andan. Hoppas den kom till nytta. Lycka till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Utrustning som sjunger upp sig?

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 18:21

Andersh74 skrev:Sen gömde jag Luxmannen under min hemliga säng i väntan på att en bekant ska komma på besök så jag kan säga att jag fått den av honom av familjetekniska skäl.

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 19:50

Ja, ordentliga test får anstå en vecka. Det är praktiskt med en hemlig säng att gömma undan sin hobby under ibland tills tiden är inne att presentera nytillskotten bakom dimridåer och gråa sanningar. Har man inköpsstopp så har man, men ibland råkar man bara handla lite (mot bättre vetande).

Men som sagt blev jag inte omedelbart snorbegeistrad. Men den borde kanske i första hand jämföras mot Pioneeren och inkopplad på 8071orna i vardagsrummet och inte på de tokigt placerade S-system och TV:ns spotify som insignal.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-22 21:09

Andersh74 skrev:Ja, ordentliga test får anstå en vecka. Det är praktiskt med en hemlig säng att gömma undan sin hobby under ibland tills tiden är inne att presentera nytillskotten bakom dimridåer och gråa sanningar. Har man inköpsstopp så har man, men ibland råkar man bara handla lite (mot bättre vetande).

Men som sagt blev jag inte omedelbart snorbegeistrad. Men den borde kanske i första hand jämföras mot Pioneeren och inkopplad på 8071orna i vardagsrummet och inte på de tokigt placerade S-system och TV:ns spotify som insignal.

/A

Luxman e som slantar på banken, så du behöver nog inte förlora på affären även om du skulle upptäcka att dina gamla järn låter bättre.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-22 21:13

Nej, den kan inte ändra på sig, men den kan vara i behov av service. Om "inspelning" av elektroniska komponenter var något som fanns på riktigt, så hade det antagligen redan hänt någon gång under de 30-40 år som dessa funnits.

Att den låter dåligt är inte jättekonstigt. Gamla elektrolyter är aldrig bra, dessutom kan tomgångsströmmen vara felinställd. Finns även god chans att det finns för mycket likström på högtalarutgångarna, och sånt låter illa. Jag brukar jag inte ens provlyssna på en förstärkare förrän allt detta är kontrollerat, eftersom det riskerar att ge dåliga första intryck. Och såna tenderar ju att sätta sig i huvudet. :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-22 21:23

AlNiCo skrev:Nej, den kan inte ändra på sig, men den kan vara i behov av service. Om "inspelning" av elektroniska komponenter var något som fanns på riktigt, så hade det antagligen redan hänt någon gång under de 30-40 år som dessa funnits.

Det där håller jag med om.

Att den låter dåligt är inte jättekonstigt. Gamla elektrolyter är aldrig bra,

Det där håller jag inte alls med om. Elektrolytskräcken är helt överdriven. Jag har mätt upp för många för att gå på den trenden.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 21:37

Jag kanske skulle lämna in den till Orven innan fortsatta prov?

/A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-23 22:29

Flint skrev:
Att den låter dåligt är inte jättekonstigt. Gamla elektrolyter är aldrig bra,

Det där håller jag inte alls med om. Elektrolytskräcken är helt överdriven. Jag har mätt upp för många för att gå på den trenden.

Det är väl bara modernare elektrolyter som åldras så värst?

Att det lönar sig att byta elektrolyter i högtalare tror jag däremot beror på att det var en dålig idé att sätta en elektrolyt där redan från början. Förbättringen av att byta till nån annan konding hade alltså infallit även om man gjort bytet när högtalaren var ny...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 22:47

MiaM
Menar du att nya elektrolyter skulle vara sämre och känsligare?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-23 23:42

Fortsatta prov får anstå några dagar, sedan får öronen tala om hur det låter. Men jag funderar på ett vettigt sätt att jämföra stärkare på. När jag stressat har skiftat alla in och utkablar på förstärkaren har jag liksom glömt hur det lät på den första. Kan man tänka sig att sätta en högtalarsladd i var stärkare, splittra rcan och sätta en i var stärkare och köra in en monosignal? Eller finns något annat bra knep för en ensam person som lyssnar under tidspress?
Mvh, A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-24 21:01

Flint skrev:MiaM
Menar du att nya elektrolyter skulle vara sämre och känsligare?

Jag kanske har fått det om bakfoten, men nog har elektrolyterna blivit sämre sen de började vara "explosionsskyddade"? D.v.s. gamla elektrolyter verkar vara klart tätare även vid lite övertryck så om man överbelastar dem så exploderar de verkligen, men de verkar hålla längre. Nyare pyser bara till lite om man överbelastar dem men de verkar hålla sämre.

Jag tänker inte bara på jätteproblemet under några år på 00-talet då tillverkare i (bl.a.?) Taiwan trott sig ha lyckats kopiera en ny tillverkningsmetod genom industrispionage i Japan men misslyckats, utan jag tänker allmänt på elektrolyter under längre tid.

Eller så kanske konstruktörerna/tillverkarna av hemelektronik blivit snålare med marginalerna och/eller så sliter kanske switchnätdelskonstruktioner hårdare på elektrolyter?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 21:09

Varför tidspress? Jag brukar lyssna mellan ett och tjugofem år på prylarna innan jag börjar få en hyfsad uppfattning om dem... Min 1030 lyssnade jag på i flera år, innan rörmagin slog till. Den gör det emellanåt...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-24 21:21

Tidspress i det längre loppet har jag inte. Bara i de korta tidsintervallerna. Hinner jag på dagarna lyssna och jämföra lite, så kanske jag hinner lyssna en halv låt på ena förstärkaren och efter två timmar någon minut på den andra förstärkaren. Det är svårt att jämföra något under sådana premisser. På kvällar och helger är det uteslutet. Men som föräldraledig så hinner jag i alla fall vara hemma mycket mer än alla som förvärvsarbetar och som missar veckodagtida jämförande lyssningar helt och hållet.

Men imorgon åker Lyxgubben fram från sitt gömställe igen. Då ska jag försöka hitta på något slugt sätt att jämföra med lite större ackuratess. Bäst vore förståss att ha en hjälpreda med sladdarna, kanske kan fråga min sambo när hon kommer från jobbet om vi inte kunde skaffa barnvakt och jämföra förstärkare några timmar! :lol:

Elektrolyter kan jag tyvärr inte stava till men jag tror att det rimmar på flyter vilket båtar gör. Och båtar vet jag massor om!

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 09:58

Nu provlyssnas det igen under skapligt hyggliga förhållanden. Och jag kan absolut inte höra något fel med den här stärkaren. Tvärtom. Det låter riktigt trevligt. Den är helt skrap och glappfri vilket inte kan sägas om Pioneern som står i bakgrunden. Den glappar i Loudnessknappen och skrapar i volymen. Den borde få sig en omgång för den får stå kvar i bokhyllan då inget annat får plats där.

Men Luxmannen är ju större än toppen på 8071orna åt alla håll! Stämmer det måhända inte att det inte är storleken som räknas?

Något kvalitativt jämförande får jag däremot inte till, det tar för lång tid att skifta sladdar. Jag får nöja mig med att även Luxmannen låter bra i mina öron. Och det var ju skönt.

Bild

Väl mött
/Anders

edit: ps. Kan man säga att han sjungit upp sig då, den gode Lyxgubben? :D ds.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 10:18

Kul att se den. Den har inga gula markeringar på volym o balansratt mm?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 10:38

Nej, det ser mörkt ut (på Kameruns avbytarbänk, som någon sa). Helt svart är den. Och den har nog alltid varit det. Det är nog alltså inte din gamla. Var den oxå helsvart?

Och jag börjar verkligen digga den. Det är kvalitetskänsla i rattar och reglade på något sätt, trots att det inte ser ut så. Och de små Duxarna verkar oxå sjunga upp sig rejält med Luxmannens hjälp. Minst hälften är säkert inbillning, men dom duger helt plötsligt att lyssna på trots att jag är nykter. Visst, man får trycka in Loudnessknappen (kan man kalla den för färgningsknappen??) för att det ska låta ordentligt, men ändå. Och Pioneern har ju något mickelmackel med just den knappen.

/A

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 17:48

Andersh74 skrev:Nej, det ser mörkt ut (på Kameruns avbytarbänk, som någon sa). Helt svart är den. Och den har nog alltid varit det. Det är nog alltså inte din gamla. Var den oxå helsvart?

Och jag börjar verkligen digga den. Det är kvalitetskänsla i rattar och reglade på något sätt, trots att det inte ser ut så. Och de små Duxarna verkar oxå sjunga upp sig rejält med Luxmannens hjälp. Minst hälften är säkert inbillning, men dom duger helt plötsligt att lyssna på trots att jag är nykter. Visst, man får trycka in Loudnessknappen (kan man kalla den för färgningsknappen??) för att det ska låta ordentligt, men ändå. Och Pioneern har ju något mickelmackel med just den knappen.

/A

Yepp, den var helsvart. Rätt liten chans att det skulle vara min gamla, men ibland är världen väldigt liten. Har fortfarande inte lyckats dra mig till minnes var den tog vägen. Kanske min brorsa tog hand om den... eller inte.

Världen ÄR liten. Kontaktade en säljare på Tradera om ett objekt och tyckte att namnet lät bekant. Sökte i min korrespondens och upptäckte att jag sålde min 1030 till honom via Tradera 2010. Riktigt billigt gick den...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-25 20:29

Andersh74 skrev:Och de små Duxarna verkar oxå sjunga upp sig rejält med Luxmannens hjälp. Minst hälften är säkert inbillning, men dom duger helt plötsligt att lyssna på trots att jag är nykter. Visst, man får trycka in Loudnessknappen (kan man kalla den för färgningsknappen??) för att det ska låta ordentligt, men ändå. Och Pioneern har ju något mickelmackel med just den knappen.

Så fort man börjar använda loudness, tonkontroller och eventuella andra filter så får man ju också en matchning/missmatchning mellan frekvensgången hos kringutrustning och förstärkaren.

Du skulle i princip kunna prova att ansluta hörlursutgången på Luxman'en till en linjeingång på Pioneer'en, ställa Pioneerstärkaren på helt rak frekvensgång och se vad som händer med ljudet med dux-lådorna. Visst, du får med Luxman'ens slutsteg "i onödan" men det borde ändå ge en vink om Pioneeren gör nåt otrevligt med ljudet som märks extra väl på dux-lådorna.

Ja, eller så kan du bara vara nöjd med att det låter bra och poppa på :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 22:17

Tyvärr så får ju nog aldrig Luxmannen bo i vardagsrummet. Den är ju stor och svart som USS Enterprise! Men det var ett intressant förslag till experiment. Vid tillfälle ska jag göra på det viset. Tax för tipset MiaM!

/Anders

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 22:33

Den stora, varmt lysande, displayen gör att den sprider ett lugn omkring sig, rogivande som ett akvarium. Det svarta runtomkring syns inte när du mörklägger för lyssning...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 22:38

Jo, jag tycker att den är vacker och storslagen i rätt miljö. Den kommer passa fint på övervåningen och driva biosalongen. Och på torsdagen ska jag ju få den av en vän som kommer på besök. Då ska jag oxå köpa långa, fina och dyra monsterkablar till högtalarna och ställa Lyxgubben på hedersplatsen där jag hade biostärkaren innan. Jag flyttade ju på Marantzen då jag funderade över vad som var värst, lång signalkabel eller lång högtalarkabel och om det var det lite delade meningar. Men jag diggar ändå inte 0,75 lampsladden som jag hade där innan.

/Anders

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 22:42

Andersh74 skrev:Jo, jag tycker att den är vacker och storslagen i rätt miljö. Den kommer passa fint på övervåningen och driva biosalongen. Och på torsdagen ska jag ju få den av en vän som kommer på besök. Då ska jag oxå köpa långa, fina och dyra monsterkablar till högtalarna och ställa Lyxgubben på hedersplatsen där jag hade biostärkaren innan. Jag flyttade ju på Marantzen då jag funderade över vad som var värst, lång signalkabel eller lång högtalarkabel och om det var det lite delade meningar. Men jag diggar ändå inte 0,75 lampsladden som jag hade där innan.

/Anders

Det kan säkert se trevligt ut med fetare kablar, även om du inte kommer att höra någon skillnad... om du nu inte absolut vill förstås.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 22:43

jag skämtade om feta kablar. Jag tycker dom är fula. Men däremot så känns det tveksamt med 0,75 lampsladd då de kanske blir nästan 12-15 meter långa. ,1,5 mm skulle åtminstone kännas lite bättre. Eller vad tror ni?

/A

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 22:51

Andersh74 skrev:jag skämtade om feta kablar. Jag tycker dom är fula. Men däremot så känns det tveksamt med 0,75 lampsladd då de kanske blir nästan 12-15 meter långa. ,1,5 mm skulle åtminstone kännas lite bättre. Eller vad tror ni?

/A

Det känns alldeles säkert bättre.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 23:04

Men finns det en möjlighet, med tanke på längden att 0,75 mm kan spöka på ett reellt sätt? Korta lampsladdar är väl inget att bry sig om om man har psyket under kontroll. Men vid någon längd borde väl arean börja påverka?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-26 01:25

Åtminstone i teorin beror eventuell hörbar skillnad mellan kabelförluster på hur jobbig impedans högtalaren har, hur den impedansens påverkan på kabelns spänningsfall faktiskt hörs och vilken dämpfaktor förstärkaren har.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-04 21:08

Jag tror mitt psyke är under full kontroll nu. För nu är 0,75 kabeln tillbaka. Och jag tycker fortfarande det låter lika bra. Vilken tur att det testades kablar i Umeå.... :D

Men varför spelar mina 8 ohms S-system med långa 0,75 kablar mycket högre än MP2 4 ohm med korta och tjocka sladdar? MP2orna spelar både fint och högt när de får spela själva.

/A

Återgå till Vintage-hifi