Bill50x skrev:Hittills har jag bara sett Svante som överhuvudtaget medgivit/diskuterat eventuella svagheter i F/E-lyssningen.
Magnuz skrev:Svante är ingalunda ensam om att påpeka/medge svagheter med metoden.
Intressant... Båda använder en snedstreckskonstruktion för att beskriva vad jag egentligen gör. Båda använder ordet "medge".
Hursomhelst så tycker jag inte att jag "medger" att metoden inte är perfekt. Det implicerar att jag går i försvar för metoden. Det är iaf inte min avsikt. Jag tycker att F/E-lyssning är en av de bättre* metoderna att testa förstärkare med men jag tycker inte att den är perfekt. Jag ser ingen anledning att mörka med bristerna, tvärt om så bör bristerna diskuteras så att man kan komma fram till någon sorts konsensus om hur svårigheterna med metoden ska hanteras. F/E-lyssning är inget hjärtebarn för mig, men ändå tycker jag att det är det bästa* enskilda sättet att utvärdera förstärkare. Men den dag det dyker upp något bättre kommer jag gladeligen att acceptera och använda det när jag behöver.
Redan idag finns det ju andra metoder är inte F/E-lyssning heller den enda lämpliga metoden. Mätningar är utmärkta för att förklara
varför en F/E-lyssning har gett det utfall som det har, öppna lyssningar är ofta det enda som går att ordna, och är man medveten om riskerna är det ett effektivt sätt att sålla eller bara ha kul. A/B-lyssning är ibland det enda valet med andra apparater än förstärkare. osv osv.
Jag tror att den inställningen delas av många F/E-förespråkare. Samtidigt polariseras debatten ibland och man överlåter till sina "motståndare" att kritisera metoden. Det tycker jag är tråkigt.
*Bra i meningen att det ger tillförlitliga resultat baserat enbart på ljudkvalitet och dessutom hur örat uppfattar den. Metoden är mindre bra ur aspekten att det är svårare att ordna med utrustning etc.
Uj vad seriöst det blev...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.