No way!!!
Jag är så klok att jag inte ens förstår vad som är svårt att förstå.
Om man har en imaginär vektor* och lägger till en liten roterande högQ-vektor uppepå är det ju lätt att se att amlituden i vissa vinkelinterall kommer att ha nollderivata (samma totallängd för två mycket närliggande frekvenser), även om inte snurrvektorn# förmår kompensera den helimaginära vektorns fulla amplitud.
Lätt som en plätt!
Vh, iö
- - - - -
*Säg från en kånka, vilket betyder att den ligger horisontellt om Y-axeln är reell (för skojs skull) och att den krymper med 6 dB per oktav när uppåt vi går.
#Som utgår ifrån kånka-vektorns spets med amplituden noll, växer initialt i motsatt riktning (bekämpar kånkavektorn) för att mitt i resonans vara 90 grader mot den (alltså reell) och sedan fortsätta att addera, för att till sist krympaihop till noll igen.
(I exemplet tittade man exempelvis på en liten kondensator i serie med en parallellresonanskrets bestående av en större kondensator, en drålle och en resistor. Fast det kan lika gärna vara ett dämparlöst fjäderben höger fram till en bil, med resonans i triangelstaget...)
PS. Två vektorer, en stillaliggande imaginär och en snurr(resonans)vektor, hur svårt kan det vara? Det här är ju ett litet leksaksproblem jämfört med de överföringsfunktionskomplexiteter bestående av
hundratals vektorer (elektriska, mekaniska och akustiska) och därpå alla olinjäriteter som hotar från olika håll som man
måste ha koll på, i huvudet, samtidigt(!), när man konstruerar högtalare. Om de skall bli nåt bra vill säga, högtalarna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).