Moderator: Redaktörer
man byter inte ut det perfekta. Nja är mer nöjd med bägge variationerna. Kanske menar Paa att man skall pure när msn lyssnar på klassiskt, akustiskt och det andra när man spelar TANGERINE DREam osvpaa skrev:Du kanske behöver bättre subbar, eller riktiga fullregisterhögtalare?
adzer skrev:Jag kör alltid med pure direct aktiverat, men jag använder inte delningsfiltret i förstärkaren.
matså skrev:adzer skrev:Jag kör alltid med pure direct aktiverat, men jag använder inte delningsfiltret i förstärkaren.
Hm intressant. Jag kan inget om delningfilter eller mellanfilter, osv förlåt en korkad fråga hur gör du då för att inte använda delningsfiltret?? Jag gissar på att du får in subbasen med directan intryckt
adzer skrev:Jag kör alltid med pure direct aktiverat, men jag använder inte delningsfiltret i förstärkaren.
IngOehman skrev:Jag kan tycka att den där pure direct-knappen bara har en funktion - att
testa hur dålig förstärkaren är.
Om det inte låter bra utan att trycka in knappen så är det ju inte en så
bra konstruktion allt som allt, och då veta tusan om det finns skäl att tro
att det låterbra med knappen intryckt heller.
Om konstruktören inte klarat av att göra de delar av förstärkaren som
kopplas bort med knappen intryckt rimligt transparenta, så finns det väl
skäl att tro att även de delar som är kvar färgar illa.
Kort sagt - tryck gärna in knappen, men det finns skäl att dra öronen åt
sig om det blir stor skillnad.
Vh, iö
shifts skrev:...om inte användaren har några filter/EQ pålagda förstås. Då kan den knappen vara till hjälp att avslöja sånt. Om det är stor skillnad av/på Pure Direct, behöver det inte innebära att apparaten är medioker (men att användaren är det, vilket jag själv bittert fått erfara).
IngOehman skrev:Om konstruktören inte klarat av att göra de delar av förstärkaren som
IngOehman skrev:Jag kan tycka att den där pure direct-knappen bara har en funktion - att
Vh, iö
xeizo skrev:IngOehman skrev:Jag kan tycka att den där pure direct-knappen bara har en funktion - att
Vh, iö
Nja, jag vet inte, "pure direct" betyder ju att man kopplar bort försteget...
xeizo skrev:...och i just hemmabioförstärkare har deras försteg så fantastiskt många finesser så det är väl mer eller mindre garanterat att de kommer att färga ljudet.
xeizo skrev:Bra då att man kan välja bort det om man vill.
IngOehman skrev:I en hem-
mabioapparat så kan i förekommande fall AD/DA-omvandlare bypassas så att
det blir omöjligt att tonkontrollera då de bara finns i digital version, och även
delningsfilter kan försvinna på samma gång.
matså skrev:Ja jag blir en galen tupp. När jag trycker in den blir allt renare osv. Men då går inte subbarna igång med sitt tryck. Hur gör ni? Själv gillar jag bägge.
IngOehman skrev:Som sagt - jag tycker det är bra att man kan trycka in knappen för att kolla
hur illa resten av förstärkaren hanterar signalen. Gör den det dåligt finns det
skäl att misstänka att det inte är så bra med knappen intryckt heller.
Vh, iö
rqu skrev:IngOehman skrev:I en hem-
det blir omöjligt att tonkontrollera då de bara finns i digital version, och även
Precis, det är väl det som hände matså, att subben försvann?matså skrev:Ja jag blir en galen tupp. När jag trycker in den blir allt renare osv. Men då går inte subbarna igång med sitt tryck. Hur gör ni? Själv gillar jag bägge.
petersteindl skrev:rqu skrev:IngOehman skrev:I en hem-
Precis, det är väl det som hände matså, att subben försvann?matså skrev:Ja jag blir en galen tupp. När jag trycker in den blir allt renare osv. Men då går inte subbarna igång med sitt tryck. Hur gör ni? Själv gillar jag bägge.
Vaförsvann subben då Matså tryckte på knappen?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Som sagt - jag tycker det är bra att man kan trycka in knappen för att kolla
hur illa resten av förstärkaren hanterar signalen. Gör den det dåligt finns det
skäl att misstänka att det inte är så bra med knappen intryckt heller.
Vh, iö
Ska man trycka in den med tummen då, eller?
KarlXII skrev:På min Onkyo blir det stor skillnad, men så är den inte speciellt imponerande ur ett musik/tvåkanalsmässigt perspektiv heller, så det kanske stämmer.
KarlXII skrev:Direct-läget låter i princip likadant, men där kan man få gång sub, och displayen är tänd. På stereoläget dock är det monumental skillnad från de två andra.
KarlXII skrev:Å andra sidan kanske det är stereoläget som är galet då. Fan vet.
Jag hade fåt för mej att Pure direct var ett rent tvåkanalsläge...?-Palle- skrev:Använder Pure Direct när det vankas film och då endast för att slippa att displayen lyser upp hela rummet.
bakerman22 skrev:Jag hade fåt för mej att Pure direct var ett rent tvåkanalsläge...?-Palle- skrev:Använder Pure Direct när det vankas film och då endast för att slippa att displayen lyser upp hela rummet.![]()
Funkar Pure direct även om man kör en direktavkodning från en film i flerkanal ?
bakerman22 skrev:Jag hade fåt för mej att Pure direct var ett rent tvåkanalsläge...?-Palle- skrev:Använder Pure Direct när det vankas film och då endast för att slippa att displayen lyser upp hela rummet.![]()
Funkar Pure direct även om man kör en direktavkodning från en film i flerkanal ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster