Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
En lika bra myt är dock att hemmabioförstärkare alltid är sämre än stereo-
förstärkare.
En minst lika bra myt är väl att en bioförstärkare är bättre än en motsvarande stereoförstärkare?
Det kan den absolut vara så vad är myten?
Visst kan det vara så. Men inte alltid, eller generellt. Därav myten, eftersom många verkar tycka att en bioreceiver, nästan oavsett vad det är för någon, är bättre än 2-kanalare i motsvarande prisklass.
/ B
IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Jag säger inte att det inte finns någon som tycker så, bara att jag
inte sett det och är nyfiken på saken, särskilt med tanke på att du
skriver att MÅNGA verkar tycka så. Då blir jag förstås nyfiken när
jag inte sett någon uttrycka något dylikt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Du har ett selektivt minne IÖMen det kanske jag också har...
I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare. Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom. Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
I alla fall ser jag det som en myt att bioreceivrar generellt är bättre än sina 2-kanaliga motsvarigheter.
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare. Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom. Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
I alla fall ser jag det som en myt att bioreceivrar generellt är bättre än sina 2-kanaliga motsvarigheter.
/ B
Jag kommer väl ihåg sådana resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 972#534972
petersteindl skrev:paa skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
/ B
IngOehman skrev:PS. Att jag inte hittat någon stereoförstärkare som kan mäta sig med de bästa 5.1-förstärkarna för i runda tal 5000:-, använd som stereoförstärkare, betyder sjävklart inte att det inte kan finnas någon.
paa skrev:Bill50x skrev:Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Vh, iö
grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Nattlorden skrev:grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Hur tänker du göra för att få tag på ett som du är garanterad att den minuten redan inte är körd?
grafpro skrev:Nattlorden skrev:grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Hur tänker du göra för att få tag på ett som du är garanterad att den minuten redan inte är körd?
Nej, det vet man förstås inte. Det är nog rentav troligt att alla element genomgår en snabb test som sista moment i tillverkningen. Då är de alltså redan "inspelade"! Men det ska ändå bli intressant att se.
Om man spekulerar på lösan grund så skulle väl rimligen en dramatisk effekt på en enda minut inte kunna vara mekanisk, utan sannolikt ha med magnetfältet att göra.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Du har ett selektivt minne IÖ![]()
Bill50x skrev:Men det kanske jag också har...
Bill50x skrev:I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare.
Bill50x skrev:Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom.
Bill50x skrev:Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Bill50x skrev:Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
IngOehman skrev:Att hitta en dålig hemmabioförstärkare torde inte vara svårt, och givet
att jag inte tror något har svårt att inse det, så är det du skriver ju
bara tokerier.
sprudel skrev:Hur svårt kan det vara? Det är väl bara att säga: Oj då ,det hade jag glömt!
Vi är alla människor, och vi ändrar åsikter allteftersom vi lär oss mer, och vi glömmer!
Frossa inte i detta nu, please.
Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
bensnake skrev:Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
Just nu talar tystnaden, i alla fall...
Flint skrev:bensnake skrev:Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
Just nu talar tystnaden, i alla fall...
Det har med dagsljuset att göra.
Flint skrev:Vi ska nog inte utveckla det där så mycket längre.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Att hitta en dålig hemmabioförstärkare torde inte vara svårt, och givet
att jag inte tror något har svårt att inse det, så är det du skriver ju
bara tokerier.
Alltså, nu har jag läst ditt inlägg ett antal gånger men blir inte riktigt klok på vad det är du vill ha sagt.
Är det ok med ett par följdfrågor för att räta ut frågetecknen?
bensnake skrev:Jag ställer dem likväl.
1. Är du av uppfattningen att hemmabioreceivrar oftast är bättre som stereoförstärkare än just renodlade stereoförstärkare, givet samma prisspann?
bensnake skrev:Eller är du av uppfattningen att stereoförstärkare oftast är bättre som just stereoförstärkare än hemmabioreceivrar drivna i tvåkanal, givet samma prisspann?
bensnake skrev:Eller menar du att stereoförstärkare och hemmabioreceivrar generellt (oftast men att undantag givetvis finns) presterar lika bra i tvåkanal givet samma prisspann?
bensnake skrev:Som "bättre" åsyftas "bättre återgivare". Jag vill ha svar som utgår från DINA erfarenheter och inte som gör anspråk på att vara objektiva sanningar (det kanske är samma sak iofs...).
bensnake skrev:2. Du skriver "...jämfört med de bästa hemmabioförstärkarna". Kan du ge några exempel på DÅLIGA hemmabioreceivrar i prisläget, säg 5000 kr, eftersom det var det du själv hänvisade till i paas länkade tråd?
bensnake skrev:Vad är det i sådana fall som är dåligt med dem? Mätbara prestanda? Ljudmässiga tillkortakommanden? På vilket/vilka sätt, i förekommande fall? Och hur har du kommit fram till det?
bensnake skrev:Flint skrev:Vi ska nog inte utveckla det där så mycket längre.
Du har nog rätt. Icke desto mindre är jag nyfiken på att få svar. Men det kommer nog vad det lider...
IngOehman skrev:Sådana lösningar drabbar ju ofta drivimpedansen till hörlurarna.
Och att definiera kvalitet som "frånvaron av integrerade operations-
förstärkare" är lika klokt som att räkna en stor prislapp som kvalitet.
Ingen av dessa saker är direkt översättbara till prestanda.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, det är jag inte. Snarare är det nog min erfarenhet att stereo-
förstärkare i snitt är bättre, men långt ifrån så mycket bättre som
man skulle kunna tro givet vad de sparat in på att inte behöva ha
en radiodel, en massa dekordrar, rums-eq, fem ytterligare slutsteg,
bildbehandlingskretsar...
"..."
2. Något som är riktigt men, som trots det inte irriterar dig och får dig
att vilja vara otrevlig, t ex genom vända och vrida det jag skrivit för att
få det att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
Jag har märkt att det är svårt att lyckas med punkt 2 när jag skriver
något som du läser. Vi får se om det blir som vanligt även denna gång.
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Nej, det är jag inte. Snarare är det nog min erfarenhet att stereo-
förstärkare i snitt är bättre, men långt ifrån så mycket bättre som
man skulle kunna tro givet vad de sparat in på att inte behöva ha
en radiodel, en massa dekordrar, rums-eq, fem ytterligare slutsteg,
bildbehandlingskretsar...
"..."
2. Något som är riktigt men, som trots det inte irriterar dig och får dig
att vilja vara otrevlig, t ex genom vända och vrida det jag skrivit för att
få det att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
Jag har märkt att det är svårt att lyckas med punkt 2 när jag skriver
något som du läser. Vi får se om det blir som vanligt även denna gång.
Vh, iö
Det är ibland svårt att avgöra om något bara är en myt utan grund eller om det faktiskt ligger en del sanning bakom. Skulle man kunna sammanfatta det så här, på't ungefär (enligt vad jag tycker mig kunna läsa ut av det du skriver)?
Stereoförstärkare är i genomsnitt bättre jämfört med hemmabioreceivrar drivna i tvåkanal, givet samma prisspann.
bensnake skrev:Eller omvänt:
Hemmabioreceivrar är i genomsnitt sämre när det kommer till ren tvåkanalsdrivning än renodlade stereoförstärkare, givet samma prisspann.
bensnake skrev:MEN!
Mot de bästa hemmabioreceivrarna på marknaden har stereoförstärkare, oavsett vilken (åtminstone ingen du testat), inget att hämta, givet samma prisspann.
bensnake skrev:När det gäller det du skriver i det sista av citaten jag använt, är det inte min ambition att försöka få det du skriver att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
bensnake skrev:Stundtals tycker jag dock att du lyckas ganska bra med detta själv. Långa analogier om tidsmaskiner och dylikt, där sammanhangen väl får anses som så pass krystade att de väcker ett löjets skimmer över det du egentligen försöker säga, gör att man ibland undrar vad inläggen ska tjäna till.
bensnake skrev:Däremot tycker jag att det är viktigt att visa att det finns två sidor av ett mynt och att "etablerade åsikter" av "etablerade medlemmar" i detta forum ibland tenderar att lägga sordin på stämningen i vissa trådar. Att då "utmana" lite, som jag väl stundtals gör, ska du inte ta som ett kriterium för att jag försöker "sätta dit dig", snarare bör det ses som ett uttryck för ett "röra om i grytan"-förfarande.
bensnake skrev:Fysiska lagar och objektiva fakta ifrågasätter jag aldrig. Inom denna hobby tycker jag dock att det är viktigt att kunna diskutera utifrån dessa och hur man förhåller sig till dem är i allra högsta grad någonting subjektivt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster