Harryup skrev:Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.
Driver skulle jag välja (i synnerhet som jag redan har) en TAD2002.
THAM15 kanske är kul.
Fjonk, har du tänkt spela musik hemma på ett sådant system?
mvh/Harryup
Men du kan ju inte spela ner till 300hz med en comp.driver. Jag är ute efter ett element! Har du tittat hur konstruktionen ser ut?
Tham15 kan verkligen vara kul och har haft det i pipelinen, men det kommer inte att funka eftersom det inte funkar så bra över 200 hz. Jag behöver något som går upp till iaf 300 hz.
Uppskattar verkligen om du läser tråden.
Jag läser tråden. Men är kanske otydlig.
Elementen med kåpa jag frågade om är ju för hornet.
Att det inte går ner till en THAM är ju klart men jag har ju redan nämnt JBL 2227 som en möjlig 3-vägare eller TAD 1102 vilket jag inte nämnt.
Och sen under det något typ THAM eller Kraken.
Fast sen finns det faktiskt en del som kör gamla JBL drivers med och utan större bakkåpa ner till minst 300Hz. Men det var ju inte min avsikt alls.
Som jag ser det bör man inte köra drivern särskilt mycket under 1kHz och hur långt ner funkar mellanregistren i hornet? Går dom under 300 så att man klarar att dela där eller bör man dela högre?
mvh/Harryup
Missförstånden är rätt uppenbara. Men här är en bild. Längst bak i hornet sitter det 1(!) kompressiondriver. Runt på hornet sitter det 4 st traditionella högtalarelement med sluten kåpa. Så ser alla konstruktioner ut jag har tittat på. Självfallet skall jag ha 2 st kompressionsdrivers, en för varje kanal. Det har jag inte valt än, troligen blir något beprövat i medium prisklass, t.ex. DE25, DE250 eller 4550.
Men det jag letar efter NU är de fyra VANLIGA ELEMENTEN som sitter runt på hornet. I vissa fall väljer man som på bilden ett mellanregisterelement med kåpa. Så slipper man beräkna en kavitet som skall vara utanför hornet.
Vad gällande olika lösningar med THAM osv så kommer jag i första hand hålla saker och ting väldigt simpelt (och redan där är det komplext). Detta innebär en tvåvägs Unity-horn med 4-8 mellanregister per element och 1 kompressionsdriver. Till detta kommer det användas en 15 eller 18 tums BR-bas som spelar från X-300 Hz, cirka.
Så. Har jag varit tydlig nu? Titta på bilden. Det är de fyra likadana som jag letar efter för tillfället. Bara dom.