Moderator: Redaktörer
Pilen? Ja mina frontar går inte så långt ner till hz och den ena subiana går ner till 26 hz och subpotato Åke går ner till 20 hztvett skrev:Den där med pilen?
jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz. Om du har någorlunda brant delningsfilter kan du köra en delningsfrekvens på 150Hz utan några som helst problem.
Jag skulle säga att du kan även lägga dej på 200Hz om det finns nåt skäl.
Det är ju också bra att avlasta de högtalare som skall ge övre bas/mellanregister från bas med stor amplitud.
Hör du riktning från en högtalare under 200Hz beror det på att den distar.....
aisopos skrev:Den distar väl då ...
jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz.
IngOehman skrev:Men jag kan försäkra att man kan riktningsbestämma ljud ned till cirka
50 Hz med nolldistorsion, i utomhusmiljö (/ekofri miljö).
NiklasF skrev:jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz. Om du har någorlunda brant delningsfilter kan du köra en delningsfrekvens på 150Hz utan några som helst problem.
Det är ju också bra att avlasta de högtalare som skall ge övre bas/mellanregister från bas med stor amplitud.
Jag har en av marknadens bästa köpesubbar, delar jag den vid 80hz så hör jag var den står så snälla såna här påståenden kanske funkar på lunarstorm men inte här på faktiskt.se.
bensnake skrev:jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz.
IngOehman skrev så här i en annan tråd:IngOehman skrev:Men jag kan försäkra att man kan riktningsbestämma ljud ned till cirka
Här är tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... best%E4mma
I samma tråd berättade Nattlorden om sin kompis som kunde riktingsbestämma ljud så låga som 50 Hz.
Pratar ni inte om samma saker eller vem har rätt?
Richard skrev:NiklasF skrev:jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz. Om du har någorlunda brant delningsfilter kan du köra en delningsfrekvens på 150Hz utan några som helst problem.
Jag har en av marknadens bästa köpesubbar, delar jag den vid 80hz så hör jag var den står så snälla såna här påståenden kanske funkar på lunarstorm men inte här på faktiskt.se.
Medhåll, dessutom, ska man dela vid 100hz eller högre så krävs det minst två subbasar kopplade i äkta stereo för att inte fucka upp melodislingorna.
bensnake skrev:bensnake skrev:jansch skrev:Du har ingen chans att riktningsbestämma ljud som ligger under 200Hz.
IngOehman skrev så här i en annan tråd:IngOehman skrev:Men jag kan försäkra att man kan riktningsbestämma ljud ned till cirka
Här är tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... best%E4mma
I samma tråd berättade Nattlorden om sin kompis som kunde riktingsbestämma ljud så låga som 50 Hz.
Pratar ni inte om samma saker eller vem har rätt?
Bump. Eller det kanske är väl tidigt?
MagnusÖstberg skrev::D
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster