2-ch skrev:En ovanlig kombination, humor och ekonomi i samma mening.
Ett uttalande värdig en fredag eftermiddag!

Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:En ovanlig kombination, humor och ekonomi i samma mening.
Almen skrev:DQ-20 skrev:Den här typen av texter är för övrigt "snutna ur näsan", i alla fall inte för mig, så ta det försiktigt med F5 den kommande veckan.
Jag undrar om det inte skall in en negation i utsagan ovan. För den logiska konsistensen, alltså.
DQ-20 skrev:Almen skrev:DQ-20 skrev:Den här typen av texter är för övrigt "snutna ur näsan", i alla fall inte för mig, så ta det försiktigt med F5 den kommande veckan.
Jag undrar om det inte skall in en negation i utsagan ovan. För den logiska konsistensen, alltså.
INTE!
/DQ-20,001
Almen skrev:~"snutna ur näsan", alltså.
IngOehman skrev:Vabuari åsyftade möjligen inte hur det låter att säga februari förkylt, utan
kan ha varit en skojig sammansättning av Vab (vård av barn) och februari.
Och med Vabuarisuger menar du förstås att du använder en sådan hära:
Suveränt initiativ med statistiktråden förresten - må den bringa klarhet till
många!
Vh, iö
Almen skrev:Men... Vart tog inlägget vägen?
petersteindl skrev:Då skall alltså del 4 och del 5 komma
sebatlh skrev:H0 och HA...
Så anledningen till att du (DQ-20) inte gillar ordet konfidens är att i fallet F/E så får vi enbart reda på att det sanna medelvärdet inte verkar vara 0,5.
Men HA kan vara både 1 eller 0,8?
Kan man inte sätta upp nollhypotesen att det sanna medelvärdet är 0,9 eller bättre säg?
Då skulle det krävas max 10 rätt av 14 för att förkasta teorin med p är mindre än 0,05. (om jag inte gjorde fel med kalkylatorn)
Då borde man ju kunna säga sig ha en viss konfidens i att en förstärkare inte färgar. Om man kallar H0 för gränsen för fägring alltså![]()
Rajt?
DQ-20 skrev:sebatlh skrev:H0 och HA...
Så anledningen till att du (DQ-20) inte gillar ordet konfidens är att i fallet F/E så får vi enbart reda på att det sanna medelvärdet inte verkar vara 0,5.
Men HA kan vara både 1 eller 0,8?
Kan man inte sätta upp nollhypotesen att det sanna medelvärdet är 0,9 eller bättre säg?
Då skulle det krävas max 10 rätt av 14 för att förkasta teorin med p är mindre än 0,05. (om jag inte gjorde fel med kalkylatorn)
Då borde man ju kunna säga sig ha en viss konfidens i att en förstärkare inte färgar. Om man kallar H0 för gränsen för fägring alltså![]()
Rajt?
Nope.
"Konfidens" har inte med saken att göra så länge som det anger något som ens är i närheten av att uttrycka förtroendet för HA i ett signifikanstest. Jag vill att det skall vara glasklart. Den relativa frekvensen som du anger bör istället tolkas som effektstorlek, eftersom det är det. I ditt resonemang alltså. Resonemanget innebär vidare att man tänker sig att den apparat som detekteras i 70% av alla fall är mindre färgande än en apparat som detekteras i 90% av alla fall. Detta har inget med signifikans att göra, men frågan har varit uppe tidigare på faktiskt.se och jag tror vi kom fram till att det är ogörbart, även om argumenten var lite olika (från "feltänkt från början till slut" till "omöjligt att genomföra empiriskt").
Vad gäller dina äventyr i binomialkalkylatorn så vet jag inte riktigt vad du vill undersöka. En låg sannolikhet för att svara "rätt" i ett f/e-test innebär ju att förstärkaren är svår att detektera. En hög sannolikhet innebär att förstärkaren är lätt att detektera. Var vill du lägga "snittet" (i termer av sannolikhet) och varför?
För övrigt måste man svara en serie med 63 av 64 rätt för att kunna förkasta hypotesen att sannolikheten att svara rätt i varje enskilt försök är högst 0,9 (på 1%-nivån.) Varför man nu vill göra det.
/DQ-20
2. Statistiskt SIGNIFIKANTA resultat är resultat som är ovanliga, givet vissa antaganden om PARAMETERARNA (populationsegenskaper). Osannolika resultat är värda att lägga märke till. Förenklat: SIGNIFIKANT är det samma som OVANLIGT.
sebatlh skrev:"En smula" försenat svar men…
Jag skrev otydligt så jag omformulerar mig.
A) Jag försökte utröna kopplingen mellan H0 och HA. Om man har en binär utfallsmängd så borde man väl ändå få att om H0 kan förkastas med en sannolikhet om 99% så borde samma resultat ge att HA förkastas med 1% sannolikhet. Tyckte jag då. Men nu när jag skriver det såhär så inser jag orimligheten.
Säg att vi har två alternativ antingen färgar förstärkaren inte, eller så färgar den klart hörbart. I det här fallet så färgar förstärkaren. Det vet vi, men inte de som testar.
"Vi" lyssnar och får 20/20. Så nu kan vi med stor statistisk säkerhet förkasta teorin att det är slumpen som styr våra svar.
Men om vi vänder på det hela, kommer vi någonsin kunna producera en serie som ser ut som slumpen, bara vi gör tillräckligt många försök? Nja, det ska mycket till. Förstärkaren hörs ju. Det är inte längre samma stokastiska process i bakgrunden.
Så H0 och HA är inte varandras spegelbilder ens med en binär utfallsmängd.
Alltså blir 1-p konstigt. Eller för att citera dig.2. Statistiskt SIGNIFIKANTA resultat är resultat som är ovanliga, givet vissa antaganden om PARAMETERARNA (populationsegenskaper). Osannolika resultat är värda att lägga märke till. Förenklat: SIGNIFIKANT är det samma som OVANLIGT.
Vad som är ovanligt för H0 är inte per automatik vanligt för HA.
19/20 är kanske jätteovanligt för HA samtidigt som det är ovanligt för H0.
Har jag tänkt rätt den här gången då?
B) Att sätta nollhypotesen till något annat än 0,5.
Jag tänkte fel med sannolikheterna. Jag vände på det hela och glömde bort att målet är att förkasta en teori. Då blev antalet lyssningar mer hanterbart![]()
Har man många lyssningar så kan man ju kolla på antal rätt / antal lyssningar bara för att få ett mått på hur svårt något är att detektera…
Morgan skrev:Ren komik för den som är hyggligt insatt i vad ett p-värde är.
grafpro skrev:Nu en konkret fråga som det alldeles säkert finns ett konkret svar på.
---
Möjligen är jag den siste i världen att inse att ett annat upplägg finns (jag såg det i ett nyhetsinslag om forskning på människors förmåga att känna skillnad på dofter): Lyssnaren får tre alternativ att välja på, där två i själva verket är detsamma. Frågan som ställs är "Vilken är annorlunda?".
grafpro skrev:Då har sakkunskapen sagt att om vi vill påstå att skillnad kunde höras med 99% säkerhet så kör man 9 lyssningar. Med 9 rätt är då saken klar.
grafpro skrev:Med färre rätt fortsätter man. 12 av 13 ger också 99%, liksom 14 av 16 eller 17 av 20.
grafpro skrev:Möjligen är jag den siste i världen att inse att ett annat upplägg finns (jag såg det i ett nyhetsinslag om forskning på människors förmåga att känna skillnad på dofter): Lyssnaren får tre alternativ att välja på, där två i själva verket är detsamma. Frågan som ställs är "Vilken är annorlunda?".
Slumpresutatet är därmed 1/3 i stället för 1/2 - hur ska då en testserie för 99% konfidens se ut?
DQ-20 skrev:grafpro skrev:Lyssnaren får tre alternativ att välja på, där två i själva verket är detsamma. Frågan som ställs är "Vilken är annorlunda?".
Slumpresutatet är därmed 1/3 i stället för 1/2 - hur ska då en testserie för 99% konfidens se ut?
Det där får jag nog fundera på.Men OM det är en sannolikhet på 1/3 att svara rätt är det väl bara att multiplicera på tills man når under 0.01, dvs.i det här fallet 5 gånger.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster