Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 11:58

eljulio skrev:Härligt! Klart med utpris till kund och specialare till oss på faktiskt?

På mässan erbjöds de till mässpris för 25 kkr ordinarie 30 kkr
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 12:15

hifikg skrev:Du har säkert örnkoll på hur många enheter som är beställda, fast jag förstår om det inte är några siffror ni vill gå ut med. Hoppas det långa slitet lönar sig nu. Noterar att det hela vägen fram till nyss talats om 3D12 och nu står det 3D8 på broschyren jag fick på mässan. Blev äggen mindre inför lanseringen?

Nej, äggen har samma storlek som de alltid haft. Det är ingen förändring på högtalarlådan. Från begynnelsen gav jag Bremenhögtalaren modellbeteckning HT10. HT stod för Home Theater. Siffran 10 var bara ett nummer vilket som helst d v s gripet ur luften. Därefter ändrade jag beteckning till HD-12. HD stod för High Definition och siffran 12 var också gripet ur luften och betecknade inget speciellt, men jag ville ha två mindre modeller i samma serie och de skulle då heta HD-11 och HD-10 och dessa siffror skulle heller inte betyda något särskilt. Därefter bytte jag beteckning till HD3D-12 där HD fortfarande stod för High Definition och siffran 12 betydde fortfarande ingenting annat än att vara ett nummer. 3D är inte så svårt, det står för 3 dimensioner och kommer från begreppet 3D-sound. Jag har aldrig varit nöjd med modellbeteckningen. Alla jag pratat med tycker att numret i en modellbeteckning borde knytas till något fysiskt eller fysikaliskt hos produkten och högtalaren har alltid varit med invändig volym på 8 liter. Jag har själv funderat i banorna på att kalla högtalaren med siffran 8 som indikerar högtalarens invändiga volym d v s 8 liter.

Vid ett styrelsemöte tog jag upp modellbeteckningsproblematiken och förklarade såsom jag skriver i detta inlägg och det röstades enhälligt på 3D8 där 8 står för 8 liter invändig volym d v s samma invändiga volym som högtalaren alltid haft – BREMEN 3D8.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 12:18

paa skrev:
hifikg skrev:Du har säkert örnkoll på hur många enheter som är beställda, fast jag förstår om det inte är några siffror ni vill gå ut med. Hoppas det långa slitet lönar sig nu. Noterar att det hela vägen fram till nyss talats om 3D12 och nu står det 3D8 på broschyren jag fick på mässan. Blev äggen mindre inför lanseringen?

Jag gissar att 12 betyder en bas och två diskanter men att 8 betyder 8 liter. Rätta mig om jag har fel.

Ok, jag rättar :)

Se inlägget ovan. Det betyder ett fel och ett rätt :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-05 12:24

Personligen tycker jag bättre om namn på högtalare och inte en massa kryptiska nummerserier. Det är väl bara tekniker som gillar sånt? Det är skillnad om man som på bilar kommer med nya modeller hela tiden. Och där nummerserien ofta är förståelig för gemene man och har en bäring i konkurrensen med andra fabrikat.

Högtalaren behöver ju inte heta Kalle (typ Ikea) men något roligare än 3D8 går väl att hitta på? The Egg? och när det blir större och mindre modeller, The Small Egg? The Medium Egg? The Large Egg?

Eller namngivet efter principen som typ OA-konceptet.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 12:25

Glöm inte att uppdatera hemsidan:
http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 13:04

Bill50x skrev:Personligen tycker jag bättre om namn på högtalare och inte en massa kryptiska nummerserier. Det är väl bara tekniker som gillar sånt? Det är skillnad om man som på bilar kommer med nya modeller hela tiden. Och där nummerserien ofta är förståelig för gemene man och har en bäring i konkurrensen med andra fabrikat.

Högtalaren behöver ju inte heta Kalle (typ Ikea) men något roligare än 3D8 går väl att hitta på? The Egg? och när det blir större och mindre modeller, The Small Egg? The Medium Egg? The Large Egg?

Eller namngivet efter principen som typ OA-konceptet.

/ B

Sonabs modellbeteckningar på 60 och 70-talet innebar att siffrorna stod för antalet högtalarelement. På 60-talet var det summan av elementen. OA-5 hade 5 högtalarelement. På 70-talet var det antalet basar, antalet mellanregister, antalet diskanter som siffrorna stod för. OA-12 betydde 1 bas och 2 diskanter. OA 2212 betydde 2 basar, 2 mellanregister och 12 diskanter.

Sedan kom OA-51, OA-50 och OA-52. Då var siffran inte relaterad till antalet högtalarelement. Så, någon konsekvent nummerbeteckning från 60-talet till dess slut har egentligen inte funnits. Det har också rört sig om helt olika företag som genom åren exploaterat Stig Carlssons högtalare. Även kolboxeneran hade helt annan betydelse av dess numrering.

Det finns olika typer av modellbeteckningsstruktur. Man kan t.ex. övergå till namn som Linn gjorde på högtalarna d v s efter LP12.

Man kan istället ha konsumentidentifierande modellbeteckningar. För barn kanske fluffy är bättre på mjukt godis än den kemiska formeln Natriumpentahydroblablanånting.

Nu är 3D8 beslutat och då har vi helt enkelt lämnat diskussionen för att gå vidare mot nya produkter och dess typbeteckningar.

Jag hade för 8 år sedan faktiskt kontakt med den varumärkesexpert som gjorde om Volvos beteckningar då XC infördes. Vill man ligga på topp så kostar det. En modelbeteckningsstruktur från varumärkesexperter kostar kanske 5 - 50 miljoner kr. Antingen bestämmer man sig för att köra det rejset och skriver bindande avtal, eller också låter man bli. Jag har valt att låta bli.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg en modellbeteckning. Då kan vissa nummer vara bra. Att komma ihåg alla Linns olika modellnamn tycker jag är svårt. Nog om detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 13:05

hifikg skrev:Glöm inte att uppdatera hemsidan:
http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Den kommer att göras om helt. Arbete pågår redan.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2013-03-05 13:10

petersteindl skrev:Vid ett styrelsemöte tog jag upp modellbeteckningsproblematiken och förklarade såsom jag skriver i detta inlägg och det röstades enhälligt på 3D8 där 8 står för 8 liter invändig volym d v s samma invändiga volym som högtalaren alltid haft – BREMEN 3D8.

De är alltså inte "High Definition" längre? :wink:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-05 13:18

petersteindl skrev: En modelbeteckningsstruktur från varumärkesexperter kostar kanske 5 - 50 miljoner kr.

8O
*börjar fundera på karriärsbyte på studs*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 13:21

hifikg skrev:
eljulio skrev:Härligt! Klart med utpris till kund och specialare till oss på faktiskt?

Tack! Det var ett bra mässpris det... synd att jag inte var där...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-05 13:23

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev: En modelbeteckningsstruktur från varumärkesexperter kostar kanske 5 - 50 miljoner kr.

8O
*börjar fundera på karriärsbyte på studs*
Vi kan bilda bolag!

Men man skall komma ihåg att Apples lilla miss med att namnet iPhone inte kan användas på alla marknader nog sved bra mycket mer än 5-50 mille..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 13:27

Bra modellbeteckningar kostar... http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -for-honda
Kanske därför många fegar ur och använder en bokstav o en siffra istället, det borde finnas IKEA-namn som inte är särskilt gångbara på somliga marknader också kan jag tänka.

Hmmm... lustigt... jag får en massa ******* i länken, men den fungerar. Censurerar Faktiskt det som skrivs? Nu kommer ett "fult ord" blunda! *****

Ja, jäklar...

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-05 13:31

petersteindl skrev:Vi har dels Berndt Gosch som bildade Betoma och dels Curt Herbert Kaminsky som sedan startade Veteran hifi. En annan person som hade butik var Sven Olovsson, tror jag han hette. Han hade också flera stora agenturer. De kände varandra, alla tre.

Förresten, Arne på Ljudmakarn heter Mårtensson och han bodde då på Lilla Essingen. Jag minns inte om han stavade efternamnet med å eller o.

Mvh
Peter

Kaminsky var det! :D Vilken lirare! :P

Ditt minne från Stockholm HiFi 70-80tal går inte att klaga på!
Sitter här och blir nostalgisk.....

En person som jag verkligen saknar är Dimitrij Sovré som drev Glotta.
Det var som att komma till paradiset i hans lägenhet/showroom, först
på Luntmakargatan och senare på Kammakargatan. Jag vet att
Dimitrij inte längre finns bland oss och att sonen sålde ut resterna efter
mässan på KAK-Huset (brevid Grand hotell.) Vilket år?

(Jag köpte bla en väldigt rare pickup (100 ex tillv), Mark Levinson
MLC-1, den trivs utmärkt med mitt Levinson ML-1 steg och Goldmund
Studio/T3, båda köpta ev Dimitrij på Glotta.)

Var det cancer som tog Dimitrij....? Jag låg lite lågt i HiFi svängen på 90-talet.... minns du?
En väldigt ovanlig person och asket i fingerspetsarna!
Senast redigerad av murgatroyd 2013-03-05 13:50, redigerad totalt 1 gång.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 13:33

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Vid ett styrelsemöte tog jag upp modellbeteckningsproblematiken och förklarade såsom jag skriver i detta inlägg och det röstades enhälligt på 3D8 där 8 står för 8 liter invändig volym d v s samma invändiga volym som högtalaren alltid haft – BREMEN 3D8.

De är alltså inte "High Definition" längre? :wink:

Hej JanBanan. Välkommen tillbaks. Nej, med senaste högtalarelement är de inte längre HD. De är UHD :)

Tja, HDTV är ute. Idag skall det vara UHDTV. Det är klart, man skulle kunna ha beteckningen UHD3D8 :| men jag orkar inte.

3D8 är ok :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 13:36

eljulio skrev:
hifikg skrev:

Tat lugnt :) Vi får se vad vi hittar på. Tommie fixar nog något.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 13:55

Vad gäller UHDTV på CES 2013 så var bilden på denna TV rätt hyfsad 8)

http://www.youtube.com/watch?v=SIZ9fEXzYMQ

Annars kan ni kolla in denna :) från CES

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=5HS0yuhkQl8&feature=endscreen
De har fångat stämningen rätt bra.
Det skall bli intressant att marknadsföra Bremen på det språket :P

Finns det någon hugad spekulant som kan sköta snacket och översättningarna? :) Nattis, vad sägs? :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-03-05 14:03

petersteindl skrev:
RMA skrev:Vad har du för rekomendationer om placering & övrig möblering med äggen? Ska det vara dämpning? diffusering? & hur bör detta appliceras
i förhållande till högtalarna? Ska dom helst placeras på sidoväggarna o.s.v. Vore intressant att höra dina tankar runt detta.

Det är jättebra frågor. Jag vill helst inte införa speciella dämpningsanordningar i de lyssningsrum som äggen skall användas i. Normal möblering duger gott och är önskvärt. Diffusering kan åstadkommas med bokhyllor och andra möbler om så önskas.

Du frågar om dom helst placeras på sidoväggarna. Syftar du på dämpning och/eller diffusering, eller syftar du på högtalarna? Om du syftar på dämpning och/eller diffusering så är ofta det mest problematiskt när man sitter nära intill en vägg t.ex. en bakomvarande vägg. Då får man starka väggreflexer från denna vägg och normalt har man i så fall öronen c:a 40-50 cm från bakre vägg. I sådana fall kan möjligtvis en bakomvarande diffusor hjälpa.

Syftar du på högtalarna så föredrar jag själv en lyssningssituation där jag sätter högtalarna på varsin sidovägg mitt emot varandra. Så spelade jag med Sonabhögtalarna OA6 och OA116 och OA 2212, och även med Carlsson OA52 samt även med Snell E och Snell J och naturligtvis med Beveridge. Mina horn hade jag i hörn, så det var ett mellanting :) Fast hornen var så stora att det kanske inte längre var att anses som regelrätta hörn.

I samband med att Bremenhögtalarna levereras så kommer även all teknisk förklaring till hur jag ser på saken angående återgivning av tal och musik i små rum d v s i rum av storleksordningen 30 kubikmeter till 200 kubikmeter.

Mvh
Peter

Det var högtalarna jag syftade på & du gav ju ett utmärkt svar redan.
Tackar för detta,måste säga att jag varit väldigt imponerad varja gång jag hört dom. Möjligen hade du ett väl stort rum på senaste mässan men dom gjorde inte bort sig där heller.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-05 14:17

petersteindl skrev:Jag hade för 8 år sedan faktiskt kontakt med den varumärkesexpert som gjorde om Volvos beteckningar då XC infördes. Vill man ligga på topp så kostar det. En modelbeteckningsstruktur från varumärkesexperter kostar kanske 5 - 50 miljoner kr. Antingen bestämmer man sig för att köra det rejset och skriver bindande avtal, eller också låter man bli. Jag har valt att låta bli.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg en modellbeteckning. Då kan vissa nummer vara bra. Att komma ihåg alla Linns olika modellnamn tycker jag är svårt. Nog om detta.

Mvh
Peter

Undrar vad då JVC betalat konsulterna för sina modellbeckningar, dom skulle ju nästan passa bättre som säkra lösenord än nåt annat!
T.ex GZ-E205WEU är ju ett lysande namn, eller hur?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-05 15:01

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Ser man på... en DB 10 från LEAB som heter Turbocharger. Om detta diskuterades det livligt för 23 sidor sedan... (ja, jag har varit sjuk och läst HELA tråden)

Ja, man måste nog vara ganska sjuk för att läsa hela tråden 8) :lol: :D

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

Jag hade rätt som vanligt alltså... 8)

Det skulle vara snyggt om du tillkännagav detta, eftersom du
då påstod motsatsen.

På sidan 73 skrev du:

petersteindl skrev:Ingvar, eftersom du nu säger att du har en Cerwin Vega DB-10 = Bass Excavator och dessutom säger du att du hört den kallas Bass Turbocharger, så har du helt klart fel. DB-10 har nämligen aldrig saluförts som Cerwin Vega Bass Turbocharger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-05 15:20

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-05 15:28

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

Och totalpris blir c:a 90 000:- inkl center, eller? Intressant med ex-B&O-mannen på sälj, jag har tidigare tänkt att det är just den nischen. Väldigt spännande! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 15:30

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Ser man på... en DB 10 från LEAB som heter Turbocharger. Om detta diskuterades det livligt för 23 sidor sedan... (ja, jag har varit sjuk och läst HELA tråden)

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

då påstod motsatsen.

På sidan 73 skrev du:

petersteindl skrev:Ingvar, eftersom du nu säger att du har en Cerwin Vega DB-10 = Bass Excavator och dessutom säger du att du hört den kallas Bass Turbocharger, så har du helt klart fel. DB-10 har nämligen aldrig saluförts som Cerwin Vega Bass Turbocharger.

Vh, iö

Nej Ingvar du hade inte rätt. Du hade som vanligt fel :) Du sade att du hade en bass Excavator :lol: :) Vad är det för något?

Du säger att du har hört den kallas Bass Turbocharger. Det må vara hänt.

Men Cerwin-Vega DB-10 salufördes som Bass Equalizer - turbocharger. D v s inte som Bass Turbocharger :) Det är en milsvidd stor skillnad :wink: :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 15:34

Almen skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

Och totalpris blir c:a 90 000:- inkl center, eller? Intressant med ex-B&O-mannen på sälj, jag har tidigare tänkt att det är just den nischen. Väldigt spännande! :)

Varför skulle det bli 90 000:- inkl centerhögtalare? Räknar du med elektroniken då också? Hur kommer du fram till beloppet 90 000:-?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-05 15:37

petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

Varför skulle det bli 90 000:- inkl centerhögtalare? Räknar du med elektroniken då också? Hur kommer du fram till beloppet 90 000:-?

Mvh
Peter

Oj, tänkte fel. :) Men ja, elektroniken också.

30000:- + 15000:- + 30000:- = 75000:-

Stämmer det bättre?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 15:40

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Oj, tänkte fel. :) Men ja, elektroniken också.

30000:- + 15000:- + 30000:- = 75000:-

Stämmer det bättre?

Ja, det stämmer bättre, men jag hoppas att elektroniken hamnar på 20 000:-

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-05 15:41

OK. Lycka till med sjösättningen!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 15:56

petersteindl skrev:
Nej Ingvar du hade inte rätt. Du hade som vanligt fel :) Du sade att du hade en bass Excavator :lol: :) Vad är det för något?

Du säger att du har hört den kallas Bass Turbocharger. Det må vara hänt.

Men Cerwin-Vega DB-10 salufördes som Bass Equalizer - turbocharger. D v s inte som Bass Turbocharger :) Det är en milsvidd stor skillnad :wink: :)

Mvh
Peter

Jag har heller ingen aning om vad en excavator är, men eftersom jag nyss läst tråden så erinrar jag mig att du skrev så här Peter: "Wille Lilliehöök använde oftast uttrycket Bass Excavator då han marknadsförde DB-10. På NK kallade en säljare DB-10 för ”bass equalizer” och en annan för Bass Excavator. Uttrycket ”bass equalizer” har dock varken jag eller Wilhelm Lilliehöök använt. ". Du får nog ge dig Peter, bortsett från att någon valt att ta bort ett s i annonsen så är det ju vad som står där. Shake hands pojkar och gå vidare :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-05 17:09

Är det därifrån uttrycket "gräva djupt i basen" kommer ifrån?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-05 17:25

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:

Hoppas du mår bättre nu!

Mvh
Peter

då påstod motsatsen.

På sidan 73 skrev du:

Vh, iö

Det gjorde jag väl inte alls det. Jag har aldrig kallat den det. Möjligen har
jag hört talas om att du kallat den det.

Jag hade en DB-10 och att jag hörde att den kallas för bass turbocharger
då det begav sig. Uppenbarligen hade jag rätt i detta.

Den modellen med vingar alltså. Förvisso trodde jag att det var min modell
som det hänvisades till när någon talade om DB-10B tidigare i tråden, och
att detta var fel klargjorde jag ju, alltså att min heter DB-10, utan B.

Men jag tror nog att det är bäst att var och en som är intresserad själv tar
och kollar in sidan 73: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... start=2160

Detta påstår du hur som helst där Peter:

petersteindl skrev:Jag kan nu, efter att ha grävt lite djupare i minnet och dessutom även talat med Wille Lilliehöök också tillägga att DB-10 aldrig ens marknadsfördes eller salufördes under namnet Bass Turbocharger. DB-10 marknadsfördes och salufördes enkom som Bass Excavator, även i USA.

Du har fel.

Titta några inlägg upp så ser du själv. Eller titta här:
Bild

Det jag berättade var att jag på tiden det begav sig hörde min apparat, alltså
en DB-10, kallas för Bass Turbocharger. Om jag verkligen hört detta eller inte
går näppeligen att bevisa, men jag tror nog att alla tänkande människor för-
står att det är riktigt att jag hört det, när vi nu alla vet att den bevisligen
HAR marknadsförts som bassequalizer - turbocharger. Att du inte minns det
är helt okej.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 19:07

Peter och Ingvar.

Är en grunkas namn så viktigt att debattera?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi