Moderator: Redaktörer
eljulio, trådstartare, skrev:Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.
Mvh
E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
noll timmar för den som vill jobba parallellt
med studierna eller enbart jobba, och närmare
maximalt lång för den som är väldigt nyfiken på
något eller nyfiken på många saker samtidigt.
MagnusÖstberg skrev:Du gav upp antar jag.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.
/K12
Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
Svante skrev:E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.
Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.
Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.
Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.
phon skrev:KarlXII skrev: Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se
petersteindl skrev:eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?
Jag lämnar frågan helt öppen till en början.
Bra frågaJag har svarat på första avdelningen i frågeställningen. Varför jag valde att även sälja högtalare måste jag fundera på. Jag har inte ens reflekterat över frågeställningen förns nu. Det finns ju en anledning till det. Jag återkommer
![]()
![]()
då jag funderat klart.
Mvh
Peter
Svante skrev:E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.
Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.
Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.
Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.
sebatlh skrev:Kanske finns det även några paralleller till högtalarmakande i detta?
fon9ogram? sicket löjligt ord.sebatlh skrev:Jag har lite svårt för det här med att lyssna på fonogram. Det är ganska associalt och tomt. Mycket bättre är det att gå på en spelning. Då blir det dessutom olika varje gång. Eller än bättre att få spela själv. Då kan man ju styra utgången!
Eller ska det kanske stå såhär:
Jag har lite svårt för det här med att reproducera ljud från inspelningar. Det blir så tomt och osocialt. Därför har jag inte kommit så långt i mitt egna högtalarkonstruerande än en prototyp jag inte mätt på än. Roligast är det att göra ljud själv. Eller att bara gå ut i naturen och uppleva fågelkvitter å åska å bin som surrar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Så fort snön smält ska den där prototypen mätas på och kompisen byggas så att det blir ett stereopar. Sen kanske jag egentligen får skriva i tråden
KarlXII skrev:
Helt riktigt. Det går inte att moderera dessa ständiga stickspår med nuvarande verktyg. Ta bort hela poster känns också taskigt när de befinner sig i gränslandet. Det finns en gräns när modereringen blir mer destruktiv än konstruktiv och det är bara att försöka hålla sig på rätt sida.
Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se att hålla topic speciellt bokstavstroget så jag nöjer mig med att övervaka de värsta övertrampen.
IngOehman skrev:- - - - -
Jag tror på principen att barn bör få prova mycket så det har mycket att
välja mellan, och jag tror på principen att det SKA vara roligt att lära sig.
Och det behöver inte lärarna se som någon jobbigt som är deras ansvar
att göra det till, utan det kan betyda något så enkelt som att alla bör läsa
det som intresserar dem - det som just DOM tycker är roligt.
Jag tror inte på iden att man behöver vara rädd för att någon missar något
väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.
Och dessutom är nästan alla kunskaper i någon form överförbara på nya
saker. Den som läst sig mycket om en sak, har ett försprång, även om det
handlar om att lära sig någonting helt annat.
Det är inte viktigt att alla barn som är X år gamla har lärt sig Y. Ändå verkar
alla tycka att det är det.
Det är som jag ser det så oerhört mycket bättre om de haft hög verknings-
grad på kunskapsinhämtningen, för då kan de mycket. Men inte ens det är
viktigt på riktigt. Det är inte ens viktigt att de som är 20 år gamla vet allt
som idag räknas som grundkunskap.
- - -
Jag tror även att det är en myt att inte barn skulle vara nyfikna. De är jätte-
nyfikna! Men kanske inte på just allt det som de vuxna tycker att de skall lära
sig, just nu...![]()
Och många ser det som ett problem. Jag är inte en av dem. Jag ser inget som
är speciellt viktigt med att barn lär sig något väldigt specifikt.
Att lära från undran, nyfikenhet och en vilja att veta saker betyder ju snarare
att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller
vad som helst som någon kan tycka att andra borde vara intresserade av).
Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
på en förfärlig massa nya saker. Saker som från början inte alls intresserade
dem. Och igen - alla behöver inte kunna allt och inte heller behöver man lära
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...
- - -
Men nu säger väl vän av ordning att lära sig läsa DET behöver man i varje fall
göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes
är att inte ens det är sant, inte helt sant i varje fall.
Saken är ju den att även att lära sig läsa är någonting som kan komma ifrån
tvång - eller från inspiration, och jag tror faktiskt att det är mycket lättare
att lära sig att läsa om man som barn ser att det finns en massa intressanta
saker att läsa OM. Och det inser man ju genom att lära sig intressanta saker,
där läsningen är en del av lärandet.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.
phon skrev:RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.
Locket uppe?
Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster