tvett skrev:Resistans, impedans, kapacitans, induktans, med sina relationer.
Vilka fler egenskaper ska man mäta?
Omkretsen a k a imponatoreffekten
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Resistans, impedans, kapacitans, induktans, med sina relationer.
Vilka fler egenskaper ska man mäta?
tvett skrev:Uppskattar din saklighet och kunskap här Flint. Men förhållandena är något annat annat än de objektiva måtten. Vikten av sambandet är dock något som inte talar för dyrkabeln, eller hur? De är lika viktiga oavsett priset. Alltså är vi tillbaka till de storheter jag räknade upp för jämförelse mellan två kablar.
Flint skrev:Komorok skrev:Absolut är det för få som förstår hur det påverkar ljudet. Och hur mycket, eller lite. Av det lilla jag har förstått så verkar vissa rörslutsteg vara känsligare för kablar (speciellt längden?)
Det låter som en feltolkning eller som felaktig information. Ge ett exempel på det så kollar vi vad som åsytas.
Komorok skrev:Flint skrev:Komorok skrev:Absolut är det för få som förstår hur det påverkar ljudet. Och hur mycket, eller lite. Av det lilla jag har förstått så verkar vissa rörslutsteg vara känsligare för kablar (speciellt längden?)
Det låter som en feltolkning eller som felaktig information. Ge ett exempel på det så kollar vi vad som åsytas.
Kan vara helt fel. Jag är rätt dålig på ellära. Så jag frågar istället: påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
hifikg skrev:Men ändå, det borde gå att hitta något extremt dåligt, utan att kabeln ska vara direkt defekt förstås. Bara för att tydliggöra skillnaden. Tips?
2-ch skrev:hifikg skrev:Men ändå, det borde gå att hitta något extremt dåligt, utan att kabeln ska vara direkt defekt förstås. Bara för att tydliggöra skillnaden. Tips?
Billebro borde väl kunna snyta fram en ur näsan?
Komorok skrev:påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
Almen skrev:Komorok skrev:påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
Ja.Sedan är som vanligt frågan vad som är hörbart.
Ett slutsteg med hög utimpedans är känsligare för all påhängd extraimpedans, inklusive kablage, men ju högre impedans högtalaren har desto mindre påverkan får kabeln.
Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Faktiskt inte. Skillnaden som värst är vid 4.7kHz med 186mdB för rörsteget och 237mdB för transistorsteget
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Faktiskt inte. Skillnaden som värst är vid 4.7kHz med 186mdB för rörsteget och 237mdB för transistorsteget
Nu vet jag inte om du höll med eller sade emot. Jag tycker nog att 0.051dB är hyffsat identiskt, det är ju i samma storlek som en bra nivåmatchning hamnar på.
2-ch skrev:Förlåt en dum fråga.
Måste vi upp på megaohm i kabeln för att mätmässigt detektera en skillnad?
Flint skrev:Om du syftar på min simulering så betyder m = milli. I programmet benämns megaohm för meg.
2-ch skrev:Flint skrev:Om du syftar på min simulering så betyder m = milli. I programmet benämns megaohm för meg.
Japp, det var den jag tänkte på.
Nu känns det genast bättre
Nu ska jag lämna er ifred.
matså skrev:Ok då har jag fattat det. Skall man få ut bra ljud ur sina högtalare så måste man ha dyra kablar. Ekk har för hårt material, då kan dynamiken fastna där.
zartok skrev:matså skrev:Ok då har jag fattat det. Skall man få ut bra ljud ur sina högtalare så måste man ha dyra kablar. Ekk har för hårt material, då kan dynamiken fastna där.
tvärt om. det visade vårt blindtest och det visar alla andra blindtest som gjorts vetenskapligt :)
EDIT: ok, inte tvärt om, men det verkar onekligen som att billiga och dyra kablar gör ett lika bra jobb. och det är ett bra jobb!
JanBanan skrev:Det går lika bra med klädgalgar.
zartok skrev:... helt OT, men låter rörförstärkare verkligen annorlunda mot vanliga förstärkare av exempelvis ab-klass?
innan någon svarar, jag vill naturligtvis ha blindtesterfarenheter. jag upplever själv skillnader på förstärkare även fast jag har gjort blindtest som säger annorlunda =D
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster