Moderator: Redaktörer
Låter rimligt, jag skulle sagt att någonstans mellan 350-500W är idealt i peak effekt. Man får tänka på att EQ i infrasystem riskerar att äta en del effekt också.Komorok skrev:Ca 400W skulle jag tro.
AndersP skrev:Hur kan eq äta effekt? Det är väl ändå elementets pumpkapacitet som sätter gränsen?
AndersP skrev:Ursäkta följande dumma frågeserie, men vore det inte enklare/billigare att använda 3 mindre slutsteg till InfraY6? Eller ännu hellre 2 mindre steg till InfraY8?
Vad krävs för att köra en InfraY till sitt olinjära område vid frekvenser under 20 Hz?
150w?
Alexi skrev:Så för Nick betyder det 1800W i 3 ohm Stereo eller 3600W 6 eller 1,5 ohm mono, beroende på hur han kopplar.
IngOehman skrev:5-600 W är nog lagomAndersP skrev:Vad krävs för att köra en InfraY till sitt olinjära område vid frekvenser under 20 Hz?
Vill för övrigt komplemanga dig för den perfekt ställda frågan!
Nej 500-600W per element är alltså vad som kan vara lämpligt för att nyttja elementen fullt ut och inte låta slutsteget vara största flaskhalsen. Vad som du tycker räcker mer än väl hemma hos dig med ett helt annat element har inget med saken att göra.
RMA skrev:Alexi skrev:Så för Nick betyder det 1800W i 3 ohm Stereo eller 3600W 6 eller 1,5 ohm mono, beroende på hur han kopplar.
Nja,är det inte så att det räcker med 5-600w vid 3 Ohm om man paralellkopplar? Det vill säga ca 2-300hms Watt.
Själv har jag en Rotel 1080 till infra X6 & det räcker mer än väl.
AndersP skrev:Ursäkta följande dumma frågeserie, men vore det inte enklare/billigare att använda 3 mindre slutsteg till InfraY6? Eller ännu hellre 2 mindre steg till InfraY8?
Vad krävs för att köra en InfraY till sitt olinjära område vid frekvenser under 20 Hz?
150w?
Sedan har väl det största problemet Nick har haft med "billigare" förstärkare, så som Krell, varit att vid matrial som har en massa riktigt lågfrekvent infrainnehåll, med andra ord under 5Hz så har förstärkarnas kortslutningskydd löst ut så fort han vridit upp.
IngOehman skrev:RMA skrev:Alexi skrev:Så för Nick betyder det 1800W i 3 ohm Stereo eller 3600W 6 eller 1,5 ohm mono, beroende på hur han kopplar.
Nja,är det inte så att det räcker med 5-600w vid 3 Ohm om man paralellkopplar? Det vill säga ca 2-300hms Watt.
Själv har jag en Rotel 1080 till infra X6 & det räcker mer än väl.
Ja, till infra X klara man sig med mycket mindre det stämmer. Men nu var
det ju infra Y som var på tal. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med
ditt inlägg.
- - -
Någon nämnde om jag förstod det rätt att 500-600 åttaohmswatt skulle
bli 1800 W i 3 ohm, eller var det något annat som menades?
Oavsett vilket så blir 500-600 åttaohmswatt 1333 - 1600 faktiska W i tre
ohm resistiv last. Fast faktiska watt i en hypotetisk last är kanske inte så
meningsfullt att diskutera? Högtalarmpedanser är ju nominella och dessa
kan i bästa fall betraktas som ungefärliga.
Det är bättre att tala om spänning, det vill säga 8-ohmswatt (som faktiskt
är ett spänningsmått och inte ett effektmått).
Och angående de där med vad som gäller för Nicke, så tror jag att han har
mer är 500-600 åttaohmswatt tillgängliga, och nu tänker jag att kanske var
det just det som Alexi ville ha sagt? 1800 W i 3 ohm är 104 volt peak, och
det stämmer nog rätt så bra med vad Oggarna kan leverera.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Mina steg, QSC PL380, har aldrig sagt ifrån.
På något sätt.
bakerman22 skrev:Mycket spännande faktiskt.
Det är kanske så att Nicke har bestämt att "PA-steg är alldeles för dåliga", och därför testar igenom varenda svindyrt hifi-steg på marknaden, fast det egentligen skulle ha funkat bättre med två Bäääääähringer för drygt 5000 spänn.
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Mycket spännande faktiskt.
Det är kanske så att Nicke har bestämt att "PA-steg är alldeles för dåliga", och därför testar igenom varenda svindyrt hifi-steg på marknaden, fast det egentligen skulle ha funkat bättre med två Bäääääähringer för drygt 5000 spänn.
Det är kanske så att Bagaren har bestämt att "PA-högtalare är alldeles för dåliga", och därför testar igenom varenda svindyrt hifi-högtalare på marknaden, fast det egentligen skulle ha funkat bättre med två JBL Pro för drygt 50000 spänn.
Rydberg skrev:Nicke skrev:Du är kul du Mickefunderar faktiskt på ett Bryston 6B-SST2 för mitt förra Bryston steg lät så jävla bra,jag letar kvallitet o inte kvantitet,fast kvallitet+kvanitet går ju också o få
de e mycke nu
Ja varför sålde du det?! Det lät jädrigt bra det steget faktiskt, tyckte det spöade mina 7B-ST.
Nicke skrev:
Nu med O&G'n så funkar allt kanon o jag är supernöjd,visst otroligt mycket pengar för ett "bassteg" men äntligen funkar det o jag personligen tycker det var värt det,så nu vet ni att jag är en basnörd ; )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster