Klarade sig elementet ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Klarade sig elementet ?

Inläggav X-ray » 2005-09-22 12:58

Hej igen,

Undrar om någon kan uttala sig lite granna generellt. Om man spelar ett element över dess kapacitet (högt ljudtryck), kan eller tar det skada av det. Kan tillägga att det bara skedde under kort tid. Kan även göra en kort historia lång, var ensam en stund i huset igår vred upp rejält, helt plötsligt där man förväntar sig en slags bas transient så distade det defacto sonora. Tonkontrollen hade glömts bort, stod lite väl mkt åt höger. Alltså tål ett modernt baselement dylik behandling.

/ Thord
Let it in and let it out

mike34

Re: Klarade sig elementet ?

Inläggav mike34 » 2005-09-22 13:15

X-ray skrev:Hej igen,

Undrar om någon kan uttala sig lite granna generellt. Om man spelar ett element över dess kapacitet (högt ljudtryck), kan eller tar det skada av det. Kan tillägga att det bara skedde under kort tid. Kan även göra en kort historia lång, var ensam en stund i huset igår vred upp rejält, helt plötsligt där man förväntar sig en slags bas transient så distade det defacto sonora. Tonkontrollen hade glömts bort, stod lite väl mkt åt höger. Alltså tål ett modernt baselement dylik behandling.

/ Thord

Spelar det fortfarande rent så är det väl ok.
Kan tänka mig massor med mekaniska fel som kan uppstå, de flesta väl hörbara.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-09-22 13:41

Spelar vad jag kan höra som det brukar. Ska lyssna mer. Precis det du säger så undrar jag om det tar mekanisk skada, eller om det bara låter illa när elementet pressas, obs bara en mkt kort stund.
Allt som man kan se utifrån ser helt intakt ut. Det kanske är mest mitt inre som tagit skada, jag gillar inte att ha sönder saker.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-22 13:45

Slog elementet igenom (mao: sa det "plop""/"pang!") så finns det risk för mekaniska skador, men dom brukar tydligt höras enligt min erfarenhet.

Om de inte slog igenom skulle möjligen talspolen ha kunnat ta skada, men det är mer tveksamt om det rör sig om korta perioder.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-09-22 13:50

Det sa inte Plopp/Pang, mest bara en distorsion vid stora konutslag. Tänkte också på det om det är en regel att någonting alltid tar skada vid dessa förhållanden.

/ Thord
Let it in and let it out

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-22 15:27

X-ray skrev:Det sa inte Plopp/Pang, mest bara en distorsion vid stora konutslag. Tänkte också på det om det är en regel att någonting alltid tar skada vid dessa förhållanden.

/ Thord

Fysisk stress som låter illa upträder nästan alltid långt innan det verkligen går sönder.
Kan inte säga att det alltid är så. Men när det gäller bashögtalare så brukar det allmänt va illa ljud vid långa utslag innan materialen verkligen ger upp.
Fast jag har mest erfarenhet av PA grejer. Har aldrig lyckats sänka nått sånt alls.
Däremot har jag knäckt hifi-diskanter och filter med mer med mer. Men då brukar det va tyst efteråt :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-22 15:44

I vissa högtalare slår talspolen i botten och stukas, andra är gjorda så att kantupphängningen eller centreringsfjädern är det som bottnar först. Då kan det klara ganska mycket mer stryk.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-22 16:38

paa skrev:I vissa högtalare slår talspolen i botten och stukas, andra är gjorda så att kantupphängningen eller centreringsfjädern är det som bottnar först. Då kan det klara ganska mycket mer stryk.

Har en kompis som klippte en JBL E120 upp över hela motorn så talspolen låg ovanpå brevid gapet på nått vis, det gick snett kan man säga, men han har iofs aldrig haft nått förstånd i vägen :)

Återgå till Teknikforum