Test av cd kontra dator som källa...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-18 20:33

xeizo skrev:Det alla tycks ha glömt i den här tråden är den enskilt mest ljudkvalitetsbegränsande faktorn i CD ljud via High End CD-spelare eller CD-ljud via dator. Det är inte hårdvaran i sig. Det är CD:n. Den är ju för tusan bara inspelad i 16 bitar/44.1kHz!

16 bitar räcker fint! Mer dynamik än så finns aldrig på masterband, i varje fall inte musik som har ett akustiskt ursprung. Jag har mätt på enklast möjliga vis, genom att leta upp mina mest dynamiska CD och inte hittat mer än ca 75dB, vilket ju är väldans långt från 16 bitar, inte sant? Har du mera dynamiska exempel?

Beträffande 22kHz som bandbredd har jag mycket svårt att förstå att mer behövs med tanke på att mina öron nog inte ger mycket över 18k i sina bästa stunder. Är dina bättre?

Observera att jag inte talar om bandbredden i studion, som ju böra vara tiltaget så att inget sabbas på vägen. Men i transportmediet duger 16/44.1 fint. Överbevisa gärna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 20:54

Jag har mätt på enklast möjliga vis, genom att leta upp mina mest dynamiska CD och inte hittat mer än ca 75dB, vilket ju är väldans långt från 16 bitar, inte sant? Har du mera dynamiska exempel?

Det beror ju på att alla CD är multibandskomprimerade under mastringen, dessutom vill man inte utnyttja "full upplösning" eftersom det blir för hög distorsion på dom svagaste nivåerna då.

Det jag pratar om "när jag spelar in själv" är ju live-ljud innan jag lagt på någon komprimering alls, det gör jag senare under min "amatör"-mastring. Dessa live-ljud låter som jag sa väldigt mycket bättre i 24-bitar än 16 bitar.

Självklart skulle det inte höras någon som helst skillnad om jag spelade in en befintlig CD i 16 resp. 24 bitar, vilket det inte heller gör.

Det jag pratar om när jag nämner DVD-Audio inbegriper givetvis att sådana fonogram måste mastras om innan dom läggs över på det nya mediet. Och det kräver att originaltapen är på mer än 16 bitar eller analog. Eller om det rör sig om nyinspelningar, mastras på ett annat sätt, för det rör sig om en helt annan typ av ljudåtergivning när man har så mycket dynamik att röra sig med.

Inget för Darin, Brittan och co dock, det medges, men för mer progressiv och även akustisk musik.

En bonus är också att svaga ljud som idag med 16 bitar återges med viss distorsion återges distorsionsfritt under 24 bitar.

Vad beträffar bandbredden, "nya"(rätt gamla) psykoakustiska rön gör gällande att vi kan höra skillnad på frånvaron respektive närvaron av frekvenser upp till 50kHz. Men då rör det sig inte om kontinuerliga toner, sådana är ohörbara vid dom frekvenserna, det är transienter det rör sig om och tydligen är vår hörsel så utformad att vi kan uppfatta mycket högfrekventa transienter.

Mvsb

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-18 20:55

jag lyssnar vidare på min lilla laptop, och tycker fortfarande att den gör ett bra jobb! Nu utan bomull i öronen tycker jag mig eventuellt kunna uppfatta en skillnad mellan de två. DVDn låter lite lite slankare på nåt sätt. Eller så är det bara hjärnspöken. Om det är skillnader så är dom dock fortfarande mycket små. Ska studeras vidare med mikroskop! Rippa flera skivor med mera komplex musik.
Dock har jag fått några störningar eller vad man nu ska kalla det i uppspelningen ett par ggr. Dessutom så verkar ljudkortet sampla upp till 48khz enligt Tacten...
Det är väl inte så bra antar jag..?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 21:05

Uppsamplingen ger IM-distorsion, vilket är ganska elakartat, ett ljudkort som inte samplar om är att föredra i alla lägen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-18 21:39

xeizo skrev:
Jag har mätt på enklast möjliga vis, genom att leta upp mina mest dynamiska CD och inte hittat mer än ca 75dB, vilket ju är väldans långt från 16 bitar, inte sant? Har du mera dynamiska exempel?

Det beror ju på att alla CD är multibandskomprimerade under mastringen, dessutom vill man inte utnyttja "full upplösning" eftersom det blir för hög distorsion på dom svagaste nivåerna då.

Nu måste du förklara för mig vad du menar. Menar du att det finns mycket mer än 75dB dynamik i originalljudet? Jag betvivlar det. Du har sällan mer än ca 105dB på lyssningsplats från en stor orketser. 30dB är nog en rätt rimlig uppskattning av brusnivå i en sal, kanske neråt 25dB om du har tur. Resultat, ca 80dB.

Vad menar du för övrigt med hög distorion i de svaga nivåerna? Vi använder dither, eller hur?

xeizo skrev:Dessa live-ljud låter som jag sa väldigt mycket bättre i 24-bitar än 16 bitar.

Varför det?

xeizo skrev:Självklart skulle det inte höras någon som helst skillnad om jag spelade in en befintlig CD i 16 resp. 24 bitar, vilket det inte heller gör.

Jag förstår inte skillnaden!

xeizo skrev:Vad beträffar bandbredden, "nya"(rätt gamla) psykoakustiska rön gör gällande att vi kan höra skillnad på frånvaron respektive närvaron av frekvenser upp till 50kHz. Men då rör det sig inte om kontinuerliga toner, sådana är ohörbara vid dom frekvenserna, det är transienter det rör sig om och tydligen är vår hörsel så utformad att vi kan uppfatta mycket högfrekventa transienter.

Det var mer än jag visste. Har du någon bra referens?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 22:40

Du ger dig inte, va?

Tron på esoterisk hifi-utrustnings fullkomlighet är djupt inrotad i vissa läger ...

Låt mig nöja mig med att säga att jag hör skillnad, och att det inte behövs någon überutrustning för att höra den skillnaden, skillnaden ökar ju fler instrument mixen innehåller dvs när komplexiteten ökar. Ett enskilt instrument återges lättare med lägre kvalitet.

Eller menar du att du inte hör någon skillnad mellan äkta live och hifi-utrustning? Då antingen ljuger du för sig själv eller är halvdöv, men om så inte är fallet och du inser att där finns en skillnad inser du säkert också att det finns en massa grader av denna skillnad på vägen mellan ytterligheterna CD-format via högtalare och äkta livemusik. 24-bitars återgivning finns någonstans däremellan.

Dither är inget återskapande av förlorad information, det är bara ett sätt att på konstgjord väg minska risken för vad man uppfattar som riktigt störande digital distorsion.

Om du visste hur mycket dynamik det egentligen finns i vardagliga ljud skulle du inte vara så tvärsäker. Jag var på en demo en gång där Stig Carlsson visade hur det(enligt honom) behövdes en förstärkare på minst 2x1000W för att med ett par "normala" högtalare någotsånär naturligt återge ljudet av en vanlig dörr som slängs igen. Pratar vi då om musik skapad av kreativa artister innehållande tom mindre normala ljud så inser vi lätt att det behövs en del dynamik för att täcka upp för allt.

Sen stämmer det som du säger att mycket maskas av bakgrundsbruset, det är ju självklart, det är därför man kan tycka att en rätt usel mp3-spelare låter riktigt bra på tunnelbanan. Men under bättre lyssningsförhållanden upptäcker örat betydligt mer än vad du tycks tro.

Alla CD-skivor mastras, och däri inbegrips i stort sett samtliga fall någon form av komprimering för att göra skivan mer "lyssningsvänlig". Vilket den i allmänhet subjektivt sätt också blir.

Ang. länkar, nu är klockan mycket så jag orkar inte Googla, men Googla är ett bra tips. Vad gäller dynamik och distorsion kan du gärna försöka uppsöka digitala musikerforum där användarna har absolut samma synpunkter som mig när det gäller vinsterna i ljudkvalitet mellan olika format och värdet av maximal dynamik i första inspelningsskedet.

Enda anledningen att spela in i 16 bitar idag är om man har en för långsam dator, för lite hårddiskutrymme, eller planerar att spela in vansinnigt många spår simultant. Annars är 24 bitar standard, nermixning och mastring sker till 16 bitar eftersom det är konsumentstandard.

Sen är ju 24-bitar tveeggat vad gäller ljudliga vinster, förutom att risken att få digital distorsion vid låga nivåer minskar så minskar också risken att signalen blir överstyrd i inspelningsskedet. Man kan också vid en senare ommixning förstärka ett svagt inspelat ljud utan att förstärka en massa brister på samma gång. Ett ännu bättre val är 32-bitar med flytande decimal, eftersom det i princip inte går att överstyra. Det är iaf ingen som vill ha medlyssning på sådana starka ljud ;) Nackdelen med det det är att det kräver mycket processorkraft och rent ljudligt så lär inte ens proffsen höra skillnad på 24-bitar och 32-bitar. Jag gör det inte iaf.

För övrigt finns det samplingsskivor för musiker att köpa, du kan ju roa dig med att försöka få tag i samma samplingar i 16 och 24-bitars format så får du höra skillnaden, om du inte orkar sampla själv(ett vanligt sätt att stympa demoversioner av softsynthar är att enbart tillåta 16-bits samplingar, då måste man ju köpa fullversionen om man gillar programmet).

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-09-18 23:50

Morello skrev:Även det Soundblaster jag hade lät illa.
Vill även minnas att dessa tvenne kort hade på tok för små kopplingskondensatorer, varför undre gränsfrekvens var för hög.

Kommer du ihåg hur hög undre gränsfrekvensen var? Frågan är
intresant då jag hade tänkt leka lite med kxdrivers och basmodul-
filter+eq. Kanske man kan bespara sig i så fall...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-19 00:47

Xeizo: Om du visste hur mycket dynamik det egentligen finns i vardagliga ljud skulle du inte vara så tvärsäker. Jag var på en demo en gång där Stig Carlsson visade hur det(enligt honom) behövdes en förstärkare på minst 2x1000W för att med ett par "normala" högtalare någotsånär naturligt återge ljudet av en vanlig dörr som slängs igen.
...
Alla CD-skivor mastras, och däri inbegrips i stort sett samtliga fall någon form av komprimering för att göra skivan mer "lyssningsvänlig". Vilket den i allmänhet subjektivt sätt också blir.

Största problemet är nog att musikproducenterna antar att de flesta lyssnare har rätt kassa högtalare, helt oanpassat rum och en för klen förstärkare. Dessutom spelar de ofta musiken i bilstereon, som också spelar i samma nivå som hemmaanläggningen.
Med denna utgångspunkt, dvs att det skall låta hyfsat i en klen och usel bilstereo så är det fullständigt rimligt att ha mycket låg dynamik på skivan, så ca 10 bitar av 16 används.

Rimligt är då att anta att lika lite dynamik kommer att användas när 24 bitar finns att tillgå. Dvs ingen förbättring alls i stort sett i ljudkvalitet.

En förhoppning från min sida är att stor lagrigskapacitet på skivorna skulle möjliggöra att flera versioner lagras på samma skiva. Dvs en mp3 version, en komprimerad CD-version och en högdynamik-version gärna i 24 bitar.
På detta sätt skulle man kunna tillgodose alla konsumenters behov. Merkostnaden (arbetet) i produktionen bör bli ytterst liten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-19 09:31

xeizo skrev:Du ger dig inte, va?

Nej, inte så enkelt i varje fall.

xeizo skrev:Låt mig nöja mig med att säga att jag hör skillnad, och att det inte behövs någon überutrustning för att höra den skillnaden, skillnaden ökar ju fler instrument mixen innehåller dvs när komplexiteten ökar. Ett enskilt instrument återges lättare med lägre kvalitet.

Du menar att du hör skillnad på en signal som har 24 bitar och samma signal, korrekt transponerad till 16? Det är ett starkt uttalande.

xeizo skrev:Eller menar du att du inte hör någon skillnad mellan äkta live och hifi-utrustning? Då antingen ljuger du för sig själv eller är halvdöv, men om så inte är fallet och du inser att där finns en skillnad inser du säkert också att det finns en massa grader av denna skillnad på vägen mellan ytterligheterna CD-format via högtalare och äkta livemusik. 24-bitars återgivning finns någonstans däremellan.

Vad menar du med "äkta livemusik"? Om du menar ljudfältet, så är det givetvis så. Om du menar livesignalen i studion, och samma signal hemma är jag inte så säker, såvitt den inte varit igenom en massa behandling.

xeizo skrev:Dither är inget återskapande av förlorad information, det är bara ett sätt att på konstgjord väg minska risken för vad man uppfattar som riktigt störande digital distorsion.

Vadå, "bara"? den är en helt väsentlig del av d/a-omvandlingen, och har så alltid varit. Det är bara ljudinsdustrin som tror att det är något nytt.

xeizo skrev:Om du visste hur mycket dynamik det egentligen finns i vardagliga ljud skulle du inte vara så tvärsäker. Jag var på en demo en gång där Stig Carlsson visade hur det(enligt honom) behövdes en förstärkare på minst 2x1000W för att med ett par "normala" högtalare någotsånär naturligt återge ljudet av en vanlig dörr som slängs igen. Pratar vi då om musik skapad av kreativa artister innehållande tom mindre normala ljud så inser vi lätt att det behövs en del dynamik för att täcka upp för allt.

En dörr som slås igen på nära håll är ett starkt (inte dynamiskt!) ljud, men anser du att det är starkare än ett slag på en trumma?

xeizo skrev:Alla CD-skivor mastras, och däri inbegrips i stort sett samtliga fall någon form av komprimering för att göra skivan mer "lyssningsvänlig". Vilket den i allmänhet subjektivt sätt också blir.

Inte alla passerar detta, som tur är. BIS och Clarity är två bra exempel.

xeizo skrev:Vad gäller dynamik och distorsion kan du gärna försöka uppsöka digitala musikerforum där användarna har absolut samma synpunkter som mig när det gäller vinsterna i ljudkvalitet mellan olika format och värdet av maximal dynamik i första inspelningsskedet.

"Digitala musikerforum"? Jag tror vi sysslar med olika sorters musikåtergivning.

xeizo skrev:Enda anledningen att spela in i 16 bitar idag är om man har en för långsam dator, för lite hårddiskutrymme, eller planerar att spela in vansinnigt många spår simultant. Annars är 24 bitar standard, nermixning och mastring sker till 16 bitar eftersom det är konsumentstandard.

Observera att jag inte sa att man inte ska spela in med 16 bitar, jag sa att det inte behöver återges med mer!

Pratar vi verkligen om samma slags musik? Jag diskuterar musik som från börkjan varit akustiskt, kanske du sysslar med helt igenom elektrioniskt skapad musk?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-19 09:56

Kortfattat svar:

Ja, jag sysslar med till större delen elektronisk musik, så det är korrekt uppfattat. Och jag tycker inte att jag hör skillnad mellan 16 och 24 bitar är ett starkt uttallande, för det hörs väldigt tydligt på "min" musik.

Nu är det möjligt att en kammarorkester med cello i inte behöver 24 bitar, jag vet inte, jag har inte provat.

Men som jag ser det ur min synvinkel så är "mina" 24 bitars ljud en del av en annan palett att måla "tavlan" dvs musiken med, för dom låter annorlunda - bättre. Ett tydligt exempel, eftersom du nämner slag på trumma är just samplade trummor där 24 bitars samplingar av trummor är av avsevärt högre kvalitet än 16 bitars. Och det hörs, även i en icke highend anläggning.

Men som jag skrev redan i första inlägget, det är ju ännu ingen som har försökt att ge ut en kommersiell inspelning med 24 bitar, man mastrar alltid i 16 bitar. Men poängen redan i första inlägget var att jag vill att någon skall börja med detta, för jag tror att det finns en del nya ljudupplevelser att hämta i musik återgedd med 24 bitar rakt igenom utan onödig komprimering.

DVD-Audio är ju en variant på detta tema, men jag har ännu aldrig hållt en DVD-Audio skiva i min hand och det är det jag vill se. Eller som i inlägget innan, flera format på samma skiva, det vore kanske det bästa. Och för att ytterligare poängtera, skall det vara någon mening med en 24 bitars inspelning så måste den vara mastrad helt annorlunda än sin 16 bitars dito. Annars hör man naturligtvis ingen skillnad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-19 10:25

silvervarg skrev:
En förhoppning från min sida är att stor lagrigskapacitet på skivorna skulle möjliggöra att flera versioner lagras på samma skiva. Dvs en mp3 version, en komprimerad CD-version och en högdynamik-version gärna i 24 bitar.
På detta sätt skulle man kunna tillgodose alla konsumenters behov. Merkostnaden (arbetet) i produktionen bör bli ytterst liten.

Det är en önskan jag haft länge, dessutom vill jag ha bild till det hela också. Varje skiva borde innehålla flera format av samma låt, från hårt komprimerad (=tar liten plats) till full kvalitet, och dessutom med tillhörande bildmaterial från inspelningen/spelningen/MTV-varianten eller vad som nu finns tillgängligt. Dessutom gärna lite övrig information om orkestern/gruppen/artisten, som bilder, texter, bakgrundsinfo mm.

Dagens CD är bara en spegelbild av gamla vinyler där inte dessa möjligheter fanns. Som det är nu utnyttjas inte mediets kapacitet. Som att sända radio i TV, utan bild fast bildmöjlighet finns. (jaja, det ÄR ju ofta radio i TV vi ser/hör ... men men ... )

Användarvisningsbild
MagnusT

Inläggav MagnusT » 2005-09-19 12:15

Ljud från PC till high-end ljudanläggning är en jättespännande fråga tycker jag. Hur långt kan man komma egentligen, speciellt om man inte vill köra en bamsereceiver med spdif utan hellre analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Som det är nu så kopplar jag om mellan en Wadia 6 när jag spelar CD och min HTPC när jag tittar på film och digital-TV. Jag har bara ett uselt ljudkort inbyggt på det nuvarande moderkortet än så länge men jag vill skaffa något riktigt bra datorljudkort för kanske max 2500:- som ger så bra ljud som möjligt. Både för maxat bra ljud från DVD och digitaltv men även för att kunna spela musik från hårdisken (no loss rippade CD m.h.a. EAC tex).

Jag har surfat o googlat runt en massa timmar för att försöka hitta några tester av de bästa "vanliga" datorljudkorten och semi-pro grejer ( shyssta hemmastudiogrejer typ :wink: ) som även klarar 5.1 surround. Jag har inte hittat många tester eller omdömen tyvärr. Har ingen hifitidning gjort någon ordentlig djupdykning i det här segmentet av ljudkort det senaste året? Tips mottages tacksamt!!!

Min nuvarande setup:
http://tystpc.nu/pics/forum/hfx/hemma_dammigt.jpg

PS: Jag vill bara klargöra att jag även importerar och distribuerar datorchassit som jag använder hemma, dvs det som är på bilden ovan. Så det inte blir något missförstånd om undercover-reklam osv.
Magnus Thomé

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-19 12:48

M-Audio Revolution 7.1 eller 5.1 är nog en av dom bästa kompromisserna, bra DA-omvandlare, ingen omsampling och godkänd DVD/spel-prestanda.

SB Audigy2 ZS är ju överlägset bäst för spel, men är mindre idealisk för hifi pga sin omsampling som ger upphov till im-distorsion. Det låter dock hörbart bättre än ett inbyggt ljudkort, om man kör analogt ut, kör man digitalt ut bör det rimligtvis inte bli någon märkbar skillnad annat än cpu-användningen på datorn.

Kommande Creative X-Fi är ju ett alternativ, man har inte fått bort omsamplingen helt men iaf förbättrat kvaliteten på den och väljer man den dyraste varianten med separat låda så innehåller den dom bästa DA-omvandlare som går att köpa. Det sitter enklare omvandlare på instickskortet. I övrigt skiljer inte prestanda i dagsläget mycket från Audigy2 SZ, det är mest en massa buzzwords och en brutal dsp-prestanda som man inte kommit på något vettigt att utnyttja den till.

Själv skulle jag satsa på M-Audio Revolution 7.1, eller Revolution 5.1, om det är DVD och hifi samt "normalspelande" som gäller eftersom jag är mycket nöjd med ljudkvaliteten i mitt M-Audio Audiophile 2496 och Revolution har i stort samma konstruktion med tillskottet av surroundljud och bättre spelstöd. Revolution 5.1 är det kortet som har dom nyaste och bästa DA-omvandlarna av M-Audio korten.

Vore jag ett extremt spelfreak skulle jag välja Audigy2 ZS, eftersom spelstödet är det bästa och för att X-Fi är dyrare men inte vad det verkar speciellt bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 12:55

MagnusT skrev:Ljud från PC till high-end ljudanläggning är en jättespännande fråga tycker jag. Hur långt kan man komma egentligen, speciellt om man inte vill köra en bamsereceiver med spdif utan hellre analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Än så länge är den elektroniska miljön inne i en dator inte speciellt nyttig för ljudande elektronik, utan det bästa är nog att hålla så mycket som möjligt utanför. För min egen del tänker jag nog använda ett externt ljudkort på behörigt avstånd från datorn. Annars är det en frestande tanke att all signalbehandling sker digitalt och ut kommer färdiga signaler till respektive slutsteg. Det kan vara elektronisk delning till bashögtalare och/eller andra element, multikanal, frekvensoptimerat efter lyssningsrummet osv. Men fortfarande blir nog det bästa ändå att distribuera ut en digital signal från datorn och göra d/a-omvandligen någon annan stans.

Ett problem är att hem-byggda/-sammansatta datorer inte är kontrollerade med tanke på utstrålning etc. Färdiga datorer ska, precis som alla andra apparater, vara godkända efter de EMC-standards som finns. Om dessa standarder räcker till för känslig audio-apparatur (är den?) vet jag inte. Med hembyggda datorer (sådana blir det nog i de allra flesta fall) har man ingen koll alls på detta.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusT

Inläggav MagnusT » 2005-09-19 13:00

Håller helt med om att miljön inne i datorn är elak. Men frågan är hur långt man kan komma med ett instickskort ändå i dagens läge?
Något för hifitidningarna att göra en test på!

Ett alternativ är ju en extern ren DAC med spdif in och 5.1 eller 7.1 ut. Är det en riktigt liten och smidig låda så kan det ju t.o.m. möjligöra en renare kabeldragning bakom låddorna..
Magnus Thomé

Användarvisningsbild
MagnusT

Inläggav MagnusT » 2005-09-19 13:05

xeizo>

Just det där med vilka DAC'ar man använt och om man gjort kortlayouten och elektroniken runtikring bra på alla sätt o vis är en jättebra kunskap man skulle vilja ha. Men det står ju sällan på kortens specar om man tex läser på nätet :(

Om jag förstått det hela rätt så måste kortet ha ASIO eller directsounddrivrutiner som gör att man kan kringgå kernelmixern för att det ska bli riktigt bra ljud också. Men det kanske är en äldre och passerad problematik?
Magnus Thomé

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-19 13:16

Dom dyrare Audigy2 Zs Platinum, Audigy 4 Pro och X-Fi finns ju med breakoutbox.Men själva kortet sitter fortfarande i datorn.

M-Audio Sonica Theater kan vara ett alternativ, det är samma som Revolution 7.1 men det ansluts med USB och är helt externt. Det verkar onekligen rätt intressant för HTPC/hifi-bruk även om det är tänkt för laptop. SB:s laptop-varianter fungerar dessvärre bara med PC-card och ej USB och övriga USB-kort jag känner till är ju musikerkort och saknar 5.1/7.1.

edit. det där med ASIO eller kernelstreaming har inte längre någon betydelse för hifibruk under XP SP2 och med nyare mediaspelare. Alla kör med DX 9.0-interfacet, vilket inbegriper kernelstreaming, vilket ger optimal ljudkvalitet för avspelning. Däremot är ASIO fortfarande viktigt för musikinspelning eftersom det ger lägst latency, för avspelning är latencyn betydelselös. Märkligt nog har Cakewalk lyckats trimma sin Sonar 4 så att den har nästan lika låg latency som ASIO2 fast den använder DX men det inbegriper att korttillverkaren har skrivit in sådant särskilt DX-stöd i sina drivrutiner vilket M-Audio gjort, så Direct X har potential. Sonar 4 klarar annars även ASIO vilket inte äldre Sonar gjorde.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-09-19 13:43

xeizo skrev:edit. det där med ASIO eller kernelstreaming har inte längre någon betydelse för hifibruk under XP SP2 och med nyare mediaspelare. Alla kör med DX 9.0-interfacet, vilket inbegriper kernelstreaming, vilket ger optimal ljudkvalitet för avspelning.

Fast det där är väl en sanning med modifikation. En del ljudkort kräver
att signalen samplas om till 48 kHz (eftersom det är den enda
samplingsfrekves de kan skicka). Eller har jag missat något väsentligt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-19 14:05

Eller har jag missat något väsentligt?

Det kanske du inte har gjort? Jag kan tyvärr inte alla detaljer, någon kunnig får gärna fylla i. Men isåfall är det bara ännu ett skäl att undvika Creative, omsamplingarnas mästare.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-19 15:13

xeizo skrev:Och jag tycker inte att jag hör skillnad mellan 16 och 24 bitar är ett starkt uttallande, för det hörs väldigt tydligt på "min" musik.

Du har inte möjlighet att göra en 30-sekunders snutt i en 16-bits version och en 24-bits version och delge oss? Jag tror vi är många som är nyfikna att höra på ditt matrial.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-19 15:18

Kanske det, får se om jag får tid så är det inte alls omöjligt :twisted:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-20 22:10

asså.. om jag vill ha ett externt ljudkort.. som dessutom kan gå att köra via USB, vilket ska jag då satsa på? Det viktigaste är enbart att det inte samplar om som mitt Extidgy. I övrigt ska jag bara köra digitalt ut, så DA omvandlarna får vara hur kass som helst

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-20 22:14

David_A skrev:asså.. om jag vill ha ett externt ljudkort.. som dessutom kan gå att köra via USB, vilket ska jag då satsa på? Det viktigaste är enbart att det inte samplar om som mitt Extidgy. I övrigt ska jag bara köra digitalt ut, så DA omvandlarna får vara hur kass som helst

M-audio Transit skulle jag, som vanligt, vilja rekommendera. DA-omvandlarna är imho schyssta också om man skulle få för sig att använda dom.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-21 13:06

LypsylateX skrev:
David_A skrev:asså.. om jag vill ha ett externt ljudkort.. som dessutom kan gå att köra via USB, vilket ska jag då satsa på? Det viktigaste är enbart att det inte samplar om som mitt Extidgy. I övrigt ska jag bara köra digitalt ut, så DA omvandlarna får vara hur kass som helst

M-audio Transit skulle jag, som vanligt, vilja rekommendera. DA-omvandlarna är imho schyssta också om man skulle få för sig att använda dom.

Helt OK är Transiten. Jag blev av med min, och fick en Audiophile USB i stället, så jag har den inte längre, men den var för priset bra.

Ett problem hade jag: jag fick den aldrig att kunna använda S/PDIF-ingången!

Ytterst konstigt problem.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-21 13:42

Audiophile USB kostar 1495:- på Luthman.

Finns det någon anledning att välja firewire kortet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 13:49

David_A skrev:Audiophile USB kostar 1495:- på Luthman.

Finns det någon anledning att välja firewire kortet?

Utan att veta, jag tror att Firewire är lite stabilare jämfört med USB. Mina externa hårddiskar fungerar bättre tex (kan ansluta både och så det är enkelt att testa). Tar man ur en USB-kabel och ansluter i ett annat uttag kan det hända att datorn inte hittar enheten.

En kamrat har förklarat att Firewire hanterar kommunikationen själv medan USB belastar processorn i högre grad. Men han är Mac-användare så honom kan man inte lita på :-)

/ B

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-21 14:19

väljer jag usb kan jag börja köra direkt till laptopen, vilket är en fördel. Då behöver jag inte bygga en HTPC direkt heller

Är Transit kortet billigare? Går det fortfarande att köpa?

Kanske räcker om man bara vill ha en optisk utgång

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-21 14:22

Billx har rätt här. Firewire är nästan alltid stabilare.
Man bör komma ihåg att det är stor skillnad på ljudkorts drivrutiner också ! Många bra, många dåliga.
NN

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 14:52

David_A skrev:Är Transit kortet billigare? Går det fortfarande att köpa?

950:- på Apple store, de var de billigaste när jag köpte mitt kort - men det är nästan två år sedan. Det är möjligt att det finns billigare ställen nu.

Se: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/e910jTgaDEWn2Utn4kj1AMaAGuA/1.0.15.1.0.6.25.7.11.0.3

En fördel med Transit är att den tar sin strömförsörjning från USBn, så tillsammans med en laptop (gärna med USB 2.0 om man ska köra många bits uplösning) får man en riktigt hygglig inspelningsmackapär.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-09-22 16:51

Firewire-kort ska inte hot-wiras, dvs du måste (enligt M-audio) stänga av datorn varje gång du kopplar in firewire'n, jag vet inte men tror inte att USB har denna negativa åkomma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi