Moderator: Redaktörer
Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Samma gas har även använts i elektrostathögtalalare.
Naqref skrev:Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Samma gas har även använts i elektrostathögtalalare.
Finns väl fler exempel på detta genom historien?
rikkitikkitavi skrev:Du måste mena svavelhexafluorid som det heter med korrekt nomenklatur.
Svante skrev:
Hmm, nu blev det bara 5% skillnad. Jag räknade nog med ett annat cluft igår.
Svante skrev:Är det inte koldioxid i påsarna?
rho0=1,977 kg/m³
c=258 m/s
CavCO2=V/(1,977*258²)=V/131597
rikkitikkitavi skrev:Svante skrev:Är det inte koldioxid i påsarna?
rho0=1,977 kg/m³
c=258 m/s
CavCO2=V/(1,977*258²)=V/131597
c = sqrt(k*P/rho)
(villkoret är att dP är litet, och processen är isentropisk, gasen är ideal och vid hyfsat låga ljuddtryck < 160 dB och rumstemperatur är detta väl uppfyllt)
k = Cp/Cv (kappa, gamma elller andra namn)
CAV= V/(rho*(sqrt(k*P/rho))^2) = V / k *P
P kan antagas vara konstant 101300 Pa...
Då får jag att CAV är endast en konstant / k
k är beroende på molekyl (diatomär, monoatomär etc)
1,4 för de flesta tvåatomära gaser som N2, O2 etc. Starkt polariserade gaser eller med starka intramolekylära bindningar uppvisar såklart avvikande värden även för tvåatomära molekyler.
rikkitikkitavi skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity_ratio
klassisk härledning inom termodynamiken...
jag orkade inte gräva fram läroböckerna.
att resultatet avviker beror nog på att gasen inte är ideal.
rikkitikkitavi skrev:garanterat eftersom ljudhastigheten i rummet också ändras markant.
Densiteten på gasen i en sluten högtalare ändras inte med temperaturen.
Sedan påverkas garanterat högtalarens mekaniska egenskaper av temperaturen , i det spannet du anger säkert katastrofalt.
KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Ur det perspektiv vi diskuterar nu vore det dåligt med helium, man skulle behöva en större låda. Men om man tittar på de stående vågor som bildas inuti lådan så skulle det faktiskt vara bra, resonanserna skulle flyttas uppåt i frekvens, många av de problem man har med stora lådor skulle bli mindre.
JM skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Ur det perspektiv vi diskuterar nu vore det dåligt med helium, man skulle behöva en större låda. Men om man tittar på de stående vågor som bildas inuti lådan så skulle det faktiskt vara bra, resonanserna skulle flyttas uppåt i frekvens, många av de problem man har med stora lådor skulle bli mindre.
Ädelgasen Xenon med densitet på 5.9 borde kunna vara miljövänligare alternativ om något dyrt.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster