Skumkanter till luxorbasar...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-06 11:16

Ja då är omkantningshysterin över för den här gången :)

Har kantat om 4 par luxor 10" med dessa kanter nu,ett par har en kompis fått för hans basar såg då för bedrövliga ut.

Omkantade med fyndakanter/fel dammkåpor ock dessutom nerkladdade med nåt lim...

Har ett par 10" kvar i reserv+lite mer 10" kanter ock några andra storlekar i väntan på nästa attack :)

Allt i en låda såklart för att grejerna ska åldras så lite som möjligt :)

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-07 18:43

Ska testa med tygfronter med lite andra dimentioner,orginalfronterna är ju över 4 cm tjocka ock det ser klossigt ut tycker jag med dom på..

Sågat ut ett par nya ur en 16mm mdf skiva,här ligger den ena fikserad medans limmet till träpluggen torkar.

Borrade lite för stora hål till pluggen så jag kunde fiksera ramarna så dom passar perfekt,gillar inte när det blir lite snett :)

Kommer ett kort när allt är klart få se om högtalarna ser mindre (Klossiga) ut :)

Bild

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-07 18:55

zapanasta skrev:Ska testa med tygfronter med lite andra dimentioner,orginalfronterna är ju över 4 cm tjocka ock det ser klossigt ut tycker jag med dom på..

----

Kommer ett kort när allt är klart få se om högtalarna ser mindre (Klossiga) ut :)
]

Spännande! Kan man få önska ett före och efterkort? En högtalare med originalfront och en med nya? :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-07 20:59

Javisst :)

Nu får det se ut så här tills i morgon,då ska jag göra klar dom :) Målning ock en sista finputsning.

Bild

Klart :) Ser helt klart mindre klossigt ut,ock dom bör även påverka ljudspridningen mindre jämfört mot orginalfronterna som är över 40mm tjocka.
Bild

Nog ser detta klossigare ut,eller va tycker ni? :)
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-09 09:33

Ja det ser fortfarande lite klumpigt ut,men med tanke på hur bra dom låter så skiter jag totalt i det :) :)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-03-09 10:59

ser bra ut...

fast jag gillar mina originalfronter just därför att dom är klumpiga o klossiga :) men smaken är ju olika. När jag packade upp mina 8071 i julas så var just fronterna det första som jag fick se och egentligen det enda som gav mig en riktig "wow upplevelse" då just därför att dom var så maffigt tjocka och dessutom i snudd på nyckick, rena o fina.

Fast nu har jag inte alls fronterna på då jag kör utan.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-09 13:49

Ser bra ut. Men på något sätt inte ut som samma högtalare :P
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-09 18:56

Nä dom ser lite annorlunda ut,slankare faktiskt..

Konstigt att ca 25mm på djupet kan göra så mkt för ögat,för min egen del föredrar jag detta utseende :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 19:09

Min tanke om högtalarskydden är att inte göra dom på hela framsidan utan bara över elementen och reglagen. Tänkte låta dom hänga i de övre hålen för högtalarskydden och bara sätta någon slags gummiplutt nedtill. Alltså mått ungefär som br 450, h 400. Och sätta ett skojigt och kvinnovänligt tyg på. På så sätt tänkte jag att en del av klossigheten försvinner dels genom en oregelbunden yta framåt samt att de faktiskt blir lite mindre. Samtidigt så får "transmissionlineutloppet" synas så det fortfarande syns att det är en högtalare. Det känsliga för småbarnsfingrar blir ju dolt och det är ju det viktigaste, det näst viktigaste är ju några blommor śå de får bo kvar under ett uppvärmt tak.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 19:19

Zapanasta, du har säkert skrivit det här hundra gånger i många trådar, men vad är det för något som står mellan 8071orna och TV:n? Ursäkta en nybörjares dumma frågor.

Jag kan förövrigt, då vi i klubben för invärtes 8071beundran ändå är i farten i denna tråd, berätta att en bekant som hastigast var här för en vecka sedan. Han köpte i höstas ett par OA58or för 3500:- på tradera eller blocket. På den tiden hade jag bara mina S-system och var hemma hos honom en gång och blev avundsjuk. Nu var det han som blev avundsjuk och han sa att han nog aldrig hade hört något bättre än mina 8071.

Själv är jag ju inte lika imponerad och det beror antagligen på någon form av hjärn- eller hörseldefekt som jag inte lider av. Det hade varit intressant att låta en blind person lyssna på mina olika högtalare som är inkopplade högt och lågt numer i hela huset och låta hen säga vilka hen tycker låter bäst. Själv sitter jag ju fast i utseende och känslor vilket påverkar min ljudupplevelse. Och det påverkar ju föga att själv blunda.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-09 20:32

Zapanasta, du har säkert skrivit det här hundra gånger i många trådar, men vad är det för något som står mellan 8071orna och TV:n? Ursäkta en nybörjares dumma frågor.

100 liters basmoduler :) Spelar djupt ock högt som f, e, n :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 20:35

Och du har byggt dom själv?

/A

Föregående

Återgå till Vintage-hifi