För så där åtta nio år sedan köpte jag på en radannons en sliten och trasig gammal subbwoofer , varken elen eller högtalarna funkade , men jag hade hittat woofer'n som jag letat efter så länge , Audio pro's b4-200-20Hz.
Fick kontakt med en trevlig en från Linköping som hade fyra st Peerless 831709 som jag köpte , lådan gick bra att slipa och lacka , så då var det bara hmmm elektroniska biten kvar.
Hade kretsschema till förstärkaren , så jag tänkte att det här går ju som på räls , lämnade in steget till en bra reperatör i stan , men det skulle visa sig att efter ett par månader's undersökning så är det så pass "mariga" fel att han får ge sig , surt.
Vid denna tidpunkt så står jag med en fin låda och fyra nya högtalare och med en sten död förstärkare , hua. Jag ringer runt lite och kollar på
nätet efter en lösning till slut emailar jag Audio pro samtidigt som jag ringer till sontec i Stockholm , ja jodå vi ska hjälpa till så jag fick lasta lådan och steget och sedan bar det iväg till Stockholm (fick ett jätte trevligt mail från Audio pro att dom också skulle kunna hjälpa till).
Reperatören och jag gjorde upp en plan , vi stämde av med jämna mellan rum , han följde signalen sakta men säkert genom drosslar och dioder , betade av avdelnig för avdelning för att tillsist justera in högtalarna och förstärkar'n.
Jag tror han fick byta en hel del men till slut så var den klar för provkörning , den fick stå i källar'n hos sontec i en vecka under provkörning .
Så efter nio månader så åkte jag och grabben upp till Odengatan 100 och hämtade grejerna , vilken känsla , den var ju som i ny skick , både högtalar och förstärkar mässigt (reperatören där gjorde ett strålande jobb som jag är taksam för än i dag).
Grejerna jag hade då var , hade en Vincent sa-31 , Inter-m 500+ , At80 , Pioneer PD-f1009 , Thorens och sen då en Audio pro b4-200-20hz
Jag blir full i skratt när jag lyssnar för pro'n låter väldigt bra , hela rummet fylls av bas precis där man tycker den ska vara , kul.
slut