Supra Ply vs EKK

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-11 23:43

hifikg skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag har Suprakablar som är blåa och heter 3.4 tror jag. Dom är iaf underbara!

Kan du utveckla det? *s*
Snygga, blåa och trevliga att böja. Man vill äta dom. Trevliga helt enkelt.

Jo! Så är dom härliga och lätta att skala, lite som som att plocka av ett vildhallon som precis blivit moget att äta.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-03-12 00:28

bassman skrev:Jag är jäkligt sugen på att byta ut mina bångstyriga 8meters EKK mot Supran.

Men det blir ju skitdyrt, kostar ju som ett par flaskor sprit av god kvalité :x

Anser någon förståsigpåare att jag isf bör gå upp på en grövre dito?

Beror på vilken sprit anser du vara av god kvalité.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-12 01:06

Lust skrev:
bassman skrev:Jag är jäkligt sugen på att byta ut mina bångstyriga 8meters EKK mot Supran.

Men det blir ju skitdyrt, kostar ju som ett par flaskor sprit av god kvalité :x

Anser någon förståsigpåare att jag isf bör gå upp på en grövre dito?

Beror på vilken sprit anser du vara av god kvalité.

Bra sprit gör att det låter bra.. En schysst highland wirre T.ex..

Men jag överväger ändå att byta ut EKK-slangarna :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 08:37

Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Lödda Ixoskontakter, de är små och nätta vilket jag gillar. Tycker inte om stora klumpar med mycket gods.
Jag kommer att låta det blå underverket sitta i ett tag för att sedan gå tillbaka till de bångstyriga EKK. Då först hör jag om mina första upplevelser är korrekta.
Jag ska ta med snörena från Mollösund, där jag också Supra Ply 2,0, och provspela dm här hemma.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-12 09:19

Har du bränt in kablarna ordentligt då? Det finns apparater att köpa för sådant, annars tar det ju ett par månader normalt användande för att de ska bli inbrända och kristallbildningen i kopparledarna försvinna, så att elektronhopp sker jämnare och inte ger ökad kvantdistorsion.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-12 09:25

Morgan skrev:Har du bränt in kablarna ordentligt då? Det finns apparater att köpa för sådant, annars tar det ju ett par månader normalt användande för att de ska bli inbrända och kristallbildningen i kopparledarna försvinna, så att elektronhopp sker jämnare och inte ger ökad kvantdistorsion.

Glöm inte heller den ack så viktiga kryobehandlingen.... Som helst skall utföras under högvakuum :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-12 09:31

Kryobehandlingen ska förnyas vartannat år dessutom annars blir den nog mest kontraproduktiv. Eller inte. Och vänd kablarna rätt för böveln!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 10:01

Anar lödningarna, ska göra om dem senare idag så får vi se.
Är ruskigt känslig för förändringar i hemma-setupen tydligen.
I Mollösund låter likadana kablar kanonbra nämligen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-12 10:04

sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Lödda Ixoskontakter, de är små och nätta vilket jag gillar. Tycker inte om stora klumpar med mycket gods.
Jag kommer att låta det blå underverket sitta i ett tag för att sedan gå tillbaka till de bångstyriga EKK. Då först hör jag om mina första upplevelser är korrekta.
Jag ska ta med snörena från Mollösund, där jag också Supra Ply 2,0, och provspela dm här hemma.

Bry dig inte om fåntrattsinläggen ovan. Personligen tycker jag Supra suger getpung. HDMI-sladdarna funkar fint men som högtalar-och signalkablage, har de aldrig imponerat på mig. Byt tillbaka. Även om den upplevda diskanthöjningen är en placeboeffekt, kommer du att påverkas av den.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 10:11

bensnake skrev:
sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?

Bry dig inte om fåntrattsinläggen ovan. Personligen tycker jag Supra suger getpung. HDMI-sladdarna funkar fint men som högtalar-och signalkablage, har de aldrig imponerat på mig. Byt tillbaka. Även om den upplevda diskanthöjningen är en placeboeffekt, kommer du att påverkas av den.

Det är lugnt! Jag är totalt placebo-befriad, min hörselapparat är kopplad till en datamaskin som är ett renodlat objektivt instrument som mäter allt med yttersta precision. Verkligheten som den är avpeglas exakt, alltid! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-12 10:12

sprudel skrev:
bensnake skrev:

Det är lugnt! Jag är totalt placebo-befriad, min hörselapparat är kopplad till en datamaskin som är ett renodlat objektivt instrument som mäter allt med yttersta precision. Verkligheten som den är avpeglas exakt, alltid! :D

Härligt! :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-12 10:29

Ja då är det bara att kolla om de nya sladdarna är neutrala eller om de kanske inte är avrullade i toppen gentemot de gamla. Så då blir frågan om de lägger till något eller om de avslöjar något. Kan du principellt tänka dig att spela med de gamla om de "låter" bättre även om det innebär att de är avrullade eller börjar jakten för att få de nya "neutrala" att låta som de gamla genom att åtgärda diskanthöjning där den uppstår? Om det nu finns en diskanthöjning, förstås. Kanske du har en sänkning vid andra frekvenser?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 10:46

Harryup skrev:

Ja då är det bara att kolla om de nya sladdarna är neutrala eller om de kanske inte är avrullade i toppen gentemot de gamla. Så då blir frågan om de lägger till något eller om de avslöjar något. Kan du principellt tänka dig att spela med de gamla om de "låter" bättre även om det innebär att de är avrullade eller börjar jakten för att få de nya "neutrala" att låta som de gamla genom att åtgärda diskanthöjning där den uppstår? Om det nu finns en diskanthöjning, förstås. Kanske du har en sänkning vid andra frekvenser?

mvh/Harryup

Visst, så kan det vara. Jag har dock en konsert från förra veckan i färskt minne från Artisten i Göteborg. Stråkarna hade inte den accentuerade diskanten som jag upplever med den blå kabeln.
Jag satt på första raden, och spelar nu mycket Mark Kaplan, som också är hyfsat närmikad.
http://open.spotify.com/user/hbastrom/playlist/55hlPgG6MJyYFYyWGbkifI

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

mangs

Inläggav mangs » 2013-03-12 13:27

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Om en förändring verkligen inträffar vid ett kabelbyte är det väl alltid något som något av kablarna skalar ifrån? Att en kabel lägger till något har jag aldrig upplevt, om du inte är väldigt mottaglig för störningar dvs. Att en kabel skulle gaina tex diskantområdet är omöjligt, snarare så att den då dämpar allt annat (i förhållande til lden andra kabeln). testa att göra en ljudmätning där du i de två mätningarna har kvar mic, volym iexakt samma nivå och byt enbart kabeln, mäter du skillnad på något sätt mellan kablarna så ser du det då med ögonen.

Det är inte ovanligt att en gammal smutsig högtalarkabel faktiskt har oxiderade ytor vilket kan höja resistansen och dessutom dämpa högre frekvenser. Har själv gjort mätningar med flera dBs skillnade men efter att ha kortat ned kabeln och använt ny icke-oxiderad yta mot högtalaren var mätningarna exakt samma och lyssningsintrycket detsamma mellan i detta fallet EKK och Supra 3.4mm.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 13:41

mangs skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Om en förändring verkligen inträffar vid ett kabelbyte är det väl alltid något som något av kablarna skalar ifrån? Att en kabel lägger till något har jag aldrig upplevt, om du inte är väldigt mottaglig för störningar dvs. Att en kabel skulle gaina tex diskantområdet är omöjligt, snarare så att den då dämpar allt annat (i förhållande til lden andra kabeln). testa att göra en ljudmätning där du i de två mätningarna har kvar mic, volym iexakt samma nivå och byt enbart kabeln, mäter du skillnad på något sätt mellan kablarna så ser du det då med ögonen.

Det är inte ovanligt att en gammal smutsig högtalarkabel faktiskt har oxiderade ytor vilket kan höja resistansen och dessutom dämpa högre frekvenser. Har själv gjort mätningar med flera dBs skillnade men efter att ha kortat ned kabeln och använt ny icke-oxiderad yta mot högtalaren var mätningarna exakt samma och lyssningsintrycket detsamma mellan i detta fallet EKK och Supra 3.4mm.

Bra input. Det ska jag prova.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2013-03-12 14:38

Var din gamla EKK terminerade med lödda bananer?

Jag hade skruvade bananer till mina skärmade Supra, men när jag flyttade förstärkaren till en hylla över TV:n så blev kablarna för korta. Jag köpte nya kablar från Supra, denna gången oskärmade. Efter att ha väntat några veckor på att löda så kopplades till slut högtalarna in igen med nya fina lödda bananer, och jag vet inte om det var placebo eller inte, men lite klarare och ljusare tyckte jag nog att det blev.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 15:40

rqu skrev:Var din gamla EKK terminerade med lödda bananer?

Jag hade skruvade bananer till mina skärmade Supra, men när jag flyttade förstärkaren till en hylla över TV:n så blev kablarna för korta. Jag köpte nya kablar från Supra, denna gången oskärmade. Efter att ha väntat några veckor på att löda så kopplades till slut högtalarna in igen med nya fina lödda bananer, och jag vet inte om det var placebo eller inte, men lite klarare och ljusare tyckte jag nog att det blev.

Bananer i förstärkardelen, lödda. I högtalardelen ibland knivbananer, ibland bara skruvade i anslutningen direkt. Jag har aldrig märkt någon skillnad på detta senare. Ska prova.
Kul tips! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-03-12 17:10

EKK är väl en mycket ful kabel.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 18:40

Lyssnade en tim med den blå, låter fortfarande lite "sprucket" men kanske inte så mycket som igår.
Sätter på knivbananer på EKK och provar.
Rent! Rent, rent! Inga grader på diskanten längre, inget mellan mig och musiken, rätt in bara. Inte HiFi, just real!

Måste f-n kolla lödningarna på den blå. Funkar inte det så skiter jag i förklaringarna, jag vet vad jag tycker stämmer bäst med mina upplevelser irl.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-12 18:45

Testa Kjell & Co 2,5 mm2.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-12 19:09

KarlXII skrev:Testa Kjell & Co 2,5 mm2.

Tack för tips Karl12, men nu testar jag inte mer, det låter så d-a bra att jag får stå ut med en knölig kabel som anses ful ibland. Jag ser den inte, jag lyssnar på signalen den förmedlar.
Vem vill köpa 2x2,25 m Supra Ply2,0? Billigt! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-12 21:44

Det är allt på sin plats med en undran till sprudel om han blindtestat och funderat på nocebo :) .
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-12 21:57

tvett skrev:Det är allt på sin plats med en undran till sprudel om han blindtestat och funderat på nocebo :) .
Nä, det tycker faktiskt inte jag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-12 22:21

_Fredrik_ skrev:
tvett skrev:Det är allt på sin plats med en undran till sprudel om han blindtestat och funderat på nocebo :) .
Nä, det tycker faktiskt inte jag.

Bra :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-03-12 22:23

ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.

Inte fulare än vad man gör den.. ;)

Bild
Bild

(Lånade bilder av Britt-Gunnar)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-12 22:32

-Palle- skrev:
ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.

Inte fulare än vad man gör den.. ;)

Nej, men på alla sätt klumpig och bändig. Otroligt skönt att vara av med eländet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-12 22:35

Tror det måste skapas en omröstning som tar upp "Jag flyttar mina högtalare hela tiden Ja/Nej". :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-12 22:37

tvett skrev:Tror det måste skapas en omröstning som tar upp "Jag flyttar mina högtalare hela tiden Ja/Nej". :wink:

Det är väl bara att starta tråden. Varför förannonsera?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-12 22:40

sprudel skrev:Lyssnade en tim med den blå, låter fortfarande lite "sprucket" men kanske inte så mycket som igår.
Sätter på knivbananer på EKK och provar.
Rent! Rent, rent! Inga grader på diskanten längre, inget mellan mig och musiken, rätt in bara. Inte HiFi, just real!

Måste f-n kolla lödningarna på den blå. Funkar inte det så skiter jag i förklaringarna, jag vet vad jag tycker stämmer bäst med mina upplevelser irl.

Jamen så bra då struntar jag i att fundera på att byta ut min EKK :)

edit: var kan man köpa sån där makeup-strumpa som EKK:n är klädd med?
Senast redigerad av bassman 2013-03-12 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-12 22:43

bassman skrev:Jamen så bra då struntar jag i att fundera på att byta ut min EKK :)

Åtminstonde inte till en kabel med på förhand misstänkta kontakteringsproblem :wink:

Enda skälet att byta ut EKK är väl om du ska flytta runt dina högtalare dagligen. Det är ju rätt najs att ha en kabel som inte kräver kabellyftare, utan sköter det själv. :) Lättstädat.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi