Decca hornet är, i DIY version i alla fall, en udda fågel
1. Lådan är helt naken och dämpningen skall komma från vibrationer i de 9 mm tunna väggarna.
2. Googlar man fram en radda pipor brukar startarean vara 0-50% av Sd ofta nära 25% dvs ca 50cm2 för en 8" DCH startar med 300 cm2
3. Pipan utvidgar sig ca 50% på 40 cm längd för att sedan på 10-15 cm krympa ner nästan till startaran där elementet sitter

Sedan långsam ökning runt böjen och ner för fronten, för att sedan hoppa upp 50% på slutknixen
4. Som vanligt är pipöppningen mycket mindre än pipans tvärsnittsarea, bifogad 3D illustration är fel det skall vara små fötter på 19mm så hela bottenkanten är öppning med varierande längd och tvärsnittsarea om man räknar från öppningen i botten.

I England är ju dessutom denna slits som har hastighetsmaxima för grundresonansen resistiv dämpning av heltäckningsmattan som fötterna sjunker ner i mer eller mindre.
Jag planerar att börja bygga ett DCH nästa helg.
1. Väggarna blir i 11 OSB på prototypen men odämpade blir de inte.Det mesta kommer att lamineras med 12 asfaboard och första hälften av pipan kläs med filt (10mm biltema)
4. Pipöppningen flyttas till det smala bakstycket under drivern (Philips 9710) så att man har koll på faktisk yta. Jag har även moderna basreflexelement som jag skulle kunna prova. En smidig variant är att ta upp ett rektangulärt hål och sedan skruva för med träribbor till önskad area
2 & 3. Här finns det många varianter.
Genom att öka lutningen på internbaffeln så vinner man både mindre startarea och jämnare flare i de två sista sektionerna men det blir en del svåra vinklar när den skall in i 45 graders sektionerna och sedan fintrimma med asfaboard
En enklare variant är att bara använda asfaboard och fylla ut först sektionen fram till elementet så att tvärsnitts areorna går från
297--428--336 cm2 till
125--250--336 cm2