Philips AD0160 T4 och T8 dome diskanter mätningar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Philips AD0160 T4 och T8 dome diskanter mätningar

Inläggav DrBoar » 2013-03-13 13:05

Diskanten i ses ofta i diverse budgethögtalare på loppis och slikt
Bild

För mätning med Dayton OmniMic 20 cm on axis så lades diskantelementen på rygg på en matta och en wellpappbit med ett 76mm hål utskuret användes som baffel.

Impedanskurvorna visar bra matchning och genomgående höga Q värden både för 8 och 4 Ohms varianterna
Bild

Frekvenskurvorna är bra och verkninggraden lika så. Stämmer bra med Gravensens resultat
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Bild

I orginallådorna delas diskanterna med 6 dB filter en 5,6µF för 8 ohm och 12 µF för 4 ohms varianterna. Det låter inget vidare och tittar man på kurvorna kan man gissa varför
Bild

Det går väl att bättra på med ett sugfilter men bättre torde vara att använda brantare filter så att man får bort den fula puckeln vid 1 kHz.

Normaliserar man kurvorna syns det tydligt med -6 dB vid 2,5 kHz och -12 dB vid 1,2 kHz men sedan går det åt fanders med ca -3dB vid 800 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-13 13:46

Den här diskanten har vi ju diskuterat här till och från under åren. Minns att någon en gång höjde den till skyarna... var det du? ;-) Det är rätt intressant att jämföra med nutida element och i vissa avseenden kan man konstatera att inte så mycket har hänt... Så kraftiga resonanser kan vara knepiga - särskilt med enkla filter. Dåförtiden såldes nog en hel del kommersiella högtalare som var rätt hastigt ihopkomna... men ofta räcker det att gå upp på 2:a ordningens filter eller lägga ett motstånd parallellt med diskanten för att det ska bli (om inte bra så i alla fall) mycket mindre dåligt! :)

Nå, vad tänker du dig nu? Är det vintige-bygge på G? :)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-03-13 16:15

Jag håller på med mina Dorspen vilka är en hyllning till Spendor BC1 fast med KEF element, delningfiltret som jag lyft från 104aB har bjudit på en del överaskningar så det tar tid... Sedan har jag någon som kanske vill köpa mina T27 diskanter, Tycho???

Parallella motstånd hjälper en del men bra blir det inte.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-13 17:57

Har du läst dom gamla "Kef topics"?
Där finns tankarna bakom Acoustic Butterworth beskrivet.

http://www.kef.com/html/gb/explore/abou ... index.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-03-13 19:15

Jag har kollat på KEF dokumentationen och SPICE modellering på diy.com
Dem där 0.6µF kondingen styr upp delningen runt resonansfrekvensen, så den delen funkar bra men 3R10µlänken som skall lyfta ovanför 10 kHz gör det inte i mina mätningar.

104aB är ju gjort för B200 SP1039 och T27 jag har B200 SP1014 och T27. Kon och upphängning i 1014 och 1039 verkar vara identiska men talspolarna och bobbinen är olika, så det krävs en del pyssel för att få diskant och baselement att gå ihop.

Jag gjorde en vända men tappade bort mig, skall göra ett nytt mer organiserat försök snart. förmodligen tar jag bort RClänken på diskanten och minskar första spolen från 2.6 mH till 1.0-1.5 mH och har ett Zobelfilter för med 1.2 mH utan zobel får man en ful topp i övre mellanregistret.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-04-14 23:52

Intressant!

Finns det nån tråd eller liknande där du beskriver mätutrustningen?

Diskanterna är väl kanske inget under av superaudiofilkvalitet, men de är samtidigt en dröm jämfört med t.ex. diskantåtergivningen i bredbandselementen som satt i de billigare Philipslådorna (se t.ex. en tråd där ett fyndat par för 40:- visas).

Det vore intressant att veta hur de låter off-axis också. Det är antagligen så det ofta lyssnas på den här typen av högtalare i den mån de används idag. Om det inte är just dessa diskanter så är det åtminstone snarlika diskanter i två olika par högtalare jag har som används för slölyssnande och som lyssnandet i princip alltid görs off-axis (av möbleringsskäl som inte beror på just design/utseende utan snarast på var man kan ställa högtalare utan att de är för mycket ivägen i ett kök, ett sovrum eller liknande).

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-15 08:51

Impedansmätningarna är med Dayton Woofer Tester 3 och resten med Dayton Omnimic. Båda programmen i Win XP i Bootcamp 3 på en Macbook som kör 10.6.

Mätningarna är on axis frekvensgång brukar jag köra på 0.5 till 1 meter och dist och tidsrespons i närfältet dvs några få cm från elementet.

Förinställt värde på Omnimic är en gating på 5ms. jag försöker att ha elementet på dryga meterns höjd och minst detta avstånd till väggarna så att reflexer inte kommer inom de där 5 ms. En sidovägg som är 1 m bort vid närfältsmätning är ju bara 0.8 meter bort när mikrofonen är 1 meter framför elementet (Pytagoras sats)

Återgå till Vintage-hifi