Om man vill ha lite 2:a tonsdist?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 09:36

Ber om ursäkt lech. Det var inte meningen att reta upp dig. Jag ville bara veta vad det var du argumenterade för.

Jag läste iofs den där tråden om testet men den var väldigt svårtolkad. Den drog åt alla möjliga håll med en massa motsägningar hit och dit. Det här senaste att testen även innehöll en rent subjektiv del framgick inte så den delen är helt ny för mig och därför är det ju inte så konstigt att jag reagerade med ett frågetecken. Nu blev insynen något större.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-14 09:57

Flint skrev:Ber om ursäkt lech. Det var inte meningen att reta upp dig. Jag ville bara veta vad det var du argumenterade för.

Jag läste iofs den där tråden om testet men den var väldigt svårtolkad. Den drog åt alla möjliga håll med en massa motsägningar hit och dit. Det här senaste att testen även innehöll en rent subjektiv del framgick inte så den delen är helt ny för mig och därför är det ju inte så konstigt att jag reagerade med ett frågetecken. Nu blev insynen något större.

Det är lungt. Vi får se om Sprudel håller tråden vid liv ; Jag har nog gjort mitt. 8)

ALLA tekniska ( fakta eller inte ) hänvisar jag till IÖ/Almen. :oops:

Lech :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 09:59

lech
Nu väntar jag bara på att du ber mig om ursäkt i din tur.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-14 10:02

Almen skrev:
Harryup skrev:
lech skrev:
Flint skrev:lech
Nej, bilden svarar inte på det jag frågade dig.

Ska det vara så djävla svårt? Hälften av deltagarna uppskattade SET+SET framför SET+Bryston . Ta gärna död på den myten, men så var det!!!

Det finns inga "mätresultat" på papperet , men det bekräftar vår subjektivitet om upplevda "upplevelser".

Lech :wink:

Var det blindtester? Föredrog nån fel läge mot vad de trodde att de skulle gilla? Var det nån som ansåg att återgivningen i det läge de föredrog var helt neutral?

Mvh/Harryup

Det var ju den här övningen: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1729-0.html. Har du lyckats missa den? :)

Ja, det var blindtester. De flesta (alla?) lyckades blint korrekt detektera SET-steget. Några föredrog den färgningen (E) framför ingen färgning (F).

Jo, minns den men mindes inte riktigt vad syftet var och om hypotesen ansågs bevisas generellt eller bara för testuppställningen. Och kom inte ihåg den subjektiva delen heller egentligen. Och engentligen vet jag inte om jag såg någonstans att nån tyckte anläggningen hade färgningar som kanske dolde skillnader eller möjligen framhävde dom.
Mvh/Harryup

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-14 10:06

No problems.

Jag ber om ursäkt.

Lech

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 10:13

lech skrev:

No problems.

Jag ber om ursäkt.

Lech

Bra. Accepteras självklart. Det var intressant att se att ni var några stycken också som föredrog rördisten när ni själva fick välja. Kan/vill du berätta hur argumenteringen för det gick. Vad i det ljudet "lockade", för att ev. koppla det till den här trådens ämne?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-14 10:16

lech skrev:

No problems.

Jag ber om ursäkt.

Lech

Det här känns ju väldigt OT på faktiskt. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-14 10:40

Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-14 11:40

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:
lech skrev:
Nej, bilden svarar inte på det jag frågade dig.

Ska det vara så djävla svårt? Hälften av deltagarna uppskattade SET+SET framför SET+Bryston . Ta gärna död på den myten, men så var det!!!

Det finns inga "mätresultat" på papperet , men det bekräftar vår subjektivitet om upplevda "upplevelser".

Var det blindtester? Föredrog nån fel läge mot vad de trodde att de skulle gilla? Var det nån som ansåg att återgivningen i det läge de föredrog var helt neutral?

Mvh/Harryup

Det var ju den här övningen: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1729-0.html. Har du lyckats missa den? :)

Ja, det var blindtester. De flesta (alla?) lyckades blint korrekt detektera SET-steget. Några föredrog den färgningen (E) framför ingen färgning (F).

Jo, minns den men mindes inte riktigt vad syftet var

OK, då kan du ju fräscha upp minnet med länken ovan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-14 11:45

@Almen. Kommer faktiskt inte ihåg vilken jag föredrog, men lånade en liknande förstärkare av Lech för att prova i min setup, och det var inte riktigt min grej.

@Svante. Jag tror du missade att jag citerade Bo Hansson. Jag kanske kunde gjort det tydligare.

Man kan ju gå på en sådan här men då blir det dyrt:

http://www.stereophile.com/content/abbingdon-music-research-dp-777-da-processor
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-14 14:41

He he

Du söker någonting ( som inte är 2:a tonen ) mao.

Hasse Alfredsson sa : Livet är som en påse , tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.

lech :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-14 17:06

lech skrev:He he

Du söker någonting ( som inte är 2:a tonen ) mao.

Hasse Alfredsson sa : Livet är som en påse , tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.

lech :lol:

Jo, jag söker någonting. Det jag försökte beskriva i tidigare inlägg.
Ska låna hem den där AMR:en som har lite annorlunda mätresultat och se hur det ter sig lyssningsmässigt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-14 18:40

Flint skrev:Ber om ursäkt lech. Det var inte meningen att reta upp dig. Jag ville bara veta vad det var du argumenterade för.

Pratar vi om samma test? Har du läst tråden på sweetspot?

Så här skrev jag:

Följande slutsatser kunde dras:
- Triodsteget färgade hörbart.
- Färgningen bedömdes av samtliga att ge ”mer bas”, ”fylligare ljud”, ”vassare sång”.
- Färgningen bedömdes av flera personer ge ett subjektivt bättre ljud, alltså att E lät bättre än F.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 18:54

Almen
Tippar att det är samma tråd vi pratar om. Intrycken från den spretade åt alla möjliga håll. Det visar ju inte minst det som har sagts i den här tråden från er som aktivt deltog. Förvirringen verkar vara total.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-14 19:05

Det är kanske inte så lätt för alla att ta till sig data från flera olika fora och olika personer och mentalt hitta den röda tråden och sortera bort den oväsentliga datan, men det kan man väll knappast lasta testet för. ;)

Jag tyckte iaf att resultatet av testet var lätt att ta till sig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 19:09

Alexi skrev:Det är kanske inte så lätt för alla att ta till sig data från flera olika fora och olika personer och mentalt hitta den röda tråden och sortera bort den oväsentliga datan, men det kan man väll knappast lasta testet för. ;)

Ett test som refereras och beskrivs på olika sätt av olika personer. Jo, det kan man i allra högsta grad belasta testet för, om man är neutral. I det där gänget litar jag på lech.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-14 19:22

Kanske hittar du något intressant här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-14 19:47

Flint skrev:
Alexi skrev:Det är kanske inte så lätt för alla att ta till sig data från flera olika fora och olika personer och mentalt hitta den röda tråden och sortera bort den oväsentliga datan, men det kan man väll knappast lasta testet för. ;)

Ett test som refereras och beskrivs på olika sätt av olika personer. Jo, det kan man i allra högsta grad belasta testet för, om man är neutral. I det där gänget litar jag på lech.
Jag tror du blandar ihop människor och maskiner. Vi människor beskriver våra upplevelser av situationer olika, det är helt naturligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 19:53

Jag tror att sprudel (du) vill ha det bästa av två världar. Det musikaliska ståpälsintrycket de bästa rörstärkarna förmår att förmedla och kraften/trycket från de största transistorförstärkarna. Det verkar vara en svår nöt att knäcka.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 19:55

Alexi skrev:
Flint skrev:

Jag tror du blandar ihop människor och maskiner. Vi människor beskriver våra upplevelser av situationer olika, det är helt naturligt.

Säger du det? Din sunda förnuftkompass har lett dig fel tidigare konstaterde vi för inte så länge sedan. Kolla den igen för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-14 20:39

Flint skrev:Almen
Tippar att det är samma tråd vi pratar om. Intrycken från den spretade åt alla möjliga håll. Det visar ju inte minst det som har sagts i den här tråden från er som aktivt deltog. Förvirringen verkar vara total.

Nej, vi som var med är helt eniga, vilket framkommer i nämnda tråd.

Om du är förvirrad så är det bara att fråga om det som är oklart. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 20:47

Almen skrev:

Nej, testtråden ger ett mycket förvirrat intryck. Så även efterspelet idag i den här tråden. Det dyker upp nya testvinklar och former. Vad blr det för nytt härnäst? Leach pratar om subjektiv bedömning som du sen förnekar. Vad håller ni på med?

Som avslutning vill jag bara säga så kan ni fortsätta argumentera "tomme" sen att lech är i alla fall trovärdig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-14 20:55

Lech beskriver subjektiva upplevelser, han föredrar den färgning rören gav, något blindestet bekräftade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-14 20:58

Flint skrev:Jag tror att sprudel (du) vill ha det bästa av två världar. Det musikaliska ståpälsintrycket de bästa rörstärkarna förmår att förmedla och kraften/trycket från de största transistorförstärkarna. Det verkar vara en svår nöt att knäcka.

Kanske det är så. Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 21:02

sprudel skrev:
Flint skrev:Jag tror att sprudel (du) vill ha det bästa av två världar. Det musikaliska ståpälsintrycket de bästa rörstärkarna förmår att förmedla och kraften/trycket från de största transistorförstärkarna. Det verkar vara en svår nöt att knäcka.

Kanske det är så. Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa! :)

Är du säker på att det är en färgning? Det kanske är mer likt verkligheten än vad andra prylar kommer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-14 21:03

Flint skrev:
Almen skrev:

Nej, testtråden ger ett mycket förvirrat intryck. Så även efterspelet idag i den här tråden. Det dyker upp nya testvinklar och former. Vad blr det för nytt härnäst? Leach pratar om subjektiv bedömning som du sen förnekar. Vad håller ni på med?

Jag har bekräftat att vi även gjorde subjektiva bedömningar. Jag och lech är helt eniga i hur testet gick till och vår utvärdering av det.

Om igen: fråga gärna om det du tycker är oklart, så skall jag försöka hjälpa dig med din förvirring.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-14 21:08

Flint skrev:
Almen skrev:

Det är självklart att det var och är subjektivt i denna test vi gjorde.
Vi hade min "ursprungs anläggning" ( SET+ Khorn ) som lyssnings anläggning. ( Punkt/Slut ) Ingen i sin ens vildaste fantasi, skulle ta sig tid att mäta upp den. Den ifrågasattes inte heller ( Punkt/Slut) under provlyssningen.

Resultatet från lyssningen ( in Total ) var att vi INTE kunde verifiera LennartJ :s hypotes om att trisser färgar grått . Något annat kan man inte med gräddan av HiFi förståsigpåare bekräfta.

Prov utan värde skulle en del kalla det ,men för mig var det en erfarenhet till.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 21:17

lech skrev:
Flint skrev:
Almen skrev:

Det är självklart att det var och är subjektivt i denna test vi gjorde.
Vi hade min "ursprungs anläggning" ( SET+ Khorn ) som lyssnings anläggning. ( Punkt/Slut ) Ingen i sin ens vildaste fantasi, skulle ta sig tid att mäta upp den. Den ifrågasattes inte heller ( Punkt/Slut) under provlyssningen.

Resultatet från lyssningen ( in Total ) var att vi INTE kunde verifiera LennartJ :s hypotes om att trisser färgar grått . Något annat kan man inte med gräddan av HiFi förståsigpåare bekräfta.

Prov utan värde skulle en del kalla det ,men för mig var det en erfarenhet till.

Ingen skugga över dig leach. :wink: Subjektiva bedömningar är det enda intressanta när det gäller att utvärdera hifi. För konstruktörer kan dock mätvärden också vara intressanta, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-14 22:18

Flint skrev:
sprudel skrev:

Är du säker på att det är en färgning? Det kanske är mer likt verkligheten än vad andra prylar kommer.

Ja så kan man se det också. :)
Verkligheten (vad det nu är?) är ju inte svart/vit heller.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-14 22:21

sprudel skrev:
Verkligheten (vad det nu är?) är ju inte svart/vit heller.

Nej, verligheten är ju som bekant grå. :-)
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi