I dag används väl uteslutande CD som programkällor hos de flesta, utom som när jag spelar en vinyl emellanåt och det fick mig att fundera.
Funderingen handlar om Barkhausen-effekten, en effekt/begränsning finns i högtalarens magnetsystem, medger att återge musik med 16-bitars upplösning eller högre?
Barkhausen-effekten innebär ju bl a att magnetens B-H kurva inte är kontinuerlig utan variationen sker språngvis, bl a beroende på orenheter i magnetmaterialet och eventuell modulation via andra, ex vis talspolens, magnetfält. Det sägs att ferrit-material är mycket behäfta med dessa problem medan neodymium och äldre Alnico inte har samma problem.
Samtidigt kunde jag inte låta bli att fundera på de mekaniska transienta egenskaperna hos högtalarelement.
1/ Om elementet, konen, befinner sig i vila och får en signal som är 1-bit LSB, av 16, stor. Kommer elementet då att överhuvutaget att röra sig eller har det möjligen en hysteres som är x-bitar stor?
2/ Om elementet, konen, befinner sig i rörelse och får en signalförändring som är 1-bit LSB, av 16, stor. Kommer det mekaniska stegsvaret att vara i överensstämmelse med signalen eller kommer eventuella hysteres-effekter att förhindra ett korrekt svar, kommer det att vara ful(l)t med överslängar eller alternativt för långsamt så att det ger en "time-smearing".
Ur dessa frågeställningar kommer då; Hur många bitars upplösning har egentligen ett högtalarelement? Om frågan kan formuleras så..
Det finns säkert någon som kan bringa ljus i mina frågeställningar?