Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:Det låter bättre helt enkelt.
Ok det visste jag inte.CODY skrev:_Fredrik_ skrev:Det låter bättre helt enkelt.
Det är så. Du har som jag minns det en typisk feelgood pickup - kan det vara förklaringen?
Objektivisten skrev:Vinyl har oftast en starkare inneboende kraft än rummet. Man bör ju då ha i åtanke att vinylen uppfanns 1835 medan rummet är en mycket äldre och omodernare uppfinning. Så egentligen är det ju inte så konstigt. Digitalt, finns det fortfarande?
paa skrev:Objektivisten skrev:Digitalt, finns det fortfarande?
Indiern Pingala var först att presentera det binära/digitala systemet, långt före Kristi födelse!
_Fredrik_ skrev:Än cd. Så känns det för mig iaf. Det låter som om jag hade dämpat mitt rum som har för lång efterklang, när jag jämför samma vax mellan cd och vinyl. Vad tror ni det beror på? Den jag lånar skivspelaren av trodde att det kanske rullas av tidigare i basen och det låter ju rimligt, men jag upplever frekvenser ovanför basområde som bättre också. Det låter bättre helt enkelt.
Jag tror det digitala är här för att dö ut.
Digitalt mastrade? Med början för 35 år sen? Är det sant? På riktigt, det kan väl inte stämma?Vee-Eight skrev:Fredrik:
Skulle vara intressant att titta på hur basåtergivningen ser ut på din vinylspelare, eller snarare vinylskivorna. Min gissning är att de är skurna i basen redan i mastringen. Om jag inte misstänker fel så borde du kunna kolla detta rätt enkelt.
Är de nyare än ca 35 år så är de också digitalt mastrade, oavsett vad som står på etiketten.
Jag hängde inte med här, vad menar du egentligen?prolinn skrev:_Fredrik_ skrev:Än cd. Så känns det för mig iaf. Det låter som om jag hade dämpat mitt rum som har för lång efterklang, när jag jämför samma vax mellan cd och vinyl. Vad tror ni det beror på? Den jag lånar skivspelaren av trodde att det kanske rullas av tidigare i basen och det låter ju rimligt, men jag upplever frekvenser ovanför basområde som bättre också. Det låter bättre helt enkelt.
Jag tror det digitala är här för att dö ut.
Rent spontant skulle jag gissa att detta är ett typexempel på att brister i återgivningen tros hänga ihop med rummet, men i egentligen beror på brister hos signalkällan. Att tro att det låter bättre för att man byter till en sämre signalkälla (som lanske vissa tvingar sig till) är ofta väl långsökt. Vi har i och för sig inte mycket att gå på här, men det är en gissning i alla fall.
_Fredrik_ skrev:Jag hängde inte med här, vad menar du egentligen?prolinn skrev:_Fredrik_ skrev:Än cd. Så känns det för mig iaf. Det låter som om jag hade dämpat mitt rum som har för lång efterklang, när jag jämför samma vax mellan cd och vinyl. Vad tror ni det beror på? Den jag lånar skivspelaren av trodde att det kanske rullas av tidigare i basen och det låter ju rimligt, men jag upplever frekvenser ovanför basområde som bättre också. Det låter bättre helt enkelt.
Rent spontant skulle jag gissa att detta är ett typexempel på att brister i återgivningen tros hänga ihop med rummet, men i egentligen beror på brister hos signalkällan. Att tro att det låter bättre för att man byter till en sämre signalkälla (som lanske vissa tvingar sig till) är ofta väl långsökt. Vi har i och för sig inte mycket att gå på här, men det är en gissning i alla fall.
Ja jag vet inte jag. I mitt fall så tycker jag även att sk audiofil-musik med full dynamik låter rätt illa på cd.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jag hängde inte med här, vad menar du egentligen?prolinn skrev:_Fredrik_ skrev:Än cd. Så känns det för mig iaf. Det låter som om jag hade dämpat mitt rum som har för lång efterklang, när jag jämför samma vax mellan cd och vinyl. Vad tror ni det beror på? Den jag lånar skivspelaren av trodde att det kanske rullas av tidigare i basen och det låter ju rimligt, men jag upplever frekvenser ovanför basområde som bättre också. Det låter bättre helt enkelt.
Det handlar inte om att vinylspelaren är bättre, kanske mer att mixning etc på vinylskivan är bättre än motsvarande CD. Ofta har en vinyl större dynamik än en CD trots att det tekniska formatet snarare medger det rakt motsatta. Med en större dynamik kommer de högre (nivåmässigt) ljuden att vara i en kortare tid och hinner inte sätta igång ljudresonanserna på samma sätt som en komprimerad CD där allt låter lika högt.
En bättre inspelning/mixning är helt enkelt enklare att återge.
/ B
_Fredrik_ skrev:Ja jag vet inte jag. I mitt fall så tycker jag även att sk audiofil-musik med full dynamik låter rätt illa på cd.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jag hängde inte med här, vad menar du egentligen?prolinn skrev:_Fredrik_ skrev:Än cd. Så känns det för mig iaf. Det låter som om jag hade dämpat mitt rum som har för lång efterklang, när jag jämför samma vax mellan cd och vinyl. Vad tror ni det beror på? Den jag lånar skivspelaren av trodde att det kanske rullas av tidigare i basen och det låter ju rimligt, men jag upplever frekvenser ovanför basområde som bättre också. Det låter bättre helt enkelt.
Det handlar inte om att vinylspelaren är bättre, kanske mer att mixning etc på vinylskivan är bättre än motsvarande CD. Ofta har en vinyl större dynamik än en CD trots att det tekniska formatet snarare medger det rakt motsatta. Med en större dynamik kommer de högre (nivåmässigt) ljuden att vara i en kortare tid och hinner inte sätta igång ljudresonanserna på samma sätt som en komprimerad CD där allt låter lika högt.
En bättre inspelning/mixning är helt enkelt enklare att återge.
/ B
Jag tror nog att vinyl är ganska överlägset format hemma hos mig och förmodligen hos de flesta andra också. Har man ett rum som är helt perfekt, ett sk. jidderfritt rum, kanske cd eller nåt digitalt kan vara att föredra.
Vee-Eight skrev:Fredrik:
Skulle vara intressant att titta på hur basåtergivningen ser ut på din vinylspelare, eller snarare vinylskivorna. Min gissning är att de är skurna i basen redan i mastringen. Om jag inte misstänker fel så borde du kunna kolla detta rätt enkelt.
Är de nyare än ca 35 år så är de också digitalt mastrade, oavsett vad som står på etiketten.
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Fredrik:
Det skulle i så fall innebära 1977. Jag är helt övertygad om att du har fel i det påståendet. Denon var tidigast ute med digitala inspelningar bland skivproducenter och en av de få.
Om du däremot skulle sagt 1990 så skulle jag ha lättare att ta det årtalet. 1985, var det ännu inte så. Någonstans mellan 1985 och 1990 kanske man kan säga att det digitala uppnådde total majoritet d v s över 90-95 % av utgivna LP-titlar med digital mastering.
Mvh
Peter
Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Fredrik:
Det skulle i så fall innebära 1977. Jag är helt övertygad om att du har fel i det påståendet. Denon var tidigast ute med digitala inspelningar bland skivproducenter och en av de få.
Om du däremot skulle sagt 1990 så skulle jag ha lättare att ta det årtalet. 1985, var det ännu inte så. Någonstans mellan 1985 och 1990 kanske man kan säga att det digitala uppnådde total majoritet d v s över 90-95 % av utgivna LP-titlar med digital mastering.
Mvh
Peter
Tänkte mest på styrningen av graveringen. Ngn skrev för en tid sen att maskinen buffrade signalen digitalt för att kunna packa spåren mer optimalt.
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Fredrik:
Mvh
Peter
Tänkte mest på styrningen av graveringen. Ngn skrev för en tid sen att maskinen buffrade signalen digitalt för att kunna packa spåren mer optimalt.
Fast det har väl inget med mastring att göra. Man vill ju bara ha koll på nivån och säger ju inget om man överhuvudtaget ändrat på filen för att passa graververket. Däremot har filen varit digitaliserad vilket är något annat.
mvh/Harryup
bassman skrev:Jag köpte en vinyl platta med Ry Cooder när det begav sig runt -86 som uppgavs vara Digital Mastrad. "Why Don't You Try Me" hette den och lät förfärligt illa. Så kan det gå.
Annars var det väl Dire Straits Brother in Arms som det slogs på trumman ordentligt som det "första helt digitalt inspelade" albumet.
Men det har säkert getts ut digitala saker innan detta
Jag tror du har helt rätt.RogerGustavsson skrev:bassman skrev:Jag köpte en vinyl platta med Ry Cooder när det begav sig runt -86 som uppgavs vara Digital Mastrad. "Why Don't You Try Me" hette den och lät förfärligt illa. Så kan det gå.
Annars var det väl Dire Straits Brother in Arms som det slogs på trumman ordentligt som det "första helt digitalt inspelade" albumet.
Jo det har det... Just Ry Cooder var tidigt ute, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bop_till_You_Drop
Till trådens huvudämne. Det ställs ofta långt mindre krav på rummets akustik när basutsträckningen nedåt är begränsad. Ett par mindre högtalare som saknar lågbas eller en vinylrigg som kanske är lite klen i botten, drar inte alls igång rumsresonanser på samma sätt som en fullregistrig anläggning. Alltså kan man med en "sämre" anläggning bli av med en del problem.
_Fredrik_ skrev:Jag tror du har helt rätt.RogerGustavsson skrev:bassman skrev:Jag köpte en vinyl platta med Ry Cooder när det begav sig runt -86 som uppgavs vara Digital Mastrad. "Why Don't You Try Me" hette den och lät förfärligt illa. Så kan det gå.
Jo det har det... Just Ry Cooder var tidigt ute, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bop_till_You_Drop
Till trådens huvudämne. Det ställs ofta långt mindre krav på rummets akustik när basutsträckningen nedåt är begränsad. Ett par mindre högtalare som saknar lågbas eller en vinylrigg som kanske är lite klen i botten, drar inte alls igång rumsresonanser på samma sätt som en fullregistrig anläggning. Alltså kan man med en "sämre" anläggning bli av med en del problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster