Moderator: Redaktörer
spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
bakerman22 skrev:spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
Men allra bäst en i32s till.
nikeb skrev:Det är en EN4K duk så den är riktigt bra.....och jag tror knappt att jag hör skillnaden i praktiken men tänkte att man kanske skulle göra rätt ändå....
Jag tänkte ringa Öhman men efter att ha köpt i32s så är lixom pengarna slut för ett litet tag så jag vill inte besvära ingengören innan jag kan betala för det jag frågar om.
paa skrev:bakerman22 skrev:spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
En så stor center som i32s är väl helt onödigt om man delar vid 250 Hz, vilket t.o.m har sina fördelar?
MagnusÖstberg skrev:nikeb skrev:Det är en EN4K duk så den är riktigt bra.....och jag tror knappt att jag hör skillnaden i praktiken men tänkte att man kanske skulle göra rätt ändå....
Jag tänkte ringa Öhman men efter att ha köpt i32s så är lixom pengarna slut för ett litet tag så jag vill inte besvära ingengören innan jag kan betala för det jag frågar om.
Har du köpt ett sådant system lär du få svar utan att det belastar plånboken. Det är alltid skönt att veta, så ställ frågan.
Svaret kan du ju redovisa här, så behöver ingen annan i samma situation ställa frågan till honom, utan kan få hjälp via forumet med en sådan undran
Det är torde vara klart möjligt att göra det du vill. Det finns många decibel kvar att utnyttja i diskanten i i14.
bakerman22 skrev:paa skrev:bakerman22 skrev:spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
En så stor center som i32s är väl helt onödigt om man delar vid 250 Hz, vilket t.o.m har sina fördelar?
Jag delar min r28 vid 80. Då händer det att det behövs en krallig center.
paa skrev:bakerman22 skrev:paa skrev:bakerman22 skrev:spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
Jo, så kan man ju göra, men man kan också prova om det inte låter bättre när man delar centerkanalen vid 250-300, oavsett om högtalaren klarar jobbet vid 80
bakerman22 skrev:paa skrev:bakerman22 skrev:paa skrev:bakerman22 skrev:spuj skrev:Med i32s så tycker jag du ska spara lite extra och köra på en i16s
Jo, så kan man ju göra, men man kan också prova om det inte låter bättre när man delar centerkanalen vid 250-300, oavsett om högtalaren klarar jobbet vid 80
Vilket också medför ett extra steg och filter.
Jag delar min i hemmabiostärkaren och skickar resten till baslådorna.
nikeb skrev:Det är en EN4K duk så den är riktigt bra.....och jag tror knappt att jag hör skillnaden i praktiken men tänkte att man kanske skulle göra rätt ändå....
NiklasF skrev:Var ju tvungen att kika nu, i min kan jag dela lite som jag vill dock 200Hz som högst och 40Hz som lägst.
Onkyo 5007:a
philipbtz på minhembio.com skrev:Godkända upp till 250Hz för alla kanaler:
Denon, Marantz
200Hz för L, R och C, 250Hz för surrounds och subb
Emotiva
Kan dela per kanal men inte över 200Hz
Integra, Onkyo, Yamaha, Rotel
Kan dela per kanal men inte över 150Hz
Anthem
Kan inte dela per kanal
Pioneer, Arcam
Kollade givetvis inte alla modeller för varje tillverkare utan deras mest high end. Om det inte finns där lär det inte finnas i andra heller tänker jag. Lägger till tillverkare allt efter som.
-Palle- skrev:Fast problemet är ju att duken bara dämpar vissa frekvenser..
IngOehman skrev:
Och med EN4K är det ingen dum ide med lite eq. Men Seymour behövs
det inte.
Vh, iö
nikeb skrev:Frågan är i16s kontra i14. Först var jag helt inne på i16s men jag spelar faktiskt inte starkare än att i14 funkar bra. Tror inte jag hör någon skillnad mellan dem som center på normala volymer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster