DIY Unity och Synergy horn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-20 00:14

Jag tycker dom blir för breda. Närmar man sig 400 hz så kommer man väl ner till 60 cm bredd. Det kan man ju tom ha hemma utan problem.

Du missar väl inte mina frågor nisse? :-D

Edit: 60 cm gör att man kan nyttja skivor väldigt bra.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 00:30

Förlåt att jag är seg/onödigt invecklad..

Ett 60*60 horn ökar avståndet till den punkt där arean är vettig för mellanregistret så det kan var både bra och dåligt.
Mer plats på hornet för högtalaren men tyvärr gör det ökade avståndet att den destruktiva reflektionen som kommer tillbaka från hornets början kryper nedåt i frekvens.
Tror nog det funkar fint ändå.

När man går ner i storlek ökar frekvensen som du sade.
500hz horn är ju ca 60*60*40 cm.
Och dippen ligger väl rätt ok till?
Bild

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 01:03

Jag borde gått och lagt mig istället för att posta felaktiga simmar..

De ovan är med 4 element i en 2L bakkammare och 30ml frontkammare med 10mm port som är 5mm lång och inte ett element utan fyra..
Sopa..

Jag återkommer med rätta imorgon eller ikväll eftersom klockan är över 12.
Men det ser inte allt för dåligt med ett element heller.
60*60 hornet 500hz och ETT element
Bild

Jag upptäckte det när jag kollade vad som skulle hända med en kenwood bilbas i hornet.
Slänger man in en eller två 12" bilbasar med 15mm xmax så skall man nog nå sina mål med basen också även om hornet inte bidrar med laddning.. Det kan nog krävas lite eq för att få dem att trivas i lådans slutgiltiga volym. Och lufthastigheten genom portarna kanske blir lite väl hög.
Men billiga..
http://nardik.se/produkt/KENWOOD-KFC-W3013

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-20 07:27

paa skrev:
Märkligt att diskantdrivern i detta horn får så bra frekvensgång, ända ner till delningen vid ca 950 Hz. Vad ska man med alla konstiga waveguides med konstiga namn till? Detta ser ju bättre ut än det mesta man sett, låter det lika bra också, eller låter det tratt?

+1

Exakt vad jag frågar mig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-20 07:52

Kanske inte så märkligt eftersom de flesta verkar vara CD-horn med i princip samma kurvatur (konisk) men där vissa har en radie ytterst (typ SEOS).

Vill man vara elak, eller snäll, så kan man säga att det är samma typ av former som Stig Carlsson pysslade med för trevägaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 10:44

Om ni tänker på Red spades horn som visas här över så har han fuskat lite..
Men bara lite. Men jag håller med er, varför har inte alla gjort så här från början :lol:
The tweeter runs a little lower than I prefer. Just one PEQ filter was needed to get the treble response flat. So with two PEQ filters it measures very flat, most of the response is +/- 1.5 dB. The treble runs 2 dB lower than the midrange to achieve the slightly mellower voicing that I prefer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 11:06

Naqref skrev:Kanske inte så märkligt eftersom de flesta verkar vara CD-horn med i princip samma kurvatur (konisk) men där vissa har en radie ytterst (typ SEOS).

Vill man vara elak, eller snäll, så kan man säga att det är samma typ av former som Stig Carlsson pysslade med för trevägaren.

nja dom här har ju raka väggar med ett veck mitt på, liknande Altec Mantaray, Electrovoice Constant Directivety eller Peavey Quadratic. De har alltså en diffraktionskant inuti hornen (och två vinklar i varje plan), vilket inte rent koniska har. Men nånting måste ju vara bättre med Synergy, för dessa gamla CD-horn har ju inte alls samma goda renomme för bra ljud, till annat än PA-system.
Senast redigerad av paa 2013-03-20 11:50, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 11:35

De gamla hornen var nog inte så här långa och stora va?
Den kanten som finns i hornet är en bit ifrån diskantens "aktiva" del.

Hornmunnens area är klart större än vad som behövs för diskanten.

Tanken är ju att vid platsen för mellanregistrets port skall ljudet från diskanten inte längre pressas mot väggarna som det gör innan arean är densamma som en cirkel har när dess omkrets är en våglängd av lägsta frekvensen som den skall spela.

Och hornhonket kom från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas difraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg.
Mellanregister portarna kan skapa en plats för diffraktion om man inte placera dem ute i hörnen eller gör dem för stora. Eller helt enkelt för nära halsen.

Men dessa horn är ju inte helt raka faktiskt. Utan det blir en liten förändring vid halsen där diskantens utgångsvinkel skall anpassas till hornets vinkel.
Här måsta man var noga att göra den övergången så bra som möjligt.
Typ som Geddes Os profil.

Användarvisningsbild
mikaelhornqvist

Inläggav mikaelhornqvist » 2013-03-20 11:43

snabbt svar medan under tiden en beräkning utförs på datorn...

Enda kravet jag har på storleken är att de ska gå att få in genom dörren eller fönstret :)

1,5x1,0x0,6m kanske blir svårt att pressa igenom en 80cm dörr, men fönstret kanske tillåter det.

En tanke ang. bilbasar, dess känslighet är ju endast på 85dB... känns ju väldigt lågt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 11:53

mikaelhornqvist skrev:1,5x1,0x0,6m kanske blir svårt att pressa igenom en 80cm dörr, ...
Fast 60cm tjocka lådor går väl väldigt lätt in genom en 80 cm bred dörr?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 11:54

Visst är det lågt men med effekt så spelar de.. Om man glömmer bort termisk kompression så är ju övre spl gränsen begränsad av högtalarens förmåga att flytta luft dvs sd x xmax Tyvärr finns ju problemet med termisk kompression. Säkert inget att bry sig allt för mycket om vid hemmabruk. Men nog finns det bättre prylar att stoppa in.
Framförallt lättare.
Men Hörnta du måste ju stödja ett företeg från hemmaorten..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 12:01

Nissep skrev:Men dessa horn är ju inte helt raka faktiskt. Utan det blir en liten förändring vid halsen där diskantens utgångsvinkel skall anpassas till hornets vinkel.
Finns det någon beskrivning över hur det ska göras perfekt?
Är det ungefär som på Peavey nya Quadratic Throat Waveguide?
http://aaassets.peaveyelectronics.net/pdf/qwp1.pdf
Dom har dock utgått ifrån en halsvinkel på noll grader, fast de flesta horndrivers ligger på 10-14 graders halsvinkel, så waveguiden borde väl hellre starta med ungefär det?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-20 12:16

paa skrev:Dom har dock utgått ifrån en halsvinkel på noll grader, fast de flesta horndrivers ligger på 10-14 graders halsvinkel, så waveguiden borde väl hellre starta med ungefär det?

Det beror på skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 12:20

Helt rätt med att utgångsvinkeln skall vara anpassad efter drivern.
Det finns faktiskt en formel. Earl Geddes Oblate speroidal horn är det jag försöker efterlikna.
Formeln finns här bla.
http://www.grc.com/acoustics/an-introdu ... theory.pdf

Och peavys horn är en kopia av Geddes jobb. Han är inte helt nöjd tydligen..
För oss dödliga så handlar det om att slipa tills vi tycker det ser bra ut.

Utgångsviklar..
Nissep skrev:Det lät som ett klokt val av diskantdriver.
Här kommer lite info som är bra att ha.

The path length to the screen is 67mm. This does not take into acount the gasket, which is about 2mm thick, which I guessed is also about the offset to the element inside the WM 61 capsule in the end of my measurement mic. These two distances therefore cancel themselves out.

BTW, you will probably add 6mm or so in your mounting plate to mate this driver with the back of a unity horn.

Cheers

William Cowan

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rn-21.html

In no particular order, I have done some cutting and pasting...

BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
4554 – 26.7°
4555 - 30°

B & C
DE250 14.6°
DE10 7.7°
DE12 24°
DE400TN 20.7°
DE400 31°
DE500 17°
DE200 9.9°
DE85TN 34.5°
DE750TN 22°
DE950TN 17°

JBL
2450 10+°

Radian
950 20.3°

Celestion
CDX1-1745 20.16° total
CDX1-1730 20.16°
CDX1-1731 20.16°
CDX1-1746 7.6°

Beyma
CP750Nd – 24º
CP850Nd – 7º
CP755Nd – 12º60’
SMC65Nd – 15º
CP385Nd – 16º30’
SMC225Nd – 13º1’

Choose the CD driver first, then build the throat to match

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ngles.html

Red spade plockade isär en sådan här:
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... r.html?m=1

Så vad är bra med den infon?

Ja hornet skall ju helst övergå från driverns utgångsvinkel till hornets spridningavinkel så smidigt som möjligt för att minimera diffraktion i halsen av hornet. Geddes har skrivit en del av vikten av detta.

Sedan har du en utgångspunkt på avståndet från driverns monteringsplatta till dess akustiska centrum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-20 12:22

Nissep skrev:Och hornhonket kom från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas difraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg.

Precis. Det man inte får glömma är att där WGn eller hornet tar slut så får man en diffraktionskant om man inte gör 180g CD-horn. Så det gäller att göra öppningen så stor att den inte ger så mycket diffraktion helt enkelt. Det relaterar till våglängden. Man kan tänka sig att första knäcken sker först där det inte blir något problem för de våglängder som diskanten ska spela, andra knäcken för de våglängder nästa element på tur o s v.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-20 12:26

Bara att nörda ner sig tills ögonen går i kors..
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20Optimum%20Horn%20Mouth%20Size.pdf

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 12:54

Naqref skrev:
Nissep skrev:Och hornhonket kom från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas difraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg.

Precis. Det man inte får glömma är att där WGn eller hornet tar slut så får man en diffraktionskant om man inte gör 180g CD-horn. Så det gäller att göra öppningen så stor att den inte ger så mycket diffraktion helt enkelt. Det relaterar till våglängden. Man kan tänka sig att första knäcken sker först där det inte blir något problem för de våglängder som diskanten ska spela, andra knäcken för de våglängder nästa element på tur o s v.

Men alla element sitter innanför första knäcken och spelar genom både den och kantövergången till baffeln?
Men det är väl helt klart att Tom Danley är närmast ett geni, som med enkla medel får till resultat som andra försökt med i årionden och misslyckats med. Ingen annan får väl ett tappat horn att funka i närheten av de som han konstruerat, så "Synergi" är nog inte en överdrift som beteckning på det som han tar fram.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mikaelhornqvist

Inläggav mikaelhornqvist » 2013-03-20 14:00

paa skrev:
mikaelhornqvist skrev:1,5x1,0x0,6m kanske blir svårt att pressa igenom en 80cm dörr, ...
Fast 60cm tjocka lådor går väl väldigt lätt in genom en 80 cm bred dörr?

haha ja om man vrider hornen den vägen så går det ju :)

Kanske får satsa på detta, om inte det skulle fungera lika bra med annan vinkel som innebär mindre yttre mått, säg 120cm bred. Då kan man ställa ett par THAM15 under...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-20 17:46

Har ni börjat bygga än? :lol:

Användarvisningsbild
mikaelhornqvist

Inläggav mikaelhornqvist » 2013-03-20 17:52

Ska bygga färdigt mina OB-högtalare först ;)

Frågan är om det går att använda mina B&C 8BG51 i dessa stora SH? Eller behövs det 12" för att kunna placera ut portarna på rätt ställen i hornet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 20:27

Fjonkalicious skrev:Har ni börjat bygga än? :lol:

Var det inte du som skulle bygga först?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mikaelhornqvist

Inläggav mikaelhornqvist » 2013-03-21 08:24

Insåg igår att om det ska byggas 1,5m brett/SH, kommer jag inte få plats med något annat än just högtalare efter den väggen, dvs väggen är 3m bred.

Blir att satsa på 120cm bred och ska spela ned till ca 150 Hz, helst 90x60.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-21 08:57

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Har ni börjat bygga än? :lol:

Var det inte du som skulle bygga först?

:D jodåsåatt. Mjaa, men betydligt längre fram i tiden. Jag har massa annat för mig just nu. Men all förplanering, simulering osv är intressant nu. Att bygga blir kanske i sommar.

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-22 17:55

Naqref skrev:Kanske inte så märkligt eftersom de flesta verkar vara CD-horn med i princip samma kurvatur (konisk) men där vissa har en radie ytterst (typ SEOS).

Om man skulle använda ett synergy-format horn övre registret till en "ortoakustisk trevägare", vad skulle vara lämpligaste spridningsvinklar för hornet i sidled resp nedåt och uppåt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-30 00:37

Om man kollar på bilder på 60x60 graders versioner så ser det ut som första två tredjedelarna av waveguiden har just 60 graders öppningsvinkel, sedan är yttre tredjedelen utvinklad 15 grader ytterligare per sida så avslutningen blir 90x90 grader.
Sedan är det bara att ta till så stort man har plats med, ju större desto djupare går det ner både spridningsmässigt och med ljudtrycket.
Jag har inte detaljgranska andra spridningsvinklar men det ser väldigt mycket ut som att det handlar om 2/3 och 1/3 på längden där också, men om spridningen är mindre än 60 grader så ser sista utvinklingen ut att vara mindre än 15 grader också, men det är bara en osäker gissning. Är det någon som kan bekräfta eller har bättre info om dessa geometriobservationer.
Senast redigerad av paa 2013-03-30 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-03-30 08:01

paa skrev:Halvvägs ner på den här sidan finns bilder på ett blått horn med sidinmatning av mellanregister, som visades av en faktisktmedlem på Uppsala DIY 2009:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2

Det var mina! Dock är dom skrotade nu eftersom jag inte kunde bli av med en dippen i frekvensresponsen. Den berodde på att midarnas mynning till hornet låg en bit upp i hornet och varvid hornets "början", där diskanten satt blev en effektiv helmholtzresonator.
Efter att ha monterat samma element i en vanlig låda kändes det som om ljudet blev befriat och utsläppt. Det tror jag inte berodde på den smala dipen i frekvensresponsen utan att begränsningarna i spridning långt ner i som horn innebär inte är så lyckad i bostadsrum iallafall. Ju större horn/djupare ner i frekvens med otillräcklig spridning desto sämre, tråkigare, instängdare ljud. Enligt min smak alltså.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-31 09:55

Vid vilken frekvens kom dippen?

För som jag skrivit tidigare i tråden så kommer ju ljudet från mellenregistret att få en destruktiv interferens när avståndet till banddiskanten och tillbaka är en halv våglängd.
Vart var delningnsfrekvenserna och vilket avstånd hade mellanregistret till banddiskanten?

Det är inte helt säkert att herr helmoltz behöver känna sig påhoppad.

Sedan var öppningen där mellanregistret spelade säkert ett störande moment för diskanten. Därför försöker man hålla mellanregisterporten till ett minimum och placera dem så nära ett hörn som möjligt.

Och till Paa vill du fördjupade dig i varför danleys horn har sista horn "flaren"
Så blir det att läsa denna:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20Whats%20So%20Sacred%20Exp%20Horns.pdf

Jag är naiv och går efter bwalso och hans grymma excel blad jag, men skall läsa igenom Keeles papper en gång till. Det var väldigt länge sedan nu.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-01 09:20

Vi får hålla ögonen öppna och kolla när Danley släpper sitt senaste monster som han namedroppade på diyaudios tråd om lämpliga midrange högtalare.

I am working on a “large” speaker too since the stadium area is a place where the sound difference is a big deal.
I think you would enjoy it, a giant Synergy horn with 64 hf compression drivers, 44, 5 inch mid drivers and 16, 12 inch horn loaded woofers in a horn with a 120 inch tall by 45 inch wide mouth. I don’t think I will be having a pair in my livingroom.

Låter som en mysig pjäs. 3m hög 1,14m bred..

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-01 16:01

Nissep skrev:Vi får hålla ögonen öppna och kolla när Danley släpper sitt senaste monster som han namedroppade på diyaudios tråd om lämpliga midrange högtalare.

I am working on a “large” speaker too since the stadium area is a place where the sound difference is a big deal.
I think you would enjoy it, a giant Synergy horn with 64 hf compression drivers, 44, 5 inch mid drivers and 16, 12 inch horn loaded woofers in a horn with a 120 inch tall by 45 inch wide mouth. I don’t think I will be having a pair in my livingroom.

Nja, i56s spelar högre och snyggare dessutom tål 56:orna mer effekt.

:D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-04-01 16:17

NiklasF skrev:
Nissep skrev:Vi får hålla ögonen öppna och kolla när Danley släpper sitt senaste monster som han namedroppade på diyaudios tråd om lämpliga midrange högtalare.

Nja, i56s spelar högre och snyggare dessutom tål 56:orna mer effekt.

:D

Inga aprilskämt i denna tråden! ;-)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum