Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-23 12:54

lennartj skrev:Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?

Kan man tycka om detta? Isf tycker jag att det aer hyperintressant att finna utslagsgivande "test-/stressignaler" (musiksnuttar om man sa vill).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-23 14:04

zartok skrev:det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

Det bästa vore en digital källa med två optiska utgångar och sedan dacarnas utgångar in på ett försteg, i sådana fall. Manuell omkoppling riskerar bli för långsamt om det är små skillnader. Risk för Typ II-fel, alltså.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-23 14:14

lennartj skrev:Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?

Man brukar kanske inte prata om vetenskaplighet i det avseendet, men om man är intresserad av detektion så är naturligtvis ett avslöjande programmaterial av godo.

Kodning på låga nivåer brukar vara bra. Det finns testskivor med spår med digital nolla för det syftet, men ett utklingande reverb eller rumsklang kan på samma sätt vara avslöjande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-23 17:53

Almen skrev:

Man brukar kanske inte prata om vetenskaplighet i det avseendet, men om man är intresserad av detektion så är naturligtvis ett avslöjande programmaterial av godo.

Kodning på låga nivåer brukar vara bra. Det finns testskivor med spår med digital nolla för det syftet, men ett utklingande reverb eller rumsklang kan på samma sätt vara avslöjande.

Jag är säker på att skillnader kan höras blint om man bara ger sig hän och lyssnar på musiken, vilken apparat presenterar musiken bäst ?
Senast redigerad av Richard 2013-03-23 18:47, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-23 18:38

Ett test är så vetenskapligt som man gör det. Beroende på vad man vill försöka visa, så lägger man upp testet. Vill man ställa en diagnos på objektet så gör man sitt bästa för att ta reda på dess svagheter och dess styrkor.

Oavsett om man bygger en bro eller behandlar en patient så måste man lära sig kontrollera svagheterna.

På liknande sätt, fast diametralt motsatt kan man istället visa en produkt till sin fördel utan att peka på svagheterna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-23 18:42

Att deltagarna på förhand vet vad de ska (tror sig) ska lyssna efter för att detektera skillnad mellan A/B stärker ett resultat där man inte kunnat skilja dem åt.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-23 18:46

tvett skrev:Att deltagarna på förhand vet vad de ska (tror sig) ska lyssna efter för att detektera skillnad mellan A/B stärker ett resultat där man inte kunnat skilja dem åt.

Jovisst, men det kan ändå vara rätt intressant. Är skillnaderna så små att placebo avgör utslaget så kan man kanske köpa en billig dac istället för en jättedyr, och satsa pengarna på en kraftigare förstärkare istället ?

Även om de dyrare dacarna kanske låter bäst i ett sådant test så kanske skillnaden mellan dacarna trots allt upplevs som ganska små, med tanke på de stora prisskillnaderna ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-23 18:59

Det är ett blindtest det handlar om Richard, placebo/nocebo är uteslutet.

Min kommentar handlade om tolkningar av resultatet, inte själva förfarandet eller hur utslaget förväntas bli eller påverkas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Re: Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:18

Almen skrev:
zartok skrev:Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns [1] mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. [2] tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel [3] krävs för detektion.

Frågor, funderingar, tankar, förslag ect är varmt välkomna! :)

[1] Detta kan alltid diskuteras. Ett annat alternativ är en bra, prisvärd mot den dyraste.

[2] Nej! Voltmeter!

[3] Jag antar att du kör med möjlighet att bryta vid 9, etc.?

Det kan diskuteras, men vårt intresse ligger i om man hör skillnad blint.
Tyvärr, vi har ingen tillgång till voltometer, så det blir decibellmätare.
Nej, vi kommer att köra 16 rundor, då han som kopplar om inte ska ha någon kontakt alls med oss, annat än att han säger siffran på svaret vi ska fylla i.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:20

Almen skrev:
zartok skrev:det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

Det bästa vore en digital källa med två optiska utgångar och sedan dacarnas utgångar in på ett försteg, i sådana fall. Manuell omkoppling riskerar bli för långsamt om det är små skillnader. Risk för Typ II-fel, alltså.

Vårt test är i samma anda som vårt kabeltest. vi vill se om man kan få en hörbar skillnad i normala omständigheter. hemma skulle man ex koppla om för hand, och det är det vi vill testa, om det kommer spela roll för konsumenten.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:24

DATUM SPIKAT!!

6/4 kommer testet äta rum LYD på haga i Umeå är stället. referensdaccen är en naim modell dyr (femsiffrigt). Vi kommer troligtvis att börja samlar ca kl 14, men senast var ett par av oss där tidigare :)

Alla är välkomna, skicka PM till mig så fixar jag plats!
Om ni, helt anonymt vill vara med i min studei av detta så är det varmt välkommet, men inget krav. jag kommer snart att gå ut med fullständiga kriterier.

Och främst av allt, när vi är där försöker vi inte bevisa något eller argumentera rätt eller fel. vi är där för att vi delar samma intresse :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:36

Almen skrev:
zartok skrev:Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns [1] mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. [2] tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel [3] krävs för detektion.

Frågor, funderingar, tankar, förslag ect är varmt välkomna! :)

[1] Detta kan alltid diskuteras. Ett annat alternativ är en bra, prisvärd mot den dyraste.

[2] Nej! Voltmeter!

[3] Jag antar att du kör med möjlighet att bryta vid 9, etc.?

Nej, vi kommer att köra 16 rundor, då han som kopplar om inte ska ha någon kontakt alls med oss, annat än att han säger siffran på svaret vi ska fylla i.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-23 22:03

zartok skrev:

En billig voltmeter kan köpas här.
Den behöver inte vara superkalibrerad bara den visar samma värde på samma spänning. Att mäta med en decibelmätare blir nog inte tillräckligt exakt, gissar jag.

Kanske att den som äger LYD har råd att sponsra en(den är troligtvis avdragsgill!) . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 23:16

Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-23 23:43

Jag vill se en BRIK DAC från kjell.com! 799 kr

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 13:49

zartok skrev:Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Om det ändå är avdragsgillt så kan man satsa lite på att få bättre noggrannhet. Uppåt tusenlappen tror jag man får lägga.

Ni får väl gå ihop och skramla. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 14:09

Almen skrev:
zartok skrev:Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Om det ändå är avdragsgillt så kan man satsa lite på att få bättre noggrannhet. Uppåt tusenlappen tror jag man får lägga.

Varför det, det är väl inte med voltmetern som det lyssnas ? 8O :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-24 14:32

Större noggrannhet, ja
men jag tycker att man måste hålla ögonen på vilket frekvensområde den gäller.
Många billiga instrument är bara specade för 40-400 Hz, och några inte ens det, kanske 40-70 Hz. Då har man ingen aning om vad t.ex. en 1 kHz testton kommer att ge för utslag, men ska man bara kalibrera utnivån från olika apparater gör det inget, för då är det viktiga endast att man får samma värde varje gång, vilket värde är i sig ointressant.

För en tid sedan fick jag låna ett mycket noggrant Fluke-instrument specat från DC till 100 kHz. Då passade jag på att kalibrera mitt billiga instrument, specat 40-400 Hz och kunde till min glädje konstatera att det hängde med perfekt upp till 2 kHz åtminstone.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-24 16:21

Richard skrev:
Almen skrev:

Varför det, det är väl inte med voltmetern som det lyssnas ? 8O :wink:

Du har aldrig upplevt att olika ljudnivåer påverkar musikupplevelsen? Vad lyssnar du på egentligen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 16:22

så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

nu kan det hända att någon har en sån hemma också, det är ju verkligen ingen omöjlighet med tanke på att vi har en ingenjör med oss, hos honom torde vi exempelvis kunna finna en voltmeter. plus att han lär veta hur vi ska använda den *asg*

ang bric-daccen så har vi fått en bric dac som kan spelas tack vare richard här på forumet, han har erbjudit sin. vi ska se om han kan vara med om två veckor :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 18:44

zartok skrev:så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

nu kan det hända att någon har en sån hemma också, det är ju verkligen ingen omöjlighet med tanke på att vi har en ingenjör med oss, hos honom torde vi exempelvis kunna finna en voltmeter. plus att han lär veta hur vi ska använda den *asg*

ang bric-daccen så har vi fått en bric dac som kan spelas tack vare richard här på forumet, han har erbjudit sin. vi ska se om han kan vara med om två veckor :)

Argon dac 1 med extern biffig nätdel, inte brik. :wink: De ligger i samma prisklass. Kanske finns det någon umeåbo med brik- dacen ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 19:30

zartok skrev:så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

Alltså missförstå mig inte - jag tycker det är kanon att ni testar med de premisserna! Men just nivåfel är extremt viktigt att kalibrera bort, och man måste dessutom vara väldigt noggrann. Helst skall det vara mindre än 0,05 dB, och det betyder inte bara att mätutrustningen måste ha tillräcklig noggrannhet, utan även nivåjusteringen. Där faller många försteg bort med för grov (ofta 0,5 dB-steg) justering.

Annars blir tyvärr testet värdelöst med avseende på resultatet eftersom man vid detektion inte kan utesluta Typ I-fel.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:21

Ja, argon tom. men den är ju billig den med.

Visst är det en viktig del, men ingen av oss har nog luat att lägga 1000+ kr på något som kommer användas typ tre gånger ^^

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 20:36

zartok skrev:.Visst är det en viktig del, men ingen av oss har nog luat att lägga 1000+ kr på något som kommer användas typ tre gånger ^^

Det förstår jag absolut. Men se i så fall till att låna en voltmeter - eller kanske ännu bättre ett oscilloskop - från någon institution på högskola eller universitet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:46

tja, jag pluggar ju på universitetet här, men då jag pluggar psykologi så vet jag inte hur nära tillgång jag kan ha till såna saker faktiskt... det är väl mest naturvetarna som tycker om sånt skulle jag gissa ^^

nej, jag ska köpa en billigare voltmeter och sen kör vi med det. det är fortfarande långt mycket bättre än så gott som alla andra blindtest som görs ^^

... för att dra ett exempel: http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/blindtest.htm

3... 2... 1...
*EPIC ASG OF DOOM*

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-24 20:54

Jag har en mekanisk switch för optiska kablar. Om intresse finns att använda den donerar jag gärna den till er.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:57

carpelux skrev:Jag har en mekanisk switch för optiska kablar. Om intresse finns att använda den donerar jag gärna den till er.

vi är extremt tacksamma för alla generösa bidrag till våra tester, det hjälper oss väldigt mycket :) bor du i eller i närheten av Umeå?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 02:07

zartok skrev:nej, jag ska köpa en billigare voltmeter och sen kör vi med det. det är fortfarande långt mycket bättre än så gott som alla andra blindtest som görs

Ja, om ni får nollresultat, ja. Men en detektion är som sagt tyvärr helt ointressant om man inte kalibrerat tillräckligt noggrant.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 08:20

Vad skiljer en billig mätare mot en dyr? Som jag sett det så blir de dyra multimeters, vilket innebär att dom kan mäta flera andra saker. Om du tex kollar på billigaste och dyraste mätarna på biltema, vad skiljer dom åt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-25 09:41

lennartj skrev:Större noggrannhet, ja
men jag tycker att man måste hålla ögonen på vilket frekvensområde den gäller.
Många billiga instrument är bara specade för 40-400 Hz, och några inte ens det, kanske 40-70 Hz. Då har man ingen aning om vad t.ex. en 1 kHz testton kommer att ge för utslag, men ska man bara kalibrera utnivån från olika apparater gör det inget, för då är det viktiga endast att man får samma värde varje gång, vilket värde är i sig ointressant.

För en tid sedan fick jag låna ett mycket noggrant Fluke-instrument specat från DC till 100 kHz. Då passade jag på att kalibrera mitt billiga instrument, specat 40-400 Hz och kunde till min glädje konstatera att det hängde med perfekt upp till 2 kHz åtminstone.

Som sagt . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum