Musikstreamer?? Vad har ni, och era erfarenheter kring detta

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robotno

Musikstreamer?? Vad har ni, och era erfarenheter kring detta

Inläggav robotno » 2013-03-24 12:40

Ska snart köpa in ny elektronik för tvåkanalsrummet. Har kikat på Cambridge Audio Streammagic 6, Denon DNP-720AE, Argon INET6+. Det lutar åt Stream magic 6 eller budgetalternativet Argon.

Någon här som äger nån av dessa maskiner och vill ge tips eller avkall..

Mina krav är Flac och gärna i 24/96-192 och så bra intern DA som möjligt.. Slipper gärna extern dito.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-03-24 14:22

Jag har en Pioneer N-50. Nätverksspelare med egen app. DAC med USB, optisk och coaxial. Du får många prylar för den relativt låga priset.

Vann över dom andra nämna i Hifi & Musiks test! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 14:29

DorreN skrev:Jag har en Pioneer N-50. Nätverksspelare med egen app. DAC med USB, optisk och coaxial. Du får många prylar för den relativt låga priset.

Vann över dom andra nämna i Hifi & Musiks test! :wink:

SB touch analogt ut lät bättre än cambridgespelarna i hifichoice.... Denonspelaren kom bland de sista, även i hifi&musik.

Pioneer n- 50 verkar låta fint, om man tror på recencenterna worldwide.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-24 21:06

Jag kör det mesta på min gamla PopcornHour C-200. Den verkar ta alla format man provar. Har provat 24/196 stereo via Toslink utan problem, men jag har bara HDMI-anslutning just nu.
SACD och DVD-audio spelar jag på en Denon 1930. C-200 står för resten. Otroligt...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-03-24 21:25

SB Touch, med EDO blire 24/192 på digitala utgången. Prisvärd, men tillverkas inte längre.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-03-25 15:44

Hej robotno.
Jag är en mycket nöjd användare av Cambridge Audio Streammagic 6.

Använder den så här:
SB Touch, för Spotify, är ansluten med toslink,
En SACD-spelare är ansluten via Co-axial och används när jag spelar vanliga CD.
Hårddisk med egen strömförsörjning, med Flac-filer, är ansluten via USB.
USB-stickor med Flac-filer kopplas ofta in i USButtag på fronten.
Ibland kör jag Flac-filer trådlöst från en Laptop där AssetUPnP-Windows7-Vista is up and running.
Det händer också att jag kopplar min Laptop till Streammagic med USB-kabel och då kan jag med
hjälp av drivisar från Cambridge kör filer i formatet 24/192 annars är 24/96 max vid uppspelning
från usb-disk och vid trådlöst uppspelning från Laptop.
Streammagic styr jag oftast med en App i min "platta".

Andra som gillar Streammagic 6 (se under fliken reviews):
http://www.cambridgeaudio.com/products/stream-magic-6-upsampling-network-music-player

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-03-27 18:41

Hur är streammagic att använda i ditt stora musikbibliotek på hårdisken?
Ja letar mig galen på nåt som inte är svindyrt och klarar sig själv utan NASar och otyg.
Dessutom tyst så i mitt fall skall den ha ett ruskigt stort USB-minne eller en SSD.
Förtillfället lutar det åt en mycket dyr surfplatta.
Virrpanna

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-27 22:21

Hmm, ja man har ju även kikat lite på pioneer n-50 också och måste nog säga att det står mellan den och streammagic nu. Det lutar dock åt n-50n.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-03-28 11:03

robotno skrev:Hmm, ja man har ju även kikat lite på pioneer n-50 också och måste nog säga att det står mellan den och streammagic nu. Det lutar dock åt n-50n.

Pioneer har precis uppdaterat sin app till det bättre. Dock klarar N-50 ej en dator med win 8 på usb-ingången. Drivrutiner skulle dock komma ut i slutet av mars sade supporten i Sverige.

N-50 tar ett tag att starta, vet ej hur lång tid konkurrenterna har för uppstarter. Kan vara irriterande om man t.ex. skall använda den som DAC till digitalboxen.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-03-28 14:04

JohanM skrev:Hur är streammagic att använda i ditt stora musikbibliotek på hårdisken?

Att slippa behöva koppla min blivande musikstreamer till en TV och
att kunna ansluta en disk med musikfiler direkt samt att kunna
manövrera härligheten via en app på platta eller mob var några av mina önskemål.

Strukturen, av musikfilerna, skapar jag på min PC (originalet).
Jag kopierar informationen till två externa diskar varav en sedan ansluts till streamern och den andra är en backup.
Samma struktur ser jag sedan i appen så jag klickar mig fram på samma
sätt, till den "platta/spår" jag vill spela, som om jag satt vid en PC.
Kanske inte så elegant men lätta att hitta/använda, tycker jag.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-03-29 00:38

Kör Sonos och tycker det funkar utmärkt.

Med vettig mappstruktur i nasen går det fort och smidigt att hitta det man vill ha tag på. Mycket stabilt nätverk och Spotify funkar ok. En annan fördel är att med sonos går det att spela Flac från Ipad.

Ljudkvaliteten fixar jag med digitalt ut till intern dac i NAD 375:an

Har iofs en till "Connect" som är digitalmoddad. Från den kör jag analogt ut, och det låter också bra.

Allbinn

Netbook

Inläggav Allbinn » 2013-03-29 00:59

En billig netbook med USB DAC, Foobar2000 som spelare, samt en NAS i garderoben som fil bibliotek. Billigast och bäst tycker jag.
Vill man ha flaschig remote kontroll, kan man ta en padda och köra desktopremote.

Användarvisningsbild
lennartj

Musikstreamer, vad är det?

Inläggav lennartj » 2013-03-29 01:37

Vad är definitionen på en musikstreamer?
Vad är den bra till?
Har jag rent av en eller flera i min omedvetenhet?

På min NAS har jag 1,3 TB musikfiler, det mesta i FLAC 16/44 eller högre.
Den är aktiverad som UPnP/DLNA Server men den kan ju även nås som vanlig flile server från vanliga PC.

Följande uppspelningsvarianter är normalt uppkoplade:

1. Dockad Thinkpad med W7 bredvid lyssningsfåtöljen, uppspelning med VLC (eller vilket windowsprogram som helst) via Edirol UA25-EX AD/DA med kort USB-kabel och långa analoga RCA-kablar till försteget

2. Dockad Thinkpad med W7 bredvid lyssningsfåtöljen, uppspelning med Foobar via M2Tech hiFace USB-SPDIF -konverterare och lång koax till Marant DA12 med XLR-kablar till försteget.

3.Oppo BDP-95 med kabelanslutning till Ethernet och Appen Oppo Media Control på min Android för att navigera på NASen och välja musik.
XLR-kablar till försteget.

När jag hade en BDP-105 till låns testade jag att köra en variant på alternativ 2' med lång USB-kabel mellan Thinkpad och Oppo jämfört med
alternativ 3'. I det här fallet hade vi ju likadana ESS-DACar i båda.

Döm om vår förvåning när vi konstaterade att alternativ 3' med betydligt kortare signalväg än 2' lät sämre .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-03-29 02:57

Den är bra att streama med :)

Ja, förvånande att inte Oppon gjorde bättre ifrån sig, har ju så smått funderat på en sådan som eventuellt köp...

Användarvisningsbild
lennartj

Dålig att streama med?

Inläggav lennartj » 2013-03-29 05:00

Hur menar du? - Vilken är bra att streama med???
Jag jämförde ju att streama mellan NAS och BDP-95 som DLNA player via Ethernet
med att använda
BDP-105 som USB-DAC till PCn som spelade med Foobar.
Streamingen lät ju sämst.

När jag tänker efter funderar jag på hur foobar accessade FLAC--filerna på NASen, det kanske inte var med DLNA som protokoll?

Jag har inte satt mig in i flödesstyrningen mellan DLNA server och player, om det finns några parametrar att skruva på.

Andra har dock bevisat att avspelningen blir hörbart optimal om man innan avspelningen startas har packat upp flac-filerna till wav och laddat upp dem i RAM.

Jag är därför i valet och kvalet om jag ska förkasta DLNA eller lägga
energi på att försöka optimera det till att bli "tillräckligt" bra (om det går) eftersom det dyker upp DLNA-stöd i alltfler apparater nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-03-29 13:45

Du frågade "vad är den bra till?" Jag menade alla med funktionen :?

Testade DLNA med en Pioneer-BD, men Sonos är bättre och enklare tycker jag.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-29 14:53

Hoppas valet blev rätt.. Bestälde just en n-50 utan att ha provlyssnat. :?
Min magkänsla har dock aldrig lett mig på villospår innan.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-04-07 11:45

N-50 var inget dåligt val. Mycket fin spelare som presterade bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Spelar analogt ut från denna maskin nu och känner knappast något behov av extern DA. Tight, lufftigt och med total kontroll över basen, speciellt när man matar den med lite högupplöst material. Philip Glass: Koyaanisqatsi i 24/96 var nästintill en magisk upplevelse. Miles Davis kändes som om återuppväckt ur graven.

Dock två minus: kontrollappen till android är nästintill ett skämt, hoppas detta råds bot på. Plus ett litet knappt hörbart nätbrum, man måste stå med örat 20cm från spelaren för att höra men ändå lite irriterande. Kan min I30 vara knäpptyst så borde även denna kunna det.

Inget jag ångrar och garanterat något att rekomendera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Dålig att streama med?

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-07 12:13

lennartj skrev:Andra har dock bevisat att avspelningen blir hörbart optimal om man innan avspelningen startas har packat upp flac-filerna till wav och laddat upp dem i RAM.

Bevisat är ett väldigt starkt ord.

Jag är rätt säker på att de utfört sina tester på ett mycket begränsat urval av hårdvara/mjukvara och att deras resultat inte nödvändigtvis behöver vara generellt.

Jag är faktiskt beredd att direkt misstro slutsatsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-04-07 17:07

robotno skrev:N-50 var inget dåligt val. Mycket fin spelare som presterade bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Spelar analogt ut från denna maskin nu och känner knappast något behov av extern DA. Tight, lufftigt och med total kontroll över basen, speciellt när man matar den med lite högupplöst material. Philip Glass: Koyaanisqatsi i 24/96 var nästintill en magisk upplevelse. Miles Davis kändes som om återuppväckt ur graven.

Dock två minus: kontrollappen till android är nästintill ett skämt, hoppas detta råds bot på. Plus ett litet knappt hörbart nätbrum, man måste stå med örat 20cm från spelaren för att höra men ändå lite irriterande. Kan min I30 vara knäpptyst så borde även denna kunna det.

Använder du den senaste versionen av appen? Föregående version var verkligen ett skämt. Utnyttjade inte ens hela skärmen.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-04-07 17:59

Hittar bara den jag använder i market.. Märkligt iom att den bara funkar i portraitläge men ändå bara visar fyra rader av mappstrukturen?? Ska jag leta någon annanstans? Är ingen android/iosmänniska.. Bara linux för min del. På min netbook med crunchbang på var det bara att plugga in usb:n och köra, det var fint iallafall.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-04-08 09:10

MagnusÖstberg skrev:Bevisat är ett väldigt starkt ord.

Jag är rätt säker på att de utfört sina tester på ett mycket begränsat urval av hårdvara/mjukvara och att deras resultat inte nödvändigtvis behöver vara generellt.

Jag är faktiskt beredd att direkt misstro slutsatsen.

+1

--

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2013-04-08 09:37

robotno skrev:N-50 var inget dåligt val. Mycket fin spelare som presterade bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Spelar analogt ut från denna maskin nu och känner knappast något behov av extern DA. Tight, lufftigt och med total kontroll över basen, speciellt när man matar den med lite högupplöst material. Philip Glass: Koyaanisqatsi i 24/96 var nästintill en magisk upplevelse. Miles Davis kändes som om återuppväckt ur graven.

Upplevs den snabb at navigera i ett stort musikbibliotek på nas t.ex. ?
Jag är också nära att köpa denna men vill inte ha något som är segt att navigera

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-04-08 10:28

robotno skrev:Hittar bara den jag använder i market.. Märkligt iom att den bara funkar i portraitläge men ändå bara visar fyra rader av mappstrukturen?? Ska jag leta någon annanstans? Är ingen android/iosmänniska.. Bara linux för min del. På min netbook med crunchbang på var det bara att plugga in usb:n och köra, det var fint iallafall.

Jag använder appen genom min androidtelefon. Där är det mer än fyra rader, som tur va. Dom har precis släppt drivrutiner för USB in ifrån PC med Win 8.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-04-08 17:40

Hmm, vad kör du för androidversion. 4.0, 4.1 eller äldre?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-04-08 17:41

@Peh61, får hem min nas imorgon verkar det som.. Rapport följer...

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-04-08 20:15

robotno skrev:Hmm, vad kör du för androidversion. 4.0, 4.1 eller äldre?
4.1.1 kör jag enligt min HTC One X.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-04-09 09:17

Hmm, intressant. Jag har provat med någon äldre variant typ 2.något samt 4.0 ICS. Du kör ju Jellybean på din uppenbarligen, kanske ska se om någon av ens andriodvänner med jellybean vill komma och testa. Detta är ju ett störmoment av högsta klass. Har man ett par 1000 album så är det lite trist att inte se mer än fyra åt gången. Visst man bläddrar snabbt men översikten blir ju sådär..

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-04-09 09:47

robotno skrev:Hmm, intressant. Jag har provat med någon äldre variant typ 2.något samt 4.0 ICS. Du kör ju Jellybean på din uppenbarligen, kanske ska se om någon av ens andriodvänner med jellybean vill komma och testa. Detta är ju ett störmoment av högsta klass. Har man ett par 1000 album så är det lite trist att inte se mer än fyra åt gången. Visst man bläddrar snabbt men översikten blir ju sådär..

Ja det är verkligen irriterande. Jag satt och kollade på andra appalternativ innan Pioneer uppgraderade deras Controllapp. Ska enligt ryktet vara fixat på apple-produkter också.

Har det kommit en ny version av appen får jag ett meddelande när jag startar, det borde du också få.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2013-04-09 10:52

Någon som testat Bluesound?

Nästa

Återgå till Köpråd