piPs Vs XTZ

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobNB

piPs Vs XTZ

Inläggav RobNB » 2013-03-24 13:07

Har någon här inne av alla trevliga Ino ägare hört XTZ?
Meningen var att jag skulle åka på Sweetspot i Jönköping nästa månad men får förhinder.
Där skulle jag lyssna på piPs som HA har i sin monter, och besluta om jag ska sälja av mitt nuvarande stup för att byta till piPs och a1:or. Har hört dom tidigare och mins att jag var imponerad men vill fräscha upp minnet.

Om nu har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs
Annars så väntar man till man har råd med pi60 :)
Man lär sIg så länge man lever.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-24 13:26

Framkom ej vilka XTZ jag har :oops:

Det är 95 serien jag har och 2st 12.18ICE subbar som jag har tänkt att ha kvar som stöd till film tills vidare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 14:16

RobNB skrev:Framkom ej vilka XTZ jag har :oops:

Det är 95 serien jag har och 2st 12.18ICE subbar som jag har tänkt att ha kvar som stöd till film tills vidare.

Xtz 99.26 mkII åker åttor runt piP, skulle tro det gäller piPs också.

Har haft piP, och det är en fin liten högtalare med med stora begränsningar i ljudtrycksförmåga då den börjar låta ansträngt ganska tidigt. Min bror köpte xtz 99.26 MkII och tog med dem för jämförelse. Det är en klart bättre högtalare på alla sätt, tycker vi båda.

http://www.ljudochbild.se/test/xtz-99-26-mkii-2

Det är högst troligt att detsamma gäller pi 60 också, för den låter lika som piP men kan spela betydligt starkare.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-24 15:45

Intressant. Trodde att jag skulle få annat svar.
Har varit i Torup ett flertal gånger och lyssnat på både 99 och 95 serien innan jag beslöt mig för att ta 95 serien eftersom jag gillade ljudet mer.

Är nästan övertygad om att piPs låter bättre men det är kul när andra tycker annat.

Fler som har en åsikt?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-24 15:59

Kolla lite på Richards postningshistorik när det gäller just Ingvar Öhman och Ino Audio, så får du kanske en tankeställare :D

Jag kan inte ha en åsikt, eftersom jag inte hört XTZ-modellen ifråga. Men piPs är i alla fall den bästa högtalare jag någonsin hört i sin storleksklass. Den presterar sanslöst bra, så länge man inte kräver av den att spela för starkt. Och för full disclosure: Jag är superjävig, för jag är LTS-medlem och fanatisk hjärntvättad Ino-anhängare :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-03-24 16:14

Men med spikar under så kanske de slutar åka i åttor runt..det där får man tolka hur man vill ;) jag bara retas som vanligt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-24 21:17

99.26 är otroligt prisvärda högtalare, i synnerhet på begagnatmarknaden. Snygg är den också, jag tycker den ser ganska sofistikerad ut med sin banddiskant och silvriga fasplugg.

Jag har aldrig hört piP bör tilläggas.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 21:20

jag har ägt ett par pips och jag måste säga att jag tycker att dom lät riktigt tråkigt. plant, trist och anonymt. inget som tilltalade mig alls. sålde efter typ två veckor faktiskt. gillade dom verkligen inte.

xtz har jag inte hört, så tyvärr kan jag inte ge en referens på dom båda. det jag tycker är att du ska lyssna på pip eller pips innan du bestämmer dig för att köpa såna. mååååånga höjer pip till skyarna, vilket måste innebära att dom är bra :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-24 21:27

När folk säger att piP inte kan spela starkt så får man tänka på vad folk här tycker är att spela starkt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-24 21:56

Jag tycker XTZ 99.26 har aldeles för vass diskant och inte går lika djupt i basen som piP. Två väldigt olika högtalare så en smaksak vilken man gillar. Lyssna på båda med din egen musik, på den volym du vill spela den på.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-24 22:00

Jag skulle aldrig spela ett par 99.26:or utan ordentligt basstöd skulle tilläggas. :) Jag upplevde ett tag en väldigt vassssssssssssssssssss diskant med mina och den försvann när jag bytte till EKK. Fast den var kanske vass ändå, vad vet jag. :D

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-24 22:32

Jag lysnade på ett par piPs i Jönköping på Sweetspot mässan förra året. Vill minnas att jag blev väldigt imponerad utav att dom kunde prestera så mycket. Men precis som andra tycker så vill man ju höra mer innan man är helt säker. Basstöd har jag och kommer att införskaffa mer utav den varan :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-24 23:33

zartok skrev:jag har ägt ett par pips och jag måste säga att jag tycker att dom lät riktigt tråkigt. plant, trist och anonymt. inget som tilltalade mig alls. sålde efter typ två veckor faktiskt. gillade dom verkligen inte.

Ljög du om dina omdömen när du skrev om piP alltså ?

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-25 06:46

Jag lysnade på ett par piPs i Jönköping på Sweetspot mässan förra året. Vill minnas att jag blev väldigt imponerad utav att dom kunde prestera så mycket. Men precis som andra tycker så vill man ju höra mer innan man är helt säker. Basstöd har jag och kommer att införskaffa mer utav den varan :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 08:41

bakerman22 skrev:
zartok skrev:jag har ägt ett par pips och jag måste säga att jag tycker att dom lät riktigt tråkigt. plant, trist och anonymt. inget som tilltalade mig alls. sålde efter typ två veckor faktiskt. gillade dom verkligen inte.

njae, det är nog att ta i, men jag lär ha sminkat det lite. visst är det otroliga högtalare för storleken, samt att dom.spelar väldigt rent, men jag lär nog aldrig ha sagt att dom var spännande eller livliga. Har jag? I så fall blir jag rädd för mig själv :D

sen ska det tilläggas att tanken har mognat mer med tiden, jg har ex kunnat släppa att ino är bästa högtalaren för alla. idag säger jag vara att det äe bästa biohögtalaren till alla :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-25 09:27

Du ljög alltså.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-25 10:20

Jag vågar påstå att XTZ 95 serien som jag har är väldigt bra bio högtalare för en rimlig slant. Dock så bör man komplettera ed subb om man vill ha mer djup ;)

Jag hoppas att Ino kan göra ett bättre jobb i både renlighet och kraft...

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-03-25 11:01

Bästa är att lyssna själv eftersom vi tycker olika här i världen. Jag tycker dom fungerar skapligt iaf. Saknar lite tryck i de nedre regionerna.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-25 14:21

Purre skrev:Bästa är att lyssna själv eftersom vi tycker olika här i världen.

Jajamän! Ingen bör säga vad du skall föredra, och du frågar i "Inodelen" som kanske inte ger direkt transparanta åsikter om vilken du skall gilla.. även om Ino-produkterna anses vara det :wink:

Jag själv har tyvärr inte lyssnat på XTZ och kan inte uttala mig :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-25 14:25

bassman skrev:även om Ino-produkterna anses vara det :wink:

Man kan inte sluta häpnas över vilka slutsatser det dras ibland, det där tror jag alla Ino-ägare vet att de inte är och inte avser att vara heller.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 16:06

Efter att ha letat vart jag skrivit om pip så finner jag ingenstans att jag tyckte att den var en rikigt bra högtalare, även om jag misstänker att placeringen av den gjorde den betydligt bättre. du får gärna hänvisa mig till annat baker :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-25 17:27

zartok skrev:Efter att ha letat vart jag skrivit om pip så finner jag ingenstans att jag tyckte att den var en rikigt bra högtalare, även om jag misstänker att placeringen av den gjorde den betydligt bättre. du får gärna hänvisa mig till annat baker :)

Släpp det det där nu, du gillar inte Pip, vi har fattat galoppen....
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 20:59

Tengil skrev:
zartok skrev:Efter att ha letat vart jag skrivit om pip så finner jag ingenstans att jag tyckte att den var en rikigt bra högtalare, även om jag misstänker att placeringen av den gjorde den betydligt bättre. du får gärna hänvisa mig till annat baker :)

Släpp det det där nu, du gillar inte Pip, vi har fattat galoppen....

Vad hemskt det lät då ;)

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-25 23:19

Helt rätt. En ny lusning krävs. Kommer troligtvis att bli ägare till ett par hur som hälst frågan är bara om XTZ kommer att säljas eller ej.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 23:41

Ja, prova måste man alltid göra tycker jag :D

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-26 06:53

De är en liten anledning till att jag är lite :cry: ledsen att jag inte kat ta mig till Sweetspot mässan i Jönköping nästa månad. Kommer finmas ett par piPs där. Får be en här på faktiskt om han har möjlighet att fixa ett par när man ska hälsa på han. Blir kul å besöka ett IÖ rum :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-26 06:58

zartok skrev:
bakerman22 skrev:

njae, det är nog att ta i, men jag lär ha sminkat det lite. visst är det otroliga högtalare för storleken, samt att dom.spelar väldigt rent, men jag lär nog aldrig ha sagt att dom var spännande eller livliga. Har jag? I så fall blir jag rädd för mig själv :D

sen ska det tilläggas att tanken har mognat mer med tiden, jg har ex kunnat släppa att ino är bästa högtalaren för alla. idag säger jag vara att det äe bästa biohögtalaren till alla :D

Det handlar väl om att man kanske jämfört med andra märken. :wink:

Visst är pip fina högtalare och de har bra andrahansvärde så man kan sälja utan förlust om man inte gillar soundet, eller hittar något som låter bättre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-26 07:00

Morgan skrev:Kolla lite på Richards postningshistorik när det gäller just Ingvar Öhman och Ino Audio, så får du kanske en tankeställare :D

Jag kan inte ha en åsikt, eftersom jag inte hört XTZ-modellen ifråga. Men piPs är i alla fall den bästa högtalare jag någonsin hört i sin storleksklass. Den presterar sanslöst bra, så länge man inte kräver av den att spela för starkt. Och för full disclosure: Jag är superjävig, för jag är LTS-medlem och fanatisk hjärntvättad Ino-anhängare :)

Du borde ställa upp xtz 99.26mkII bredvid piP för jämförelse. Jag har gjort det.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-26 07:57

RobNB skrev:De är en liten anledning till att jag är lite :cry: ledsen att jag inte kat ta mig till Sweetspot mässan i Jönköping nästa månad. Kommer finmas ett par piPs där. Får be en här på faktiskt om han har möjlighet att fixa ett par när man ska hälsa på han. Blir kul å besöka ett IÖ rum :)

Jag har ett akustikreglerat biorum som Ingvar ritat, jag kan nog skaka fram ett par Pip, jag finns i Jönköping, inte så långt från Burseryd, har du vägarna förbi, så får du gärna komma förbi och lyssna.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-26 08:42

Richard skrev:Du borde ställa upp xtz 99.26mkII bredvid piP för jämförelse.

Single speaker demo, vad blev det av?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino